نمایندگان مجلس به ادعای وزیر امور خارجه امارات واکنش نشان داد.

به گزارش خبرآنلاین پس از آنکه وزیر امورخارجه امارات در اظهار نظری گستاخانه سفر رییس جمهور به جزیره ابوموسی را تجاوز به خاک امارات خواند نمایندگان مجلس به این سخنان واکنش نشان داده خواستار پاسخ قاطع وزارت امور خارجه کشورمان شدند.
نام نماینده
اهم اظهارات
عوض حیدرپور/ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس
وزارت خارجه باید جواب وزیر خارجه کم عقل امارات را بدهد.امارات و وزیر خارجه اش هم سن هستند وزیر خارجه امارات اگر مطالعه کند متوجه می شود نه تنها جزایر سه گانه بلکه خود امارات هم زمانی متعلق به ایران بوده است و اماراتی ها ریشه ایرانی دارند.ابوموسی برای ایران مثل اصفهان است بنابراین وزیر خارجه امارات و اتحادیه عرب به چه مجوزی به خود اجازه می دهند درباره خاک ایران بی ادبی بکنند که رئیس جمهور به بخشی از خاک کشور ایران برود یا نرود؟!
اسماعیل کوثری/ نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
اظهارات وزیر خارجه امارات و اعتراض وی به این موضوع به دلیل عدم آشنایی آنهاست؛ در غیر این صورت اگر آنها از نزدیک جزیره ابوموسی را می‌دیدند متوجه می‌شدند که ایران در این جزیره حاکمیت مطلق و کاملی دارد؛ اگرچه اندک افرادی هستند که از سوی امارات به این جزیره فرستاده شده‌اند و آنجا در وضع بدی زندگی می‌کنند.جزیره ابوموسی جزو سرزمین و کشور ایران است. ادعای اماراتی‌ها به زمان حضور انگلستان در منطقه باز می‌گردد که قصد اختلاف افکنی بین کشورهای عربی را داشت و در همین راستا این جزایر را به عنوان جزایر عربی مطرح می‌کرد، در صورتی که در نقشه‌های تاریخی گذشته ابوموسی متعلق به ایران بوده، هست و انشاءالله خواهد بود.
مهدی سنایی/ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
اظهارات اخیر وزیر امور خارجه امارات شبیه به شوخی است. این جزیره همچون تنب کوچک و تنب بزرگ بخش غیرقابل تجزیه خاک ایران و تحت حاکمیت جمهوری اسلامی است. حضور رییس‌جمهور ایران در ابوموسی مثل حضور وی در خوزستان ، فارس ، همدان ، کردستان و آذربایجان است و تفاوتی با آنها ندارد، اما اینکه امارات داعیه‌هایی در این رابطه دارد موضوعی است که باید در جای خود و در شرایط عادی بررسی شود. شرایط حفظ صلح و ثبات در منطقه اقتضا می‌کند امارات و شورای همکاری خلیج فارس از صدور بیانیه‌های تکراری در این زمینه اجتناب کنند به هر حال موضوع روابط با کشورهای عربی و خلیج فارس برای ایران حائز اهمیت است و باور ما این است که روابط با این کشورها به حفظ صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند اگر هم دغدغه و سوالاتی هست باید در مذاکرات دو کشور بررسی شود.
محمد آشوری/ نماینده مردم بندرعباس
موضع گیری اماراتی ها در فراخواندن سفیر کشورشان از ایران به دلیل سفر رئیس جمهوری کشورمان به جزیره ابوموسی اقدامی بهانه جویانه در جهت منافع کشورهای خارجی حاضر در خلیج فارس است. جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک جزئی لاینفک از خاک پر گوهر ایران اسلامی هستند و اگر اماراتی ها فکر می کنند که با خریدن چند فروند هواپیما و اسلحه از آمریکا می توانند در برابر ملت ایران قدمی بردارند، سخت در اشتباه هستند.سران کشور امارات، زندگی های امروز خود و اقتصاد کشورشان را مدیون دهها هزار تاجر و بازرگان ایرانی هستند که ثروت های خود را در این کشور مستقر کردند.اماراتی ها برای جبران بی هویتی شان درپروژه ای حدودا 10 ساله اقدام به جعل برخی اسناد تاریخی وهمین طور دست بردن دربرخی نام های هزاران ساله منطقه ای کرده اند و درحوزه اینترنت نیز موارد بسیاری از آن را شاهد بوده ایم تا به نوعی بتوانند این کمبود خود را جبران کنند.
سید علی آقازاده/ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی
تکرار ادعای اماراتی ها درباره جزیره بوموسی قضیه را لوث کرده است . حکام امارات تلاش می کنند از مذاکرات ایران با 5+1 برای جلب افکار عمومی و ادعای مالکیت جزایر بوموسی استفاده کنند.به هر حال آنها همیشه در مقاطع مختلف تلاش کرده اند که از موضع گیریها و خصومت هایی که در برابرجمهوری اسلامی ایران وجود دارد به نفع خود استفاده کنند.در حال حاضر نیز مذاکرات هسته ای و تحریم ها بر علیه ایران وجود دارد. حکام امارات گمان می کنند که می توانند از فرصت ها به خوبی استفاده و فضای تبلیغاتی را به نفع خود ایجاد کنند.از نظر جمهوری اسلامی ایران موضع گیری های امارات تنها یک ادعا و حرف تقلبی است که معمولا ادعا می کنند . برنامه جمهوری اسلامی ایران برای این جزیره و همه جزایری که جزو خاک پاک جمهوری اسلامی هستند، کاملا مشخص است و باید اقدامات دیپلماسی علیه این اقدام جسورانه حکام امارات صورت گیرد.
 
27219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 207832

برچسب‌ها

اخبار ویژه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 19
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    71 6
    چه عجب یه حرکتی کردن!!!
    • سید IR ۱۴:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
      1 0
      خیلی دوست دارم نظرات علی مطهری وکواکبیان وعلیخانی را هم بدونم که با امارات هستند یا با اقدام اقای احمدی نژاد ؟
  • بوشهر IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    81 5
    عربها ولشون كنيم بعدا ميگويند خارك هم بدين اصلا جزاير همگي تو خليج فارس مال ماست؟
  • khosro IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    79 6
    از همین امروز ما باید خواستار بازگشت خاک تاریخی خودمون به وطن بشیم..امارات قبلا جز خاک ایران بوده....یالا تحویل بدین حکومت رو!
  • شامعلم GB ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    105 4
    پیشنهاد میکنم استانی به نام خلیج فارس با محوریت جرایر و مرکزیت ابو موسی تشکیل بشه
    • محمد غفور IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      4 1
      منم موافقم
  • aa IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    84 5
    ای عرب عرصه سیمرغ نه جولانگه توست. عرض خود میبری و زحمت ما میداری
  • بدون نام IR ۲۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۶
    11 0
    امارات که هیچ کل اتحادیه عرب هم جمع بشن نمیتونن ذره ای از خاک وطن آریایی مان را تملک کنند. امارات ریز میبینمت
  • بدون نام IR ۰۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    9 0
    طبق قرارداد الجزایر ما بحرین رو دادیم تا کسی ادعائی نسبت به این سه جزیره نداشته باشه. اگه در موردش بحثی هست بحرین باید برگرده اینا هم مال ماست کسی هم حرف زیادی زد باید زد بیخ گوشش. بسه دیگه
  • رضا SE ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    6 0
    بحرین هم به ایران تعلق داشته
  • بدون نام IR ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    0 0
    اگر سياستهاي كشور براساس مصالح ملي تعريف واعمال بشه هيچ شبه كشوري جرات نداره همچين اظهاراتي در مورد ايران بزرگ بكنه مردم ايران با هرسليقه سياسي وبينش ايدئولوژيك هميشه تمام قد از ايران عزيز دفاع ميكنند مسئولين هم بايد به سلايق مردم احترام بزارن
  • سعيد IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    9 1
    من اگه جاي رئيس جمهور بودم هفته آينده دوباره مي رفتم ابوموسي . با زن و بچه . اين بار واسه گردش و ماهيگيري
  • مجید IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    6 0
    تویی که منفی میدی مطمئنی عرب نیستی؟
  • خلیج فارس IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    7 1
    منظور از امارات همون کوچه باریکه پشت خلیج فارسه ؟!
  • وحید IR ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
    16 0
    لطفا جمع نبندید بدانید که در خوزستان عزیز شهروندان عرب ما کم نیستند که چشم کشورهای حاشیه خلیج فارس را ندارند و خود را ایرانی میدانند در حالی که قومیت عربی دارند پس با اظهارات نسنجیده سنگ تفرقه را نیندازیم فراموش نکنیم که در بین مدافعین شهر خرمشهر وابادان برادران عرب ما کم نبودندن که حالا در گلزار شهدای این دو شهر ارمیده اند پس حساب عربهای ایران را با بقیه جدا کنیم .زنده باد مهین عزیزمان ایران.با همه قومیتهایش.
    • milad IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۷
      10 0
      ما بی جا میکنیم به عرب های داخل کشور اگه چیزی بگیم یه تار موشو نو به تمام دنیا نمیدیم ما با عرب های خارج کشور مشکل داریم اونم اصاصی
  • بدون نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    2 2
    چرا علیخانی ومطهری وکواکبیان در این گونه مسایل سکوت اختیار میکنند راستی چرا ؟
  • بدون نام IR ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۸
    2 2
    راستی چرا علیخانی ومطهری وکواکبیان در مجلس از اقدام شجاعانه ریس جمهور در قضیه ابوموسی حمایت نکردند ؟
  • mohammad IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    3 0
    اخه یکی نیست به امارات بگه تو خودت زیر مجموعه ایرانی بعد طلب جزیره میکنی