فارس نوشت:

اهرم‌های به کار گرفته شده از سوی نهادهای نظارتی برای برخورد با گرانفروشی‌ها و گرانی‌های اخیر به برخی بازدیدهای سرزده و تهدید مجموعه‌های متخلف محدود شده است و متأسفانه متخلفان هم هیچ ابایی از این بازدیدها و تهدیدها ندارند و هر روز قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.
 در آخرین روزهای فروردین بود که یک تیم بازرسی متشکل از مرتضی تمدن، استاندار تهران،‌ مژدهی‌پور، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی کشور، حاجی‌پاشا مدیرکل تعزیرات استان تهران و برخی از نمایندگان سازمان صنعت و معدن و تجارت تهران برای بررسی علت افزایش قیمت محصولات لبنی به یکی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی در غرب تهران رفتند.

در این جلسه که به گفته تمدن، منتهی به یافتن عامل افزایش قیمت شیرخام تا 800 تومان شد، بعد از حدود یک ساعت پرسش و پاسخ بین مسئولان نظارتی و مدیرعامل این شرکت، قرار شد این شرکت، قیمت محصولات خود را به حالت قبل بازگرداند تا بعد از بررسی هزینه‌های تولیدی، کارشناسان درباره درست یا نادرست بودن این افزایش قیمت نظر دهند.

همچنین به گفته رئیس سازمان تعزیرات حکومتی مقرر شد به خاطر اینکه این شرکت بدون هماهنگی سازمان حمایت، اقدام به افزایش قیمت محصولات خود کرده بود، پرونده‌ای تشکیل و در تعزیرات حکومتی رسیدگی شود.

اما بعد از گذشت 2 هفته از این بازرسی، هیچ نتیجه قابل توجهی علیرغم وعده‌ها و دستورات داده شده در آن جلسات به دست نیامده است.

از یک سو نه استانداری تهران و نه سازمان تعزیرات حکومتی درباره این موضوع اعلام نظر کرده‌اند و نه این شرکت قیمت محصولات خود را به حالت قبل برگرداند و در حال حاضر هر بطری شیر این کارخانه که قبل از عید نهایتاً یک هزار و 150 تومان به فروش می‌رسید علیرغم دستور استانداری و سازمان تعزیرات مبنی بر بازگرداندن قیمت‌ها به حالت قبل، با قیمت یک‌هزار و 500 تومان به فروش می‌رسد.

افزایش قیمت شیر در سال 91 غیرقانونی است

نعمت الله ترکی، معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران نیز پیش از این درباره قیمت شیر خام گفته بود: نشستی با اتحادیه کارخانه‌داران داشتیم و دامداران متقاعد شدند افزایش قیمت شیر خام در سال 91 بدون مجوز و غیر قانونی است و نهایتاً قرار شد قیمت‌ شیر خام به 630 تومان برگردد و در سال جاری افزایش قیمت شیر نداشته باشیم.

وی ادامه داد: افزایش قیمت شیر به 720 تومان بر اساس گفته‌های دامداران بوده است که عملی نشد.

دامداران علوفه مورد نیاز را قبلاً خریده‌اند

ترکی خاطرنشان کرد: دامداران ذرت و علوفه را در مهر و آذر سال 90 خریداری کرده‌اند و نیازی به افزایش قیمت شیر نیست و در سال جاری از اردیبهشت علوفه در استان تهران و کشور با قیمت سال گذشته برداشت می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران بیان داشت: الان در فصلی هستیم که بخش اعظمی از نیازهای دامداران مانند علوفه و ذرت در کشور تولید می‌شود. قیمت این علوفه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش نیز داشته است.

احتمال کاهش قیمت‌ها

وی گفت: افزایش قیمت‌ شیر خام بی‌دلیل و بدون کارشناسی بوده است.در سال جاری قیمت شیر خام 630 تومان است و احتمالا کاهش نیز می‌یابد.

افزایش 15 درصدی قسمت ماست در یک هفته

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی به ٨ اردیبهشت حاکی است: در هفته مورد گزارش، در گروه لبنیات قیمت کره پاستوریزه ثابت بود . بهای سایر اقلام این گروه به ویژه ماست پاستوریزه نسبت به هفته قبل افزایش یافت.

بنابراین گزارش، قیمت ماست پاستوریزه در هفته گذشته با 14.8 درصد افزایش به کیلویی 1832 تومان رسید. قیمت شیر هم در این هفته با 8.9 درصد رشد مواجه شد.

در هر حال به نظر می‌رسد اهرم‌های به کار گرفته شده از سوی نهادهای نظارتی برای برخورد با گران‌فروشی‌ها و گرانی‌های اخیر به برخی بازدیدهای سرزده و تهدید مجموعه‌های متخلف محدود شده است و متأسفانه متخلفان هم هیچ ابایی از این بازدیدها و تهدیدها ندارند و هر روز قیمت‌ها را افزایش می‌دهند.

ضروری است مسئولان با جدیت بیشتر و استفاده از ابزارهای جدید برای برخورد متخلفان از جمله معرفی شفاف آنها به مردم استفاده کنند، تا شاید درس عبرتی باشد برای دیگران.

 

حکم عامل افزایش پیامکی قیمت شیر شنبه اعلام می‌شود

 

نظرعلی حاجی‌پاشا،مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران  درباره نتیجه رسیدگی به پرونده تخلف یکی از شرکت‌های تولید کننده مطرح لبنیات در زمینه افزایش غیرقانونی قیمت‌ها اظهار داشت: حکم این پرونده صادر شده و تا روز شنبه اعلام خواهد شد.

 

وی ادامه داد: این موضوع توسط استانداری تهران هم در حال بررسی است و جلسات متعددی با تولیدکنندگان برای بازگرداندن قیمت‌ها برگزار شده است.

 

حاجی‌پاشا درباره اینکه این شرکت علیرغم دستور تعزیرات هنوز قیمت‌ها را به حالت قبل برنگردانده است گفت: درباره عدم بازگرداندن قیمت‌ها به حالت قبل از سوی این شرکت هم اگر پرونده‌ای به تعزیرات ارسال شود، قطعاً به آن رسیدگی خواهد شد.

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210924

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    4 0
    به جای اینکه تهدید کنند بهتره یک کار کارشناسی انجام دهند تا قیمت واقعی شیر پیدا شود و بعد از آن با توجه به استنادات کار تعزیراتی بکنند.
  • بدون نام IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    9 0
    هرچی خودرو سازها توجه کردند تولید کنندگان لبنیات هم میکنند
  • ایرانی IR ۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    10 1
    چرا همه سرشان را کرده اند زیر برف و باید و نبایدها را مطرح میکنند ؟ تیم بازرسی که به کارخانه پاک رفت چرا لحظه ای درنگ نکرد که درک کند اگر قیمتها را افزایش نمیدادند باید کارکنانش را اخراج میکرد و درب کارخانه را می بست ؟ مگه کارکنان صنایع شیر داخل این مملکت نیستند و داخل مصرف کنندگان محصولات لبنی نیستند که سازمان حمایت از مصرف کننده به سرنوشتشان بی توجه هستند ؟ یکی پیدا بشه و بگه اگر افزایش ندهند چه باید بکنند و چگونه سازمانشان را سر پا نگه دارند ؟ بنده یک کارگرم با حقوق هزینه در رفته نزدیک به 500000 تومان و خانواده ای 4 نفره . بنده هم به شدت زیر فشار مالی هستم ولی اگر کارخانه تعطیل شود همین حقوق را هم نخواهم داشت . بابا بروید اصل مطلب را درست کنید .
  • بدون نام IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۴
    3 2
    اگه 10 برابر گرانی اخیر را لبنیاتی که معلوم نیست په قاطی میکنن جریمه بشن به قیمت اول اسفند برمی گردن