علی مطهری، نماینده مردم تهارن در مجلس هشتم به تشریح دلایل رای نیاوردن کلیات طرح تغییر نحوه سوال از رییس‌جمهور پرداخت.

 در مصاحبه علی مطهری با روزنامه شرق آمده است:
  • جلسه سوال از رییس‌جمهور با همه برکاتی که داشت و موجب تنویر افکار عمومی و روشن‌شدن بسیاری از حقایق شد و از آن بالاتر ظرفیت مردمسالاری در جمهوری‌اسلامی را نشان داد، کاستی‌های آیین‌نامه داخلی مجلس درخصوص سوال از رییس‌جمهور را نیز آشکار کرد. لازم بود مواد 196 و 197 آیین‌نامه داخلی مجلس اصلاح شود تا سوال از رییس‌جمهور آثار عملی بیشتری داشته باشد و مثلا رییس‌جمهور با توجه به این که می‌داند رای‌گیری برای قانع‌کننده بودن یا نبودن پاسخ‌های ایشان وجود ندارد، سوالات را با شوخی برگزار نکند.
  • اینکه دیروز دو فوریت این طرح رای آورد ناشی از این بود که نمایندگان با تمام وجود کاستی‌های موجود در آیین‌نامه در ارتباط با سوال از رییس‌جمهور را حس کرده بودند و اینکه امروز کلیات آن رای نیاورد دو علت داشت؛ یکی به ما طراحان این طرح برمی‌گردد و دیگری به هیات‌رییسه. من شخصا خیال می‌کردم که چون دیروز توضیح کافی درباره این طرح داده‌ام امروز فقط مخالف و موافق باید صحبت کنند، بنابراین فردی را برای مطرح کردن طرح در نظر نگرفته بودیم و وقتی که منشی جلسه اعلام کرد که آیا از طراحان کسی طرح را توضیح می‌دهد ما سکوت کردیم، در نتیجه مخالف هم صحبت نکرد و طبعا موافق هم صحبت نکرد و در حالی که نمایندگان در فضای موضوع قرار نگرفته بودند اعلام رای‌گیری شد. از طرفی منشی جلسه و حتی رییس جلسه هم درست توضیح ندادند که درباره کلیات همان طرحی که مربوط به سوال از رییس‌جمهور است رای‌گیری می‌کنیم و موضوع برای برخی از نمایندگان مبهم بود و شاید برخی فکر کردند ماده دیگری از دستور قبلی به رای گذاشته شده است، در نتیجه دو رای کم آورد و کلیات تصویب نشد. البته با امضای بیش از 50 نماینده طبق آیین‌نامه طرح به جریان افتاد و برای دو فوریت آن باید دوباره رای‌گیری شود. در ارایه جدید طرح، برخی نواقص جزیی آن را نیز رفع کردیم.
/27217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 21
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۱۰:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    91 13
    دیدیم چقدر سوال از رئیس جمهور دستاورد داشت جناب مطهری . برای اثبات فقط یک نقل قول از همکاراتون که همین خبرآنلاین هم تو سایتش گذاشته میزارم براتون : نماینده آبادان: سخنان احمدی‌نژاد در مجلس مانند به توپ بستن مجلس بود
    • بدون نام IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      1 0
      یکی از ایرادات این طرح این است که باید برای هر سئوال از رئیس جمهور حداقل 50 نفر از نمایندگان انرا امضاء کنند تا چفت و بست سئوال محکمتر باشد و راه گریزی از جواب سربالا نباشد .
  • جلیل IR ۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    انصافا تلاشهای اقای مطهری در برابر بی قانونیهای دولت و عدم اجرای بسیاری از مصوبات مجلس و طرح سوال از رییس جمهور قابل تقدیر است! ای کاش همه نمایندگان همینگونه مصالح ملت را بر منافع شخصی و حزبی ترجیح میدادند!
  • د.ا US ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    6 20
    موضوع برای برخی از نمایندگان مبهم بود و شاید برخی فکر کردند ماده دیگری از دستور قبلی به رای گذاشته شده است، در نتیجه دو رای کم آورد و کلیات تصویب نشد. اقای مطهری این درست نیست که نسبت به همکارانتان اینطور صحبت کنید . از این مصاحبه و دیگر حرفهای شما استنباط میشود که فقط عده ی معدودی از نمایندگان در جریان امور هستند و همون ها هم مجلس رو هدایت میکنن . خبر آنلاین منتشر میکنی دیگه ان شاالله ؟
  • بابك IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    34 4
    خدا پدرشان را رحمت كند و به ايشان توان مقابله با ظلم و بد فهمي را بدهد
  • سیدمحمد IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    28 3
    چه تحلیل و دلیل جالبی! نمایندگان در جریان نبودن که به چی رای میدهند یا نمیدهند!!! وای به حال مابقی مصوبات ....
  • مراد IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    27 6
    کاش تمام نمایندگان ، حداقل مانند آقای مطهری بودند
  • بدون نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    15 3
    کلا برای اینکه دور هم باشند و حوصله هاشون سر نره این رای گیری ها خوبه!
  • محمد IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    9 11
    به جای این لجبازی های سیاسی به کار مردم برسید .
  • بدون نام IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    7 29
    جناب مطهری تمام مشکل کشور سوال از رئیس جمهور نیست. اصلا بر فرض شما ایشون رو استیضاح و حتی بر کنار هم کردید. در این صورت آیا فکر می کنید وضعیت زندگی مردم بهتر میشه یا بدتر؟ آیا منافع ملی ما تقویت میشه یا تضعیف؟ اصلا این طرح شما خیلی هم خوب و عالی ولی آیا اولویت این طرح اینقدر بالاست که شما تمام وقت خودتون رو صرف این کار کردید طوری که دیگه انگار هیچ طرح و برنامه ای در مجلس مطرح نیست.
    • بدون نام IR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
      6 3
      63% از مشکلات مردم ،حداقل حل میشه.
  • ابوالفضل ازبجنورد IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    8 30
    اقای مطهری چندروز جایتان رابااقای احمدی نژاد عوض کنید تاببینید اجراباحرف خیلی فاصله دارد
  • معلم IR ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    25 6
    آقای مطهری ،رییس جمهور ثابت کرد که مجلس در راس امور نیست چون شماها جرات استیضاح ایشان را ندارید.همش میگویید رییس جمهور خلاف آیین نامه و بخشنامه عمل میکند و قانون گریز است اما هیچ کاری جهت برخورد با رییس جمهور و جلوگیری از قانون گریزی(البته به گفته ی شما)ایشان نمیتوانید انجام دهید.پس اعصاب خودت و ما را خراب نکن.
  • بدون نام US ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    24 2
    یعنی این همه مدت قوانین این جوری تو مجلس تصویب یا رد می شده؟! یعنی نماینده ها بدون توجه به موضوع مورد بحث دلبخواهی رای می دادند1
    • بدون نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
      19 2
      تازه یه سری از کشورها جدیداً می خوان ما رو به عنوان الگو قرار بدن!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    26 1
    چشم بسته رای میدهند که وضع کشور اینه. شانس اقبالیه
  • بدون نام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    8 3
    خودشون می برند و می دوزند . آیا مردم موافقند ؟ مهم نیست . مطهری و امثال او راضی باشند کافی است .
  • لاله IR ۱۵:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۴
    5 2
    آقاي مطهري نماينده محترم مجلس ! به غير از كل انداختن با نماينده هاي ديگه يا طراحي سئوال از رئيس جمهور تو اين مملكت كار ديگه اي نداره مجلس ؟تمام وقت مجلسان صرف طرح نوع سئوال ، تهديد به استيضاح ، ياركشي ، و از اين دست مسائل ميگذره ، رسيدگي به مشكلات مردم جايگاهش كجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • محمد عبدالعليزاده IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
      2 1
      فعلا مثل اينكه جايگاهي نداره تا ببينيم مجلس بعدي چي ميشه.البته يه سري هاشون راي نياوردند. فعلا فكر و ذكر آقاي مطهري و دوستانشون به همين مباحث ميگذره و دولت هر كار جزيي هم ميكنه بايد به اينها جواب بده. هر چقدر هم رهبر بگه با هم مدارا كنيد به گوش امثال اين آقايون كه حرفاشون تيتر سايتهاي خارجي ميشه نميره.
  • سمیه IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    2 2
    س با اینکه با آقای مطهری و سیاسی بازیهاش کاملا مخالفم ولی در مورد سوال از رئیس جمهور موافقم بودم ولی ایا کل مشکل ما سوال از رئیس جمهور است ! ایا در مسئله گرانی فقط دولت مسئول است! یا در این شرایط بین الملل جا این است به جان همدیگر بیفتیم یا به نحو احسن از شرایط منطقه بهره برداری کنیم الان زمانیست که انقلابمان را به منطقه صادر کنیم انطوری که هست..
  • سمیه IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۵
    1 1
    س با اینکه با آقای مطهری و سیاسی بازیهاش کاملا مخالفم ولی در مورد سوال از رئیس جمهور موافقم بودم ولی ایا کل مشکل ما سوال از رئیس جمهور است ! ایا در مسئله گرانی فقط دولت مسئول است! یا در این شرایط بین الملل جا این است به جان همدیگر بیفتیم یا به نحو احسن از شرایط منطقه بهره برداری کنیم الان زمانیست که انقلابمان را به منطقه صادر کنیم انطوری که هست..