اینترنت گردی می‌تواند به عنوان یک روش مؤثر برای پیش‌گیری از کاهش عملکرد مغزی انسان که معمولاً همراه با افزایش سن اتفاق می‌افتد به کار بیاید.

تحقیقات دانشمندان نشان می‌دهد افراد مسنی که شروع به استفاده از اینترنت حتی در سنین بالا می‌کنند عملکرد مغزشان فقط ظرف مدت چند روز بهبود پیدا می‌کند. دکتر گری اسمال استاد ورانشناسی مرکز رفتارهای انسان و عصب‌شناسی در دانشگاه کالیفرنیا در این باره گفت: شما می‌توانید حتی به مغزهای مسن و فرسوده تکنولوژی‌های جدید را بیاموزید.

تحقیقات ما روی افراد مسنی که کوچکترین تجربه کار با کامپیوتر را نداشته‌اند نشان می‌دهد حتی یک هفته کار کردن با کامپیوتر و گشت و‌گذار در محیط اینترنت می‌تواند عملکرد مغز آن‌ها را خصوصاً در قسمت‌هایی از مغز که وظیفه تصمیم‌گیری و تفکر را بر عهده دارند به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد.

زمانی که شما مشغول اینترنت گردی و بازدید صفحات وب هستید تصمیمات زیادی می‌گیرید و مجبورید مدت بیش‌تری را صرف تفکر در مورد محتوای صفحات، تصاویر و نوشته‌ها کنید که همه این عوامل به بالا رفتن قدرت تجزیه و تحلیل و تفکر شما منتهی می‌شود.

این تحقیقات قرار است به زودی در کنفرانس عصب‌شناسی که قرار است در شیکاگو برگزار شود ارائه شود.

پاول سنگبرک مدیر مرکز بهبود دوران سالمندی و ترمیم مغز در دانشگاه فلوریدا در این باره گفت: وارد شدن به محیط اینترنت و کسب اطلاعات جدید کمک بسیار مؤثری به سالمندان خواهد کرد و حتی می‌توان از آن به عنوان یک روش درمانی برای مقابله با بیماری‌های خاصی از جمله پیشگیری از فراموشی در دوران سالمندی استفاده کرد.

در مورد عملکرد مغزی همیشه شعار خاصی بین متخصصان علوم عصب‌شناسی رایج است که «یا از مغز خود استفاده کنید یا آن را از دست بدهید.» دکتر ریچارد لیپتون استاد نورولوژی در کالج آلبریت اینشتین واقع در ایالت نیویورک در این باره گفت: تحقیقات چند ساله ما نشان می‌دهد افرادی که در فعالیت‌های ادراکی و ذهنی بیش‌تری شرکت می‌کنند عملکرد مغزی بهتری دارند.

برای مثال افرادی که جدول حل می‌کنند، برای رفع اوقات بیکاری خود می‌نویسند، شطرنج بازی می‌کنند و فعالیت‌هایی مانند این دارند می‌توانند از بسیاری از بیماری‌ها مانند آلزایمر پیشگیری کنند یا آن را به تعویق بیندازند.

با توجه به پیشرفت‌های صورت گرفته در دهه‌های اخیر سالمندان هم باید از روش‌های معمول در قرن 21 برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری‌ها استفاده کنند. برای بررسی این موضوع دانشمندان مطالعه‌ای را روی 24 سالمند که بین 55 تا 78 سال سن داشتند به انجام رساندند و فعالیت‌های مغزی آن‌ها با استفاده از MRI عکس‌برداری شد.

قبل از شروع این تحقیق نیمی از شرکت‌کنندگان به طور روزانه از اینترنت استفاده می‌کردند و نیمی دیگر آشنایی چندانی با آن نداشتند. بعد از عکس‌برداری از این افراد خواسته شد به مدت دو هفته و هر روز یک ساعت از اینترنت استفاده کنند. سپس دانشمندان دوباره از قسمت‌های مختلف مغز این افراد عکس‌برداری کردند.

این تحقیقات نشان داد استفاده از اینترنت عملکرد مغز را به طور شگفت‌آوری افزایش داده و می‌تواند به عنوان یکی از بهترین سرگرمی‌ها برای کمک به سالمندان به کار رود. حتی افرادی که آشنایی بسیار اندکی با اینترنت داشتند بعد از مدتی توانستند به مهارت افرادی که مدت‌هاست از اینترنت استفاده کنند دست پیدا کنند و مانند آن‌ها از این محیط بهره ببرند.

حتی استفاده از اینترنت برای مدت محدود می‌تواند الگوهای فعالیت مغزی را در قسمت‌های مختلف دستخوش تغییر قرار داده و به بهترین شکلی آن را در جهت مثبت هدایت کند. هم زمان با افزایش سن انسان ساختار و عملکرد مغز انسان دستخوش تغییر می‌شود که از جمله آن می‌توان به تحلیل رفتن سلول‌های مغزی و کاهش فعالیت آن‌ها اشاره کرد که همه این عوامل می‌تواند به کاهش قدرت عملکردی مغز انسان منجر شود. فعالیت‌های ذهنی به دلیل آن که مغز را مجبور به کد‌گذاری و ذخیره اطلاعات در خود می‌کند می‌تواند این روند را تغییر داده و از سرعت آن بکاهد.

البته باید در مورد استفاده از اینترنت هم دقت کافی به خرج داد و توجه داشت که استفاده بیش از حد از این وسیله به مشکلات دیگر مانند کاهش تحرک یا بینایی در افراد مسن شود.

HealthDay ، 19 اکتبر

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • mansoor US ۰۶:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۷/۲۹
    0 0
    jaleb