فریدون جیرانی تاکید کرد که از این به بعد برنامه «هفت» مدافع تفکری است که مخالف دولتی شدن پخش، تولید و اندیشه در سینمای ایران است.

به گزارش خبرآنلاین، مجری برنامه تلویزون «هفت» به مناسبت ورود این برنامه به سومین سال حیاتش سرمقاله‌ای را در ابتدای برنامه جمعه شب 8 اردیبهشت خواند که ضمن تشریح وضعیت موجود سینما و جناج بندی حاکم بر آن مواضع این برنامه را هم روشن کرد.
 
متن کامل  سرمقاله «هفت» ، به این شرح است:
 «دوساله شدیم. در آغاز سال سوم ابتدا از بینندگانی که همراه بودند یا همراه نبوده اند و به تدریج همراه شده‌اند و بینندگانی که هنوز همراه نشده‌اند و ما را می‌بینند و نقد می‌کنند، ممنونیم.
 
سینمای ایران الان گرفتار جناح بندی و دعواهای داخلی شده که این دعواها ریشه در دعواهای بزرگتری دارد که دعوای دو تفکر است؛ تفکری که منتسب به دولت است و در کنار دولت است. تفکری که حالا مشخص شده از دولتی شدنِ تولید و پخش، کاملاً حمایت می‌کند و دنبال بازگشت به شیوه نظارت و ممیزی دهه شصت است؛ از خواندن کامل سناریو و کنترل دقیق، و تفکری که مقابل این تفکر است و با دولتی شدن پخش، تولید و اندیشه و بازگشت به دهه شصت مخالف است و اصلاً خواهانِ کاهش تصدی‌گری دولت در عرصه سینماست و واگذاری اداره سینما به صنوف واقعی و نه صنوف جعلی.
 
تا چند ماه اخیر «هفت» به طور مشخص و روشن، تفکر دوم را دنبال می‌کند و از آن حمایت می‌کند و این راه را برای خوش آمد هیچ جریانی انجام نمی‌دهد، جز صلاح سینما. ما از این پس به سمتی خواهیم رفت که در «هفت»، عقاید مختلف بتوانند با هم گفت‌وگو کنند که گفت‌وگو در فضای امروز حلال مشکلات است. از گفت‌وگو با هر اندیشه‌ای نهراسیم و به گفت‌وگو مجال بدهیم که خود را نشان دهد.
 
«هفت» از این پس ضمن احترام کامل به عقاید منتقدش در جاهایی از منتقدش عذرخواهی خواهد کرد و نقد یک فیلم را به خاطر فیلمسازش و حضور وی در سینما از برنامه نقد حذف خواهد کرد؛ آنجایی که اعتبار فیلمساز بالاتر از نقد فیلم است. همین هفته به احترام مهرجوییِ 73 ساله و حضور مؤثرش در عرصه فیلمسازی و آثار خوب و تأثیرگذارش در تاریخ سینما، نقد فیلم را نخواهیم داشت و بیشتر به جایگاه فیلمساز خواهیم پرداخت. این به منزله حذف نقد فیلم نیست. نقد فیلم در برنامه  «هفت»، با حضور آقای فراستی جایگاه خودش را خواهد داشت و خواهد بود.»
 
