به گزارش خبرآنلاین، عباس اکبری، مدیرکل تأمین اجتماعی استان هرمزگان در نشست خبری که به مناسبت هفته تأمین اجتماعی برگزار شد، مجموعهای از اقدامات، تحولات و برنامههای راهبردی سازمان را تشریح کرد.
وی در ابتدای این نشست با تأکید بر گستردگی جغرافیایی خدمات تأمین اجتماعی گفت: « در سراسر استان حتی در جزایر کیش، ابوموسی و حتی جزیره لاوان، ما شعب فعال داریم. تا سال ۱۳۹۹ سیاست سازمان گسترش جغرافیایی شعب بود؛ اما پس از آن با تغییر رویکرد، تمرکز بر توسعه خدمات غیرحضوری و الکترونیکی قرار گرفت.»
اکبری افزود: «در حال حاضر بالغ بر یک میلیون و ۳۱ هزار نفر از جمعیت استان تحت پوشش خدمات تأمین اجتماعی هستند. از این تعداد، ۶۵ هزار نفر مستمریبگیر و ۳۶۲ هزار نفر بیمهشده اصلی هستند.»
تنوع بیمهشدگان و کارگاههای فعال
وی با اشاره به تنوع جمعیت تحت پوشش افزود: «۸۷ درصد از بیمهشدگان اصلی ما تحت پوشش بیمه اجباری قرار دارند. ۱۲ درصد در قالب بیمهشدگان خاص نظیر کارگران ساختمانی، رانندگان، بافندگان، زنبورداران، خادمین مساجد، اصحاب فرهنگ و هنر و زنان خانهدار هستند و حدود یک درصد را گروههایی همچون روحانیون، اعضای سازمان نظام مهندسی، اعضای شورای حل اختلاف و وکلای قوه قضاییه تشکیل میدهند.»اکبری ادامه داد: «در حال حاضر بیش از ۳۱ هزار کارگاه فعال در استان داریم که از این تعداد، حدود ۱۱ هزار کارگاه از معافیت بیمهای برخوردارند و سهم کارفرما توسط دولت پرداخت میشود.»
تعهدات گسترده در حوزههای مختلف
مدیرکل تأمین اجتماعی استان با اشاره به سه محور اصلی خدمات سازمان یعنی تعهدات کوتاهمدت، بلندمدت و خدمات بیمهای بیان کرد: «در سال گذشته بیش از ۲۳ هزار سند در حوزه تعهدات کوتاهمدت پرداخت شد که شامل هزینههای ازدواج، بارداری، بیماری، وسایل کمکپزشکی، کمکهزینه مراسم ترحیم، نقص عضو و بیمه بیکاری بوده است.»
در حوزه تعهدات بلندمدت نیز گفت: «انواع مستمریها ازجمله بازنشستگی، ازکارافتادگی و بازماندگان بهصورت منظم پرداخت شدهاند. در مجموع، سال گذشته بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان پرداختی به بیمهشدگان و مستمریبگیران استان داشتهایم که نسبت به سال قبل ۵۵ درصد رشد داشته است.»
تحول دیجیتال و حذف پروندههای کاغذی
اکبری با اشاره به دیجیتالی شدن فرایندها گفت: «پروندههای بیمهشدگان، کارفرمایان و مستمریبگیران بهصورت کامل الکترونیکی شدهاند و بیش از ۵ میلیون برگ اوراق اسکن و شناسهگذاری شده است. در حال حاضر، هیچ پرونده جدیدی به صورت کاغذی تشکیل نمیشود.»وی همچنین به ارائه ۶۵۵ هزار خدمت غیرحضوری در سال گذشته اشاره کرد و اظهار داشت: «نرمافزار "تأمین من" و سامانه تلفنی ۱۴۲۰ از بسترهای مهم ارتباطی ما با مردم هستند. تنها در استان هرمزگان ۸۶۶۴ تماس با سامانه تلفنی برقرار شد که پاسخگویی کامل به آنها انجام شد.»
حمایت فوری در حادثه انفجار بندر شهید رجایی
مدیرکل تأمین اجتماعی با اشاره به حادثه انفجار در بندر شهید رجایی گفت: «سازمان تأمین اجتماعی با همکاری کامل در این حادثه وارد شد. تمام مستمری بازماندگان در کوتاهترین زمان ممکن برقرار شد، حتی برای برخی افرادی که پرونده بیمهای نداشتند؛ اما جانباخته بودند. همچنین برای کارفرمایانی که در این حادثه آسیب دیدند، مهلتهای ارسال لیست بیمهای در نظر گرفته شد و برای بیمهشدگان بیکار شده، مقرری بیمه بیکاری پرداخت گردید.»
متناسبسازی حقوق بازنشستگان و ارائه وام
اکبری با اشاره به اجرای مرحله اول طرح متناسبسازی حقوق بازنشستگان در سال گذشته گفت: «این طرح با افزایش ۴۰ درصدی مستمریها آغاز شد و امسال نیز اجرای مرحله دوم با ۳۰ درصد افزایش در دستور کار قرار دارد.»وی افزود: «در سال گذشته به برخی مستمریبگیران و بازنشستگان اعزام به مشهد مقدس در قالب طرح "کرامت رضوی" انجام شد و وامهایی نیز برای این گروهها پرداخت شد.»
چالشهای ساختاری و ناترازی منابع
اکبری با اشاره به چالشهای پیشروی سازمان بیان کرد: «تأمین اجتماعی یک سازمان درآمد-هزینهای است. با افزایش تعهدات و عدم وصول کامل مطالبات از دستگاهها و کارگاهها، دچار ناترازی مالی شدهایم. در استان هرمزگان، ۶.۵ هزار میلیارد تومان طلب داریم.»
وی ادامه داد: «۶۲ درصد از بازنشستگیها در پنج سال گذشته در استان به صورت پیش از موعد بودهاند که هزینههای سنگینی برای صندوق ایجاد کردهاند. همچنین با پدیده فرار بیمهای نیز مواجهایم که دو آسیب جدی ایجاد میکند؛ یکی کاهش ضریب پشتیبانی و دیگری تضییع حقوق بیمهشدگان.»
برنامههای سال جاری
اکبری برنامههای مهم سال ۱۴۰۴ را نیز تشریح کرد: «در سال جاری طرح شناسایی بیمهشدگان جدید و پلاککوبی کارگاههای فعال در حال اجراست. همچنین لیستهای حق بیمه بهصورت هوشمند و بدون نیاز به حضور حضوری بررسی و ثبت میشود.»
وی همچنین از اجرای طرحهای تحولی در حوزه کیفیت خدمات، شناسایی کارگاههای فاقد پوشش بیمهای، و ارتقاء ضریب شفافیت و پاسخگویی به مخاطبان سازمان خبر داد.
مدیرکل تأمین اجتماعی هرمزگان در پایان گفت: «با وجود چالشهای مالی و ساختاری، سازمان تأمین اجتماعی با اتکا به توان داخلی، استفاده از ظرفیتهای الکترونیکی و تعامل با ذینفعان تلاش کرده است تا تعهدات خود را بهموقع و بدون وقفه انجام دهد. امیدواریم با همکاری همه دستگاهها، گامهای مؤثرتری برای افزایش رضایت بیمهشدگان و پایداری منابع صندوق برداشته شود.»
نظر شما