حمید بهبهانی، وزیر سابق راه و مدیرعامل کنونی شرکت ملی نفتکش اعتقاد دارد به جایگاه اول کشتیرانی برتر جهان صعود خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش دستیابی به عنوان اول جهان پنج سال زودتر از زمان پیش بینی شده و تشکیل اولین ناوگان حمل ال .ان .جی ایران را از جمله برنامه های این شرکت عنوان کرد و از ورود کشتی های غول پیکر جدید به ناوگان نفتکش ایران در سال جاری خبر داد.
حمید بهبهانی از ورود 9 فروند کشتی غول پیکر 319 هزار تنی جدید به ناوگان شرکت ملی نفتکش در سال جاری خبر داد و گفت :« به این ترتیب تعداد کشتی های ملکی این شرکت به 51 فروند و ظرفیت آن به حدود 13 میلیون تن خواهد رسید. »

وی اظهار داشت: « با ورود کشتی های جدید، ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران که در حال حاضر در جایگاه چهارم جهانی قرار دارد به رتبه سوم ارتقا خواهد یافت و با معدل متوسط پنج سال سن عملاً صاحب جوانترین ناوگان نفتکش جهان شد. »  
بهبهانی درباره چگونگی خنثی سازی آثار و تبعات تحریم ها بر روند فعالیت شرکت ملی نفتکش ایران نیز اظهار داشت : « خوشبختانه ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران در فهرست هیچ یک از تحریم های بین المللی قرار ندارد و همواره کارنامه شفافی از خود نشان داده و جای هیچ گونه خرده گیری و ابهام باقی نگذارده است . »

موفقیتهای شرکت ملی نفتکش در چهار ماه اخیر

وی از تسویه حساب یک میلیارد دلاری با بانک های اروپایی ، آزادسازی 25 فروند کشتی ملکی از رهن بانک های خارجی، ایجاد تنفس چند ساله در پرداخت اقسـاط کشتــی های ابواجمعی (ملکی )، تامین اشتغال کامل برای کشتی های ملکی ، تداوم سفرهای بین المللی ناوگان شرکت ملی نفتکش به عنوان بخشی از موفقیتهای این شرکت نام برد و گفت :« این دستاوردها در کنار استفـاده بهینه از بیمــه های دریایی ایرانی و جایگزینی مـوسسات رده بندی آسیایی به جای موسسات اروپایی و در مجموع افزایش بهره وری و سوددهی ناوگان همگی نشان دهنده توانایی شرکت ملی نفتکش ایران برای گذر از سد مشکلات جاری است که حصول چنین موفقیت های چشمگیر مخصوصاً آنچه در چهار ماه اخیر حاصل شده بی سابقه بوده است. »

خیز بلند شرکت ملی نفتکش برای تصاحب جایگاه اول جهان

رییس هیات مدیره شرکت ملی نفتکش ایران درباره برنامه های این شرکت برای تحقق شعار تولید ملی ، حمایت از کار و سرمایه ایرانی در سال جاری اظهار داشت: « پیام رهبر معظم انقلاب و نامگذاری سال 1391 به عنوان سال «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» برای شرکت ملی نفتکش ایران پیام شکوهمندی است که به ما کمک خواهد کرد که در راستای اهداف سند چشم انداز 1404 مصم تر و استوارتر قدم برداریم و به یاری حق تا سال2020حتی پنج سال زودتر از تاریخ چشم انداز، به جایگاه اول کشتیرانی برتر جهان صعود خواهیم کرد . »

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران افزود: « توجه به تولید ملی یعنی تولید محوری در بافت اقتصادی کشور سبب خواهد شد که در عرصه صنعت نفت همانطور که وزیر نفت وعده کرده میزان تولید نفت به شش میلیون بشکه و صادرات به چهار میلیون بشکه در روز برسد . »
بهبهانی ادامه داد: « بدیهی است در این صورت ناوگان شرکت ملی نفتکش ایران نیاز به افزایش ظرفیت خواهد داشت و با توجه به اینکه تولید ال .ان.جی نیز بزودی آغاز خواهد شد این امر فرصتی است که شرکت ملی نفتکش ایران بتواند اولین ناوگان کشتی های حمل ال.ان.جی را با موفقیت تشکیل دهد . »

وی با بیان اینکه نیاز مبرم صنایع پتروشیمی کشور ایجاب می کند که دست کم40 فروند تانکر شیمیایی بر مخصوص صادرات محصولات پتروشیمی کشور در اختیار داشته باشیم گفت:« به نظرم توجه به بخش های دریایی کشور اعم از کشتیرانی ، کشتی سازی ، شیلات ، بنادر و خدمات وابسته به آنها می تواند بیش از دو میلیون شغل جدید در کشور کارآفرینی کند که اجرایی شدن رهنمود «تولید ملی» در سطح وسیع نوید دهنده این دستاورد بزرگ خواهد بود . »  

 آمادگی برای استفاده از توان تعمیراتی داخل

وی در پاسخ به این سئوال که آیا شرکت ملی نفتکش برنامه و تمهیدات مشخصی را در مورد پروژه های این شرکت در صدرا و ایزوایکو و فعال سازی آنها در نظر گرفته است، گفت: « شرکت ملی نفتکش ایران همواره در استفاده از امکانات موجود در کشور پیش قدم بوده و خواهد بود و همانطور که می دانید ظرفیت فعلی حوضچه های خشک کارگاههای تعمیرات کشتی مناسب برای کشتی های غول پیکر نیست لذا مجبوریم کشتی های نفتکش را که عموماً پهن پیکر است در کارگاههای دوبی و غیره تعمیر کنیم . وی گفت: این در حالی است که در صورت تکمیل زیر ساخت ها و تامین کارگاههای جنبی که لازمه کارگاه های تعمیرات کشتی است یقیناً از کارگاههای تعمیراتی داخل کشور استفاده خواهیم کرد . »  
مدیرعامل شرکت ملی نفتکش درباره رویکرداین شرکت در بخش تأمین قطعات و مواد مصرفی مورد نیاز کشتی ها و دیگر خدمات تدارکاتی که امکان تامین آنها در داخل کشور وجود دارد، اظهار داشت: « شرکت ملی نفتکش ایران هم اکنون عمدتاً از رنگ دریایی و روغن موتور تولیدی و دیگر ملزومات ساخته شده در داخل کشور استفاده می کند ضمناً همواره مشوق سرمایه گذاران ایرانی برای انواع تولیدات و خدمات دریایی بوده و است به طوری شرکت های تولیدی رنگ و روغن ایرانی مورد اشاره با تشویق و همکاری شرکت ملی نفتکش ایران تاسیس شده و هم اکنون خدمات خود را در سطح بین المللی ارائه می کنند .  »

وی درباره تامین آموزش نیروی انسانی مورد نیاز کشتی های ملکی شرکت ملی نفتکش از داخل کشور افزود: « این شرکت از معدود شرکت های کشتیرانی در جهان است که برای آموزش های دریایی مورد نیاز خود سرمایه گذاری های هنگفت کرده و با تاسیس دانشکده دریایی در محمودآباد از طریق کنکور سراسری دانشجوی بورسیه می پذیرد . »
بهبهانی علل عمده توجه شرکت ملی نفتکش ایران به آموزش های دریایی را کمبود کارکنان دریایی آموزش دیده در سطح جهان و همچنین نیازهای داخلی مخصوصاً با توجه به افزایش تعداد کشتی های ملکی در سال های آینده عنوان کرد.
به گفته وی مرکز آموزش های دریایی شرکت ملی نفتکش در محمودآباد هم اکنون مجهز به انواع کارگاههای فنی برای آموزش های عملی ، سمیلاتورهای پیشرفته و امکانات آموزشی سمعی و بصری بوده در سال گذشته تعداد 3117 نفر در این مرکز آموزش های لازم را فرا گرفته اند . ضمن اینکه در این سال 46 دوره آموزشی در محمودآباد برگزار شده که دوره های سرمهندسی و افسر اولی STCW95 از این جمله است .

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش ایران برای رفع مشکلات ریشه ای موجود در روند فعالیت های کشتیرانی کشور راهکارهایی را پیشنهاد کرد که از جمله آن می توان به توسعه هر چه بیشتر فعالیت های دریایی که از نظر ارزی و ریالی درآمدزایی کافی دارند ، اشتغال مولد با قابلیت جهانی و جلب حمایت دولت برای کاهش مالیات ها ، حقوق و عوارض گمرکی و تعرفه های بندری اشاره کرد.
به اعتقاد بهبهانی ایجاد تسهیلات بانکی با بهره کم و قائل شدن یک دوره تنفس دو ساله برای واحدهای دریایی که اقساط بانکی می پردازند ، تحویل سوخت به صاحبان کشتی ایرانی به قیمت یارانه ای و بکارگیری هر چه بیشتر کشتی های ایرانی برای صادرات و واردات از دیگر راهکارهایی است که می توانددر این بخش مورد توجه مسئولان کشور قرار گیرد.

رییس هیات مدیره شرکت ملی نفتکش ایران در پایان و با اینکه پیامی به جامعه دریایی ایران دارد گفت:« پیام خاصی که برای جامعه دریایی عزیز کشور دارم مخصوصاً در شرایط حساس کنونی که استکبار جهانی با تمام ظرفیت های خود اقتدار و بالندگی ملت خداجوی کشور ما را با چالش گرفته است آن است که بیش از گذشته یکدیگر را دوست بداریم و بدون چشم داشت خدمتگزار یکدیگر باشیم برای مثال اگر وصول مطالبات یک شرکت به تاخیر افتاده قبل از صدور اجرائیه با او گفتگو کنیم و در رفع مشکلات دیگری بکوشیم و این حقیقت را فراموش نکنیم که دیگران خود ما هستند. »
3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 211035

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علم و صنعتی قدیمی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    22 5
    من دانشجوی دکتر بهبهانی بودم و ایشون حق استادی به من داره ، ولی همون موقع هم سنگ های بزرگ برمیداشت.
  • بدون نام US ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    8 8
    جناب دکتر بهبهانی لطفا شرکت نفتکش را به بورس بیاورید تا مردم هم بتوانند در سود این کارها شریک باشند.چه سهامی ارزندتر از سهام شرکت نفتکش ایران
  • بدون نام US ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    0 1
    شرکت ملی نفتکش ایران سهامی عام است یا سهامی خاص؟
  • بدون نام IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۵
    8 0
    نه توی راه سازی و جابجائی هواپیمائی شدیم اول 0حالا منتظر باشیم توی حمل و نقل دریائی بشیم اول
  • بدون نام IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۶
    6 0
    این افتخاراتی که اقای وزیر سابق به ان می بالند تلاش های 20 ساله و قراردادهایی است که محمد سوری مدیرعامل قبلی انجام داده است پواقعا از این همه تلاش خسته نباشید