57246
کد خبر 209791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهیار IR ۰۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    47
    مسلما منتقدی مثل فراستی که مدام بازگشت به عقب داره و اگر کسی بخواهد به روز باشه مورد مواخذه جنابش قرار بگیره نباید درباره ی فیلمسازهای بزرگ نظر بده چون در هر صورت اونها از نظر فراستی محکومند به دلیل اینکه مثل گذشته فکر نمیکنند و فیلم نمی سازند
    • بدون نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      3
      فراستی نقدی کاملا عمیق و منطقی انجام می دهد. سکانس به سکانس. دیشب هم منتقدین به اصطلاح رو به جلویتان را دیدیدم. حسنی نسب کلا اجازه حرف زدن نداد و اون یکی هم اصلا نفهمید چی گفت. نقد فراستی تلخ است چون فیلم ها ضعیف هستند. چون حقیقت تلخ است. بهتر است منطق داشته باشیم. بدون فراستی برنامه هفت تبدیل می شود به برنامه تعریف ار فیلم های پوچ.
    • mostafa IR ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      2
      فکر کنم تو داری اشتباه میکنی چون بازگشت به زیبایی وهنر بازگشت به عقب نیست . وفراستی داعیه و نیت دفاع از زیبایی را دارد و نیت او در کلامش کاملا مشهود است. مثلا نمیتوان اخراجی ها 3 را فیلم دانست چرا که زیبا نیست .شاید خیلی ها دیده باشندش اما این دلیل نمیشود چون خصلت انسان است که گاه رو به زیبایی نمی کند گر چه همه میدانیم آن چیز زیبا نیست .
  • مهیار IR ۰۲:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    26
    جیرانی خیلی سعی داره که بی طرف باشه اما همیشه بیشتر به کسی که مخالف نظرش صحبت میکنه وقت میده یه جورایی از اون طرف بوم میافته...
  • علی وطنی IR ۰۳:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    13
    شلام برنامه خوبی هستش کم کم چه عرض دیگه به مسعود فراستی عادت کردیم فقط خداروشکر از تمام فیلم هایی که توی جشنواره بود تعریف کرد من رفتم دیدم و واقعا فیلم های زیبایی بودن یعنی ارزش دیدن داشت حالا باید ببینیم از این به بعد برنامه هفت چگونه خواهد شد فقط فریدون جیرانی باید بی طرف باشه بعضی مواقع یه طرف رو میگره و بعضی مواقع طرف دیگه باید مثل عادل فردوسی پور باشه
    • مرجانه IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      9
      فكر نمى كنم آقاى فراستى تا به حال از پنج تا فيلم دركل تاريخ برنامه هفت تعريف كرده باشند آنوقت چطور در ده شب از سى تا فيلم خوب گفتند؟!
  • نعمت IR ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    42
    بودن این برنامه بهتر از نبودنش است ، حداقل در آن نیمچه آزادی و نقدی هست .
  • جواد عبداللهي IR ۰۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    15
    بله ديگه دهه 60 پر بود از فيلماي دفاع مقدس و كلي فيلم تاثير گذار ديگه اما الان پر شده از فيلمايي كه اموزش هرزگيو 2تا زن داشتنو ارتباطات نامشروع قبل از ازدواج و اينارو ميدن و جدايي و رفتن از ايرانو اينارو ميدن جالب اينه كه همون كسايي كه اينارو ميسازن ميگن مردم ما گل هستنو فقط ايرانو از اين حرفا ولي در عمل تو فيلماشون اين چيزارو نشون ميدن
  • مهدی امیدی US ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    13
    خداییش بهترین جذابیت 7 حداقل واسه من مسعود فراستی همین برنامه دیشب نقد سینمای مهرجویی با اینکه هر دو منتقد خیلی خوبین ولی نبود فراستی واسه نقد صریح به درد بخور واقعا خالی بود که اگه نگاه ام نمیکردی چیزی از دست نداده بودی همش تعریف بود به نظرم جیرانی اشتباه کرد فراستی واسه نقد نیاورد امیدوارم دیگه این کارو نکنه که بیشتر برنامه زرد میشه مٍثه بعضی سایتهای نقد فیلم این آأم 2سال داره میاد ولی واقعا هنوز حرف واسه گفتن زیاد داره
    • بدون نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      19
      فراستی منتقد خوبی میتونست باشه اگه به همه فیلم ها و کارگردان ها با یک چشم نگاه می کرد (چه منصفانه چه بی رحمانه و چه هر نگاه دیگری) اما وقتی پای نگاه سیاسی میاد وسط منتقد اعتبارش رو میبره زیر سوال
    • بدون نام IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      2
      بدون فراستی و نقد دقیقش این برنامه یک برنامه سطحی و نقدهایش مجیزگویی میشه. فراستی اعتبار و سوادی داره که بقیه منتقدها این سواد را ندارند. مشکل مخالفانش این است که نمی دانند فراستی یک روشنفکر است و در فرانسه درس خوانده و از منتقدین سرسخت سینمای دولتی است. اینکه فیلم ها مفهوم ندارند تقصیر فراستی نیست.
    • دایی جان ناپلئون IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
      0
      راستی همش ایراداونم از فیلمهایی که وزارت ارشاددل خوشی ازشون نداره.
  • م IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    0
    هر چند بعضی نظرات فراستی پرته، ولی آدم باحالیه!
  • علی وطنی IR ۱۶:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۰۹
    1
    سلام مرجانه خانم امید وارم این مطلب رو بخونی فراستی چند شبی که جشنواره بود و منم دیدم از فیلم: چک-نارنجی پوش-گشت ارشاد-زندگی خصوصی آقا و خانم میم-فکرکنم تلفن همراه رییس جمهور و یکی دیگه هم بود این فیلم ها که فراستی نام برد همه تو شب آخر جشنواره بود