در نژاد پرستی حتی زمانی که رنگ پوست مطرح نباشد عوامل دیگری چون زبان، مذهب، ملیت، تحصیلات، جنسیت یا سن وسال منجر به بروز تعصبات میشود.

هادی معیری نژاد:نژاد پر ستی نوع خاصی از تعصب است که بر مبنای استدلالات نادرست و عمومیت دادن برخی خصوصیات به گروهی از انسانها، به گونه‌ای غیر قابل انعطاف، شکل می‌گیرد.تعصب از کلمه ی لاتین « پرجودیسم » که به معنای پیش داوری کردن پیش از روشن شدن حقایق است، ریشه می‌گیرد. هرگاه فردی اجازه دهد عقاید متعصبانه اش مانع از رشد و حرکت دیگری شود تبعیض نژادی رخ داده‌است. و آنان که همه ی افراد یک نژاد را از برخی مشاغل خاص، مسکن، حقوق سیاسی، فرصتهای تحصیلی یا تعاملات اجتماعی محروم می‌کنند عاملان تبعیض نژادی هستند.
ریشه‌های نژادپرستی در عصر جدید به نظریات کنت دوگوبینو نویسنده فرانسوی می‌رسد که آن را در 1853 منتشر نمود. در قرن بیستم بزرگ‌ترین حامی نژادگرایی هاستن استوارت چیمبرلین نویسنده آلمانی انگلیسی تبار بود.
معروف‌ترین دولت‌های نژادپرست سده بیستم حکومت رایش سوم در آلمان ، حکومت آپارتاید آفریقای جنوبی و اسرائیل ( رفتار آپارتایدی اسرائیل با فلسطینیان ) به شمار می‌روند.
در قرون گذشته درگیری میان سه نژاد اصلی قفقازی، آسیایی و سیاه پوست همواره وجود داشته که گاه شامل محرومیت‌های اجتماعی ناشی از خودستایی بوده و زمانی منجر به نسل کشی‌های تحت حمایت حکومتها شده‌است. نژاد پرستی احساس ترس یا نفرتی است نا بجا از یک انسان تنها به دلیل نژاد وی. حتی زمانی که رنگ پوست مطرح نباشد عوامل دیگری چون زبان، مذهب، ملیت، تحصیلات، جنسیت یا سن وسال منجر به بروز تعصبات می‌گردد.
جامعه شناسان، مورخان و انسان شناسان معتقدند وقتی دو گروه با رنگ پوست و ظاهر فیزیکی متفاوت با هم در تماس قرار می‌گیرند و بر سر یک موضوع رقابت می‌کنند تبعیض نژادی با شدت و خشونت بیشتری بروز می‌کند. اما جوامعی که عاری از هر گونه درگیری نژادی هستند از پتانسیل همه ی شهروندان خود بهره برده و بسوی حذف این تعصبات گام می‌بردارند.
آنتونی گیدنز قوم گرایی را در دو بخش تعصب و تبعیض طبقه بندی می کند . در بخش تعصب ممکن است افرادی در ذهن خود خودشان را برتر از اعضای یک گروه یا نژاد دیگر بدانند اما در تبعیض ،این ایده به صورت رفتار موجب عقب نگه داشته شدن یک نژاد و گرفتن فرصت ترقی و یا حتی حیات از آنان می شود.
گیدنز یکی از ریشه های اصلی قوم مداری را در انگیزشی به نام بلاگردانی می داند به این مفهوم که مثلا آلمانی ها در بعد از جنگ جهانی دوم ریشه بیکاری و وضعیت بد اقتصادی خود را در هجوم کارگران ترک به بازار کار آلمان می دانستند و بسیاری از این کارگران توسط نئو نازی ها در دهه هشتاد میلادی اذیت و آزار شدند.
قوم مداری به نوبه خود موجب ایجاد یکی از بزرگترین آفات بشری یعنی نسل کشی (جنوساید) می شود . که در طول تاریخ نمونه های بسیاری از آن حتی در اروپای قرن بیستم وجود داشته است.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206844

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جلیل IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    18 4
    ان اکرمکم عندالله اتقیکم!
  • علی IR ۲۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    20 5
    بسمه تعالی «تعصب از کلمه ی لاتین « پرجودیسم » که به معنای پیش داوری کردن پیش از روشن شدن حقایق است، ریشه می‌گیرد.»!! تعصب از عصب و عصبه به معنای پیوند می باشد و از کلمه لاتین برجودیسم ریشه نگرفته است.
    • ایرانی CO ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
      9 3
      علی آقا درست میگویند چون " پریجودیسم» در لغت برابر با" پیشداوری" است نه تعصب و نه نژادپرستی که در زبانهای دیگر به آن "راسیسم" میگویند.
    • دختر ایران IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
      12 3
      دوست عزیز! همیشه جایِ یه کم فکرِ بیشتر خالیه!! نویسنده ریشه ی کلمه ی "prejudice" انگلیسی رو کلمه ی لاتینِ پرجودیسم میدونه نه کلمه ی "تعصب" رو!!
  • علی IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۳
    80 9
    یه کم فکر کنیم ، واقعا ما ایرانی ها جزو نژاد پرستا نیستیم ...؟
    • بدون نام AU ۰۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
      29 11
      چرا که نه وقتی این همه بی احترامی به قومیت های مختلف وجود داره. وقتی زبان قومیت ها نشانه تمایز و خودستائی می شه و همه می خوان از هم دور بشن چرا که نه.
  • علی RU ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    23 4
    بله متاسفانه. هستیم.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    21 5
    هرکس خود را برتر از دیگران (یا حتی پست تر از دیگران) بداند، مغزش معیوب و عقلش ناقص است. پس چنین شخصی خود خواسته که پست باشد.
  • بدون نام US ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    5 4
    تعصب یعنی پیش داوری به دلیل پیوندهای خونی قومی و قبیله ای که ترجمه درست پریجادیسم یا همان پیش داوری پارسی است این تعصب باعث نژاد پرستیمی شود.
  • بدون نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    47 3
    نژادپرستی در ایران موج میزندطوری که بعضی بچه های اقوام از هویت خود فرار می کنند این نتیجه نژاد پرستی و برتری طلبی است .
  • Benjamin IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    8 1
    خوبه اون فيلم نژاد پرستي آمريكاييها پخش شد و معناي كلمه "نژاد پرستي" رو براي ما به نمايش گذاشتيد. در همين نزديكي ها هم نژاد پرستي هستيد كمي دقت كنيد!! متوجه مي شيد، همين جا كه نشسته اي، در خيابان، كوچه و بازار خودمان. جرأت داري اينو بزن ببينم چند مرده حلاجي، هر چند دموكراسي هاي دست دو آمريكاييها و غربيها وارد كشور شده كه نتيجه آنها فقط نمايشه و در نتيجه هيچ تاثيري نداره ، شماها هم ياد گرفتيد ولي من زودتر از شماها راه افتادم!!!
  • مقیمی IR ۲۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    12 31
    ایرانیان هیچگاه نژاد پرست نبودند و حتی در زمان پادشاهی کوروش در سنگ نبشته ها هیچ آثاری از برده و برده داری نمی بینیدو کوروش حتی برای ساختن تخت جمشید از بردگان استفاده نکرد و از کارگرانی بهر برد که برای کارشان مزد دریافت کردندو پس از آن دوران هم هیچ سندی مبنی بر نژاد پرستی مشاهده نشده و اگر بعضاً مواردی در حال حاضر مد نظر دوستان است بیشتر بخاطراخبار رسانه ایست که از جنایات بعضی از اقوام در کشورمان منتشر میشه که به نسبت تعداد جمعیت حاضر در کشورمان چندان زیاد نیست و همین طور بیکاری موجود که دوستان به حساب قشر مهاجر جامعه میگذارند که این هم با توجه به سختی و مشقت کارهای پست و طاقت فرسا که مهاجرین انجام میدهند چندان محلی از اعراب نداره.نژادپرستی زشت ترین شکرگذاری به آفریده های خداست.
    • بی نام EU ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۲
      15 3
      جانم 2500 سال از اون تاریخ کذایی گزشته...میشه بگی الان چی هستیم؟ میتونی بگی الان نژاد پرستی نداریم؟
  • علی IR ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    6 1
    در باب فلسفه تعدد ملت ها (که نزاد هم از عناصر مقوم ملیت است) و این که نحوه ارتباط انها باید بر چه اساس باشد به نظر من دیدگاهی فاخرتر و متعالی تر از دیدگاه قران نیست که فرمود< جعلناکم شعوبا و قبائلا لتعارفوا> یعنی شما را ملت های مختلف قرار دادیم که یکدیگر را بشناسید . برای تعارف و شناخت نه تفاخر .بعد هم ملاک برتری را تقوا مطرح میکند.گفتگوی تمدن ها یعنی همین چون برای شناختن باید گفتگو کرد. ابتدای همین ایه هم برابری زن و مرد را بیان میکند
  • آذر الی IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۱
    26 19
    بله ایرانی ها نزاد پرست نیستن همین که مثل قرن نوزدهم نژاد آریایی را نژاد برتر می دانند اون آقایی که میگه هخامنشیان از برده استفاده نمیکردن توصیه میکنم بره و کشتار پوریم هخامنشیان را خوب مطالعه کنه بله ایرانی هستن که هر روز برای تحقیر قومیت های دیگه از هیچ توهینی دریغ نمی کنند.بله ایرانی ها هستند که نمیزارن قومیت های دیگه به زبان خودشان درس بخوانند بله ایرانی ها هستن که تاریخ اقوام دیگر را تحریف می کنند بله ایرانی ها هستن که مشاهیر اقوام دیگر را له می کنند و به قومیت های مختلف وصله های ناجور می چسبانند و در خیال و توهم خود و تاریخ خود را برتر از دیگران میدانند.