به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ حسنعلی اصغری، مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین در نشست شورای آموزش و پرورش استان قزوین که صبح امروز در سالن جلسات اداره کل آموزش و پرورش قزوین برگزار شد اظهارکرد: تحقق عدالت آموزشی، صرفاً در تأمین فضا و تجهیزات آموزشی خلاصه نمیشود؛ اگر بهترین مدارس و امکانات را هم داشته باشیم اما به کیفیتبخشی آموزش توجه نکنیم، تمام این تلاشها بیثمر خواهد بود.
وی با بیان اینکه در استان قزوین ۱۳۶هزار و ۶۲۲دانشآموز تحصیل می کنند گفت: برای دستیابی دانشآموز به مرحله بالاتری از تربیت و کیفیت آموزش، والدین و معلمان باید نقش مؤثری ایفا کنند.
اصغری با اشاره به شناسایی یک هزارو۳۰۰دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان گفت: ترک تحصیل برخی دانشآموزان، اقتضائات دوران کودکی در مسیر آموزش و توانایی پاسخدهی به نیازهای پایه سواد دانشآموزان از مهمترین چالش های آموزش است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین ادامه داد: برای پر کردن خلاهای آموزشی، طرحهای ارتقا سواد پایه و حمایت آموزشی پیوسته و طرح اجتماعات یادگیری معلمان نیز در نظر گرفته شدهاند.
اصغری افزود: در این طرح، بیش از ۶هزار معلم استان در گروههای ۱۵ تا ۲۰نفره سازماندهی شدهاند تا با به اشتراکگذاری تجربیات، روشهای تدریس را اصلاح و بهروز کنند. برخی همکاران با روشهای نوین تدریس توانستهاند نتایج بهتری بگیرند و تجربیات آنها باید در سطح گسترده منتقل شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین با تاکید براینکه توانمندسازی معلمان مهمترین اولویت آموزش و پرورش استان در شرایط فعلی است گفت: تحقق عدالت آموزشی نیازمند نگاهی همهجانبه و همکاری تمام دستگاهها و نهادهای مرتبط است. برای این منظور، مصوبات شورای آموزش و پرورش باید اجرایی و الزامات آن با حمایت مسئولان استان پیگیری شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: استفاده از هوش مصنوعی و فناوریهای چند رسانهای برای دانشآموزان در حال بررسی است و باید تلاش کنیم تا روشهای تدریس بر اساس نیازهای جامعه روز تغییر کنند.
هدف اصلی آموزش و پرورش، تربیت نسلی توانمند و کارآفرین است
ساسان شهری، معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان قزوین نیز در ادامه با اشاره به رسالت نظام تعلیم و تربیت، گفت: هدف اصلی آموزش و پرورش، تربیت نسلی مومن، موحد، فکور، خلاق، خودباور، توانمند و کارآفرین است و مدرسه، به عنوان اصلیترین بستر تحقق این هدف، باید زمینهساز یادگیری عمیق و تربیت همهجانبه دانشآموزان باشد که تحقق آن مستلزم در اختیارقراردادن فرصتهای آموزشی و تربیتی مناسب در مدارس است.
شهری با ارائه آمار اجمالی از وضعیت آموزش متوسطه استان، بیان کرد: در مقطع متوسطه اول، ۴۰۵مدرسه با جمعیتی بالغ بر ۶۰هزار و ۵۲۳دانشآموز فعال است. در مقطع متوسطه دوم نیز ۱۷۲مدرسه و ۱۱۴هنرستان فنی و حرفهای مشغول به فعالیت هستند. در حال حاضر ۴۶.۲۸ درصد از دانشآموزان متوسطه دوم در هنرستانها تحصیل میکنند که باید این رقم در سال ۱۴۰۴ به ۵۴درصد افزایش یابد.
وی با تأکید بر ضرورت توجه به کیفیت در همه سطوح آموزش، افزود: یکی از برنامههای محوری وزارت آموزش و پرورش، اجرای «الگوی مدرسه تراز» است که شامل پنج مولفه است که چهار مولفه آن شامل فرایندهای مدیریت و راهبری، کنشگران آموزشی، برنامه درسی و محیط تربیتی است و مولفه پنجم، شامل ارزیابی نتایج و میزان تحقق شایستگیهای مورد انتظار در دانشآموزان می باشد.
شهری ادامه داد: تقویت مشارکت معلمان، دانشآموزان، خانوادهها و جامعه از ارکان مهم در موفقیت این طرح است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان قزوین خاطرنشان کرد: براساس برنامه زمانبندیشده، ۱۰درصد مدارس استان در سال ۱۴۰۳ تحت پوشش الگوی مدرسه تراز بودند. این میزان در سال ۱۴۰۴ به ۴۰درصد و در سال ۱۴۰۵ به ۵۰درصد افزایش مییابد تا در نهایت تمامی مدارس استان در این طرح مشارکت داشته باشند.
شهری در ادامه با اشاره به برگزاری دورههای آموزشی برای توانمندسازی معلمان و کادر آموزشی گفت: تاکنون در سطح استان، ۵۶ کارگاه آموزشی به صورت متمرکز برای دوره اول متوسطه، ۷۷کارگاه برای دوره دوم متوسطه و ۱۳۶کارگاه برای هنرستانهای فنی و حرفهای برگزار شده است. همچنین در سطح مناطق نیز ۱۵۰ کارگاه برای هنرستانها و۶۰۷کارگاه برای متوسطه اول و ۷۱۲ کارگاه برای متوسطه دوم نظری برگزار شد.
وی خاطرنشان کرد: کاهش سطح علمی یکی از چالشهای جدی آموزش کشور پس از دوران کروناست که در آن سه سال، عملاً فرآیند آموزش حضوری دچار اختلال شد و بسیاری از دانشآموزان از ارتباط مؤثر با معلمان محروم ماندند. برای جبران این وضعیت، آموزش و پرورش استان قزوین تفاهمنامههایی با مدارس و گروههای آموزشی برای ارتقای سطح معدل دانشآموزان امضا کرده است.
شهری با اشاره به بهبود وضعیت آموزش در استان قزوین اظهار کرد: در دو سال گذشته، استان قزوین در نتایج کنکور سراسری رشد مثبتی داشته و در حال حاضر در رتبه هشتم کشور قرار دارد.
همچنین بررسی برابری آموزشی بین مدارس نشان میدهد استان قزوین در مدارس شاهد و مدارس شبانهروزی رتبه اول کشور، در مدارس عادی دولتی رتبه ششم و در مدارس غیردولتی رتبه نهم را دارد. هرچه این شاخص کوچکتر باشد، نشاندهنده کاهش فاصله آموزشی میان مناطق محروم و برخوردار است.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان قزوین تأکید کرد: آموزش و پرورش استان قزوین در مسیر تحول، ارتقای کیفیت آموزشی و توسعه عدالت آموزشی گامهای مؤثری برداشته و امیدوار است با همکاری همه نهادهای مرتبط، بتواند نسل آیندهای توانمند و مهارتمحور تربیت کند.
48
نظر شما