با فرارسیدن روزهای پایانی ماه مهر، مهلت سه‌ماهه سرپرستی وزارتخانه‌های بی‌وزیر کابینه دهم هم به پایان نزدیک می‌شود.

الناز محمدی، هادی نیلی: قرار است امروز احمدی‌نژاد سه نامزد برای صندلی‌های خالی کابینه دومش به مجلس شورای اسلامی معرفی کند؛ صادق محصولی برای وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، حمیدرضا حاجی‌بابایی برای آموزش و پرورش و علی ذبیحی برای وزارت نیرو.

پیش از این نیز خبرهایی مبنی بر این رسیده بود که احمدی‌نژاد بنا دارد پس از اتمام بررسی طرح هدفمندکردن یارانه‌ها و تعطیلات مجلس، این سه وزیر پیشنهادی را معرفی کند. با فرارسیدن روزهای پایانی ماه مهر، مهلت سه‌ماهه سرپرستی وزارتخانه‌های بی‌وزیر کابینه دهم هم به پایان نزدیک می‌شود.

هرچند برخی از نمایندگان مجلس از این نامه خبر می‌دهند، ولی میان این سخنان آن‌ها و برخی دیگر از نمایندگان، تناقض وجود دارد.

موسی قربانی، عضو کمیسیون قضائی مجلس با تأیید نوشته شدن این نامه از سوی رئیس‌جمهور، با اعلام اینکه حاجی بابایی و محصولی رأی زیاد نمایندگان را با خود دارند به «خبر» می‌گوید: «اگر امروز نامه رئیس‌جمهور مبنی بر معرفی این سه گزینه، اعلام وصول شود، با توجه به اینکه هفته آینده تعطیل است، به احتمال زیاد، نهم یا دهم آبان این افراد به صحن مجلس می‌آیند.»

اما محمد دهقان عضو هیأت رئیسه مجلس، با بیان اینکه با توجه به رفتارای قبلی احمدی نژاد، چندان نمی‌توان به این شایعه‌ها توجه کرد، به «خبر» می‌گوید: «تا زمانی که به صورت رسمی این نامه به مجلس نیاد و اعلام وصل نشود، نمی‌شود در مورد آن با قطعیت حرف زد.»

او ادامه می‌دهد: «اما به هرحال اگر این گزینه‌ها برای این وزارت‌ها قطعی باشند، پیش‌بینی می‌کنم که حاجی بابایی به خاطر فعالیت‌های مثبتش برای فرهنگیان رأی خواهد آورد و رأی آوردن محصولی هم به خاطر اینکه یک بار دیگر هم از مجلس رأی اعتماد گرفته است، چندان دور از انتظار نیست.»

با این حال علی عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش مجلس و علی کریمی فیروزجایی عضو این کمیسیون در گفت‌وگو با «خبر» معرفی حاجی‌بابایی به عنوان وزیر آینده آموزش و پرورش را در حد شایعه می‌دانند.

دو وزارتخانه بی‌وزیرمانده رفاه و آموزش و پرورش دولت دهم در همین چند هفته آغاز به کار این دولت بارها خبرساز شدند. محمود احمدی‌نژاد در کنار وزیر پیشنهادی برای وزارت بهداشت، ابتدا دو زن را به عنوان نامزدهای تصدی این دو وزارتخانه به مجلس معرفی کرده بود اما با رأی‌نیاوردن آجرلو و کشاورز در جلسه رأی اعتماد و سپس انصراف آلیا از تصدی وزارت رفاه پیش از آن‌که این انتصاب در مجلس به رأی اعتماد گذاشته شود، روند انتخاب وزیر برای وزارتخانه‌های رفاه و آموزش و پرورش طولانی شد.

هرچند صندلی وزیر نیرو هم همچنان خالی مانده است اما فقدان مدیریت مرکزی در دو وزارتخانه رفاه و تأمین اجتماعی و آموزش و پرورش بیشتر به چشم کارشناسان آمده و انتقاد آنان را برانگیخته است. وزارت رفاه با دسترسی به منابع مالی انبوه‌اش، برای دولت دوم احمدی‌نژاد هم مانند دولت اولش تعیین‌کننده است.

وزارت آموزش و پرورش هم که در دهه گذشته و به‌خصوص با اعتصاب‌ها و اعتراض‌های جدی فرهنگیان همواره وزارتخانه‌ای پردردسر و پرحرف و حدیث بوده، به خودی خود توان مدیریتی مضاعفی می‌طلبد؛ چه برسد به این‌که سال تحصیلی این وزارتخانه با صندلی خالی وزیر آغاز شود. وزارت آموزش و پرورش با اینکه حدود 40 درصد کارکنان دولت در این وزارتخانه مشغول به کارند و 14 میلیون دانش‌آموز و بیش از 90 درصد خانواده‌های ایرانی با آن درگیرند، بدون وزیر به‌کار خود ادامه می‌دهد و باید دید که این بار هم نامه رئیس‌جمهور و پس از تمام شدن مهلت سرپرستی رمضان محسن‌پور براین وزارتخانه، پس گرفته می‌شود یا خیر.

وزیر نفت، وزیر کشور، وزیر رفاه
پس از رأی عدم اعتماد مجلس به فاطمه آجرلو برای وزارت رفاه، گزینه‌های مختلفی برای این وزارتخانه مطرح شد که در بین آن‌ها صادق محصولی، مشاور اسبق رئیس‌جمهور و وزیر سابق کشور هم دیده می‌شد.

محصولی که از نزدیک‌ترین افراد در حلقه یاران و خواص احمدی‌نژاد برشمرده می‌شود، در سمت‌های مختلف قبلی احمدی‌نژاد از استانداری اردبیل تا شهرداری تهران همواره در کنار او بوده است.
هرچند در دولتی که رئیسش محمود احمدی‌نژاد باشد هیچ‌چیز عجیب نیست، ولی جالب این‌که گزینه پیشنهادی رئیس دولت برای وزارت نیرو، رئیس فعلی سازمان تأمین اجتماعی است و در همین حال پیش‌تر شنیده می‌شد بی‌میلی صادق محصولی به وزارت رفاه و همچنین اعلام تمایل او برای تصدی وزارت نیرو در کنار سوابق اجرایی محصولی در پروژه‌های عمرانی، باعث شده احمدی‌نژاد او را برای وزارت نیرو به مجلس معرفی کند.

هرچند شباهت چندانی نمی‌توان بین دو وزارتخانه رفاه و نیرو جست اما شاید ثروت چند ده میلیارد تومانی صادق محصولی نسبتی با جیب پرپول و منابع مالی انبوه وزارت رفاه داشته باشد.

محصولی، انتخابات پرمناقشه ریاست‌جمهوری را در خردادماه امسال برگزار کرد. شیوه مدیریتی‌ او چه در دوره پیش از انتخابات و چه در زمان انتخابات و چه پس از آن و در مقابله با اعتراض‌ها و اغتشاش‌ها، انتقاد دوستان دولت نهم را نیز برانگیخت. مشخصاً درباره حمله لباس‌شخصی‌ها به کوی دانشگاه که به باور برخی کارشناسان زمینه‌ساز برخوردهای تند بعدی شد، هنوز نقش محصولی در جایگاه وزیر کشور سؤال‌برانگیز مانده است.

محصولی به نفع رفاه یا رفاه به نفع محصولی؟
وقتی در فهرست وزیران پیشنهادی احمدی‌نژاد برای دومین دولتش نشانی از محصولی نبود، گمانه‌زنی‌ها درباره چرایی کنارگذاشته‌شدن او آغاز شد. از جمله روزنامه جوان که به لایه‌های تندروتر حامیان احمدی‌نژاد نزدیک است، در میان خبرهای بی‌منبع خود نوشت: رایزنی‌ها برای متقاعدکردن احمدی‌نژاد برای معرفی صادق محصولی جهت تصدی یک وزارتخانه شدت گرفته است.

این روزنامه خبر داد: اخیراً فشارهای فراوانی برای معرفی صادق محصولی به عنوان وزیر پیشنهادی رفاه یا نیرو به رئیس‌جمهور وارد آمده که تاکنون با موفقیت همراه نبوده است. به نوشته

«جوان»، بیماری دیسک کمر محصولی و امکان وقفه در مأموریت‌های او و نیز پاره‌ای از موارد خاص دلیل مخالفت محمود احمدی‌نژاد بوده است.

در این مدت فراغت محصولی از مسئولیت‌های دولتی، شنیده می‌شد که او به فعالیت‌های پربار اقتصادی‌اش بازگشته و البته همچنان به تصدی یک پست کلیدی در دولت دهم امیدوار است.

صادق محصولی در چنین روزهایی در سال گذشته برای تصدی وزارت کشور به مجلس شورای اسلامی معرفی شده بود. او که به عنوان جایگزینی برای علی کردان معرفی شده بود، با کسب «نیم رأی» بیش از حد نصاب، رکورد پایین‌ترین آرای وزرای کابینه را در تاریخ جمهوری اسلامی شکست و به‌این‌ترتیب با متزلزل‌ترین آرای نمایندگان مجلس، وزیر کشور شد.

با این حال پاییز گذشته اولین باری نبود که محصولی به عنوان وزیر به مجلس پیشنهاد شده بود. او در آغاز دولت نهم هم به عنوان وزیر پیشنهادی نفت معرفی شده بود که با بالاگرفتن حرف و حدیث‌ها درباره ثروت کلان و گذشته مبهم اقتصادی‌اش، سرانجام او خود در روز رأی اعتماد از تصدی وزارت نفت انصراف داد.

البته روز 28 آبان‌ماه سال گذشته که محصولی با چنان رأی شکننده‌ای وزیر شد، محمدرضا باهنر با اشاره‌ای به شکرآب بودن روابط دولت و مجلس، گفت: «شخص حقیقی محصولی، آرایی به مراتب بیش از 138 رأی داشت اما مسائلی که روی طرح معرفی ایشان به عنوان وزیر پیشنهادی کشور سایه انداخته بود، مانع آن شد که رأی بیشتری به او داده شود.»

سال گذشته یکی از دلایل مخالفت نمایندگان با معرفی محصولی به عنوان وزیر پیشنهادی کشور، استناد آنان به گلایه‌های همسر شهید حمید باکری بود که از اختلافات محصولی و باکری در فرماندهی سپاه ارومیه در سال‌های جنگ تحمیلی پرده برداشته بود. احمدی‌نژاد در سخنان خود بی‌آن‌که نامی از همسر شهید باکری ببرد، کلیه سخنان وی را از اساس، بی‌‌معنا خواند و گفت: اختلافات زمان جنگ بر نحوه مدیریت و در راستای منافع و مصالح نظام بوده است.

از آنجا که بیشترین شبهه نمایندگان در مورد مسائل مالی محصولی بود و نمایندگانی چون حشمت‌ا. . . فلاحت‌پیشه رأی به او را به منزله «رأی به قدرت و ثروت» نامیدند، احمدی‌نژاد نیز بخشی از دفاعیات خود را به این مسئله اختصاص داد و گفت: کسانی که در مناصب سیاسی حضور دارند و به فعالیت اقتصادی می‌پردازند کارشان ایراد دارد، اما آقای محصولی فارغ از هرگونه مسئولیت سیاسی، به فعالیت اقتصادی پس از خروج از سپاه اشتغال داشته و این بلامانع است.

او همچنین پیشنهاد کرد که یا دولت با ارائه لایحه‌ای و یا مجلس با ارائه طرحی بررسی اموال مسئولان نظام از ابتدای انقلاب تاکنون بپردازد تا مشخص شود که آیا آن‌ها در طول مسئولیتشان بر ثروتشان افزوده شده است یا نه.

هرچند بررسی اموال مسئولان پیش و پس از اعطای مسئولیت به آنان یکی از اصول قانون اساسی است و دیگر نیازی به تصویب یک طرح یا لایحه دوباره برای آن نیست، اما بعد از یک‌سال از حضور صادق محصولی در کابینه و اکنون معرفی او برای تصدی یک وزارتخانه دیگر، هنوز خبری از بررسی اموال و دارایی‌های او نیست.

احمد خورشیدی پدر داماد احمدی‌نژاد که پیش از این و در انتخابات مجلس هشتم تمام‌قد از در حمایت از دولت نهم وارد شده بود، در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست‌جمهوری و در مصاحبه‌ای با روزنامه اعتماد ملی، به مدیریت محصولی بر وزارت کشور اشاره کرده بود.

او درباره انتصاب صادق محصولی به عنوان وزیر کشور گفته بود: باید به حال وزارت کشور گریه کرد. زمانی که محصولی برای وزارت نفت مطرح شد و سپس استعفا داد، به احمدی‌نژاد اعتراض کردم که چرا محصولی را معرفی کردید که در سپاه هم درباره او خوب نمی‌گویند و میلیاردر شده است و مشخص نیست چه کار کرده است. احمدی‌نژاد گفت که من ایشان را با اکراه خودش آوردم و خودش نمی‌خواست که بیاید و حاضر شد از میلیاردها پولی که از بیرون می‌گیرد بگذرد و این‌جا مجانی کار کند.

خورشیدی در این باره گفته بود: من مطلقاً این حرف احمدی‌نژاد را قبول ندارم زیرا توجیه است. اگر عملکرد محصولی را بررسی کنید مشخص می‌شود در این چهار سال چه کارهایی کرده است اما ادعا تا دلتان بخواهد وجود دارد.

در همین حال حامیان دولت در توضیح شایستگی محصولی برای وزارت رفاه به «خلاقیت اقتصادی» او اشاره می‌کنند که توانسته از ابتدای دهه هفتاد تاکنون، چنین ثروتی برایش فراهم آورد و امیدوارند این خلاقیت محصولی، در وزارت رفاه به کار آسیب‌پذیرانی بیاید که قرار است این وزارتخانه از آنان حمایت مادی و معنوی کند.

وزیری همراه با معلمان معترض
وزارت آموزش و پرورش یکی از وزارتخانه‌هایی بود که گزینه‌های پیشنهادی‌اش از سوی احمدی‌نژاد، اعتراض بسیاری از نمایندگان مجلس را برانگیخت. با تمام سر وصداهایی که معرفی دو زن از سوی احمدی‌نژاد برای این وزارتخانه به پاشد، ولی اینطور که معلوم است، مثل اینکه محمود احمدی‌نژاد بعد از برنامه‌های مختلفی که در چند ماه اخیر داشته، با پدیده‌ای به نام ناتمام ماندن پروژه‌های استانی که در سفرهای استانی خود وعده‌اش را داده بود، روبه‌رو شده و به جای آغاز دور جدیدی از این سفرها، بالاخره ترجیح داده است به خاطر بیاورد که بزرگترین وزارتخانه کشور، هنوز وزیر ندارد.

هرچند هفته پیش درراهروهای مجلس شنیده شد که روح‌الله حسینیان، حمیدرضا حاجی‌بابایی و محمدعلی حیاتی سه گزینه مطرح برای تصدی وزارت آموزش و پرورش هستد و حمیدرضا حاجی‌بابایی از اقدام برخی از نمایندگان برای معرفی وی به رئیس‌جمهور اظهار بی‌اطلاعی کرد، اما روز گذشته اسدالله عباسی، نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، از پیشنهاد حاجی‌بابایی برای وزارت آموزش و پرورش خبر داد.

بنابراین قرار است بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی پس از اتمام رسیدگی به لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس شورای اسلامی آغاز می‌شود و بنا به گفته این نماینده، احمدی‌نژاد مایل است که این نامه پس از پایان بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها توسط هیأت رئیسه قرائت شود.

نام حاجی‌بابایی در حالی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش برده می‌شود که پیش از این عنوان شده بود قرار است احمدی‌نژاد، زکریا یازرلو، رئیس فعلی آموزش و پرورش شهر تهران و معاون سابق حقوقی و پارلمانی وزارت آموزش و پرورش یا رمضان محسن‌پور سرپرست فعلی وزارت آموزش و پرورش را به عنوان وزیرآموزش و پرورش معرفی کند.

هرچند علی عباسپور، رئیس کمیسیون آموزش مجلس و علی کریمی فیروزجایی عضو این کمیسیون در گفت‌وگو با «خبر» معرفی حاجی‌بابایی به عنوان وزیر آینده آموزش و پرورش را در حد شایعه می‌دانند، ولی برخی نمایندگان مجلس که از چهره‌های شاخص اصولگرایان هستند، ضمن تأیید این خبر، گفته‌اند که حاجی‌بابایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش به مجلس معرفی شده است. علی عباسپور در این باره می‌گوید: «اظهار نظری در خصوص معرفی وی در این سمت ندارم چرا که افراد مختلفی مطرح شده و پس گرفته می‌شوند. بدون دریافت نامه رسمی از ریاست جمهوری معرفی حاجی‌بابایی به عنوان وزیر آینده آموزش و پرورش در حد شایعه است.»

کریمی فیروزجایی نیز به خبر می‌گوید: «گزینه‌های زیادی برای وزارت آموزش و پرورش نامشان به میان آمده است ولی نتیجه هم نداده است. در حال حاضر همه فکر و ذکر نمایندگان به لایحه هدفمند کردن یارانه‌های معطوف شده و فعلاً مجلس وقتی برای رسیدگی به این شایعه‌ها ندارد.»

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس است و سابقه چهار دوره نمایندگی مردم همدان را در مجلس شورای اسلامی دارد. او که عضو هیأت رئیسه مجلس هشتم نیز است، سابقه چندین سال فعالیت درآموزش و پرورش را دارد و از جمله نمایندگانی محسوب می‌شود که سال‌هاست سودای وزارت را در سر می‌پروراند.

او که از جمله حامیان پروپاقرص محمود احمدی‌نژاد است تا جایی که در نشست‌های انتخاباتی او گفته بود که «قدرتهای بزرگ دنیا در مقابل شجاعت احمدی‌نژاد مجبور به عقب‌نشینی شدند»، جزو نمایندگانی محسوب می‌شود که راه‌های زیادی را برای رساندن نامه‌های فرهنگیان همدان که حوزه انتخابیه اوست، امتحان می‌کند و شاید به همین خاطر است که فرهنگیان به خاطر حضور حاجی‌بابایی در تجمع‌های اعتراضی‌شان، از او خاطره به نسبت خوبی در ذهن دارند.

مدیری نه چندان آشنا برای وزارت نیرو
معرفی علی ذبیحی به عنوان نامزد پیشنهادی رئیس‌جمهور برای مدیریت وزارتخانه‌ای به حساسی نیرو که تنها سابقه اجرایی وی در بخش آب و برق کشور به مدیریت دانشکده انرژی دانشگاه صنعت آب و برق کشور برمی‌گردد با موج نارضایتی نمایندگان مجلس مواجه شده است.

اگرچه ذبیحی فارغ‌التحصیل رشته برق در مقطع کارشناسی از کشور هند است اما کارشناسان عدم شناخت وی در نحوه مدیریت در بخش آب و برق کشور را دلیل اصلی مخالفت خود با این وزیر پیشنهادی اعلام می‌کنند.

او که در کارنامه‌اش مهمترین سمت اجرایی خود را مدیون مدیریت شش ماهه در سازمان تأمین اجتماعی است از نظر برخی از نمایندگان فاقد تجربه لازم برای مدیریت وزارت نیرو است. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس معتقدند: عدم شناخت لازم ذبیحی از نحوه مدیریت صنعت آب و برق کشورقبل از جمع‌آوری رأی نمایندگان در صحن مجلس، سرنوشت وی را برای تصرف میز ریاست وزارت نیرو روشن کرده است.

براساس این گزارش سوابق اجرایی این وزیر پیشنهادی به غیر از مدیریت وی در تأمین اجتماعی و ریاست دانشکده آب و برق کشور در سمت‌هایی چون دبیر هیأت نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو کمیته علمی - آموزشی هیأت عالی نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو هیأت امنای دانشگاه‌های اراک، گیلان، بین‌المللی امام خمینی و مشاور رئیس‌جمهور خلاصه شده است.

با تجربه مدیریت سازمان تأمین احتماعی کشور برای مدیریت این وزارتخانه بزرگ موج دوم تعجب نمایندگان از این انتخاب را به همراه داشت چرا که این بار کارشناسان به دلیل عدم موافقت مجلسی‌ها با مدیری که سابقه مدیریت در این حوزه را ندارد احتمال معرفی نامزدی را می‌دادند که این بار از سابقه مدیریت در این وزارتخانه برخوردار باشد و در این راستا نیز گمانه‌زنی‌ها از احتمال وزیر شدن یکی از معاونت‌های وزارت نیرو و یا ابقای مجدد پرویز فتاح حکایت داشت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =