«الغراء»؛ خطبه‌ای از بی‌نظیرترین سخنان امیرالمؤمنین(ع)

صاحب تفسیر مشکاة گفت: «غرّاء»، خطبه‌ای است که در میان خطب نهج‌البلاغه از شگفت‌انگیزترین و بی‌نظیرترین کلام‌های امیرالمؤمنین(ع) به شمار می‌رود.

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، محمدعلی انصاری، صاحب تفسیر مشکاة و مفسر قرآن کریم، روز سی و یکم تیرماه، در نشست مجازی با موضوع «خطبه الغراء از بی‌بدیل‌ترین سخنان امیرالمؤمنین(ع)» اظهار کرد: خطبه‌ای که در میان خطب نهج‌البلاغه از شگفت‌انگیزترین و بی‌نظیرترین کلام‌های امیرالمؤمنین(ع) به شمار می‌رود، خطبه‌ای است که در آغاز آن آمده: «و هی من الخطب العجیبة و سُمّیت عند القُرّاء بالغراء»؛ این خطبه‌ عجیب و شگفت‌انگیز به «غرّاء» نام‌گذاری شده است. واژه‌ «الغراء» از ریشه‌ «غُرّ» به‌ معنای درخشان، پرتوافکن و تابنده است،. همین ویژگی، از همان ابتدا، نامی پر معنا و پرجاذبه بر آن نهاده است.

بنابر روایت ایکنا، وی ادامه داد: در پایان این خطبه، سید شریف رضی، گردآورنده‌ نهج‌البلاغه، یک یا دو سطر افزوده است. او می‌نویسد: «و قال الشریف: و فی الخبر، أن لما خَطَب بها هذه الخطبة، رجفت الأبدان، و ذرفت العیون، و رجفت القلوب»؛ یعنی زمانی که امیرالمؤمنین(ع) این خطبه را ایراد فرمود، بدن‌ها به لرزه درآمد، اشک‌ها جاری شد و دل‌ها دچار اضطراب و لرزش گشتند.

صاحب تفسیر مشکاة با اشاره به واژه‌ حائل در این خطبه گفت: «حائل» به معنای مانع است؛ یعنی چیزی که میان من و چیزی دیگر فاصله می‌افکند و اجازه نمی‌دهد، آن را به‌درستی ببینم. هنگامی‌که این واژه به خداوند نسبت داده می‌شود، مفهوم آن، قدرتی الهی است که موانع را برمی‌دارد؛ نیرویی که تحولات ایجاد کرده و حجاب‌ها را کنار می‌زند.

انصاری افزود: برای درک بهتر این معنا، به این جمله‌ معروف توجه کنیم؛ جمله‌ای که پیوسته بر زبان ما جاری است و از دل برمی‌خیزد: «لا حول و لا قوّة إلّا بالله العلی العظیم».

وی بیان کرد: نکته‌ قابل‌ تأمل این است که در این عبارت، ابتدا «حول» و سپس «قوّه» ذکر شده است؛ زیرا برای هرگونه حرکت، رشد، قرب و تعالی، ابتدا باید موانع برطرف شود. اگر مانعی در مسیر باشد، انسان نمی‌تواند حتی قدمی بردارد. نخست باید نیرویی وجود داشته باشد که موانع را از سر راه بردارد و سپس قدرتی که انسان را در مسیر رشد و تکامل به حرکت وادارد. از این‌ رو «حول» بر «قوّه» مقدم شده است.

صاحب تفسیر مشکاة ادامه داد: بنابراین «لا حول و لا قوّة إلّا بالله» یعنی هیچ نیرویی برای برداشتن موانع و هیچ قدرتی برای حرکت و پیش‌برد اهداف وجود ندارد، مگر آن‌که از جانب خدای متعال، آن بلندمرتبه‌ عظیم، عطا شده باشد. از همین‌رو در دعا نیز می‌خوانیم: «یا محوّل الحَول و الأحوال، یا مدبّر اللیل و النهار، یا مقلب القلوب و الأبصار»؛ ای خدایی که دگرگونی‌ها را پدید می‌آوری، ای آن‌که شب و روز را تدبیر می‌کنی، ای آن‌که دل‌ها و نگاه‌ها را زیر و رو می‌کنی.

انصاری افزود: بنگرید که آغاز این خطبه با ستایش خدایی آغاز می‌شود که «عَلا بحَولِه»؛ یعنی به قدرت و نیروی خویش در اوج است، در جایگاهی برتر. این علو، نه علوّ مکانی و فیزیکی، بلکه علو در صفات و ذات الهی است؛ رفعتی که هیچ جنبنده‌ای را توان رسیدن به آن نیست. از همین‌جاست که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید: «الحمدلله الذی علا بحوله و دنا بطوله»؛ ستایش مخصوص خدایی است که به قدرت خویش بلندمرتبگی دارد و به نعمت‌های بی‌کرانش، نزدیک است.

وی اظهار کرد: عبارت «دَنا بطوله» بسیار لطیف و پرمفهوم است؛ چراکه پس از بیان عظمت و بلندی مقام الهی، بلافاصله سخن از قرب و نزدیکی خداوند به میان می‌آید. به‌ این‌ ترتیب، انسان در عین احساس عظمت و هیبت الهی، فاصله‌ای احساس نمی‌کند، بلکه انس و نزدیکی را درمی‌یابد.

صاحب تفسیر مشکاة با اشاره به معنای واژه‌ «طُول» گفت: «طُول» در لغت به معنای امتداد و استمرار است، و نیز به معنای نعمت آمده است. بدین معنا که استمرار حضور خداوند در زندگی انسان، نعمتی است که دوام حیات را تضمین می‌کند. هیچ‌کس در همه‌ ابعاد زندگی، حضوری ممتد و بی‌وقفه ندارد، جز خدای متعال.

انصاری افزود: از این‌ رو، هر جا که بنگریم، حضور او را درمی‌یابیم؛ در دریا، صحرا، کوه و دشت، در هر پدیده، جلوه‌ای از لطف او دیده می‌شود. همان‌گونه که گفته‌اند: «به هر جا بنگرم کوه و در و دشت / نشان از قامت رعنا تو بینم». یعنی حضور خداوند با جلوه‌های نعمت‌آمیزش در همه‌ جای زندگی جاری است و همین‌جاست که امیرالمؤمنین(ع) فرمود: «دَنا بطوله»؛ او نزدیک است، با نعمت‌هایش، در جان و هستی ما.

وی ابراز کرد: این نزدیکی را چگونه می‌توان درک کرد؟ اگر تنها چند لحظه، دهان و بینی‌ خود را بگیریم و نتوانیم نفس بکشیم، درمی‌یابیم که تنفس چه نعمتی است و چگونه خداوند در هر لحظه از زندگی ما حضور دارد. هر نفس، نعمتی است از سوی او؛ همان‌گونه که گفته‌اند: «هر نفس که فرو می‌رود ممدّ حیات است / و چون برمی‌آید مفرّح ذات است».

صاحب تفسیر مشکاة گفت: بنابر این در هر نفس، دو نعمت نهفته است و بر هر نعمت، شکری واجب. این‌ها همه مصادیق «دَنا بطوله» هستند؛ نزدیکی خداوند با نعمت‌های ظاهری و باطنی‌اش در وجود انسان. نعمت‌هایی فراتر از حیات، مانند عقل، هوش، خرد، فهم و ادراک، که ابزار شناخت و درک حقیقت‌اند، همه نشانه‌هایی از همان قرب الهی‌اند که امیرالمؤمنین(ع) در این خطبه‌ درخشان بیان فرموده‌اند.

کد خبر 2093572

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =