زیان انباشته خودروسازان از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان عبور کرد!

صورت‌های مالی تلفیقی سه خودروساز بزرگ کشور - منتشر شده در کدال - نشان می‌دهد که مجموع زیان انباشته این شرکت‌ها در پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است.

به گزارش خبرآنلاین؛بررسی صورت‌های مالی تلفیقی سه خودروساز بزرگ کشور شامل ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو -منتشر شده در کدال-نشان می‌دهد که مجموع زیان انباشته این شرکت‌ها در پایان سال ۱۴۰۳ به بیش از ۳۰۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

مهر در خبری نوشت:این رقم در مقایسه با پایان سال ۱۴۰۲ که حدود ۲۵۰.۳ هزار میلیارد تومان بوده، حاکی از رشد ۲۲ درصدی و افزایش ۵۵.۲ هزار میلیارد تومانی زیان انباشته است که نمایانگر ادامه چالش‌های ساختاری در صنعت خودرو است.

کاهش زیان عملیاتی با محوریت سوددهی ایران‌خودرو

در مقابل، زیان عملیاتی تجمیعی سه خودروساز از ۲۷.۷ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ به ۲۳.۶ هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ کاهش یافته است. این کاهش عمدتاً ناشی از عملکرد مثبت ایران‌خودرو است که موفق شد برای نخستین بار پس از سال‌ها، سود عملیاتی ۴.۶ هزار میلیارد تومانی به ثبت برساند.

زیان انباشته ۱۳۰ همتی ایران خودرو

زیان انباشته ایران خودرو از ۱۲۲.۸ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۲ به ۱۳۰.۴ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است که بیانگر رشد ۶ درصدی است.

5599375.jpg

در عین حال، سود عملیاتی ایران‌خودرو با جهشی چشمگیر به ۴.۶ هزار میلیارد تومان رسیده است. 

زیان انباشته ۱۳۸ همتی سایپا

شرکت سایپا زیان انباشته خود را از ۱۰۲.۷ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۲ به ۱۳۸.۷ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۳ افزایش داده است (رشد ۳۵ درصدی).

1.jpg

همچنین زیان عملیاتی سایپا با افزایش قابل توجهی از ۸.۴ هزار میلیارد تومان به ۱۸.۱ هزار میلیارد تومان رسیده است (رشد ۱۱۵ درصدی). برای مشاهده جزئیات صورت مالی سایپا اینجا را کلیک کنید.

زیان انباشته ۳۶ همتی پارس خودرو

زیان انباشته پارس‌خودرو نیز از ۲۴.۸ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۲ به ۳۶.۴ هزار میلیارد تومان در پایان سال ۱۴۰۳ افزایش یافته (۴۶.۸ درصد رشد).

2.jpg

زیان عملیاتی این شرکت از ۷.۸ هزار میلیارد تومان به ۱۰.۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است (رشد ۲۹.۵ درصدی).

کارشناسان عمده دلیل رشد زیان انباشته و عملیاتی در سایپا و پارس‌خودرو را به تغییرات متعدد مدیریتی در این شرکت‌ها نسبت می‌دهند. این تغییرات موجب بی‌ثباتی مدیریتی، کاهش انسجام سازمانی، توقف یا تغییر مسیر برنامه‌های راهبردی و کاهش انگیزه کارکنان شده است. همچنین، بلاتکلیفی در روند واگذاری سایپا به بخش خصوصی، باعث افزایش نااطمینانی و کاهش اثربخشی مدیریت شده است.

از سویی دیگر اگرچه ایران‌خودرو موفق به بازگشت به سود عملیاتی شده است، اما زیان انباشته این شرکت همچنان روند افزایشی دارد و در کنار زیان‌های بزرگ سایپا و پارس‌خودرو، صنعت خودروی کشور را با چالش‌های جدی مواجه کرده است. اصلاحات ساختاری، مدیریت پایدار و تعیین تکلیف واگذاری‌ها از ضروریات بازگرداندن ثبات به این صنعت است.

۲۱۷

کد خبر 2089716

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین