مهر نوشت:

حجت الاسلام نواب عدم اهمیت پژوهش در علوم انسانی نزد مسئولان را یکی از مهمترین آفتها در مسیر تحول علوم انسانی دانست و گفت: عدم تربیت نیرو و تدوین متن و پژوهش مهمترین دلایل عدم موفقیت در دستیابی به اهداف انقلاب فرهنگی به شمار می رود که این بی توجهی به این سه مسئله طرح تحول علوم انسانی را نیز تهدید می کند.
حجت الاسلام سید ابوالحسن نواب رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب قم با تأکید بر اینکه انقلاب فرهنگی به اهداف تعیین شده خود دست نیافت؛ گفت: به این دلیل انقلاب فرهنگی به اهداف خود دست پیدا نکرد که روحیه لازم جهت این کار در اوایل انقلاب در نهادهای فرهنگی نبود و اصلا نتوانستند فرمایشات امام را محقق کنند.

وی با بیان اینکه در اوایل انقلاب متولیان فرهنگی اعتقادی به ضرورت اجرای انقلاب فرهنگی نداشتند؛ از آنجایی که این افراد تحصیل کرده غرب بودند باور نداشتند که می شود بر اساس متون اسلامی و بر مبنای ایدئولوژی اسلام، کلام و فلسفه یا مبانی اسلامی برنامه درسی نوشت؛ لذا تغییرات که صورت گرفت ظاهری بود.

علم در نزد ما معرفت به علوم الهی و انسانی است
رئیس دانشگاه ادیان و مذهب تصریح کرد: الان علوم انسانی بیشتر ناظر بر علوم اجتماعی است. در قرائت جدید آن علوم انسانی که کاربرد عملی دارد مثل حقوق، روان شناسی و... در حوزه علوم اجتماعی تعریف می شود؛ اما علوم انسانی فقط علوم نظری صرف است.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از علوم در واقع حرفه هستند؛ یادآور شد: بر اساس تفکر اسلامی، پزشکی و مهندسی علم نیست بلکه جزو علوم تجربی هستند که قبلا اسمش حرفه بود و علم در نزد ما معرفت به علوم الهی و انسانی است.
حجت الاسلام نواب عدم ارزشمند بودن تحقیق و پژوهش در علوم انسانی نزد مسئولان و سیاستگذاران اصلی کشور را یکی از مهمترین آفتها در مسیر تحول در علوم انسانی دانست و گفت: بسیاری از پیشرفتهایی که در طول این 30 سال گذشته داشته ایم در واقع مدیون پشتوانه های پژوهشی بوده است اما در زمینه پژوهش در علوم انسانی ما دچار عقب افتادگی هستیم.
وی تأکید کرد: عدم تربیت نیرو و تدوین متن و پژوهش مهمترین دلایل عدم موفقیت در دستیابی به اهداف انقلاب فرهنگی به شمار می رود که این بی توجهی به این سه مسئله طرح تحول علوم انسانی را تهدید می کند.
امیدی به آینده در تحول علوم انسانی ندارم
وی با اشاره به مباحثی که در مورد طرح تحول در علوم انسانی مطرح می شود تصریح کرد: من هیچ امیدی به آینده در تحول علوم انسانی ندارم چون عزمی نمی بینم؛ ما متأسفانه بیشتر دنبال مسائل چشم پر کن هستیم و از آنجایی که پژوهش در غیر علوم انسانی چشم پر کن است در نتیجه این تلاشها منجر به تولید یک دارو یا یک قطعه و یا یک فناوری می شود اما از آنجایی که علوم انسانی دیربازده هست کمتر کسی زیر بار این مسئولیت به طور جدی می رود.
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در پایان یادآور شد: متأسفانه کسانی متولی طرح تحول در علوم انسانی هستند که دارای بیشترین مشغله هستند و طرح تحول در علوم انسانی و بومی سازی به کسانی سپرده شده که مشغله زیادی دارند که این از مهمترین موانع اجرای این طرح است در حالیکه این مسئله مهم باید به افراد متعهد و پشت صحنه ای سپرده شود که از شخصیتهای معروف هم نیستند اما از کارشناسان خبره در این زمینه به شمار می روند.
/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 208568

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۰
    2 2
    از بد بینی خوشم نمیاد
    • مجید IR ۰۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
      2 3
      جالبه من هم از واقع بین نبودن خوشم نمی آید
    • بدون نام US ۰۷:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      1 1
      خوبه آقای نواب بگن تو دانشگاه ادیان و مذاهبی که خودشون ریاستش رو به عهده دارند چقدر به این سه مقوله پرداخته شده؟!! چه نیروهایی اونجا تربیت کرده که ولایی و انقلابی یا حداقل متدین و مومن باشند یا کدوم پژوهش رو بها داده؟! در تولید متن هم که جز ترجمه چیزی ندارد!! آقای نواب....!!
  • بدون نام IR ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۳۱
    2 0
    « امیدی به آینده در تحول علوم انسانی نیست» نه « امید به آینده برای تحول در علوم انسانی نیست» یا « برای تحول در علوم انسانی به آینده امیدی ندارم»