پس از باز انتشار حرف های حسن عباسی در رسانه ها، خدمت جناب آیت الله آقا سید رضی شیرازی، صاحب کرسی تدریس فلسفه اسلامی در تهران رسیدیم تا برخی از این حرف ها را به اطلاع این استاد ارزشمند برسانیم.

گفت وگو از : محمدرضا اسدزاده - اگرچه ایشان پاسخ مفصل و تحلیلی به این پرسش ها را در یک گفت وگوی کوتاه و حتی در حوزه رسانه های خبری نمی دانند اما ما خلاصه گپ و گفت مان را با این شاگرد برجسته علامه طباطبائی منتشر کردیم تا کسانی سکوت اندیشمندان حوزه را به حساب بی پاسخی نگذارند. تا عده ای جهل خود را از توانمندی علمی حوزه علمیه ی امروز، به نام پیشرو بودن خود قلمداد نکنند. عده ای بی سواد که تنها هدفشان شهرت طلبی و نام جویی در رسانه هاست با باز انتشار و طرح دوباره مسائل بی اساس و ارتجاعی که 50 سال پیش پاسخ های آن گفته و نوشته شده است، می خواهند حوزه و حوزویان را ضعیف جلوه دهند تا از این آب گل آلود به سیاست آمیخته، بزرگان حوزه همچون علامه طباطبائی و علامه جواد آملی را زیر سوال ببرند.
خلاصه گپ و گفت ما را با این استاد برجسته فلسفه، آیت الله سید رضی شیرازی می خوانید:

**********************************


* برخی در محافل غیر کارشناسی مسائلی را درباره فلسفه اسلامی مطرح کرده اند که مثلا می گویند اسلام فلسفه ندارد. حکمت دارد. چون فلسفه در قرآن نیامده . پاسخ حضرتعالی به این گزاره چیست؟

خیلی تکراری است این حرف ها. جوابش را همه اهل علم داده اند. این حرف از سر بی سوادی گوینده گفته شده . کسی که می گوید اسلام فلسفه ندارد ، حکمت دارد، اصلا فرق این دو را نمی داند. از او بپرسی حکمت را تعریف کن، هیچ تعریف علمی و مستدل ندارد. اینها حرفی ندارند می خواهند خودشان را به فلسفه بچسبانند.
*حضرتعالی سال ها مدرس فلسفه در حوزه و شاگرد فلسفه اسلامی علامه طباطبائی بوده اید. وقتی پاسخ مستدل به اینها ندهیم می گویند حوزوی ها توان پاسخ ندارند. چطور باید با این جماعت برخورد کرد؟
اینها که توان علمی فلاسفه مسلمان را نمی فهمند یا نمی دانند از سره جهلشان اینگونه می گویند یا از سره کینه . تهمت می زنند. این همه سال بزرگان حوزه پاسخ کفار و منکران خدا وو قیامت را داده اند. چطور توان نداریم جواب بدهیم. این چه حرفی است. خودشان بی سواد اند، حوزه را متهم می کنند. خیر آقا، شما همین علامه بزرگ ما طباطبائی را ببینید هنوز آثارش پاسخ گوی شبهه های اینهاست. این حرف ها از روی جهل است آقا جان.
* مثلا گفته اند علامه طباطبائی و شهید مطهری فلسفه را نمی شناختند. گفته اند بدایه و نهایه علامه یا حتی حرکت جوهری ملاصدرا هیچ ارزشی ندارد و به ایمان یک مسلمان چیزی نمی افزاید؟
همین است که می گویم نمی فهمند. آخر من چه جوابی به این بی سوادی ها بدهم. سوال باید سوال باشد. علامه طباطبائی را همه جهان در فلسفه می شناسند. آخر اینها اصلا می دانند بدایه چیست؟ هدف از کتاب نهایه چه بوده است. بدایه که کتاب دینی نیست. فلسفه یک ابزار است در علوم اسلامی برای اثبات حقیقت. برای رساندن شما به راه حق. این حرف ها بر اساس یک منطق غلط گفته می شود. بدایة و نهایة با ارائه مسیری مستقیم را شما را هموار می کند.  یک راهی است برای حکمت متعالیه و فلسفه اسلامی گشوده است. راهی که با بهره گیری از نور برهان، مصباح ذخایر فراوان عقلی و قرآنی  و میراث علمی گذشتگان، مثل خورشید است. می درخشد تا حکمت نظری را روشن کند. مقدمه پیدا کردن حقیقت است.
* یا مثلا گفته اند فلسفه را انسان را برای دینداری کند می کند. فلسفه ارزش دینی ندارد. یا اینکه می گویند حرکت جوهری ملاصدرا به چه دردی می خورد؟
والله این حرف ها از روی بی سوادی است. والله این ها که اینطوری حرف می زنند اصلا با بدیهیات فلسفه آشنا نیستند. فلسفه، شما را با حقیقت وجود با حقیقت هستی آشنا می کند. ضمن اینکه تمام فلاسفه مسلمان ما، درس و بحث فلسفه را برای قربه الی الله پی گیری می کردند. خود فلسفه خواندن از این نگاه موجب هدایت است. مایه ثواب است. علمی است که اسلام هم موئید آن است. حالا شما فلسفه ملاصدرا را می خوانی که با حقیقت عالم آشنا بشوی بعد راه حق را از باطل تشخیص بدهی. این حرف ها را الان یک طلبه تازه وارد حوزه هم می داند. نهایت بی سوادی است که بگوییم حرکت جوهری ملاصدرا به چه دردی می خورد؟ چرا ارزشی ندارد؟ این حرف ها را زمان گذشته هم می زدند تا بزرگان را خراب کنند. جماعتی که قصدشان انحراف بود. قصدشان شهرت طلبی بود. به علامه طباطبائی هم تهمت می زدند. همین جماعت زمانی بود که به علامه طباطبائی می گفتند نعوذ بالله نجس است. به آن عالم اهل عمل به خدا رسیده، می گفتند تو بی دینی. اینها چیزه تازه ای نیست. می گفتند اسلام فلسفه ندارد. حرکتی که فلاسفه مسلمان در طول قرن ها زحمت کشیدند را زیر سوال می بردند که بگویند فقط غرب فلسفه دارد. این همه اندیشه های ابن سینا، سهروردی تا ملاصدرا و تلاش ها فکری او تا امروز را که کلی آدم را به دین وارد کرد را زیر سوال می بردند. می دانید که خود ما صدها نفر را با همین مباحث و به کمک همین بحث های فلسفه اسلامی مسلمان و شیعه کردیم. چطور می گویید فلسفه راه دین را کند می کند؟ والله آقا هر چه بگویم که بی سوادند کم است. نمی فهمند. والله بی سوادند. اینقدر گوشتان را ندهید دست این بی سوادها هر چه گفتند فکر کنید عجب حرفی زدند. بروید مطالعه کنید. تحقیق کنید. بخوانید آثار را. روزگار بدی شده آقا. ان شاء الله خدا همه ما را وخصوصا شما جوان ها راهدایت کند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 32
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    آقاي حسن عباسي (دکترينال بدون مرز) برو همون فيلم تو نگاه کن . برو دکترينال جان برو کارتون تام و جري و پلنگ صورتي نگاه کن و از توش نمادهاي صهيونيسم و بهايي دربيار، باريکلا آخه تو رو چه به فلسفه يه حرفي بزن که به گروه خونت بخوره
  • بدون نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    65 19
    خداوند ايشان و امثال ايشان را به سلامت بدارد تا سايه شان هم چنان بر سر ما باشد و شر بي سوادان تازه به دوران رسيده را از ما دور كند ؛ كسانيكه بهتر بود به جاي اظهار نظرهاي بي جا پاي درس يزرگان مينشستند تا هم به علم و حكمتشان اضافه مي شد و هم خداوند و اهل ايمان از ايشانراضي مي شدند ؛ در ضمن آقاي عباسي تا اين اواخر فقط از سياست صحبت مي كرد و خودش را كار شناس سياسي معرفي مي كرد چي شد كه دين شناسي اش شكفته شد ؟ شكي نيست در آينده اي نزديك بايد منتظر رسوا شدنش باشيم.....
  • علي رضوي IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    93 21
    اين عباسي همان كسي است كه با پيش بينيهاي جاهلانه در صدا وسيما در اغاز جنگ امريكا و صدام ابروي كشور رابرد.وبيش از ده سال بخاطر ان تحليلهاي ابكي به رسانه راهش ندادند.عباسي مي گفت توان امريكا به صدام نمي رسد و فقط ماتوانيستيم 8سال عراق را متوقف كنيم.ادم ساده لوح و كم سوادي است..
  • شهرام IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    74 68
    این عباسی بی سواد است. چرا اینقدر در خبرآنلاین بزرگش می کنید. حیف است که آدم وقتش را به اراجیف این یک شبه دکتر شده ها بدهد.
    • بدون نام IR ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      25 63
      فكر كنم اصلا دكترا نداره در حد فوق ليسانس باشند اين علامه دهر!
    • بدون نام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      20 24
      بله اسشون دکتری ندارن بلکه تازه دانشجوی دکتری هستن تازه ایشون رئیس موئسسه ای هستن که خودشون زدن وخوش شده رئیس اون موئسسه
  • شریف IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    60 13
    خدا حضرت آقای شیرازی این اندیشمند بزگ جهان اسلام را حفظ کند که تا کنون روح و اخلاقش موجب مسلمان شدم بیش از صدها مسیحی و بودایی و.... بوده است.
  • حسن IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    7 10
    پاسخ دکتر رسول جعفریان که بیدون نام در خبرآنلاین منتشر شده بسیار جالب تر است. آن را بخوانید http://www.khabaronline.ir/detail/206312/weblog/jafarian
  • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    6 15
    هرچه بگندد نمکش میزنند وای به روزی که بگندد نمک
  • سعید IR ۰۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    21 6
    لطفا جواب عباسی را هم منتشر کنید
  • بدون نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    39 15
    حسن عباسی-ایول همونی که شیرین می زنه؟
  • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    32 17
    گفتم که حرفهای عباسی مانند حرفهای سخیف گروهک منحرف فرقان درباره علامه طباطبایی است.
  • بدون نام IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    25 14
    دکتر برو دکتر
  • حمید IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    47 20
    ضمن عرض احترام و ادب و تبری از هر گونه اسائۀ ادب حضور علمای اسلام باید به عرض برسانم که متأسفانه حضرت آیت الله به جای پاسخگویی فقط طرف مقابل را بی سواد خوانده‌اند. جسارتاً به عرض برسانم پاسخ ایشان از نظر شکلی ارزشمندتر از حرف‌های آقای عباسی نیست.
    • بدون نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      23 5
      دقیقا درسته تمامی پاسخ ها رسید به این مطلب که پرسش کننده بیسواد است درحالیکه به هیچ یک جواب قانع کننده ای داده نشده است مضاف براین از لحن مطلب بر می آیند که ایشون تمایلی به دادن پاسخ دقیق نداشتن
    • محمد رجب IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      27 23
      تو بودی جواب یک نادان متوهم را چه می دادی؟ این عباسی باید بستری شود. بیایید برای شفایش دعا کنیم
    • ابی IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
      26 24
      اخه چه پاسخی بده وقتی اقای عباسی با الفبای فلسفه مشکل داره چطور میشه جوابش رو داد.
    • بدون نام IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      12 15
      اگر حضرت آیت الله خیلی سواد دارند برای مناظره با یکی از مخالفان فلسفه اعلام آمادگی کنند و در همین خبر آن لاین چاپ شود.
  • ehfj IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    21 10
    برای حسن عباسی باید متاسف بود با این نظرات بی سوادانه او. توصیه میکنم طنز شکیبارا درباره عباسی بخوانید. حرف های عباسی فقط به درد طنازان می خورد طنز/ «کلاه‌قرمزی» و خیانت به انقلاب http://khabaronline.ir/detail/206904/weblog/shakiba
  • یکی از اهالی محله یوسف آباد IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    19 11
    کاش تهرانی ها قدر این استاد بزرگ فلسفه را در تهران می دانستند. او در کمل گم نامی کارهای بزرگی برای جهان اسلام کرده است.
  • بدون نام IR ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    19 10
    اي كاش ابتدا مشخص مي كرديد اين دكتر خودخوانده مدرك دكترايش را از كدام دانشگاه ودر چه رشته اي گرفته و پايانامه دكترايش چه بوده مي ترسم دكترايش از نوع هاوايي باشه
  • منصوری IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    24 14
    چند سالیست انتقام از امام و انقلاب امام وجه اشکارتری یافته است.عباسی نماینده و سخنگوی کسانیست که ظرفی را که مرحوم حاج اقا مصطفی خمینی از ان اب خورده بود را نجس میدانستند چون امام فلسفه تدریس میکردند.گویندگان این حرف دقیقا از اردوگاه مکتب ایرانی و دوستان ملت اسراییل میباشند که با فریب اصولگرایان و مومنین تنها فرصت اصولگرایان در بعد از انقلاب را دزدانه و دجال معابانه به یغما برده و در شهر شیاطین به حراج گذاشته اند.فلسفه روشی عقلانی و تفسیر تاکیدات مکرر قران کریم به مومنین در تفکر و تعقل در نشانه ها و ایات الهی است که گاها چند دقیقه تفکر را بر هزاران سال عبادات امثال اقای عباسی ترجیه میدهند.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    20 10
    جالبه که آقای کسینجر اسلام تا دیروز سوگلی صدا و سیما و داور جشنواره فجر و نورچشمی بود، حالا ...!
  • بدون نام IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    13 12
    این آقای عباسی با این اظهار نظری که کرد، اعتبار بقیه حرفهایش را هم نشان داد
  • علی IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    15 11
    تا به حال حسن عباسی و امثال ایشان چه گلی به سر ملت ما زده اند؟ متاسفانه ایشان غرق اوهام و تخیلات خودشان هستند. وقتی شخص بی خردی مثل ایشان خود را بالاتر و آگاه تر از بزرگانی چون مرحوم امام راحل و مرحوم علامه طباطبائی و شهید مطهری میدانند باید به حال ایشان از عمق جان تاسف خورد
    • بدون نام IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
      7 4
      از قدیم گفتند یک دیوانه سنگی در ته چاه میندازه صد تا عاقل نمیتونن درش بیارن. شما اصلا این سخنرانی رو گوش کردی؟ حضرات با هوچی گری در صدد خراب کردن عباسی هستند چون ایشون در سالهای اخیر ثابت کرده یک تنه از پس کلی حل مساله در کشور براومده، آقایان عظام نه دلشون برا فلسفه ملاصدرا سوخته نه برا جوادی آملی ورگرنه سخنرانی عباسی مربوط به دو سال پیش است و آقایان اگر راست میگن زودتر اقدام به پاسخ گویی میکردند. پس علی جان برو اول اصل سخنرانی رو گوش کن تا بفهمی با چه کسانی طرفی و انگ الکی به کسی نزن. آقای عباسی هیچگاه خود را برتر از امام راحل یا دیگران ندانسته، آقایون اینها رو میگن تا شما رو از توجه به امثال عباسی منصرف کنند.
  • سيد حسين US ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    13 11
    به خدا الكي داريد اين عباسي را بزرگش ميكنيد اون همين را ميخواست كه ديده بشه وگرنه اون كجا وفلسفه و بزرگاني چون علامه طباطبائي ،شهيد مطهري ،ايت ا.. جوادي املي كجا حيف است اساتيد حوزه وقتشان را براي جواب دادن اين حراجيف صرف كنند
  • بدون نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    6 1
    دلیل برخورد اینگونه سایت خبر آنلاین در مورد سخنان استاد عباسی(اینکه به بحث مناظره نمی پردازن و فقط مصاحبه انجام میده) رو میتونید در کلاس کلبه کرامت با عنوان ""دکترین سینما3""پیدا کنید.(جرات داری نمایش بده)
  • علی دوست IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    5 10
    تقدیم به حضرت آیت الله به خاطر دفاع جانانه شان از فلسفه: ابن سینا: عمر در امر خلافت اعقل از علی ـ علیه السلام ـ بود! «ابن سینا در فصلی از کتاب فلسفی شفاء (ص 452 ) در باره خلیفه و امام، میزان درک و عمق عقلانی خود را در امر سیاست و بلکه دیانت و پیروی از رسول اعظم ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ که بر خلافت امیر المؤمنین پس از خود، تنصیص و تصریح فرموده بودند، نشان داده و عمر بن خطاب را در امر حکومت، اعقل و خردمند تر از امیرالمؤمنین علیه السلام و طبعا شایسته تر برای امر خلافت دانسته است. » آیا حضرت آیت الله دوست دارند دعا کنیم خدا با ابن سینا محشورشان گرداند!!
  • بدون نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۲
    6 10
    می شود از حضرت آیت الله بخواهید مبحث عشق کتاب اسفار ملاصدرا جلد نهم را برای خوانندگان خبر آنلاین ترجمه کنند تا معلوم شود که این فلسفه ای که از آن حمایت می کنند چه فضایحی دارد؟ ضمنا مگر این آقای آیت الله نمی دانند یکی از مخالفان سرسخت آقای طباطبایی و فلسفه در حوزه آیت الله بروجردی بوده است؟
  • محمد IR ۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۹
    6 0
    بنده نسبت به این خبر تشکیک دارم .... سیدنا الاستاذ علامه رضی الدین شیرازی شاگرد علامه طباطبایی نیوده اند ... به هیچ عنوان .... یعد حضرت استاد تعصب بسیاری به فلسفه ی اسلامی دارند ( دوستان بدانند حضرت استاد تا به حال 500 نفر را مسلمان کرده اند یعنی در هر ماه عمرشان یک نفر ) شخصی که سوال می پرسد از حرف های حاج آقا سواستفاده کرده ... باید اجازه انتشار هم می گرقته ، بعد نوع صحبت ها به بیان شیرین و مودبانه استاد ما نمی خورد . وگرنه دوستان مخالف فلسفه بدانند حضرت علامه آماده هر گونه مناظره و مباحثه علمی هستند گرچه برای آقای حسن عباسی شخصیتی جلوی حضرت آیت الله نیستند .
  • هانی A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۵
    4 0
    سلام.به درخت علم ایت الله سید رضی توجه کردن یعنی چیدن میوه هایی که جان انسان و بیان انسان را شیرین میکند.از این گوهر عرفان و کتابخانه علم بهره ببرید.