امیرمسعود عابدین: نمایشگاه خودروی مونیخ امسال با وجود حضور شرکتهای چینی، بیشتر حول محور برندهای آشنای آلمانی و چهرههای جدید آنها گذشت. با توجه به محصولاتی که اخیر رونمایی شد، به نظر میرسد که طراحی خودروهای لوکس اروپایی در حال دگرگونی است، پس از دورهای که این برندها برای بازآفرینی خود و ایجاد تمایز بین خودروهای برقی و بنزینی با چالش روبرو بودند. اما آیا آلمانیها واقعاً نبوغ طراحی خود را دوباره کشف کردهاند؟
بیایید با بیامو iX۳ شروع کنیم، که شاید بزرگترین خبر نمایشگاه بود. این خودرو اولین مدل از سری Neue Klasse است و یک زبان طراحی تازه را معرفی میکند که خط تولید این برند را در دهه آینده شکل خواهد داد. به نظر میرسد که iX۳ یک موفقیت بزرگ است. در حالی که طراحیهای بیامو در ۲۰ سال گذشته یا زشت و یا خنثی بودهاند، این خودرویی تازه و مدرن با یک هویت واقعی است که به طرز درخشانی از چهره کلاسیک مدلهای قدیمی الهام گرفته است.
رقیب اصلی iX۳، یعنی مرسدس بنز GLC برقی، موفقیت کمتری داشته است. بدنه آن در مقایسه با بیامو، چاق و بیروح به نظر میرسد و جلوپنجره نورانی آن، که قرار است در مدلهای آینده نیز استفاده شود، انگار به صورت عجولانه طراحی شده است.
کانسپت C از آئودی بسیار جسورانهتر به نظر میرسید. این خودرو که پیشنمایشی از جانشین برقی مدل TT است، از TT و همچنین خودروهای مسابقهای Auto Union Type C دهه ۱۹۳۰ الهام گرفته است.
فولکسواگن ID. Polo و Polo GTI (نسخههای نزدیک به تولید از خودرویی که قبلاً با نام ID.۲ میشناختیم) کمتر رادیکال به نظر میرسند، اما همچنان نشاندهنده تغییری در طراحی این خودروساز هستند؛ اشکال و سطوحی که برخی از پرفروشترین مدلهای این برند را ماندگار کرد. به این فکر کنید که گلف Mk۴ پس از تقریباً ۳۰ سال یا Mk۱ پس از بیش از ۵۰ سال هنوز چقدر جذاب به نظر میرسند. ID. Polo از این سبک مطمئن و غیرمُد روز پیروی میکند، در حالی که ID. Cross نشان داد فولکسواگن میتواند با همین زبان طراحی، کمی هم سرگرمی ایجاد کند.
به نظر شما آیا خودروسازان آلمانی در زمینه طراحی به درستی عمل کردهاند یا برخی از آنها باید دوباره به طراحی اصلی و جذاب برگردند؟
منبع: carscoops
۵۸۳۲۲
نظر شما