امیرمسعود عابدین: گاهی اوقات خودروسازان، محصولاتشان را نه به دلیل اجبار، بلکه به دلیل توانایی و لذت ساخت، تولید میکنند. لکسوس LBX موریسو RR یکی از این مدلهاست. LBX استاندارد خود یک کراساوور سابکامپکت و قدرتمند است، اما لکسوس تصمیم گرفت با قرض گرفتن موتور ۱٫۶ لیتری سه سیلندر توربوشارژ از نسخه GR یارس و کرولا، آن را تقویت کند.
نتیجه این تغییر، ساخت نسخه موریسو RR است؛ یک SUV کوچک که قدرت و چابکی گازو ریسینگ (Gazoo Racing) را با لوکس بودن لکسوس ترکیب میکند. اکنون، نسخه انحصاریتری از رقیب قدرتمند لکسوس برای مرسدس بنز AMG GLA ۳۵ در راه است.
ادای احترام به آکیو تویودا
این مدل جدید که به تازگی در ژاپن عرضه شده، LBX موریسو RR نسخه اورجینال (LBX Morizo RR Original Edition) نام دارد. این نسخه با رنگ متمایز کروم سونیک (Sonic Chrome) که با هایلایتهای زرد درخشان روی نمای جلو و کالیپرهای ترمز برجسته شده است، خود را از موریسو RR استاندارد متمایز میکند. طراحی این خودرو به دقت بازتابدهنده نسخه مفهومی است که لکسوس سال گذشته رونمایی کرد و با خودروی شخصی آکیو تویودا، رئیس هیئت مدیره تویوتا، مطابقت دارد.
مشخصات فنی
موریسو RR که از یک موتور ۱٫۶ لیتری سه سیلندر توربوشارژ تغذیه میکند، ۳۰۰ اسب بخار قدرت و ۴۰۰ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند و به آن اجازه میدهد تنها در ۵٫۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. این خودرو به طور انحصاری با سیستم چهار چرخ محرک (all-wheel drive) به فروش میرسد و میتوان آن را با یک گیربکس دستی شش سرعته یا یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته سفارش داد، دقیقاً مانند GR یارس و GR کرولا.
محدودیت شدید تولید
طبق گزارشی از Creative۳۱۱، لکسوس تنها ۱۰۰ دستگاه از نسخه اورجینال را تولید خواهد کرد که همگی برای بازار ژاپن هستند. خریداران نمیتوانند به نمایندگی مراجعه و آن را خریداری کرده و تحویل بگیرند، چرا که فروش آن از طریق قرعهکشی (به سبک برخی فروشهای ایرانخودرو) انجام خواهد شد.
جزئیات قیمت برای این مدل اعلام نشده، اما طبیعتا قیمتی بالاتر از مدل استاندارد خواهد داشت. این خودرو از هیچ گونه ارتقاء فنی بهره نمیبرد، اگرچه میتوان استدلال کرد که LBX موریسو RR معمولی نیز به اندازه کافی سریع است.
منبع: carscoops
۵۸۳۲۲
نظر شما