عکس | روباه نقره‌ای دوباره نفس کشید / طراحی انقلابی و عملکرد شگفت‌انگیز

یکی از خاص‌ترین ماشین‌های مسابقه‌ای دهه ۶۰ میلادی بار دیگر در یک رویداد خودرویی جان گرفت؛ روباهی نقره‌ای و خارق‌العاده که برای لمانز متولد شد اما هرگز به خط شروع نرسید.

امیرمسعود عابدین: بهار هر سال، یک گردهمایی کنار دریاچه‌ای خاص در ایتالیا، به کانون علاقه‌مندان به خودرو تبدیل می‌شود؛ جایی که کمیاب‌ترین، وحشی‌ترین و شگفت‌انگیزترین خودروهایی که تا کنون ساخته شده‌اند، برای یک آخر هفته به نمایش گذاشته می‌شوند. ویلا دِسته در سواحل دریاچه کومو که مکان برگزاری این رویداد است، اخیرا میزبان مهمانان و خودروهای متعددی بود.

حضور شگفت‌انگیز OSI Silver Fox

عکس | روباه نقره‌ای دوباره نفس کشید / طراحی انقلابی و عملکرد شگفت‌انگیز

در کنار اولین‌های جهانی مانند بی‌ام‌و اسپیدتاپ و SCG ۰۰۷s، یکی از عجیب‌ترین خودروهای مسابقه‌ای دهه ۱۹۶۰ نیز در این رویداد حضور یافت و در جشن‌ها هم به نمایش گذاشته شد و به حرکت درآمد. این خودرو، OSI Silver Fox نام داشت؛ یک ماشین عجیب که با یک هدف در ذهن ساخته شده بود: رقابت با مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در سال ۱۹۶۷.

عکس | روباه نقره‌ای دوباره نفس کشید / طراحی انقلابی و عملکرد شگفت‌انگیز

این خودرو از شرکت Officine Stampaggi Industriali (OSI)، یک شرکت کوچک ایتالیایی که بیشتر به خاطر تولید خودروهایی با حجم کم برای برندهایی مانند آلفارومئو، فورد و اینوچنتی شناخته شده، آمده بود. در اواسط دهه ۱۹۶۰، OSI تصمیم گرفت تا نام خود را بر روی چیزی جسورانه‌تر بگذارد که از ابتدا برای سخت‌ترین مرحله مسابقات استقامت ساخته شده بود.

بالی روی چرخ

عکس | روباه نقره‌ای دوباره نفس کشید / طراحی انقلابی و عملکرد شگفت‌انگیز

آنچه OSI به دست آورد، خودرویی بود که بیشتر شبیه به یک آزمایش علمی است تا یک نمونه اولیه لمانز.  طراحی دو بدنه (twin-hull) باریک سیلور فاکس، به خودرو ظاهر یک بال شناور را می‌دادند. در سمت چپ خودرو، یک موتور ۱٫۰ لیتری رنو آلپین چهار سیلندر قرار داشت. برای متعادل کردن وزن پیشرانه، راننده در بدنه سمت راست قرار گرفته بود.

عکس | روباه نقره‌ای دوباره نفس کشید / طراحی انقلابی و عملکرد شگفت‌انگیز

سه اسپویلر بزرگ بدنه‌ها را به هم وصل می‌کردند و می‌توانستند بسته به مسیر تنظیم شده و به خودرو کمک می‌کردند تا تعادل مناسبی بین نیروی پایین‌برنده (downforce) و نیروی مقاومت هوا پیدا کند. کل این مجموعه به همان اندازه که به نظر می‌رسید نامتعارف بود، اما با وجود پیشرانه نسبتاً کم‌حجم، گزارش شد که سیلور فاکس می‌توانست به سرعت ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این سرعت برای خودرویی با موتوری که حتی در یک هاچ‌بک نیز غیرعادی به نظر نمی‌رسد، بد نبود.

سرنوشت روباه نقره‌ای

عکس | روباه نقره‌ای دوباره نفس کشید / طراحی انقلابی و عملکرد شگفت‌انگیز

متاسفانه، رویاهای OSI برای کسب افتخار در مسابقات استقامتی دوام نیاورد. این شرکت در سال ۱۹۶۸ ورشکست شد و سیلور فاکس هرگز به خط شروع مسابقات لمانز نرسید و تنها یک نمونه از آن ساخته شد، اما خبر خوب این است که سیلور فاکس هنوز هم کار کرده و توجهات بسیاری را به سمت خود جلب می‌کند.

منبع: carscoops

۵۸۳۲۲

کد خبر 2071004

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین