حسین کیانی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان نمایش‌های ایرانی با گلایه از نبود دانشکده‌ای ویژه‌ی هنرهای نمایشی ایرانی که در آن رشته‌هایی مانند تقلید، مضحکه، خیمه‌شب‌بازی و تعزیه آموزش داده شود، از مکان‌های متعددی گفت که می‌تواند برای این کار مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، تعزیه، به‌عنوان یکی از کهن‌ترین و اصیل‌ترین گونه‌های نمایشی ایرانی، تلفیقی از مذهب، هنرهای دراماتیک، موسیقی و شعر است. در گفت‌وگویی در این خصوص، داوود فتحعلی‌بیگی، آقای نمایش ایرانی ضعف آموزش، نگاه غیرعلمی و نبود حمایت نهادی را از مهم‌ترین دلایل وضعیت فعلی این هنر دانست. حسین کیانی، نمایشنامه‌نویس و کارگردان نیز از فقدان سیاست‌گذاری منسجم و بی‌اعتنایی مدیران فرهنگی نسبت به این گنجینه‌ی نمایشی گفت. 

در بخشی از این گفت‌وگو که با گردانندگی مهدی صفاری‌نژاد، فعال نمایش ایرانی در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین برگزار شد، حسین کیانی با بیان این که «شخص من یا آقای فتحعلی‌بیگی یا دیگر افراد علاقه‌مند چقدر می‌توانند با سرمایه شخصی؛ چه فکری و چه مادی کار کنند و چقدر می‌توانند دوام بیاورند؟» ادامه داد: «به  هرحال هرکسی زندگی خودش را هم دارد. دوستان و مدیرانی می‌آیند و در مورد سند چشم‌انداز و سند ملی تئاتر حرف می‌زنند؛ حرف‌های شعاری درباره هنرهای نمایشی اما به صورت عملی و علنی چیزی نمی‌بینیم. همه چیز روی کاغذ می‌ماند. این‌همه مکان وجود دارد که برای دولت است، که بیکار و متروکه است و برای وزاتخانه‌هاست، خیلی از این‌ها می‌تواند به هنرهای نمایشی ایرانی اختصاص داده شود.» 

متن کامل نشست «آسیب‌شناسی وضعیت تعزیه در روزگار اکنون» را این‌جا بخوانید. 

۲۴۲۲۴۲

کد خبر 2088928

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =