طرح کاهش مهریه به ۱۴ سکه/ حق مردان به عنوان بزرگ خانواده باید حفظ شود/ برساخت چهره زنان به عنوان اهریمن کار درستی نیست/ مردان هم مظلوم نیستند

قانون مهریه قرار است دوباره تغییر کند، مجلس شورای اسلامی درحال بررسی این قانون پیشنهادی است، قانونی که بندهای زیادی دارد اما شاید یکی از مهم‌ترین آن‌ها ایجاد محدودیت برای مهریه است، طوری‌که قرار است سقف ضمانت اجرایی قانون برای تامین مهریه زنان ۱۴ سکه بهار آزادی باشد. این تصمیم حالا مخالفان و موافقان زیادی پیدا کرده، برخی معتقدند سبب حبس‌زدایی از بدهکاران مهریه می‌شود و برخی دیگر آن را نقض کننده حقوق زنان می‌دانند.

مستوره برادران نصیری، مظاهر گودرزی: هربار که شرایط اقتصادی کشور سخت‌تر می‌شود علاوه بر معیشت مردم صحبت از مهریه هم سر زبان‌ها می‌افتد، قیمت سکه بالا و بالاتر می‌رود تا تعهد مردان برای پرداخت مهریه سنگین و سنگین‌تر شود، حتی زندان رفتن هم تبدیل به سرنوشت مردانی می‌شود که تاب و توان پرداخت بدهی مهریه را ندارند. در چنین شرایطی قانون‌گذار با همان ایده حبس زدایی وارد میدان می‌شود، او برای ضمانت اجرایی مهریه سقف تعیین می‌کند، یک‌بار ۱۱۰ عدد سکه بهار آزادی سقف این ضمانت می‌شود، یک‌بار هم مانند این روزها پیشنهاد ۱۴ سکه به گوش می‌رسد، یعنی اگرچه قانون‌گذار می‌گوید به شرط داشتن مال و اموال تا ریال آخر مهریه زن را وصول می‌کند اما می‌خواهد فقط تا ارزش ۱۴ سکه بهار آزادی ضمانت اجرایی مانند زندان برای مرد در نظر بگیرد.

اما این همه‌ی ماجرا نیست، سمت دیگر مسئله مهریه زنانی هستند که حق و حقوق خود را از دست داده‌اند، نه حق طلاق دارند، نه حق حضانت فرزند، و نه حق انتخاب محل زندگی، حتی زنانی که به هر دلیل قصد خروج از کشور دارند باید از همسرشان اجازه بگیرند، اگر جست‌وجو کنیم باز هم در قرارداد ازدواج حقوقی می‌شود پیدا کرد که یک زن آن‌ها را ندارد، با این وجود مهریه جزو تنها حقوقی است که به‌ازای همه نداشته‌ها به زن داده شده، حالا بسیاری معتقدند تعیین سقف برای ضمانت اجرایی مهریه همین حق و حقوق نیم بند را هم از زنان می‌گیرد، آن هم در شرایطی که نظم و نظام اقتصادی کشور ما چندان به زنان روی خوش نشان نمی‌دهد و دست بخش زیادی از جامعه زنان از منابع اقتصادی دور مانده است، با چنین وضعیتی تصور این‌که یک زن که از حیث اقتصادی هم استقلال ندارد حتی نتواند بعد از طلاق مهریه خود را تمام و کمال دریافت کند کمی دور از انصاف است.

در این میان ایده سومی هم وجود دارد، گروهی که معتقدند به شرط برابری اقتصادی در جامعه نه زن از مرد مطالبه مهریه داشته باشد و نه از حقوق فردی خود (مانند حق طلاق، حضائت فرزند، خروج از کشور و ...) دست بکشد، اشاره این گروه به ایده شروط ضمن عقد نزدیک می‌شود، شروطی که زن و مرد با امضای قرارداد ازدواج به اجرای آن تعهد قانونی می‌دهند.

همه این‌ها و بسیاری از موارد دیگر درخصوص جنبه‌های مهریه در کافه خبر خبرآنلاین بررسی شد، سیمین کاظمی جامعه‌شناس و پژوهشگر حوزه زنان به‌همراه فرهاد تجری، حقوقدان و نماینده سابق مجلس مهمان کافه خبر خبرآنلاین بودند. کاظمی معتقد است نباید به‌خاطر حدود دو هزار مردی که به دلیل بدهی مهریه در زندان‌ها هستند سرنوشت جامعه زنان را به مدد قانون‌گذاری تغییر داد؛ تجری هم با حمایت از ورود قانون‌گذار به تعیین سقف مهریه معتقد است از هر تلاشی برای حبس‌زدایی باید استفاده کرد.

متن کامل این نشست در ادامه آمده است، شما می‌توانید با مطالعه آن با مواضع دقیق‌تر این دو کارشناس درخصوص مهریه آشنا شوید.

طرح کاهش مهریه به ۱۴ سکه/ حق مردان به عنوان بزرگ خانواده باید حفظ شود/ برساخت چهره زنان به عنوان اهریمن کار درستی نیست/ مردان هم مظلوم نیستند

بخشی از حاکمیت قانون فعلی مهریه را دردسرساز تلقی می‌کنند

*آیا ورود قانون‌گذار در تعیین مهریه از نظر شرعی درست است؟

تجری: وقتی چیزی به معضل اجتماعی تبدیل می‌شود قانون‌گذار بایستی دخالت کند، خیلی‌ها به‌دلیل بدهی مالی آزادی‌های فردی و اجتماعی‌شان تحت تاثیر قرار می‌گیرد، وقتی فردی به عنوان سرپرست خانواده به‌دلیل عدم پرداخت مهریه به زندان می‌رود مسائل و آسیب‌های اجتماعی ایجاد می‌کند و تبعات این اتفاق به جامعه برمی‌گردد، بنابراین قانون‌گذار باید در این‌باره تدبیر کند. لذا ورود قانون‌گذار به بدهی‌های مربوط به مهریه توجیه دارد اما میزان و شکل قانون‌گذاری مهم است و نباید نقض کننده حقوق اشخاص باشد.

*خانم دکتر به‌نظرتان این دلایل کفایت می‌کند که حاکمیت بتواند در مسائلی مانند مهریه ورود قانونی داشته باشد؟

کاظمی: مسئله مهریه با سایر مسائل متفاوت است، در مهریه ما از قبل قانونی داشتیم اما الان بخشی از حاکمیت قانون را کافی نمی‌دانند یا دردسرساز تلقی می‌کنند، بنابراین ضرورت تغییر را احساس می‌کنند؛ اما مشکل اینجاست که برداشت آن‌ها از موضوع مهریه و تبعات آن گرفتار فهم نادرستی است.

آیا این جامعه صرفاً جامعه مردان است؟

*منظورتان از برداشت نادرست درباره مهریه چیست؟

کاظمی: در ایران قوانین خانواده درباره زن و مرد برابر نیست، برای زن یک تکالیفی تعریف شده و در کنار آن یکسری حق و حقوقی از آن گرفته شده است، در مقابل به مرد یکسری حق و حقوق داده شده که به‌ازای آن یک تعهداتی را قبول کرده است. می‌شود گفت اکثر حقوق زنان بعد از ازدواج به مرد واگذار می‌شود مانند حق طلاق، حق خروج از کشور و موارد دیگر، اما مرد در ازای این سروری و برتری در خانواده یک تعهد مالی مانند مهریه را قبول می‌کند، این مسئله تا جایی‌که زن‌ها مهریه را مطالبه نمی‌کردند دردسرساز نبود اما با تغییرات اجتماعی مسئله مهریه اهمیت پیدا کرد، زن‌ها متوجه شدند تمام حق و حقوق خودشان را از دست دادند و تنها چیزی که در دست دارند همین مهریه است و در موقعیت طلاق آن را مطالبه می‌کنند.

دراین میان عوامل دیگری هم تاثیر دارد، در بازار اشتغال نرخ مشارکت زنان پایین است، نرخ اشتغال زنان در ایران حدود ۱۰ الی ۱۱ درصد است، یعنی در ایران پایین‌ترین میزان اشتغال زنان را داریم طوری‌که از ترکیه گرفته تا کشورهای حاشیه خلیج فارس در این شاخص جایگاه پایین‌تری داریم؛ از طرفی ارث به‌صورت نابرابر میان زنان و مردان تقسیم می‌شود، با این وضعیت زنی که قرار است از همسرش طلاق بگیرد بدون دریافت مهریه فردای طلاق چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

حالا به دلیل مشکلات اقتصادی برخی از مردها نمی‌توانند مهریه را پرداخت کنند اما قانون‌گذار برای حل این مسئله فقط به یک بخش آن توجه می‌کند یعنی مردانی که برای عدم پرداخت مهریه به زندان می‌روند، تعداد این مردها طبق آخرین آمار حدود ۲ هزار و ۳۰۰ نفر است، یعنی به‌خاطر این تعداد مرد، قانون‌گذار به مسئله ورود می‌کند و بدون درنظر گرفتن همه‌ی ذینفع‌ها قانون را به ‎نفع نصف جامعه تغییر می‌دهد، آن هم با کاهش سقف مهریه، جلوگیری از زندانی شدن بدهکاران مهریه و در صورت نیاز به‌جای حبس استفاده از پابند الکترونیک. بنابراین باید پرسید آیا این جامعه صرفاً جامعه مردان است؟ آیا مسائل و مشکلات زنان نباید در قانون‌گذاری مورد توجه قرار بگیرد؟

طرح کاهش مهریه به ۱۴ سکه/ حق مردان به عنوان بزرگ خانواده باید حفظ شود/ برساخت چهره زنان به عنوان اهریمن کار درستی نیست/ مردان هم مظلوم نیستند

مهریه محدود نشده بلکه برای ضمانت اجرایی دریافت مهریه سقف تعیین شده

*با توجه به صحبت‌های خانم کاظمی متوجه می‌شویم که مهریه بیشتر یک مسئله اقتصادی است، نظرتان چیست؟

تجری: قانون‌گذار می‌گوید من تا یک سقفی برای مهریه ضمانت اجرایی محکم می‌گذارم از آن سقف تعیین شده به بعد هم اگر مرد دارایی داشت برای پرداخت مهریه از او گرفته می‌شود، یعنی مهریه محدود نشده بلکه برای ضمانت اجرایی دریافت مهریه سقف تعیین شده است، مرد تا زمانی‌که زنده است زن می‌تواند سرمایه او را توقیف و مابقی مهریه را تامین کند، اما این‌که سقف مهریه برای برخورداری از ضمانت اجرایی چقدر باید باشد نیاز به مطالعه کارشناسی دارد، گاهی به تناسب موقعیت طرفین متفاوت است، فردی موقعیت مالی مناسب دارد و شاید سقف چهارده سکه برای ضمانت اجرایی مهریه او مناسب نباشد.

شرایط طوری شده که طرفین از این مسئله سوء استفاده می‌کنند، زن برای رسیدن به خواسته‌اش از اهرم زندان انداختن به دلیل عدم توانایی مرد در پرداخت مهریه بهره می‌برد، مردهایی هم هستند که با تعیین مهریه کم، در موقعیت طلاق مهریه را پرداخت می‌کنند و زن را رها می‌کنند.

مجازات زندان برای بدهی مهریه خیلی مواقع برای هر دو طرف بلاتکلیفی ایجاد می‌کند، هم مرد در زندان بلاتکلیف است که نمی‌تواند مهریه را پرداخت کند هم زن بیرون از زندان در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارد و نمی‌تواند به حقش برسد، لذا از این منظر ورود قانونگذار اتفاق خوبی است، در همین قانون پیشنهادی حقوق خوبی برای زنان در نظر گرفته شده است، حق عسر و حرج برای زنان در این قانون دیده شده است، مواردی داشتیم که مرد بعد از ازدواج زن را سال‌ها رها می‌کرد و می‌رفت، اما در قانون پیشنهادی این حق به زنان داده شده که اگر مرد نتوانست به تکالیف قانونی خودش عمل کند زن به حق خود  برسد.

*اگر سقف گذاشتن برای ضمانت اجرایی مهریه کفایت می‌کرد همان موقع که برای مهریه سقف ۱۱۰ عدد انتخاب شد مشکل را حل می‌کرد، بنابراین سقف ۱۴ عدد هم ممکن است از عهده حل مسئله مهریه برنیاید، این‌طور نیست؟

تجری: زمانی که ۱۱۰ سکه به عنوان ضمانت اجرایی مهریه تعیین شد شرایط اقتصادی کشور تفاوت داشت، لذا با مهریه باید واقع بینانه برخورد کرد، البته این مسئله نیاز به فرهنگ‌سازی هم دارد یعنی فرد در زمان ازدواج با توجه به واقعیت زندگی خود مهریه تعیین کند. با این وجود نظر خودم این است که سقف ۱۴ سکه برای ضمانت اجرایی مهریه شاید کم باشد ولی ورود قانون‌گذار به مسئله ضروری است.

طرح کاهش مهریه به ۱۴ سکه/ حق مردان به عنوان بزرگ خانواده باید حفظ شود/ برساخت چهره زنان به عنوان اهریمن کار درستی نیست/ مردان هم مظلوم نیستند

شخصاً هیچ اعتقادی به مهریه ندارم اما مجبورم در گفتمان آن صحبت کنم

برساخت چهره زنان به عنوان شیطان و اهریمن کار درستی نیست

مردان هم اینجا مظلوم و دست و پا بسته نیستند

*خانم دکتر به نظر شما گذاشتن سقف تعداد سکه برای ضمانت اجرایی بدهی مهریه می‌تواند مسئله مهریه در کشور را حل کند؟

کاظمی: متاسفانه الان در مورد موضوع ازدواج و خانواده رویکرد مسلط رویکرد سنتی است، رویکردی هست که با جهان امروز مطابقت ندارد، همه تاسف من این است که من هم الان مجبور هستم در همین گفتمان صحبت کنم و از مهریه دفاع کنم، درحالی‌که من شخصاً هیچ اعتقادی به مهریه ندارم، من دوست دارم جامعه ما به شکلی سازماندهی پیدا کند که مثل خیلی از کشورهای دیگر چیزی به نام مهریه وجود نداشته باشد.

اگر زن‌ها در بازار کار مشارکت داشتند و وابستگی اقتصادی نداشتند، اگر حقوق خانواده برابر و دموکراتیک بود و زن تحت تسلط مرد نبود اصلاً لازم نبود که ما اینجا در چارچوب گفتمانی که مهریه را قبول دارد صحبت کنیم.

گفته شد (تجری) که زنان از مهریه سو استفاده می‌کنند، درحالی‌که مردان هم از مسئله مهریه سوء استفاده می‌کنند، برساخت چهره زنان به عنوان شیطان و اهریمن کار درستی نیست، گفتن اینکه زن‌ها فریب می‌دهند در شان آن قانون‌گذار هم نیست.

تجری: قانون‌گذار چنین چیزی نگفته است.

کاظمی: در رسانه‌های‌شان می‌گویند.

تجری: واقعا این‌طور نیست، هم مردان سوء استفاده می‌کنند و حق زن را نمی‌دهند و هم زنان از این ابزار استفاده می‌کنند؛ من سراغ دارم زنی که چندین ازدواج انجام داده و در همه موارد بعد از یک سال رفته مهریه را دریافت کرده...

کاظمی: وقتی به عنوان تحلیل‌گر اینجا می‌آییم مشاهدات فردی خودمان را نمی‌توانیم تعمیم بدهیم.

تجری: من دارم می‌گویم متقابلاً مردان هم سوء استفاده می‌کنند.

کاظمی: من هم شخصاً مردی را می‌شناسم که توانسته از تمام تعهداتش فرار کند و یک ریال هم به زن نداده و حتی اجازه نمی‌دهد زن فرزندش را ببینید.

تجری: بله وجود دارد، پس به این نتیجه می‌رسیم که مهریه نمی‌تواند ضمانت اجرایی لازم برای دوام و بقای زندگی مشترک باشد.

کاظمی: با تمام تفاسیری که درباره سوء استفاده زنان از مهریه گفته می‌شود، باید گفت مردان هم از مهریه سوء استفاده می‌کنند و هم از آن فرار می‌کنند، همین الان در اینترنت راه‌های فرار از مهریه را جستجو کنید ده‌ها مشاور حقوقی به مردان مشاوره می‌دهند که چه‌طور از مهریه فرار کنند، یعنی مردان هم اینجا مظلوم و دست و پا بسته نیستند.

تجری: ولی در نهایت این مردها هستند که به زندان می‌افتند.

کاظمی: الان که به‌خاطر دو هزار نفر سرنوشت تمام زنان این مملکت کاملاً عوض شده است.

طرح کاهش مهریه به ۱۴ سکه/ حق مردان به عنوان بزرگ خانواده باید حفظ شود/ برساخت چهره زنان به عنوان اهریمن کار درستی نیست/ مردان هم مظلوم نیستند

قانون می‌خواهد به زنان بگوید ارزش شما ۱۴سکه است

مهریه حق شرعی زنان است و قانون‌گذار دارد حق شرعی زنان را زیر سوال می‌برد

*اجازه بدید به سوالم برگردم، خانم کاظمی آیا تعیین سقف برای ضمانت اجرایی مهریه می‌تواند کارگشا باشد؟

کاظمی: موضوع این است که این قانون می‌خواهد حمایت خودش از زن‌ها را برای گرفتن حق‌شان پس بگیرد، وقتی قانون از زنان حمایت نکند یک زن چه‌طور می‌تواند مهریه خودش را بگیرد، قانون به زنان می‌گوید ارزش شما ۱۴ سکه است.

تجری: نه این‌طور نیست. قانون می‌گوید ضمانت اجرای من برای این‌که فرد را در زندان نگه دارم ۱۴ سکه است، اما اگر مرد دارایی داشته باشد تا قران آخر مهریه از او گرفته می‌شود.

کاظمی: هر قانونی غیر از جنبه عینی که دارد یکسری دلالت‌ها دارد، وقتی قانون برای زن مانند یک کالا سقفی تعیین می‌کند، انگار دارد برای زنان قیمت‌گذاری می‌کند.

تجری: اصلا این‌طور نیست...

کاظمی: این تحقیر زنان است. قانون‌گذار باید توجه کند وقتی قانون می‌گذارد چه پیامی به جامعه منتقل می‌کند...

تجری: خانم دکتر اگر قانون‌گذار قصد توهین داشت می‌توانست قانون بگذارد مهریه نمی‌تواند بیشتر از ۱۴ سکه باشد، اما این کار را نکرده، گفته تا سقف ۱۴ سکه من ضمانت اجرایی می‌دهم...

کاظمی: بگذارید من در گفتمان شما صحبت کنم، مهریه حق شرعی زنان است و قانون‌گذار دارد حق شرعی زنان را زیر سوال می‌برد.

*آقای دکتر ما درباره مهریه به این صراحت قانون‌گذاری می‌کنیم، اما وقتی می‌خواهیم درباره حق طلاق زنان، حق خروج از کشور، حق انتخاب مکان زندگی یا حضانت فرزند قانون‌گذاری کنیم موانع ایجاد می‌شود، چرا؟ یا مثلا ما امروز حدود دو هزار نفر زندانی مهریه داریم ولی افکار عمومی درباره این افراد در رنج و عذاب نیست، اما در مورد فرزند کشی و قتل ناموسی افکار عمومی بسیار درگیر است، چرا درمورد اول قانون‌گذار ورود می‌کند اما در مورد دوم خیر؟

تجری: ما در این موارد هم قانون داریم. قصاص حق فردی است و ما نمی‌توانیم درباره‌اش ورود کنیم.

*مهریه هم حق شرعی است پس چرا در این مورد قانون‌گذار ورود می‌کند؟

تجری: قانون‌گذار نمی‌گوید که مهریه نباشد...

طرح کاهش مهریه به ۱۴ سکه/ حق مردان به عنوان بزرگ خانواده باید حفظ شود/ برساخت چهره زنان به عنوان اهریمن کار درستی نیست/ مردان هم مظلوم نیستند

همان‌طورکه آموزش‌ فرار از مهریه داریم، آموزش‌ گرفتن مهریه هم وجود دارد

*درخصوص قتل ناموسی هم قانون‌گذار ورود کند و بگوید به جای ده سال، حبس ابد به فرد داده می‌شود.

تجری: قانون‌گذار گفته در این موارد حق قصاص منتفی است بالاخره فرزند خودش است، اما حق جامعه را نادیده گرفته و می‌گوید فرد باید تا ده سال زندانی شود. اما در خصوص مهریه، شما خودتان گفتید دو هزار نفر در زندان هستند، اگر کسی شرایط پرداخت مهریه را داشته باشد مگر مرض دارد برای بدهی مهریه زندان بیفتد؟

باز هم می‌گویم در قانون پیشنهادی اخیر گفته شده تا سقف تعیین شده من مرد را در زندان نگه می‌دارم تا آن سقف پرداخت شود، از آن بیشتر هم اگر مرد مالی داشته باشد از او گرفته می‌شود ولی زندان ندارد، یعنی مرد تا عمر دارد باید مهریه را پرداخت کند، و تا مهریه را کامل پرداخت نکند نه می‌تواند صاحب ماشین، خانه یا اموال دیگری شود.

ما باید هر دو طرف ماجرا را درنظر بگیریم، همان‌طورکه آموزش‌های فرار از مهریه وجود دارد، آموزش‌های تامین مهریه هم وجود دارد، لذا عدالت اجتماعی می‌طلبد قانون‌گذار در این مورد ورود کند، اگرچه ممکن است من خودم سقف ۱۴ سکه را برای ضمانت اجرایی قبول نداشته باشم، چراکه به‌نظرم باید بیشتر باشد.

پرداخت مهریه در دوره صفویه هم کار سختی بوده

*به‌نظرتان سقف ضمانت اجرایی باید چند سکه باشد؟

تجری: عرف جامعه، ولی گمان می‌کنم نباید کمتر از ۵۰ سکه باشد.

کاظمی: مطلبی می‌خواندم، اساساً پرداخت مهریه در دوره صفویه هم کار سختی بوده، بنابراین مردان ترجیح می‌دادند از همسرشان طلاق نگیرند، لذا این مسئله یک موضوع تاریخی است. اما من به تعداد سکه فکر نمی‌کنم، اگر قرار است مسئله مهریه حل شود نیاز به تصمیمات ریشه‌ای دارد و در سطح کلان باید مورد توجه قرار بگیرد.

شروط ضمن عقد مشروط به استقلال مالی زنان است

مردی که در جامعه تقدیس می‌شود چرا موقع ازدواج عقلانیتش زیر سوال می‌رود؟

در این مملکت دیواری کوتاه‌تر از دیوار حقوق زنان وجود ندارد

*خانم دکتر بیشتر از دو دهه هست که گفته می‌شود زنان از مهریه بالا دست بکشند و حقوق خودشان را در شروط ضمن عقد دریافت کنند، ولی می‌بینیم این اقدام چندان از طرف زنان مورد اقبال قرار نگرفته، به نظر شما چرا؟

کاظمی: به خاطر اینکه زنان هم نظر نیستند و آگاهی متفاوتی دارند. در جامعه‌پذیری جنسیتی ما به زنان آموزش می‌دهند که مراحل زندگی‌تان اینطور هست که وقتی بزرگ شدید ازدواج کنید و مهریه بگیرید. با این وجود برخی از زنان از شروط ضمن عقد استفاده می‌کنند، اینها زنانی هستند که وابستگی مالی به کسی ندارند و استقلال مالی دارند، اما متاسفانه این استقلال رو به کاهش است، امروز بیش از ۶۰ درصد فارغ اتحصیلان دانشگاهی ما بیکار هستند، وقتی این‌ها بیکار هستند با چه پشتوانه‌ای می‌توانند از یک منبع مالی (مهریه) گذشت کنند، در فردای طلاق این گروه چه کاری باید انجام بدهند. درواقع راهکار شروط ضمن عقد برای گرفتن حقوق برابر مشروط به این است که زنان از نظر مالی استقلال داشته باشند.

ما در جامعه‌ای زندگی میکنیم که حکومت وجود دارد، بنابراین در چنین اختلافاتی قانون باید ورود کند و مسئله را با قانون‌گذاری درست ساماندهی کند، لذا باید مداخله منصفانه داشته باشد، اما قانونگذار وقتی می‌بیند شرایط اقتصادی سخت شده بخواهد تمام بار آن را به دوش زنان بگذارد و اینکه کل تلاشش حل مشکل مردان باشد درست نیست، قانونگذار می‌گوید اگر مردان به زندان بیفتند کانون خانواده فرو می‌پاشد درحالی‌که ما وقتی از طلاق حرف می‌زنیم یعنی کانون خانواده از قبل پاشیده است.

یک چیزی هم باید درنظر بگیریم، مردی که می‌آید چنین تعهدی را قبول می‌کند آدم عاقلی است، بنا به قانون کشور ما این مرد می‌تواند کاندید ریاست جمهوری شود اما زن نمی‌تواند، گفته شده چنین مردی بر زن سروری و برتری دارد، مردی که این همه دارد در جامعه تقدیس می‌شود چرا موقع ازدواج عقلانیتش زیر سوال می‌رود و تعهدی که قبول کرده را پرداخت نمی‌کند.

تجری: به دلیل عرف غلطی هست که حاکم شده و گریبان زن و مرد را گرفته است. این قانون فقط شامل مهریه نمی‌شود، در خصوص دیه هم بازنگری‌هایی شده است که منتهی به حبس زدایی شود، رویکرد قوه قضائیه حبس زدایی است، نظام حقوقی تصمیم گرفته زندان فقط برای مجرمین واقعی باشد.

کاظمی: اتفاقاً به درستی به دیه اشاره کردید، امروز درباره دیه ستاد مردمی در نظر گرفته شده است، اینکه مردم کمک کنند دیه افرادی که مرتکب قتل غیرعمد شده‌اند پرداخت شود، آیا در مورد دیه هم به خانواده مقتول گفته می‌شود ما سقف دیه را پایین می‌آوریم؟

تجری: من باز هم می‌گویم این قانون سقف مهریه را پایین نیاورده است.

کاظمی: در این مملکت دیواری کوتاه‌تر از دیوار حقوق زنان وجود ندارد و به راحتی زیر پا گذاشته می‌شود.

طرح کاهش مهریه به ۱۴ سکه/ حق مردان به عنوان بزرگ خانواده باید حفظ شود/ برساخت چهره زنان به عنوان اهریمن کار درستی نیست/ مردان هم مظلوم نیستند

بنا نیست که شمشیر را بکشیم تا قضاوت یکطرفه درخصوص حقوق زنان داشته باشیم

*آقای دکتر درباره شروط ضمن عقد گفته می‌شود علیرغم رعایت قانون برای تنظیم آن اما هنگام اجرای موارد شرط شده بازهم زنان نمی‌توانند حقوق شرط را بگیرند، درست است؟

تجری: نه، هیچ مشکلی وجود ندارد، نهاتاً اگر مرد به شورط تمکین نکند با حکم دادگاه انجام می‌شود.

*مثلاً درخصوص شرط نصف کردن اموال گفته می‌شود براساس قوانینی که ما در ایران داریم، چنین چیزی هنگام طلاق اجرایی نمی‌شود؟

تجری: نه؛ هیچ مانع قانونی وجود ندارد، فقط درهمین مورد نصف کردن اموال بعد از ازدواج ممکن است در میزان آن اختلاف وجود داشته باشد که آن هم با انجام کارشناسی حل می‌شود.

*همین الان زن برای خروج از کشور باید اجازه همسر را داشته باشد...

تجری: ما در کشوری زندگی می‌کنیم که قوانین آن براساس اسلام است، یک جاهایی حق مردان به عنوان بزرگ و فرد اصلی خانواده باید حفظ شود...

*ایراد از همین‌جا شروع می‌شود که ما تصور کنیم مرد بزرگ خانواده است...

تجری: مواردی داشتیم که زن فرزند را با خودش به خارج از کشور برده و مرد نمی‌تواند فرزندش را ببیند...

*برعکس این ماجرا را داریم، مرد اصلا نیازی هم به خارج از کشور رفتن ندارد، زندگی را ترک کرده...

تجری: من خودم دختر و خواهر دارم، درهمین جامعه زندگی می‌کنم، بنا نیست که شمشیر را بکشیم تا قضاوت یکطرفه درخصوص حقوق زنان داشته باشیم، در ابتدای صحبت‌هایم گفتم که یکی از ویژگی‌های این قانون در نظر گرفتن حقوق زنانی است که همسرشان آن‌ها را رها کرده و رفته‌اند.

طرح کاهش مهریه به ۱۴ سکه/ حق مردان به عنوان بزرگ خانواده باید حفظ شود/ برساخت چهره زنان به عنوان اهریمن کار درستی نیست/ مردان هم مظلوم نیستند

اگر قرار باشد مهریه مانند چماق برای ترساندن مرد باشد اتفاق درستی نیست

طرفدار این نیستم که هیچ مردی برای مهریه زندانی شود

*براساس قوانین موجود زن برای خروج از کشور باید اجازه همسر را داشته باشد، درهمین قانون گفته شده مردی که بدهکار مهریه باشد منع خروج از کشور شامل حال او نمی‌شود..

تجری: این درصورتی هست که احراز شود مرد برای پرداخت مهریه پولی ندارد، بدهی مهریه مانند سایر بدهی‌ها است که فرد بدهکار به جایی می‌رسد که می‌تواند براساس حکم دادگاه از کشور خارج شود؛ اما براساس همین قانون و قوانین دیگر شما می‌توانید به محض  اینکه طلبکار شدید ممنوع الخروجی مرد را درخواست بدهید.

باید فرهنگ سازی کنیم، متاسفانه مهریه امروز دلیل بقای زندگی مشترک در نظر گرفته می‌شود، درحالی‌که اینطور نیست، اگر قرار باشد مهریه مانند چماق برای ترساندن مرد باشد اتفاق درستی نیست، بارها دیده شده برای عدم توانایی در پرداخت بدهی مهریه مرد همسر خودش را به قتل رسانده است، بنابراین این موضوع را باید دوطرفه نگاه کرد، نگاه صرف از زاویه زنان یا مردان به مهریه ممکن است سبب انحراف ما از اصل مسئله شود.

کاظمی: برای حل مسئله مهریه و ایجاد حقوق برابر میان زن و مرد باید بیکاری زنان را جدی بگیریم، اگر زنان به سمت مهریه می‌روند برای این است که منابع مالی دیگری ندارند، اینکه برای مهریه سقف گذاشته شود احتمالا سبب می‌شود زنان راه حل‌های دیگری پیدا کنند، در نتیجه قانون‌گذار بهتر از دو طرف ماجرا را درنظر بگیرد.

من معتقدم خانواده باید برابر باشد، مهریه وجود نداشته باشد، حقوق مساوی وجود داشته باشد و زنان در جامعه از حقوق مساوی برخوردار باشند، فقط در این صورت هست که مسئله مهریه حل خواهد شد. غیر از اینکه بخواهند برای مهریه سقف تعیین کنند راه حل‌های دیگری هم هست، مثلاً می‌شود از صندوق‌های بیمه استفاده کنند، یعنی مردها مهریه را بیمه کنند و در صورت گرفتن طلاق بیمه ان را پرداخت کند، یک راه حل دیگر این است که دولت وضعیت زنان را ارزیابی کند، اگر زنی بیکار است و منابع مالی ندارد دولت زن را به مستمره‌بگیر تبدیل کند. به هر حال باید راهکاری برای زنان در نظر بگیرند، باید این را در نظر گرفت که شاید ۱۴ سکه هم نتواند زندگی یک زن را بعد از طلاق تضمین کند.

تجری: قوانینی در خصوص زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست داریم.

کاظمی: چرا زنان حتما باید این عناوین را داشته باشند، زنان می‌خواهند خودشان سرپرست خودشان باشند، یک زن طلاق گرفته می‌خواهد مستقل در این جامعه زندگی کند، نه این‌که بخواهیم او را به سمت آسیب اجتماعی سوق بدهیم و بگوییم او آسیب اجتماعی تولید می‌کند، از این عناوین باید فاصله بگیریم. دولت می‌تواند برای زنان بعد از طلاق اشتغال ایجاد کند. من هم طرفدار این نیستم که هیچ مردی برای مهریه زندانی شود، اساساً چیز غیرمنصفانه‌ای هست، بنابراین مداخله دولت باید منصفانه باشد تا زن و مرد آسیب نبینند.

طرح کاهش مهریه به ۱۴ سکه/ حق مردان به عنوان بزرگ خانواده باید حفظ شود/ برساخت چهره زنان به عنوان اهریمن کار درستی نیست/ مردان هم مظلوم نیستند

سیاست حبس زدایی سیاست صحیحی است

*آقای دکتر شما چه پاسخی دارید؟

تجری: معتقدم از روش‌های جایگزین می‌شود مهریه و آینده زندگی زنان را تامین کرد نباید زن بدون پشتوانه باشد، از طرفی هم واقعا لازم نیست که حتما با چماق میان زن و مرد برخورد کنیم.

همان‌طور که قانونگذار درباره مازاد دیه زن ورود کرد، در خصوص مهریه هم می‌شود راهکاری پیدا کرد که هم نافی شرع نباشد و هم حقوق زنان تامین شود.

به مرور زمان بدی و خوبی این قوانین بهتر معلوم می‌شود و قانونگذار می‌تواند راهکارهای بهتری ارائه دهد، با این وجود سیاست حبس زدایی سیاست صحیحی هست که جامعه ما به آن نیاز دارد. بحث حبس‌های مربوط به بدهی مهریه هم در راستای حبس زدایی باید مورد توجه قرار بگیرد.

۲۳۳۲۳۳

کد خبر 2068325

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 58
  • نظرات در صف انتشار: 213
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرهاد IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    اخه دیه یه انسان چقده که بخواد ۵ میلیارد مهریه بزنه ۱۴سکه هم سرشون زیاده
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
      72 43
      این نظر که ترویج خشونت و تشویق به قتله چطور منتشر شده و رای موافق هم داشته ؟!
    • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
      69 65
      از سر کی زیاده؟ از مادری که شما رو با این تربیت بزرگ کرده؟ حتما همینطوره
    • مدیریت.تجارت و بازرگانی 20 IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
      31 6
      بخدا مرد که نان آور خانواده هست و چند نفر رو باید ساپورت کنه دیه اش حدودا 1 میلیارد هست، زن هم که طبق اسلام نصف هست ... حالا فرض کن با طلاق یک زن رو کشتی ... ! آخه تغییر اسلام تا چقدر ... !؟
    • ایرانی IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
      40 36
      اگر زن قراره مهریه بخواد قبل از ازدواج طلب کنه و باید بپذیره که مرد حق تعدد زوجات دارد
    • جواب فرهاد IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
      57 45
      دقیقا با صحبت فرهاد موافقم ۱۴ سکه هم زیاد است در خانه فقط بخور و بخاب
  • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    زن ها حق ندارند هم حقوق اسلامی و هم آزادی ها و حقوق جدید غربی را یکجا طلب کنند و الا نظام خانواده فروپاشی می شود یا زنگی زنگ یا رومی روم. مهریه مال حقوق و تکالیف اسلامی و فقط در پارادایم فکر سنتی جواب می دهد . 14 سکه هم زیاد است و باید حد آن مهر السنه باشد.
  • IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    واقعا حکومت بهیچ عنوان نباید به زن قدرت بده _ من خیلی زیاد دیدم بسیاری از زنان تا یه شغلی ، درامدی چیزی پیدا میکنن فوری طلاق میگیرن _ و بسیاری از زنان در این چند دهه ظلم های فراوانی به مردان داشته اند
    • IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
      56 20
      پوست مردارو‌فمنیسم های داخلی چادر به سر کندند حق زندگی‌و از جوونا گرفتن ب واسطه قانون مصخرف مهریه اخه ادم‌ب‌کی‌بگه کدوم کشوری دیدید کسی و ب خاطر مهریه زندانی کنن
  • هادی IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    79 57
    مردان مظلوم و زنان...
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    نظر من به عنوان یک مرد : خانم دکتر کاظمی! شما که گفتید تعیین 14 سکه بعنوان سقف ضمانت اجرایی یعنی قیمت گذاشتن بر زنان باید این را بدانید که اصل مهریه یعنی قیمت گذاشتن بر زنان و خرید و فروش زن. اصل مهریه مشکل داره و اینها موضوعات فرعی است. مهریه از فلسفه اصلیش که یک هدیه از طرف مرد به زن در بدو ازدواج بوده تبدیل شده به پشتوانه مالی زن به قیمت بدبخت کردن مرد و مصادره اموال مرد و تصرف حاصل یک عمر کار او. هیچکدام از طرفین ازدواج در صورت طلاق نباید پولی به طرف دیگر پرداخت کند.اصل توهین به شخصیت زن اینجاست که شما نادیده میگیرید و البته دلیل این نادیده گرفتن را هم گفتید که حرف درستی ست البته مسائلی که خانم دکتر کاظمی در مورد حقوق زنان مطرح کردند را کاملا قبول دارم و حق حضانت فرزند و حق طلاق و حق خروج از کشور و حق اشتغال برابر باید به زن داده بشه و زن تابع و طفیلی مرد در نظر گرفته نشه در این موارد. اگر این موارد برای زن تامین شد تکلیف الزام به پرداخت نفقه زندگی هم از مرد برداشته بشه و دو طرف به طور یکسان هزینه های زندگی را پرداخت کنند.حقوق برابر در مقابل تکالیف برابر
  • تیمورجولانی IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    61 79
    سلام وقتی دو نفر با هم یک زندگی را شروع می کنند وبه جایی می‌رسند قانون گذار می گوید یک خانه یک ماشین ویک درآمد برای بقای مرد باید باشد وآنرا نمی توان برای مهریه توقیف کرد با همین ۳قلم مرد زندگی جدید خود را شروع می کند ولی یک زن که جوانی ونیروی خود را از دست داده چه چیزی برایش در نظر گرفته شده به کجا باید پناه ببرد وچگونه با دست خالی باید زندگی کند برای فرار از دین هم کلی به ما مردان آموزش های لازم داده مشود اموال رابنام دوستان وآشنایان می کنیم وچیزی نداریم که دادگاه حکمی بدهد
    • مدیریت.تجارت و بازرگانی 20 IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
      64 29
      آخه طلاق گرفته نمرده که ! بره ازدواج کنه و کار هم میتونه بکنه ... تازه خونه برادر و پدر و مادر هم هست ... اصلا چرا مرد باید تاوان بعد طلاق زن رو بده؟ مگر کسی تاوان بعد طلاق مرد رو میده؟ هر دو طرف ضربه میبینند، قرار نیست که مرد رو هم تلکه و لخت کنیم و بعدش بگیم برو با این همه قرض زندگی کن ...
  • Mohammad IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    92 23
    بنظر من با این وضعیت قیمت ها همون ۱۴ سکه هم میشود بیش از ۱ میلیارد که در شرایط حاضر برای اکثر مردان بسیار سخت است.اینجا مشخص میگردد که مخالفین این طرح فقط دنبال تلکه کردن مردان هستند و مهریه زیاد فقط باعث این میگردد شیرازه زندگی از هم پاشیده شود گرچه من دنبال این هست حق حضانت باید به زن داده شود و حق طلاق برای هر دو باشد و به هیچ کدام مطلقا داده نشود.
  • محید IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    72 17
    کاش شما کارشناسان حرف نمی زدید نظر نمی دادید هر زمانی تو هر جایی ورود کردید گند زدید دیگر هیچ جوره درست نمی شود حقوق برابر زمانی جواب می دهد زن هم مثل مرد نصف بار زندگی را به دوش بکشد بعد اگر می خواهید شرایط را بهتر کنی مرد زندان نشود درآمد مردم را حساب کنید هرقدر درامد داشت نصف ان را به زن بدهد تا مهریه تمام بشود راهکار ندهید کم کم دارید همچیز را نابود می کنید
  • m.n IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    94 33
    خیلز از زنها از مهریه برای زور گویی به مرد استفاده میکنن کمتر زنی از مهریش برای دفاع از اینکه شوهرش زن سرش نیاره یا طلاقش نده در به در بشه استفاده میکنن،، اکثریت از وقتز سکه بالا رفته براز اذیت کردن مرد برای رسیدن به خواسته های الکیشون استفاده میکنن مثلا بیشترشون میخواد مرد برده و غلامش بشه و خانواده شوهرشو کلا پاک کنه تا شوهرش با پدر مادر خواهر برادر رفت و آمد نداشته باشه، خیلی از زنها هستند تو زندگی شوهرشون هیچ نقشی جز مصرف کننده ندارن یعنی به کمک شوهر و با تلاش خونه ،ماشین زمین ، رو جم نکرده خود شوهرش یا داشته یا از خانوادش بهش رسیده یا تنهایی زور زده برا زندگی اون مدل زن فقط به فکر خوردن خودش ،لباس خودش ،پول تو جیب خودش و دعوت و خرج خانواده خودش چه علنی چه زیر به زیر شوهرش ،پولاش رو خرج خانواده خودش میکنه حالا شما بگید ،آیا انصاف اینطور زنهایی مهریه کامل یا سنگین از شوهر بگیرن
  • سلام IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    77 21
    مهریه کم بهتره
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    89 21
    14 سکه یک میلیارد پولش میشه همچین کم نیست که می گویید 14 تا یک نفر یک فرد عدی چند ده سال باید کار کنه بشه یک میلیارد چنان بلایی به سرمان اوردین که دیگه کسی زندگی نمی تواند کند شما باشین چند سال دیگه یک سکه میشه یک میلیارد بیچارمون کردین واگذارتون با خدا که زندگی برامون جهنم کردین خدایا ما چه گناهی در درگاه کردیم که این شد زندگیمون
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    47 16
    14 سکه یک میلیارد پولش میشه همچین کم نیست که می گویید 14 تا یک نفر یک فرد عدی چند ده سال باید کار کنه بشه یک میلیارد چنان بلایی به سرمان اوردین که دیگه کسی زندگی نمی تواند کند شما باشین چند سال دیگه یک سکه میشه یک میلیارد بیچارمون کردین واگذارتون با خدا که زندگی برامون جهنم کردین خدایا ما چه گناهی در درگاه کردیم که این شد زندگیمون
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    95 26
    اگر زنی واقعا اهل زندگی باشه برا مهریه اقدام نمی کنه زن واقعی ارزشش نمیشه با سکه حساب کنیم هر چقدر باشه کمه ولی بعضی از زنها شده براشون کاسبی من خودم گیر یکی افتادم که ارزشش یه ریال هم نیس
  • سیده کبرا IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    50 16
    پول بزاریدبهتره صدمیلیون یادویست میلیون وبرسال زندگی که زنان زتدگی کنند نه بخاطرمهریه طلاق بگیرند.وخانواده پاشیده بشه ودست مردخالی بشه .
  • ایرانی IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    71 18
    زنها از مهریه به عنوان حربه علیه مردها استفاده می کنند و به کارهای غیر اخلاقی می پردازند و فساد و بی بندوباری زیاد می شود ای کاش قانونی وضع شود که مهریه عندالمطالبه نشده و درصورتیکه زن به مردخیانت کند باطل و درصورتیکه مرد به زن خیانت کند به اجرا گذاشته شود.
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    87 22
    خانمی که در این مصاحبه گفتی «مهریه حق شرعی زنان است»، شما خانم های ایرانی چطور فقط جاهایی که به نفع تون هست مسلمان می شوید ؟ همین اسلام وقتی میگه حق طلاق با مرد هست، اجازه سفر زن با مرد هست، اینکه زن سر کار بره باید با اجازه مرد باشه، این موقع ها دین و اسلام میشه قوانین جاهلانه و بدوی؟ ولی درباره حق نفقه و مهریه اسلام محترم میشه؟
  • سارا IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    50 9
    بخدا مهریه ملاک زندگی نیست.
  • سمانه IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    47 54
    زن هم بزرگ خانواده هست،باید حقوقش حفظ شود المراةسیدةاهلها
  • IR ۰۹:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    53 4
    مهریه زیاد سبب پایبندی نیست مهریه کم سبب کم ارزشی نیست زن و مرد باید با علاقه زندگی کنند وگرنه خانواده‌هایی بودن با مهر زیاد میگن حلال فقط طلاق خدا کنه تو هیچ خانواده ای مشکلات پیش نیاد اگر پیش میاد باصبر و حوصله کنار بیان تو این روزگار فکر بچه‌ها باشین هم احتیاج به پدر دارن هم مادر خدایا این دو نعمت را از کسی نگیر آمین
  • لیلا IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    58 62
    تمام حقوق زنان بر باد رفته تنها مهریه مانده همین هم کلا بردارن تا خیال مردسالاری راحت بشه
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    43 8
    مشکل اینجاست که زمان عقد مهریه با رقمهای تخیلی نوشته می شود نه واقعی و این رقمهای تخیلی نمی تواند برای زنان حق ایجاد. آنچه که حق زنان است تلاشی است که در زندگی کرده اند و باید آن در زمان طلاق به وی پرداخت گردد نه مهریه تخیلی
  • کافی IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    33 39
    دو هزار مرد به دلیل شکایت مهریه زندانی نیستند. بیشتر این ها در ابتدا ورشکسته می شوند، یعنی بدهی های دیگر دارند. وقتی این اتفاق می افتد و مرد به دلایل بدهی های دیگر در آستانه ضبط اموال یا زندان است زن هم به دلایل زیادی، بیشتر به خاطر حفظ نظام خانواده، حفظ شان و اخلاقیات خود در نبود شوهر و امور فرزندان در نبود مرد، مهریه را اجرا می گذارد تا حداقل مالی که مرد دارد صرف این امور شود. اینجا اتفاقی که می افتد این است که مرد در ابتدا باید مهریه را بدهد بعد بقیه بدهی ها را. با توجه به این موضوع عنوان می شود که مرد برای مهریه به زندان افتاده، در حالی که اگر زن هم طلب مهریه نمی کرد آن مرد به زندان می افتاد‌.
  • جواد IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    62 9
    در جامعه فعلا مشکل بزرک ازدواج نکردن ویا ازدواج سفید است مردان با این اوضاع کشور ومهریه از عقد دائم وحشت دارند
  • امیر IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    53 21
    پرداخت مهریه کنترل زندگی راازدست مردان حارج کرده،این شمایل،وظاهری که اززنان درخیابان می بینید،نتیجه ی همین مهریه است،زن ترسی ازمرد ندارد،وبلعکس
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    38 9
    عزیزم خیلی ساده ست. هرکس فکر می کنه مهرش کمه نقدی ویا سند ملکی قبل از ازدواج بگیره
  • یاسین IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    36 11
    توهین به کسی نمیکنم..ولی به چشم خودم دیدم چن تا خونواده که با شوهردادن و طلاق گرفتنه دخترشون کاسبی درست کردن واسه خودشون.. پسر کل پس انداز جوانیش رو خرج میکنه بعد تا آخر عمر هم باید قسط مهریه بده و عملا دیگ نمیتونه دوباره به ازدواج فکر کنه
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    21 34
    اینکه برای مهریه حد و حدود قائل بشن مثل اینه که تعداد رکعات نماز رو جابه جا کنن. یا ماه رمضان رو بندازن زمستون که کمتر اذیت بشن. قانون گذار حق چنین کاری را ندارد.
  • ناصر IR ۱۰:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    20 12
    شماگر بررسی دادگاههای خانواده را بررسی کنید خواهید دید ظالم ومظلوم کیست مرد اگر بخواهد طلاق دهد درصورت پرداخت مهریه در کمترین زمان طلاق صورت میگیرد وتازه نیازی به طلاق ندارد زن را به امان خدارا میکند وبه عیش ونوش خودش میپردازد واگر از برای بتواند دلایلی هم برای آن پیدا کند باید سالیان سال در دادگاهای مختلف دوندگی داشته باشد و برای هرموضوعی که باهزاران مصیبت بدست آورده باید چندتا شاهد و...بیاورد واگرتازه اثبات شود برگ صیغه نامه را ارائه میکند و خودرا خلاص
  • رضا IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    42 14
    اگر روی مهریه پافشاری دارید، قبل از ازدواج از مرد بگیرید، چرا میندازید روی دوش قانون؟ من شخصاً زندگیم بخاطره مهریه زیاد از بین رفت، اصلا مهریه یعنی، یک قلاده روی گردن مرد، وسلام، خودتون تا تهش برید ببینید من وی گفتم
  • غلامرضا IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    24 14
    بهترین کار اینه مثل رسم افغانی ها همون اول هر چی میخان مهر کنن رو تحویل بدن و دیگه اما و اگری نداشته باشه پول یا سکه یا هرچی... و بعد ازدواج هم طلاق شکل بگیره بهتره دارایی ها نصف بشه واسلام. برای پرونده های گذشته هم به کلی مبلغی تعیین کنن اقساطی کنن و تمام.
  • محمودقلندری IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    27 10
    وقتی صحبت ازمهریه چندصدسکه درمیان است اکثرشان ازروی خوش گذرانی میگن ببین چطور می تونم یک عمر ثروتمندان این چندرغازمرد به هیچ کجانمیرسد فرصت خوبی است برای خوش گذرانی شانس یک بار درخونه آدم رایانه.آری چرا درقدیم اینقدردادگاه خانواده شلوغ نبود؟ به نظرمی رسد دراجرای کنونی اسلحه خوبی دادستان زنان گذاشته می‌شود.حتی ۱۰ سکه هم خیلی زیاد است می دانید درآینده جمعیت فرزندان طلاق به کجاست میشه؟
  • IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    43 8
    من‌خودم یه خانم هستم وپسر۳۱ساله دارم که بخاطر اینکه داره میبینه خیلی ازخانمها ی امروزی اهل زندگی نیستندوباکوچکترین مشکلی مهریه رواجرامیذارن وزندگی مردبدبخت رونابودمیکنند زیربارازدواج نمیره همین مهریه های سنگین باعث شده زندگی خیلی ازجووناخراب بشه ومتاسفانه جوونازیربارازدواج نمیرن ومعظلی شده برای همه خانمی که قصدازدواج وانشاالله خوشبخت شدن داره نبایدملاکش مهریه بالا باشه وقتی ازاول زندگی سخت گیری نباشه زندگی مشترک خیلی بهتروباصمیمیت بیشتر پیش میره
  • احمد IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    45 20
    بقول دکتر سالاری عضو کمیسیون مجلس: خانم اگر قرار هست مهریه واسش مهم باشه همون سفره عقد بگیره. زنها فقط دارن از مهریه به عنوان ابزاری استفاده میکنن که بتونن راحت باهاش خیانت کنن، بد حجاب باشن و هر کاری خواستن با شوهر بکنن با تهدید مهریه! وگرنه زندانی کردن مرد چه چیزی عاید زن میکنه؟
  • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    16 23
    طلا گرون شد خوب چکار کنیم یه لگد به زنها بزنیم
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    40 14
    چرا قیمه هارو میریزین تو ماستها؟ چرا زنها از قوانین اسلامی فقط مهریه رو یاد گرفتن؟ همون قانونی که مهریه گذاشته خیلی چیزای دیگه هم گذاشته زنها به کدومشون عمل میکنن؟ چرا برای قوانین دیگه مرد رو به عقب افتادگی و به روز نبودن متهم میکنن؟ یه کم انصاف خوبه
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    47 14
    من خودم زن هستم اگه هدفم زندگی باشه با پنج سکه هم هستم جانم به تنگ بیاد همون پنج عدد هم میبخشم خودم آزاد میکنم اما دخترها حالا شیاد شدن 14سکه هم زیاده بخدا
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    28 11
    به شخصه همیشه دیده ام نکته ای که این کارشناسان در مورد بیکاری زنان از آن چشم پوشی می کنند، واقعیت عدم علاقه به اشتغال در بین جمعیت بسیاری از زنان است. من قصدم اصلا بی احترامی به زنان نیست و ریشه آن را فرهنگی میدانم. دلیل اینکه درصد اشتغال خانم ها بسیار پایین است این است که در کشور ما باور اکثریت عموم این است که مرد نان آور و تامین کننده اصلی خانواده محسوب میشود و زنان اگر چه دنبال تحصیلات هم می روند اما عملا بخش بزرگی از آنها هیچ وقت دنبال اشتغال حداقل از نوع تمام وقتش نرفته اند. در مورد مهریه هم به نظر من گذاشتن سقف برای آن اصلا درست نیست. به جایش باید روی فرهنگ کار کرد.
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    30 5
    قانون مهریه را بردارید تا دو نفر بصورت توافقی ازدواج کنند. چون اونجوری یا مرد نمی تونی ازدواج کنه یا زن و پایداری زندگی شون هم پنجاه پنجاه میشه یا اون ول می‌کنه میره یا زن پس بردارید.
  • رضا IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    9 14
    قضیه مهریه خیلی ساده هست ، مهریه عندالمطالبه هست یعنی باید عروس روز عقد مهریه خودشو توسط مامور قانون در محضر دریافت کنه اگه از ساعت دوازده شب بگذره میشه عندالاستطاعه و جنبه حقوقی داره و لازمه هزینه دادرسی رو به طور کامل پرداخت کنه نه مثل الان که به همه معافیت از پرداخت هزینه دادرسی میدن.
  • A IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    24 4
    واقعا درسته ،همه جای دنیا زن و مرد باهم کار میکنن و برای آیندشون تلاش میکنن نه اینکه مرد زن رو با مهریه بخره، زندگی مشترک یعنی 50/۵۰ مهریه رو کامل باید حذف کنن مردا بتونن برن ازدواج کنن همه پیر پسر و پیر دختر شدن،یسریم مهاجرت میکنن میرن کلا سرای سالمندان شده
  • حسین IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    18 13
    زنان امروز همه رفتار اروپایی ها رو انجام میدهند البته بجز کارکردن پا به پای مردان و دیگر احساس مسئولیت و خانواده داری و فرزند پروری مثل زنان قدیمی بلد نیستند و مسائل اسلام را نیز فراموش کرده اند ولی بخاطر کم کاری علما و قانون گذاران فقط از اسلام مهریه نامتعارف آن را پیروی میکنند ،تمام کسانی که با کاهش مهریه مخالفت میکنند آنهایی هستند که با مهریه بالا قصد متلاشی کردن خانواده و ازدواج سفید و بی بندوباری و مجرد ماندن جوانان را دارند و همان کسانی هستند که با شعار فرزند کمتر زندگی بهتر مردان را عقیم کردن و دیگر نمیتوان درستش کرد
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    21 11
    باتوجه به بالارفتن قیمت سکه زنانی که زندگی خوبی دارند نیز مهریه هایشان را طلب می‌کنند فقط برای پول.مهریه یعنی خریدن زن از مغازه.قانون به شدت اشتباه و قدیمی وبه دردنخور
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    21 26
    سلام امیدوارم زنها هم با برداشتن مهریه ازدواج نکنندنسل انسانها منقرض بشه شما مردا که هر کاری دوست دارین میکنین اعتیاد دو خیانت فساد اخلاقی خونه هم مثل شمر هستین مهریه هم بخوره تو سر خودتون
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    16 26
    نمیدونم چرا این سایتها تازگیا طرف مردها هستند و نظر زنها را دیگه نمیگذارند میخوام به مردهایی که میگند مهریه مهریه ،مهریه در سند ازدواج دوتا گزینه داره عندالمطالبه و عندالسطاعه یعنی یه مردی خود خواسته میاد عندالمطالبه را قبول میکنه نباید قانون بیاد عندالسطاعه و قسطی کنه قانونی که خودش داره قوانین را زیر پا میگذار دیگه به چه دردی میخوره ؟ این ازدواج چه غلط چه درست چه برا مهریه چه واسه قشنگی چه از سر کم عقلی اینطوری توافق شده مگه شما ملکی را میفروشید بعد ده سال که ملک گرون میشه قانون باید بیاد بگه چون ملک گرون شده شما برید خونه را پس بگیرید که در مورد توافق ازدواج که خیلی مهمتره قانون باید چنین حقی به مرد بده بعدم مهریه تو قرآن طلبی عنوان شده که از بقیه طلب ها جلوتر هست مگه خدا عقلش از نماینده ها کمتره بیاد این قوانین را تو کتاب خودش واضح و مشخص در چندین آیه بگذاره یا بیکار بوده مردم سرکار بگذاره هر کس رسید بگه نه من کارشناسم من فلانم من چنانم باید اینطوری باشه
  • مسلمان ایرانی IR ۱۵:۴۹ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    16 6
    باسلام باسخت کردن مهریه اولین ظلم به خودزنان واقع میشودچراکه زن راکالادانستن و برای او نرخ تعیین کردن زمینه سواستفاده بعضی کلاهبرداران این امرومحدودیت ازدواج وعدم اعتمادزن ومرددرامرازدواج راسبب میشوداین محدودیت هانه جایگاه زنان محترم رابالابرده ونه حریم امنیتی برای آنان ایجادمیکندحل مشکل را بایستی باشناخت واقعی مشکل جامعه وراهکاربروپرفت مطابق باواقع جهت آن یافت وایحادنمود.
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    20 8
    وجود مهریه، فقط برای درصد ناچیزی از زنان جنبه پشتوانگی دارد، یعنی درصد کمی از بانوان به آن محتاجند، اما درصد بالایی از مردان در برابر مهریه سنگین به اسارت زنان درآمده اند. بیشترین آسیب و دود مهریه سنگین به چشم فرزندان می رود که شاهد زندگی نفرت بار دو والد خود هستند.
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    20 11
    مرد بیچاره چه گناهی کرده که باید تا اخر عمرش نوکر زن باشه زن طلاق بگیره بره دنبال دوست پسر بازی شوهر بدبخت تا اخر عمرش خرج زن سابق ودوست پسرش رو بده
  • منصور IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    21 10
    مهریه نباید به ابزار باجگیری زنان تبدیل بشه. مهریه در صدر اسلام به عنوان هدیه تی هز جانب مرد به زن بوده ولی الان کاملا تغییر ماهیت داده و به چیز دیگه ای تبدیل شده. قرار نیست به بهانه حق رن، حق مرد پایمال بسه. قرار نیست فقط هز حق زن صحبت بشه. پس حق مرد چی میشه؟ مردان فقط موقع فدا شدن و جنگ شدن و تکه و پاره شدن مهم می شن؟ چرا به حقوق مردان توجه نمیشه؟ شاهد اجحاف گسترده در حقوق مردان هستیم. این روند باید اصلاح بشه.
  • خد ای عادل IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    20 20
    قانون گذار چون مرده خوب به نفع مردان حکم می کند حتی اگر به ضرر زنان تمام شود یعنی می خواهد بگوید کم کم مهریه زنان را حذف می کنند تا مردان راحت تر از زنان سوء استفاده کنند وحقشان. آدرست وحسابی بخورند خوب اگر قانون گذار خوبی است حق ارث زنان ومردان را برابر نمی کند تا مردان برای دادن نفقه سر زنان منت نگذارند ووظیفه خود را فراموش نکنند خواهشا همه جوره مردان را پر رو نکنید خودشان گستاخ وشیطان صفت هستند شما آنها را دریده تر نکنید چ ا به زنان بی گناه ومعلوم نمی اندیشید مهریه حق قانونی آنهاست مرد باید بپردازد چه ابتدا چه انتها فرقی ندارد دینی هست بر گردن مرد
  • میلاد IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    24 14
    ما درمملکتی زندگی‌ میکنیم که قانون خانواده کلهم طرفدار زن هستند کجای این قانون جدید قابل فهم نیست؟قانون جدید میگه مردی اگه مال اموال داشت تا هزار سکه رو هم باید بده ولی کسی ک‌نداره‌ چهارده سکه باید بده چرا این تو‌سر ی عده نمیره؟؟شما دارید خودتون و جر‌میدید که مردایی که دارایی ندارن تااخر عمرشون مجبور ب پرداخت مهریه بشن؟چرا حالیتون نمیشه کسایی ک‌ندارن‌برای پرداخت همین چهارسکه هم حداقل ده سال از وقتشون و باید بذارن و‌توی‌این ده سال حتی نمیتونن‌دیگه ازدواج‌انجام‌بدن .چرا یکی‌نیست توی‌سر اینا کنه ک کی گفته دوهزار نفر فقط بابت مهریه توی‌زندانن؟نمیبینید چندمیلیون جوون‌تااخر عمرشون مجبورن مهریه بدن؟کسایی ک‌حتی دستشون به طرف مقابل به واسطه حق حبس به همسرشون نخورده!!چرا مرد برای ازدواج‌و‌‌مهریه باید بره زندان؟مگه زن ازمرد تمکین نکنه ضمانت اجرایی داره؟چرا اسم‌اینارو میذارید کارشناس؟؟ایا نمیدونم‌مملکت چ‌خبره؟اگه قانون اصلاح نشه هفتاد درصد مردا تا چندسال دیگه مهریه بده میشن ازدواج های ب شدت پایین میره جوانی جمعیت از بین میره کاهش جمعیت خواهیم داشت یعنی فهمیدن اینا این قدر سخته؟!!!
  • ماه نسا پارسا IR ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۴/۰۳/۰۵
    24 21
    خیلی عالی ایجوری ازدواج سفید ازبين میره فرزند آوری زیاد میشه جوانان پسر دیگه از ازدواج کردن نمی ترسند دختران هم توقع خودشان را پائین می آورند وبساز می شوند طلاق کم میشه

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین