به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، هر حاکمی در حکومت و بخشهای مختلف مدیریتی خویش شیوهای مخصوص دارد که این خود از مشخصههای حکومت اوست. امام مهدی علیهالسلام نیز وقتی حکومت جهان را به دست گیرد در تدبیر نظام جهانی خود روش خاصّی دارد.
بنابر روایت حوزه نیوز، آنچه در ابتدا باید بر آن تأکید شود این است که روایات، یک تصویر کلّی از سیره آن بزرگوار ارائه میدهند و آن عبارتست از اینکه سیره امام مهدی علیهالسلام همان سیره و روش پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم است و آنگونه که پیامبر در زمان خود با جاهلیت در همه ابعاد آن مبارزه کرد و اسلام ناب که ضامن سعادت دنیا و آخرت است را بر محیط خود حاکم کرد، حضرت مهدی علیهالسلام نیز با ظهور خود، با جاهلیت جدید که دردناکتر از جاهلیت قدیم است برخورد خواهد کرد و ارزشهای اسلامی و الهی را بر ویرانههای جاهلیت مدرن، بنا خواهد نمود.
از امام صادق علیهالسلام درباره سیره حضرت مهدی علیهالسلام سؤال شد، ایشان فرمودند:
«یَصْنَعُ کَمَا صَنَعَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ یَهْدِمُ مَا کَانَ قَبْلَهُ کَمَا هَدَمَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّی اَللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ أَمْرَ اَلْجَاهِلِیَّةِ وَ یَسْتَأْنِفُ اَلْإِسْلاَمَ جَدِیداً.» (الغیبه نعمانی، ج ۱، ص ۲۳۰)
امام مهدی علیهالسلام مانند رسول خدا صلیاللهعلیهوآلهوسلم عمل خواهد کرد (و) همانگونه که پیامبر آنچه از روش جاهلیت (در میان مردم مرسوم) بود از میان برد، همینگونه روشهای جاهلی پیش از ظهورِ خود را نابود خواهد ساخت و اسلام را از نو پیریزی خواهد نمود.
این سیاست کلّی امام موعود علیهالسلام در زمان حاکمیت اوست. البته شرایط زمانی متفاوت، موجب تغییراتی در شیوه اجرا و حکومتداری میشود که در روایات مطرح گردیده است.
سیره جهادی و مبارزاتی امام مهدی علیهالسلام
امام مهدی علیهالسلام با انقلاب جهانی خود بساط کفر و شرک را از گستره زمین برمیچیند و همگان را به دین مقدس اسلام دعوت میکند. پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در اینباره میفرمایند:
«سُنَّتُهُ سُنَّتِی یُقِیمُ النَّاسَ عَلَی مِلَّتِی وَ شَرِیعَتِی.» (کمال الدین، ج ۲، ص ۴۱۱)
شیوه او [امام مهدی علیهالسلام] شیوه من است و مردم را بر آئین و شریعت من قرار میدهد.
البته آن حضرت در شرایطی ظهور میکنند که حق به گونهای آشکار معرفی گردیده و از هر جهت بر مردم جهان، حجّت تمام شده است. با این حال طبق برخی از روایات، امام علیهالسلام با هر دین و گروهی بر اساس مبنای اعتقادی خودشان گفتگو میکند.
«یَسْتَخْرِجُ التَّوْرَاةَ وَ سَائِرَ کُتُبِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مِنْ غَارٍ بِأَنْطَاکِیَةَ وَ یَحْکُمُ بَیْنَ أَهْلِ التَّوْرَاةِ بِالتَّوْرَاةِ وَ بَیْنَ أَهْلِ الْإِنْجِیلِ بِالْإِنْجِیلِ وَ بَیْنَ أَهْلِ الزَّبُورِ بِالزَّبُورِ وَ بَیْنِ أَهْلِ الْقُرْآنِ بِالْقُرْآنِ.» (الغیبه نعمانی، ص۲۳۷)
(امام مهدی علیهالسلام) تورات و تمام کتب آسمانی دیگر را از غاری که در انطاکیه هست بیرون آورده و بین اهل تورات به تورات و بین اهل انجیل به انجیل و بین اهل زبور به زبور و بین اهل قرآن به قرآن حکم میفرماید.
سیره قضایی امام علیهالسلام
از آنجا که موعود منتظر برای استقرار عدالت در تمام زمین ذخیره شده است، برای انجام رسالت خود نیاز به یک سیستم قضایی مستحکم دارد، بنابراین آن حضرت در این بخش به شیوه جدّ بزرگوارش امام علی علیهالسلام عمل میکند و با جدّیت و قدرت به دنبال بهدستآوردن حقوق پایمالشده مردمان است و حق را در هر کجا که باشد، گرفته و به صاحب آن برمیگرداند.
گفتنی است که بخشی از روایات، بیانگر آن است که امام مهدی علیهالسلام در مقام قضاوت، مانند حضرت سلیمان و حضرت داود علیهماالسلام عمل میکند و مانند آنها با علم الهی که دارد حکم میکند و نه با استناد به کلامِ شاهد.
امام صادق علیهالسلام در این باره میفرمایند:
«إذا قام قائم آل محمد حکم بحکم داود وسلیمان لا یسأل الناس بینة.» (بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۲۰)
وقتی قائم آل محمد (علیهالسلام) قیام کند، مانند داود و سلیمان (علیهماالسلام) داوری میکند، (یعنی) شاهد و گواه طلب نمیکند.
سیره مدیریتی امام علیهالسلام
یکی از ارکان مهم حکومت، کارگزاران آن هستند. وقتی مسئولان حکومتی افرادی شایسته باشند، کار دولت و ملّت به سامان خواهد رسید و دستیابی به اهدافِ حکومت، آسانتر خواهد بود.
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در این خصوص میفرمایند:
«عَلامَةُ الْمَهْدی اَنْ یکُونَ شَدیداً عَلَی الْعُمّالِ جَواداً بِالْمالِ رَحیماً بِالْمَساکین.» (معجم احادیث الامام المهدی ع، ج ۱، ص ۲۴۶)
علامت مهدی (علیهالسلام) آن است که با کارگزاران خود شدید (و دقیق) است. دستِ بخشندهای دارد و نسبت به مسکینان مهربان است.
سیره اقتصادی امام علیهالسلام
امام مهدی علیهالسلام که مظهر عدالت و دادگری است، بیتالمال را به عنوان ثروتی عمومی که همگان در آن شریک هستند قرار میدهد، به گونهای که هیچگونه تبعیض و امتیازخواهی در آن راه نداشته باشد.
پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم میفرمایند:
«اِذا قامَ قائِمُنا اضْمَحَلَّت الْقَطائِعُ فَلاقَطائِع.» (بحارالانوار، ج ۵۲، ص ۳۰۹)
زمانی که قائم ما قیام کند، قطایع (زمینهایی که زمامداران و حکّام جور در مالکیت خود درآوره و یا واگذار کردهاند) از بین میرود به طوری که دیگر قطایعی در میان نخواهد بود.
و از شاخصههای شیوه مالی امام آن است که در راستای رفع نیازهای مادّی و ایجاد رفاهی معقول برای زندگی تمام افراد، ایشان اموال فراوانی به مردم میبخشد و در حکومت او هر نیازمندی که از او طلب میکند، اموال زیادی دریافت میکند.
رسول اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم در این ارتباط میفرمایند:
«یکون فی آخر أمتی خلیفة یحثو المال حثوا.» (معجم أحادیث الإمام المهدی ع، ج ۱، ص ۲۳۲)
در آخرِ امت من، خلیفهای است که اموال را به فراوانی میبخشد.
سیره شخصی امام علیهالسلام
سیره امام مهدی علیهالسلام در رفتار شخصی و نیز در ارتباط با مردم، نمایانگر یک حاکم اسلامی نمونه است که حکومت در نگاه او وسیلهای است برای خدمت به مردم و رسانیدن آنها به قلههای کمال، و نه جایگاهی برای زراندوزی و ستمگری و به استثمارکشیدن بندگان خدا.
به راستی که آن امام صالحان در کرسی حکمفرمایی یادآور حکومت پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآلهوسلم و امیرالمؤمنین علی علیهالسلام است و با وجود آنکه همه اموال و ثروتها در اختیار اوست در زندگی شخصی خود در پایینترین سطح به سر میبرد و به کمترینها قناعت میکند.
امام صادق علیهالسلام در توصیف ایشان فرموده است:
«فَوَ اَللَّهِ مَا لِبَاسُهُ إِلاَّ اَلْغَلِیظُ وَ مَا طَعَامُهُ إِلاَّ اَلشَّعِیرُ اَلْجَشِبُ.» (الغیبه شیخ طوسی، ج ۱، ص ۴۵۹)
به خدا قسم که لباس او سخت و زبر است و غذای او جوِ سخت و غلیظ است.
امام صادق علیهالسلام نیز میفرمایند:
«اِنَّ قائِمَنا اِذا قامَ لَبِسَ لِباسَ عَلِی وَ سارَ بِسیرَتِهِ.» (وسائلالشیعه، ج ۵، ص ۱۷)
وقتی قائم ما قیام کند لباس (امام) علی (علیهالسلام) را در بر میکند و روش او را پیش میگیرد.
نظر شما