خبرگزاری مهر نوشت:

دست اندازی به مساجد برای کارهای اقتصادی خطرناک و حرام است
یکی از مراجع تقلید شیعیان با تأکید بر اینکه مساجد همانند حوزه‌های علمیه باید مستقل و با پشتوانه مردمی اداره شود، دست اندازی به مساجد را برای انجام کارهای اقتصادی خطرناک و حرام عنوان کرد.
آیت الله ناصر مکارم شیرازی غروب دوشنبه در دیدار مدیران مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور با بیان اینکه ساماندهی به امور مساجد از کارهای مهم اسلامی به شمار می‌رود افزود: مسجد در زمان صدر اسلام مکانی برای عبادت، سیاست، قضاوت و آموزش تعالیم نظامی بود و در واقع مساجد کانون حکومت اسلامی در تمامی بخش‌ها به شمار می رفت.

وی عنوان کرد: با گذشت زمان مساجد از کارکردهای اصلی خود دور شدند و در این اوخر تنها به محلی برای نماز خواندن تبدیل شدند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه بعد از انقلاب مساجد به وضعیت سابق خود به تدریج برگشتند، افزود: مساجد پایگاه بسیار مهمی است که اگر همین مساجد نبودند انقلاب اسلامی به ثمر نمی نشست و بدخواهان پس زده نمی شدند و مسائل اجتماعی و فرهنگی ما به گونه ای دیگر بود.

نباید اینگونه تصور شود که مساجد را حکومت اداره می کند

وی با تاکید بر اینکه مساجد همانند حوزه‌های علمیه باید مستقل و با پشتوانه مردمی اداره شود افزود: نباید اینگونه تصور شود که مساجد را حکومت اداره می‌کند بلکه باید این مدیریت توسط مردم و اهالی محل باشد.

آیت الله مکارم شیرازی گفت: مساجد باید به پایگاه‌های فرهنگی تبدیل شوند و برای همه اقشار مختلف جامعه برنامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه آموزش ائمه جماعات مساجد موضوع مهمی است، افزود: برخی از ائمه جماعات نمی دانند که چگونه باید کارهای فرهنگی را مدیریت و اجرا کرد.

متولیان به تمیزی مسجد اهتمام داشته باشند

استاد برجسته حوزه علیمه قم بر توجه به نظافت مساجد تأکید کرد و افزود: مساجد باید بسیار آراسته و تمیز باشند و در این زمینه متولیان مساجد باید اهتمام ویژه ای داشته باشند.

باید جلوی تبدیل شدن مساجد به مراکز تجاری را گرفت

وی با بیان اینکه مساجد باید توسط مردم و با کمک آنها اداره شوند گفت: برخی از اهالی مساجد از ما می پرسند که آیا می شود زیرزمین مسجد را تبدیل به آشپزخانه کرد و آن را اجاره داد و یا اینکه از وسعت صحن مسجد برای ساخت مغازه استفاده کرد یا خیر، که ما در پاسخ عنوان کردیم دست اندازی به مساجد برای انجام کارهای اقتصادی خطرناک و حرام است.

آیت الله مکارم تصریح کرد: باید جلوی تبدیل شدن مساجد به مراکز تجاری را گرفت و با این امر مخالفت جدی شود.

وی با بیان اینکه برخی از مساجد تنها در زمان اذان باز هستند، ابراز داشت: این امر باعث شده است تا مساجد به متروکه تبدیل شوند و باید توجه داشت که همه مردم نمی توانند در اول وقت نماز خود را به جا آورند که باید فرصت بیشتری را در اختیار آنها قرار داد.

این مرجع تقلید شیعیان گفت: هیئت امنای مساجد باید از منتخبان، مومنان و اهالی مسجد باشند و امام جماعت نیز باید در تصمیم گیری ها دخالت داشته باشد.

نماز خواندن پشت سر افراد لباس شخصی اشکال دارد

وی با بیان اینکه پیش نماز شدن افراد لباس شخصی در مساجد مشکل ایجاد می کند، افزود: مادامی که افراد به روحانی دسترسی دارند نماز خواندن پشت سر افراد لباس شخصی اشکال دارد.

آیت الله مکارم تصریح کرد: برخی ها تصمیم دارند مساجد را از دست روحانیت خارج کنند و معتقدند روحانیتی که با افکار سیاسی آنها مخالف است باید کنار زده شوند. وی گفت: دشمنان در خاج نیز معتقدند باید با روحانیت و مراجع و عزاداری‌های سیدالشهدا مخالفت کرد که برخی‌ها نیز اهداف دشمنان را دنبال می کنند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =