به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در سالهای اخیر، استفاده دانشآموزان از هوش مصنوعی مولد برای انجام تکالیف یا اتکا به شبکههای اجتماعی بهعنوان منبع تحقیق، به یک روند رایج تبدیل شده است. معلمان هشدار میدهند این وابستگی میتواند فرصتی ارزشمند برای تمرین مهارتهای تحلیلی و خلاقانه را از دانشآموزان بگیرد.
پژوهشگران علوم اعصاب نیز میگویند گذراندن ساعتهای طولانی در شبکههای اجتماعی، مغز نوجوانان را به دریافت سریع و مداوم اطلاعات عادت میدهد؛ نتیجه آن کاهش توانایی تمرکز، افزایش خستگی ذهنی و حتی ایجاد «مهذهنی» است. استفاده همزمان از چند محرک یا «چندوظیفگی» اگرچه احساس بهرهوری کاذب ایجاد میکند، اما در بلندمدت میتواند به افت عملکرد شناختی منجر شود.
کارشناسان تأکید میکنند که «بارشناختی» یا همان واگذاری کارهای فکری به ابزارها، اگرچه در برخی موارد میتواند مفید باشد، اما جایگزینی کامل تمرینهای فکری با فناوری، رشد مهارتهای مهمی چون استدلال، نگارش و بیان ایدههای شخصی را متوقف میکند. آنها خواستار تدوین سیاستها و راهنماییهای دقیق برای استفاده ایمن و هدفمند از این فناوریها در مدارس هستند.
منبع: BBC
۲۲۷۲۲۷
نظر شما