کالبدشکافی دیو دورسان که سال گذشته خودکشی کرد، نشان داد این بازیکن حرفه‌ای فوتبال آمریکایی مبتلا به ضایعات مغزی مزمن بود. شاید خشونت این بازی باعث شد جونیور سووی نیز تنها یک‌سال بعد دست به خودکشی بزند.

محبوبه عمیدی: اگر اهل دنبال کردن اخبار ورزشی باشید احتمالا می‌دانید که جونیور سوو یکی از بازیکنان افسانه‌ای فوتبال آمریکایی در سال‌های اخیر، دو روز پیش با شلیک گلوله به قفسه‌سینه‌ خود خودکشی کرد. او اولین بازیکن فوتبال آمریکایی نیست که با خودکشی در سال‌های گذشته به خبر بسیاری از رسانه‌ها تبدیل شده است، پیش از سوو، آندره واترز و دیو دورسان نیز به همین شیوه به زندگی خود خاتمه داده‌اند. کالبدشکافی این دو بازیکن نشان می‌داد که اثر «ضایعات مغزی مزمن» یا CTE که اغلب در بوکسورها دیده می‌شود، در مغز آنها نیز وجود دارد. آیا جنون ناشی از این ضربات وارده به مغز است که در طولانی مدت باعث می‌شود فرد به خودکشی دست بزند؟

به گزارش ساینتیفیک امریکن، هنوز علت خودکشی سوو اعلام نشده اما شیوه زندگی او و مسائلی مانند مظنون بودن به خشونت خانگی که پیش از این به بازداشت او منجر شده است، می‌تواند تحقیقات را به سمت بررسی آسیب‌های مغزی و «ضایعات مغزی مزمن» در این بازیکن سوق دهد. این ضایعات که ناشی از آسیب‌ها و جراحات مغزی متعدد هستند، می‌توانند به اختلال در توانایی‌های شناختی فرد یا حتی ظهور علائم دیوانگی در او منجر شوند.

خودکشی آندره واترز در سال 2006/1385 و پس از او دورسان در سال گذشته باعث شد نه‌تنها خانواده‌های آنها با کالبدشکافی موافقت کنند بلکه بررسی آسیب‌های احتمالی مغزی روی دیگر بازیکنان مطرح این ورزش نیز انجام شود. نتایج نشان می‌دادند با تقریب بالایی بازیکنان حرفه‌ای دیگر نیز دچار آسیب‌های مغزی شده‌اند. علاوه بر این بازیکنان، هاکی‌بازان حرفه‌ای، بوکسورها و دیگر ورزشکارانی که ورزش‌های خشن را انتخاب می‌کنند، احتمالا دوران بازی حرفه‌ای خود را با جراحات مغزی متعدد به پایان خواهند برد. البته برای تشخیص وجود یا عدم وجود ضایعات مغزی مزمن در سوو باید آزمون‌های مختلفی انجام شود و پس از آن می‌توان به انتظار نتیجه نشست.   

پیش از این هیچ گزارشی مبنی بر انجام رفتارهای جنون‌آمیز توسط سوو منتشر نشده بود، اما در سال 2010/1389 پس از بازداشت او به دلیل احتمال خشونت خانگی خبرها نشان دادند که خودروی شاسی بلند سوو در انتهای صخره‌ای مشرف به دریا پیدا شده است.

این بازیکن پیش از این که به زندگی خود خاتمه دهد 13 فصل برای سن‌دیه‌گو چارجرز و 3 فصل برای میامی دلفینز بازی کرده بود و در آخرین بازی‌هایش عضو نیواینگلند پاتریوتز بود. شاید کالبدشکافی او و اعلام نتایج آن باعث شود جان بازیکنان دیگر این تیم‌ها کمتر از پیش به خطر بیفتد.  

53273

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210947

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۸
    2 0
    بازی کال اف دیوتی و مدال افتخار را بازی کنید تا فکر و مغزتان فعال شود و نتایج را در عمل ببینید.