همشهری آیه پرونده ای درباره سقط جنین منتشر کرده است. در این پرونده گزارشی از چند مرکز سقط جنین وجود دارد که کوتاه شده آن را می خوانید؛

با حالتی ناراحت و پریشان به اتاق مامایی می‌رویم. کسی آنجا نیست. گفته بودند کسی هست که جنین سقط می‌کند. سراغش را از خانم منشی می‌گیریم. اسمش را هم نشنیده! نگران می‌شویم. زمان می‌گذرد و دوباره سمت اتاق مامایی می‌رویم. حالا دیگر خانم دکتر جوانی در اتاق نشسته. آرام وارد می‌شویم. سرم را در گوش دکتر می‌برم: «خانم... اینجا کار می‌کنند؟»

کمی کنجکاو نگاهمان می‌کند و می‌‌گوید: «با او چه کار دارید؟»

می‌گویم:«خصوصی است!»

بلافاصله می‌پرسد:«کارتان چیست؟»

آرام اطراف را نگاه می‌کنم و می‌گویم: «سقط!»

خانم دکتر آرام اشاره می‌کند در را ببندم. می‌فهمیم که درست آمده‌ایم؛ «آن خانم مدت‌هاست اینجا کار نمی‌کند. چهار سالی می‌شود که دیگر این کار را نمی‌کند».

انگار همه نقشه‌هایمان نقش بر آب شده باشد، وا می‌رویم. موبایلش زنگ می‌خورد و شروع می‌کند به حرف زدن. با همراهم پچ‌پچ می‌کنم. سعی می‌کنیم رفتارمان طبیعی باشد. صحبتش که تمام می‌شود، می‌پرسد: «برای خودت می‌خواهی؟»

می‌گویم: «نه. برای همسر برادرم می‌خواهم».

دست به دامانش شده‌ایم که دست خالی نرویم. حال ما را که می‌بیند، کم‌کم نطقش باز می‌شود. مشخصات زن باردار را می‌پرسد و می‌گوید: «12 هفته برای سقط زیاد است. برای مادر خطر دارد و احتمال نازایی را بالا می‌برد».

جزئیاتی را می‌گوییم که احیانا بو نبرد خبرنگاریم؛ اینکه خانم باردار 27 ساله بچه را نمی‌خواهد چون مجبور می‌شود کارش را‌‌ رها کند، اینکه بچه اولش است و برایش مهم نیست که بچه‌دار شود، اینکه از چه کسی حامله شده و... .

در مورد علت سقط کنجکاوی می‌کند. جوابم را که می‌شنود انگار که بو برده باشد، می‌گوید: «به هر حال من که اینجا نمی‌توانم کاری بکنم. خانم... هم دیگر مدت‌هاست کار نمی‌کند».

شماره خانم سقط‌کننده را می‌خواهیم. با حس امانت‌داری می‌گوید نمی‌تواند شماره را بدهد؛«من با این خانم در دانشگاه آشنا شدم. مربی من بود. مدت‌هاست می‌شناسمش. نمی‌دانستم که این کار را می‌کند. شما اولین نفری هستید که سراغش را برای این کار می‌گیرید!»
نشانی‌های ما درست است اما به هر حال آن خانم الان دیگر بازنشسته شده.

 

راه‌های رسیدن فراوان است!
دست از پا درازتر از دکتر سراغ راه دیگری را می‌گیریم؛ اینکه جایی دیگر و سراغ کس دیگری برویم و از او بخواهیم بچه فرضی ما را سقط کند. زیر بار نمی‌رود. بعد از اصرار زیاد ما بالاخره می‌گوید: «پیش هر دکتر زنان و زایمانی بروید این کار را می‌کند. اصلا چیزی نیست که بخواهید دنبال یک جای مخفی بگردید!»

آدرس درمانگاه بالایی را می‌دهد و می‌گوید: «آنجا هم کسانی هستند که این کار را بکنند».

