پیچینگ، معیار جدید فارابی برای انتخاب طرح‌های سینمایی شد

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، با تأکید بر وظایف نهاد ملی سینمای ایران در عصر جدید آغاز فعالیت‌های این بنیاد، از برگزاری جلسات مستمر «پیچینگ» در مسیر تصمیم‌گیری درست‌تر برای مشارکت در ساخت آثار، به عنوان یکی از سیاست‌های جدید فارابی نام برد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، حامد جعفری مدیرعامل این نهاد سینمایی در نشست تخصصی «سینمای حمایتی» که از بخش‌های همایش «هزینه‌ها و شیوه‌های تامین سرمایه فیلم‌سازی در ایران» است با بیان اینکه فارابی در دوره جدید فعالیت خود وظایف مختلفی را دنبال می‌کند، گفت: عرصه فیلم‌سازی با هدف آفرینش آثار محتوایی جدید از مسیر غربال ایده‌های دریافتی، فیلمسازی به سفارش مجموعه‌های متقاضی دولتی و خصوصی و میانجی‌گری میان سرمایه‌گذار و فیلمساز برای به سرانجام رساندن و موفقیت اثر، برخی از وظایف و مأموریت‌های اصلی شمرده می‌شود که در دوره کنونی بر عهده فارابی‌ست.

مدیرعامل فارابی ضمن تأکید بر استفاده از مشاوران تخصصی نظیر مدیران تولید در برآورد هزینه‌های ساخت یک اثر سینمایی، درباره فرآیند انتخاب آثاری که در فارابی مورد حمایت قرار می‌گیرند اظهار کرد: در گذشته تصمیم‌گیری‌ها گاهی با مدیرعامل و گاهی با شوراها بود، اما در دوره جدید همان‌طور که در نهادهای جهانی مشابه بنیاد سینمایی فارابی مرسوم است، برای این مهم شیوه «پیچینگ» مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مدل، طرح‌ها و فیلم‌نامه‌ها پس از ارزیابی کارشناسی اولیه، در کارگروهی تخصصی بررسی و غربال شده و در نهایت طرح‌هایی که از دو مرحله ابتدایی با موفقیت عبور می‌کنند به مرحله «پیچینگ» می‌روند.

او درباره «پیچینگ» که ارائه شفاهی و مکتوب طرح تعریف می‌شود، گفت: «پیچینگ» مسیری‌ست که در آن بررسی آثار به صورت شفاف انجام می‌شود. ما امروز در بنیاد سینمایی فارابی به این سمت حرکت کرده‌ایم تا هم شفافیت افزایش یابد و هم ریسک سرمایه‌گذاری تا حد ممکن کاهش پیدا کند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی درباره توزیع عادلانه حمایت دولتی در سینما نیز گفت: عدالت در سینما به معنای تقسیم مساوی بودجه نیست، بلکه به معنای تخصیص صحیح و بهینه منابع به ساخت اثری‌ست که  یاری‌رسان مجموعه فیلم‌سازی در مسیر دست‌یابی به اهداف مورد انتظار باشد. در فراخوان ابتدای سال جاری، فارابی بیش از ۵۰۰ متقاضی داشت، حالا سوال این است که آیا منابع بنیاد را باید بین این طرح‌ها به صورت مساوی تقسیم ‌کنیم یا اینکه تلاش کنیم منابع به ساخت آثاری اختصاص یابد که در سپهر سینمای کشور موثر است؟ اگر پاسخ، روش دوم باشد، بدیهی‌ست که باید با سازوکارهایی به دنبال کشف بهترین طرح‌ها و فیلم‌نامه‌ها برای سرمایه‌گذاری باشیم. البته ما باید به سوابق خود فیلمسازان (نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان) هم توجه داشته باشیم، مثلاً اگر فیلمسازی پیش از این چندبار با فارابی همکاری کرده و هر بار نیز آثاری ساخته که در جذب مخاطب ناموفق بوده‌، آیا باز هم باید برای سرمایه‌گذاری مورد اعتماد قرار گیرد؟ 

همایش یادشده از سوی معاونت توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی با حضور منوچهر محمدی تهیه‌کننده سینما، حامد جعفری مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، محمد ساسان مدیر مرکز تولیدات سازمان سینمایی سوره و حسین یزدان‌شناس دبیر همایش، در خانه سینما برگزار شد.

همچنین علیرضا اسماعیلی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی، محمدحسین فرجی سرپرست دفتر توسعه زیرساخت، علی لقمانی، بهمن اردلان، شادمهر راستین، حسن آقاکریمی، سید امیرسیدزاده، محمدرضا عرب، سهیل موفق، مهدی کریمی، علیرضا حسینی، علی شاه‌محمدی، محمدعلی حسین‌نژاد، علی روئین‌تن، رسول بابارضا، مجید بخشایش، شروین امیرصادقی و ... از دیگر مهمانان این برنامه بودند.

59243
 

کد خبر 2097189

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار