به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، کتابهای پژوهشی کانون ویژه مربیان هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به نویسندگی نادر موسویفاطمی با همکاری فاطمه توکلینیا، معصومه فاضلیمقدس و ندا محققی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.
نقاشی؛ فرصتی است برای برقراری ارتباط موثر میان مربیان و کودکان
نقاشی برای کودک فقط یک وسیله بیان برای تجزیه و تحلیل یا توضیح و تشریح موجودات، اشیا و وقایع نیست بلکه وسیلهای است برای بیان ادراکها و احساسهای او. نقاشی کودکان موجب آشنایی با ویژگیهای شخصیتی افکار، ادراکها و احساسها و بهطور کلی نیازها، علاقهمندیها، آرزوها و چالشهای ذهنی کودک میشود و به همین دلیل فرصتی است برای برقراری ارتباط موثر میان مربیان و کودکان.
کتاب «راهنمای آموزش نقاشی به کودکان» با هدف بهروزرسانی برنامه آموزشی فعالیتهای رشته نقاشی در مراکز فرهنگی و هنری کانون تهیه و تدوین شده و حاصل بازنگری و جمعبندیهای مجدد از چرایی و چگونگی آموزش هنر است.
تدوین «راهنمای آموزش نقاشی به کودکان» با هدف دستیابی به زبان مشترک
تنظیم و تهیه محتوای تعریف شده با توجه به فعالیتها، سوابق و تجربههای مربیان از درک کودک، هنر، آموزش هنر و روشهای متفاوتی که هر یک از آنها در به کار بردن شیوههای خلاقانه در آموزش داشتهاند، انجام شده است. به عبارتی مطالب بهمنظور دستیابی به زبان مشترک و مناسب برای مربیان سراسر کشور تالیف شده است.
برای ملموس شدن و دستهبندی تفاوت دیدگاهها، کارگروهی متشکل از پژوهشگران، مربیان و کارشناس هنری مدیریت آفرینشهای ادبی و هنری کانون تشکیل شد و طی جلسههای زیادی شرح دقیق فعالیتهای مربیان در مراکز و چالشهای آنها در برگزاری کارگاهها شفافسازی شد.
چهار نکته اصلی در کتاب «راهنمای آموزش نقاشی به کودکان»
هدف از آموزش نقاشی به کودکان، فراهم ساختن زمینههایی برای انجام کار خلاقانه از سوی مربیان، وسعت بخشیدن به فضای فعالیت کودکان و دستیابی به آموزش همسطح و هماهنگ در مراکز کانون چهار نکته اصلی در تدوین مطالب کتاب «راهنمای آموزش نقاشی به کودکان» است.
«راهنمای آموزش نقاشی به کودکان» در دو فصل تنظیم شده است. فصل اول با تمرکز بر اهداف کلی آموزش هنر کودک شامل مباحث پایهای و کلی از جمله رشد فردی و اجتماعی و رشد تخصصی تهیه شده است. این فصل مربیان را به طور مختصر با روانشناسی رشد کودک با تاکید بر رشد تصویری آشنا کرده و بعد از آن مباحث تخصصی و مهارتهای ترسیمی مورد نیاز برای یک مربی نقاشی را مطرح میکند.
از مباحث پایهای نقاشی تا شیوههای آموزشی
فصل دوم با هدف بررسی ابعاد نقاشی کودک بر چگونگی آموزش نقاشی و به عبارت بهتر بخش اجرایی تاکید دارد. مطالب این فصل به تعریف کلی مفهوم مربی، برنامهریزی آموزشی، طرح درسنویسی، شیوههای آموزشی و ملزومهای اجرایی در کارگاه آموزشی پرداخته است.
در بخش مربوط به مبحث تخصصی نقاشی، دستهبندی دقیقی در زمینه موضوعهای کار با کودک و مواد ابزار و روشهای نقاشی و همچنین روشهای ارزیابی و ارزشیابی عملی- اجرایی در قالب نمودارها و جداول راهنما ارائه شده است.
نقاشی؛ راهی برای درمان و بازپروری کودک
در بخشی از کتاب «راهنمای آموزش نقاشی به کودکان» میخوانیم: روانشناسان و کارشناسان تعلیم و تربیت برای شناخت بیشتر کودک و درمان و بازپروری او از نقاشی استفاده میکنند. از جمله آن میتوان به تستهای هوشی، روانی و مهارتی برای شناخت بیشتر کودک و برنامههای «هنر درمانی» برای بهبود و درمان مشکلات و اختلالات کودک اشاره کرد. بزرگسالانی هستند که از سبک و شیوه و روش کار کودکان سود میبرند. میتوان از هنرمندانی چون پاپلو پیکاسو، پل کله، خوان میرو و هنری ماتیس که جزو پیشگامان هنر مدرن هستند، نام برد.
کتاب «راهنمای آموزش نقاشی به کودکان» ویژه مربیان هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشتمل بر ۷۹ صفحه بهتازگی در شمارگان ۲هزار و ۵۰۰ نسخه با قیمت ۲۰۰هزار تومان منتشر و روانه بازار کتاب شده است.
243
نظر شما