با چهره‌ای مثلا خوشحال از پیدا کردن راه دیگر، خداحافظی می‌کنیم و به درمانگاه بالایی سر می‌زنیم. از پذیرش در مورد دکتر مامایی می‌پرسیم. ویزیت 8 هزار تومانی از ما می‌خواهد. با اکراه پول را می‌دهیم؛ چیزی مثل حق مشاوره. پیش دکتر می‌رویم و با‌‌ همان قیافه ناراحت روبه‌رویش می‌نشینیم؛ «دکتر، همسر برادرم می‌خواهد بچه‌اش را سقط کند».

روزی چند نفر برای این کار به‌سراغش می‌روند. این را وقتی فهمیدیم که ما را با یکی که صبح آمده بود اشتباه گرفت. آنقدر تعدادشان در روز زیاد است که خیلی اشتباه می‌کند؛ «تو همانی هستی که می‌خواستی دوقلو بیندازی؟»

دوقلو؟! یعنی واقعا کسی هست که دلش بیاید دو تا بچه نازنین را با هم از بین ببرد؟! از شنیدن این حرف شوکه می‌شویم. در مورد علت سقط بسیار کنجکاوی می‌کند. توضیحات ما قانع‌کننده است؛ آنقدر که راضی‌اش می‌کند؛ «دکتری را می‌شناسم که این کار را انجام می‌دهد. خیلی کارش خوب است. هر کس را پیشش فرستاده‌ام راضی بوده». 

 

هر جایی ممکن است
«کجا این کار را انجام می‌دهد. جایش تمیز است حالا!» در جواب می‌گوید:«خب معلوم است دیگر! در مطبش. دکتر معروفی است».

می‌پرسم:«یعنی حاضر است به شهرتش لطمه بزند؟»

که می‌گوید:«الان دیگر همه این کار را می‌کنند. کسانی که به‌خاطر حفظ شهرتشان این کار را نکنند خیلی کم هستند».

نکته بامزه اینجاست که فکر می‌کردیم مراکز سقط غیرقانونی جاهایی است که در فیلم «میم مثل مادر» ملاقلی‌پور دیدیم؛‌‌ جایی که در آن بچه‌های نامشروع را از بین می‌بردند. الان دیگر جنین چه شرعی باشد و چه غیرشرعی، از بین می‌برندش! مهم این است که بتوانی از پس مخارجش بر بیایی. می‌گوید: «در هر جایی که این کار انجام می‌شود، با وسایل استریل و تمیز است».

می‌پرسم:«پس اینکه می‌گویند در خانه‌های قدیمی و دخمه‌های نمور جنین را سقط می‌کنند چیست؟»

می‌خندد و می‌گوید: «ای بابا، این مال قدیم‌هاست. الان دیگر این‌جوری نیست. این خانم دکتر این کار را زیاد کرده».

می‌پرسم:«یک وقت نکند بعد از سقط دیگر بچه‌‌دار نشود!»

می‌گوید: «کسی که معرفی می‌کنم خیلی کارش درست است! هر کسی را که به او معرفی کرده‌ام، دوباره بچه‌دار شده و مشکلی برایش پیش نیامده». خیلی از کار دکتر مذکور راضی است و راحت در موردش حرف می‌زند. انگارنه‌انگار که دارد در مورد جان یک انسان حرف می‌زند! شاید تصورش این است که این جنین هنوز روح ندارد که بخواهیم نگرانش باشیم؛ «پدر بچه راضی است؟» می‌پرسم: «مگر رضایت پدر لازم است؟!»

که می‌گوید: «بله. اگر پدر راضی نباشد، دکتر کاری برای مریض شما نمی‌کند».
می‌پرسم: «مگر کارتان غیرقانونی نیست. پس دیگر رضایت پدر را می‌خواهید چه کار؟!»

می‌گوید: «خب باشد. مگر بچه پدر ندارد. بالاخره باید بیاید بگوید می‌خواهد بچه‌اش را بکشد یا نه!»
بر سر این قضیه کلی با او چانه می‌زنیم و وانمود می‌کنیم که پدرش راضی نیست. کلافه می‌شود و می‌گوید: «دیگر کاری نمی‌تواند بکند».

می‌پرسم: «اگر بچه شرعی نباشد باید اجازه پدر زن را بیاوریم؟»

می‌گوید: «باید برویم و رضایت پدر را بگیریم».

قبول می‌کنیم که با پدر جنین خیالی صحبت کنیم و رضایتش را بگیریم. می‌گوید: «پس من برایتان از خانم دکتر وقت می‌گیرم. زن باید با همسرش بیاید آنجا».

می‌‌پرسیم:«مگر رضایتنامه کتبی کفایت نمی‌کند؟» که می‌گوید: «نه. خودش باید باشد تا برگه‌ها را امضا کند».

دیگر حرفی برای گفتن نمی‌ماند. خیلی راحت دارد ترتیب همه چیز را می‌دهد. می‌خواهد با دکتر حرف بزند و وقت بگیرد تا جنین را دو دستی تقدیمش کنیم. ما را از همه چیز مطمئن می‌کند؛ از کار خوب دکتر، از اینکه خیلی‌ها تعریفش را می‌کنند و مو لای درز کارش نمی‌رود، از اینکه ریسک کار خودمان را باید بپذیریم و دکتر ‌‌نهایت تلاشش را می‌کند و از این جور حرف‌ها. انگار دارد با خیالی آسوده در مورد تولد هدیه‌ای از طرف خدا حرف می‌زند!

 

هزینه سقط جنین چقدر است؟

طبق قانون اگر وجود بچه برای مادر مضر باشد یا بچه دچار نقض ژنتیکی و... باشد دستور سقط قانونی صادر می‌شود؛ ولی اگر مدت زمان کوتاهی در جمع خانم‌های باردار بنشینید حتما می‌شنوید که در خیلی از بیمارستان‌ها و مطب‌ها سقط به دستور پزشک و آن هم با یک نامه سقط تشخیصی ساده انجام می‌شود!

در بسیاری از موارد وقتی جنین در هفته‌های ابتدایی شکل‌گیری‌اش باشد، با تجویز یک‌سری قرص، سر و ته قضیه را هم می‌آورند و جنین بعد از مصرف دارو‌ها از بین می‌رود و دفع می‌شود؛ ولی اگر هفته‌های بارداری بیشتر باشد، دیگر کار از قرص و دوا می‌گذرد و جنین دو تا چهار ماهه را با زایمان یا کورتاژ از بین می‌برند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    70 6
    اینا برای سه ماه های اوله اگه یکی تا جواب آزمایشاتش بیاد و از 4 ماه رد شه باید چه خاکی توی سرش بریزه؟ بزاره بچه عقب افتاده بدنیا بیاره؟
    • بدون نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      24 3
      پس باید چیکار کنه؟
  • بهادر عبدی IR ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    88 10
    استاد مظنه بازارو که ندادی آخرش؟ فی چند اونوقت؟
  • آرش بی کمان IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    54 8
    جا داره از زحمات بی شائبه این عزیزان زحمتکش طی یک مراسم رسمی تقدیر بشه!! بهر حال خدمت میکنن و ثواب میبرن!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    تو این وضعیت گل و بلبل به دنیا نیان خیلی بهتره پدر مادرا تو زندگی و خرجی خودشون موندن، کسی نه اعصاب و نه پول بچه داری داره
    • مهرداد IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      13 5
      پول که فراوونه ... یارانه چی میشه پس؟
    • بدون نام IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      5 42
      شما چه کاره ای که برای بودن و نبودن یه ادم تصمیم میگری حالا اوضاع هر جوری باشه
  • بدون نام IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    چه اشکالی داره وقتی شرایطشو ندارن سقط کنن؟ یه وقتایی به دنیا نیومدن اون بچه بهتر از بودنش تو این دنیاست، برای چی کورکورانه مخالفت می کنین؟ شرایط بد مالی، خانوادگی و ... اینارو نمیبینید؟ تواین شرایط بچه به دنیا بیاد که چی؟ آخرش چی بشه؟ وقتی حتی نتونن نیازهای اولیشو برطرف کنن اول از همه که باید تا میشه از حاملگی های ناخواسته پیشگیری کرد، اما یه پیش میاد دیگه به نظر من اگه سقط جنین قانونی بشه، اون وقت احتمال این که مادر بچه بتونه دوباره باردار بشه تو شرایط بهتر، بیشتر میشه
    • بدون نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      الله یرزق من یشا ء بغیر حساب ( صدق الله العلی العظیم )
    • بدون نام IR ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      86 10
      درسته که روزی رو خدا میده. اما کمی هم عقل لازمه. خب وقتی شرایط مالیش وجود نداره، آدم مرض نداره که بچه دار بشه
    • بدون نام IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      27 7
      یه ضرب المثل هست که میگه خداوند به تو دو دست می دهد اما برای تو پل نمی سازد. این جواب شما بود آقای بغیر حساب.
    • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
      6 2
      اقای بغیر حساب خداوند میگوید از تو حرکت از من برکت وقتی دست و پات بسته هست چرا یکی دیگه رو هم میخوای بدبخت بکنی این قدر ادم با این منطق شما تشریف اوردن این دنیا که الان مشغله شغل ومسکن دارن کم نیست؟ متاسفم
    • بدون نام IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      5 1
      وقتی شرایط بچه دار شدن نداره خوب نشه مگه مریضه که اول باردار بشه بعد دنبال سقطش بره
  • mohammad IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    آدم یاد زنده به گور شدن دختران قبل از اسلام می افتد که ننگ اعراب است!!!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    من نمي فهمم، شما مگه از شرايط اون خانوم خبر داري كه به همين راحتي راجع به سقط دو بچه دوقلو نازنين قضاوت مي كني؟ دو تا بچه رو بياره برن سر چهار راه دستفروش بشن خوبه؟مثل باباشون معتاد بشن خوبه؟دزد و قاچاقچي بشن خوبه؟ شايد اگر شما هم مادر باشي ترجيح بدي بچه ت به دنيا نياد تا اينكه بياد و بدبخت بشه.
    • گیلانه IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      69 11
      حرف دلمو زدی. جناب خبرنگار محترم درسته بچه عزیزو شیرینو دوست داشتنیه ولی اگه وقتی بیاد که نباید بیاد بخدا زندگی زن و شوهرو جهنم میکنه. اشکال از قانون ماست. هر کسی حق داره واسه داشتن یا نداشتن بچه تصمیم بگیره و اگه به هر دلیلی بچه رو نمیخاد راه قانونی واسه سقط وجود داشته باشه که این همه زن مجبور نشن جونشونو به خطر بندازن واسه یه سقط غیرقانونی
  • بدون نام CH ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    95 6
    خبر عزیز انقدر تند نرو پیاده شو با هم بریم... آموزش و فرهنگ سازی برای جلوگیری از بارداری در مملکت در حد صفر یا شاید هم زیر صفر... رشد هزینه های خانوار در حالت عادی سر به فلک زده ...حال اضافه کنید هزینه های نوزاد رو به این بی نهایت... همین دو تا مورد برای چند ساعتتون کافیه برین خوش باشین با این مملکتی که ساختین...
    • بدون نام IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
      4 4
      افرین
  • الی IR ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    12 71
    همش تقصیر مرداست!
  • بدون نام IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    45 34
    یعمی ایشان به عنوان خبرنگار کار درستی کرده اند آن وقت؟ من که فکر می کنم نه. هدف وسیله را توجیه نمی کند هزار تا دروغ برای گرفتن یک حرف راست.؟ من خودم خبرنگار بودم رفتم جایی که نباید برم اول کار گفتم می خواهم خبر پر کنم اما قول دادم نه از ضبط صوت نه عکس نه فیلم جز قلم و کاغذ استفاده نکنم تعهد اخلاقی دادم اسمی از کسی نیاورم و حتی مکان را تغییر دهم تا ندانند و آن ها هم خیلی راحت اجازه دادند و به مدت سی گزارش تهیه کردم. آن روزها چاپ هم شد و آّب هم از آب تکان نخورد بلاخره کلمه حرمت دارد خداوند به قلم و کلمه قسم خورده است ما حق نداریم این طوری کار کنیم مثل دوربین مخفی 20 و سی.
  • بدون نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    17 80
    واقعا شما فکر می کنید که پدر و مادر روزی دهنده فرزندان می با شند اگر این طور فکر می کنید در مسلمانی خود تجدید نظر نمایید وکتاب خدا را باز هم مطالعه نمایید
    • بدون نام DE ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      25 4
      نه استاد پدر و مادر روزی دهنده نیستند، این همه کودک کار سر چهار راه و ... غیر واقعی هستند، توهمن
    • بدون نام A1 ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      10 2
      کاملا موافقم
  • محمد IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    32 1
    بنظرم خریدن یه baby chek و علم به روش های اورژانس ضد بارداری کار سختی نیست. مخصوصا" الان که دارو نایابه و اگرم پیدا کنی فاسد شده.
    • بدون نام US ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      41 2
      آمپولهای سقط جنین به راحتی و با هزینه قابل تحمل از ناصر خسرو قابل تامین است. معمولا هم ساخت هند هستند. فروشنده و مشتری هم به وفور وجود دارد. نیازی هم به دکتر و مطب نیست. در خانه انجام می شود و می ماند درد و رنج انجام کار برای مادر.
    • بدون نام IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      19 3
      همه اینا رو آموزش می دن، اما اونایی که قبل ازدواج چه غلطی می کنن که خیلیاشون خبر ندارن. تازه کتاب تنظیم خانواده هم که جمع شده از دانشگاه.
  • سیما IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    17 7
    من دو پزشک استاد دانشگاه را می شناسم یکی زنان و دیگری بیهوشی که روزانه در مطب متخصض زنان این کار را با استاندارد بالا و قیمت گزاف انجام می دهند!
    • بدون نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
      9 3
      خوب؟
  • بدون نام IR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    14 1
    خبر آنلاین جان ببخشید . اینجا نظرم و گذاشتم ولی دیدم یکم پزشکیه : این بیمه ایران باز بیمه طلایی بازنشستگان و تمدید نمیکنه .. میگه فعلا هیچی معلوم نیست .... کلی منتظر بودیم این بیمه راه بیفته ... از اول دی ماه اوکی شد .. اما کارت ها دیر به دست ما رسید فقط یک ماه ازش استفاده کردیم .. دوباره قطع شد .. ما بیمار خاص داریم بخدا زندگیمون رفته از عهده مخارجش بر نمیایم ...چند روز نفس راحت کشیدیدم باز دوباره همون آش همون کاسه .... این باجه های بیمه میری همه واسه یه ویزیت پزشک 5000 هزارتومنی از صب میان تو صف وای میستن ...خیلی ها فاکتور صوری میارن .... ولی تو روخدا به گوش این مسئولان برسونید ما که بیمار خاص دارییم شرایطتمون با دیگران فرق میکنه .. بحث بیماران خاص و از بیماریهای ساده جدا کنید
  • بدون نام IR ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    28 1
    خدارو شکر لاقل یه ذره بهداشتی شده، جون مادر کمتر تو خطره
  • بدون نام IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    66 5
    تو این مملکت چی ازاد است که سقط جنین ازاد باشه دختر 14 ساله رو عقد میکنند اشکال نداره طرف 5 زن داره- اشکال نداره این یکی مشکل داره وقتی قوانین در خدمت مردم نباشند مردم هم راه حل خودشان را پیدا میکنند
  • بدون نام DE ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    30 6
    سقط جنین در خیلی از موارد بسیار خوب و به جا است و بسیار خوب است که مراکز تمیز و استانداردی برای انجام این مورد وجود داشته باشد تا هرکسی خواست جنین ناخواسته اش را از بین ببرد.
    • بدون نام IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      3 6
      مثلا در چه مواردی بجاست ؟ توروخدا انقدر ادای روشنفکری در نیاریم یه خورده هم منطقی به قضیه نگاه کنیم غیر از موارد خاص پزشکی در هیچ مورد دیگه ای این کار جایز نیست کسیکه واقعا بچه نمیخواد از اول مواظب باشه که بچه دار نشه اخه چرا ما ملت همه چی رو با هم قاطی می کنیم
  • بدون نام IR ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    23 2
    جای تاسفه چند سال پیش به واسطه شنیده بودم که وقتی به دکتری که اینکار رو میکرده اعتراض شده بود که اینکار شرعی نیست و یک انسان رو از بین میبری دکتر گفته بود متاسفم که اینطوریه ، اما بین از بین رفتن یه مادر و بچه و یه بچه، من از بین بردن بچه رو انتخاب کردم!
  • بدون نام IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    17 9
    اونوقت من و خیلیا مثل من.. 3تا آمپول و یه بسته قرص خریدم 85هزارتومن ماه بعد دوتا آمپول 17هزارتومن و تا آخرررر.... کلی دعا و نذر و نیاز و اعصاب داغون که ببینم خدا کی بهمون بچه میده... اونوقت اینا... خدایا به تمام داشته ها و نداشته هات شکر..
    • بدون نام IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
      1 5
      خدا به شما شفا بدهد بالاخره اینم یکراه انصراف از یارانه هست
  • بدون نام IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    12 3
    اول اینکه شما از قانون خبر ندارید و قبل از هر کاری تحقیق علمی کنید دوم اگر این کار هم شود با این تورم تخلف نیست
  • بدون نام IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    14 1
    خیلی یکطرفه قضاوت کرده اید. به قول خودتان کلی چانه زده اید تا پزشک را راضی کرده اید. خیلی از پزشکان این کار را برای پول نمی کنند و برای همین سخت دنبال علت سقط می گردند. به دنیا آوردن بچه خواسته ایجاد مشکلات عجیب و غریب در زندگی زناشویی می کند که به دلیل عدم آگاهی جوانان به مسئولیت پدرومادری است و گاهی منجر به طلاق هم می شود. حالا اگر این بچه ناخواسته باشه و یا زن و شوهر به دلایل گوناگون نتوانند آن را نگه دارند ببینید چه مشکلاتی در زندگی آنها ایجاد خواهد کرد. پزشک هم در اتاق کارش مثل قاضی تمام مسائل را باید در ترازو بریزد و تصمیم بگیرد که بسیار کار مشکلی است. البته اینها به معنای موافقت من با سقط نیست اما بدانید که گاهی پزشکان تحت شرایط بسیار سختی قرار می گیرند.
  • بدون نام IR ۱۷:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    19 3
    کلا پول 4 کیلو زردآلو خرج کردی دیگه اینقدرم شلوغش میکنی
  • بدون نام IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    7 7
    در مواردی که بچه ناقص هست و یا برای مادر خطر ساز، فکر نمیکنم کسی مخالفتی داشته باشه. اما در مواردی که بچه ناخواسته و یا غیر شرعی هست مسئله کمی پیچیده تره. عزیزرانی که میگن این نوع بچه ها زندگی والدین رو ممکنه تباه کنند، خوب به نظر درست میگن اما مسئولیت والدین چی میشه؟ واقعا نباید قبلا به عاقبت کارامون فکر کنیم؟ عدم آموزش های درست و اطلاع رسانی هست. ناهنجاری های اجتماعی هست. محدودیت های بی مورد هست... اگرم هم بپذیریم که میشه بچه ای رو سقط کرد، به نظرتون وقتش کی هست؟ تا 3 ماهگی، تا 6 ماهگی؟ تا قبل از تولد؟ تا 1 ساعت بد از تولد؟ بچه ی 1 سالرو چی؟ اگر احساس کردیم خرجش زیاده و مسئولیت تربیتش سنگینه میشه کشتش؟ واقعا انتخاب سختیه...
  • بدون نام IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    16 4
    تا حالا تو شرایطی بودی که نتونی بچه رو نگه داری ؟؟؟؟ سقط خوبه قانونی بشه
  • یک رفیق IR ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    4 27
    بابا اینقدر به این مملکت و اسلام نتازید اگر 4نمی دانم 5 زن داره لاقل عقد کرده شرعی است نه مثل بعضی کشورهای غربی یه زنو با 10نفر رابطه نامشروع داره اگر این تمدنه تف به این تمدن دوستان اینایی که سقط می کنند قول می دم خیلیهاشون حاصل رابطه نا مشروعه خود کرده را تدبیر نیست خداوند می فرمایید ما سرنوشت کسی را عوض نمی کنیم الا خودشون بخوان
    • بدون نام IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
      12 2
      سقط حاصل ازرابطه نامشروع به کسی ربطی نداره خیلی شخصیه...هرچندپشت اون قضیم یه مرد بی مسئولیت وجود داره...ولی مهمتر زنیه که شوهر وبچه داره وسقط میکنه؟؟؟چرا؟؟؟چون داره با یه نامردزندگی میکنه...پس همش برمیگرده به وجودبی خاصیت بعضـــــــــــــی مردها..که دم ازتدبیروتمدن میزنن
  • اهورا IR ۰۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    5 1
    يعني چي كه حاصل يك رابطه نامشروعه ؟يعني هر بچه اي كه حاصل رابطه نامشروع هم باشه بايد دنيا بياد و سر چهارراها كودك كار بشه ، بهش تجاوز كنن ، عقده اي بار بياد ، دزد بشه و هزار معضل ديگه درست بشه كه حاصل يك رابظه نامشروعه ؟گيرم اينطور باشه بايد جامعه پر بشه از محصولات نامشروع بقول شما ؟خوب بهتره كه به دنيا نياد تا هم بار معضلات اجتماعي كم بشه و هم هزينه هاي مصرفي دولت براي بازپروري اين كودكان !! حالا كدومش بهتره ؟سر خيابون مواد فروختن و خودفروشي يا مردن پيش از تولد ؟
    • بدون نام IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
      0 1
      متاسفم برای شما که اینقدر راحت در مورد مسایلی که مشروعیت شرعی و عرفی نداره صحبت می کنید به جای اینکه به فکر از بین بردن حاصل این رابطه ها باشیم به فکر حل معضل باشیم مطمین باشید که نتیجه ی بهتری میگیریم
  • بدون نام IR ۰۳:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    5 5
    بچه نمی خواهید پیشگیری کنید. سقط جنین یک جور قتل است مگر جان مادر در خطر باشد یا دلایل موجه دیگر.
  • م IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    12 1
    خبرنگاری که این خبر رو تهیه کرده، یا بچه دار نمی شه، یا شوهر نکرده و مجرده. احساسات زنانه اش بیشتر از حس خبرنگاری توی این خبر دخالت کرده. دقت کنین بعضی بچه ها اگه سقط نشن، بعدا یقه پدر و مادرشون رو بخاطر این کار می گیرن. عین نسل ما که یه عمر تو بدبختی زندگی کرد. یه آمپول همه این مشکلات رو حل می کرد. مملکتی که هیچ مسیر مناسبی رو برای فرزندانش و نسل های جدید درست نکرده، همون بهتر که تداوم نسلی هم نداشته باشه. قرار باشه بدنیا بیان بعد معتاد بشن ،عقده ای بشن ،از خود بیگانه بشن ،بدبخت بشن ،همون بهتر که بدنیا نیان.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    5 4
    عامل اصلی اینکه زن تصمیم به سقط میگیره خود مرد هست ..فکرمیکنی راحته واسه اون زن که بره یه موجودزنده روبکشه؟؟مشگل اصلی مردهاهستن
  • بدون نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    10 0
    بهتره با این وضعیت اقتصادی همه مردها برن عمل وازکتومی رو رایگان انجام بدن هم خودشون راحت بشن هم یه موجود اصلا به وجود نیاد که بعدا بخواد سقط بشه
  • سمی A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۲۹
    0 1
    س.من بچمو که دو هفتش بود سقط کردم والان خیلی پشیمونم ولی دیگه کاریش نمیشه کرد.الان یه سال گذشته و دوباره قصد بچه دار شدن دارم ولی خیلی میترسم که باردار نشم.لطفا راهنماییم کنین