محمدرضا نوروزپور: تصویب قانون انتخابات عراق که از مهمترین موضوعات روز این کشور محسوب می‌شود، به بن‌بست کرکوک رسید و همه چیز موکول به تصمیم امروز شورای سیاسی امنیت ملی عراق شد.

 این درحالی است که برخی از گروه‌ها و جریان‌های سیاسی عراق این نحوه از قانونگذاری را که از مجرایی غیر از پارلمان انجام می‌شود غیرقانونی خوانده‌اند و عده‌ای دیگر نیز بدون داشتن اعتراضی به این سبک تنها درباره ایجاد تأخیر در برگزاری انتخابات هشدار داده و اظهار نگرانی کرده‌اند.

به‌رغم اعتراضات و نگرانی‌ها آن‌چه که محرز شده این است که این شورا امروز شنبه باید تکلیف برگزاری انتخابات در کرکوک را که منطقه‌ای به شدت مورد اختلاف و طمع اعراب و اکراد و حتی ترکمن‌های این کشور است روشن کند. موضوع ارجاع این تصمیم‌گیری از پارلمان عراق به شورای سیاسی امنیت ملی این کشور زمانی مطرح شد که نمایندگان مجلس عراق در تصویب قانون جدید برای انتخابات شکست خوردند چرا که بخش‌های مختلف سیاسی پیش از این نتوانسته بودند درباره کرکوک و نحوه برگزاری انتخابات در آن به توافق برسند.

پس از ناکامی نمایندگان در تصویب قانون انتخابات جدید عراق، ایاد السامرایی رئیس پارلمان، این قانون را به شورای سیاسی امنیت ملی برای حل مشکل کرکوک به عنوان مانع اصلی در برابر تصویب آن ارجاع داد.

سیستانی نگران است، صدر مخالف

درحالی که عبدالمهدی‌الکربلایی، نماینده‌ آیت‌الله سیستانی و خطیب جمعه کربلا روز جمعه از نگرانی مرجعیت شیعه نسبت به شکاف قانونی در پی تأخیر در برگزاری انتخابات پارلمانی خبر داد، جریان صدر از ارجاع موضوع نحوه برگزاری انتخابات کرکوک به شورای سیاسی امنیت ملی سخن گفت.

کربلایی روز جمعه اعلام کرد مرجعیت شیعه نسبت به عدم برگزاری انتخابات در زمان تعیین شده نگران است و بر ضرورت فراهم کردن شرایط لازم جهت برگزاری این انتخابات تأکید دارد. در مقابل اما شیخ صلاح عبیدی، سخنگوی جریان صدر ارجاع این قانون به شورای سیاسی امنیت ملی را موجب تأخیر در تصویب آن دانست و گفت در شورای سیاسی امنیت ملی این احتمال وجود دارد که توافقاتی بر خلاف منافع ملت صورت گیرد. وی بر ضرورت تغییر این قانون در پارلمان تأکید کرد و گفت اعضای پارلمان، نماینده مردم هستند و حق دارند این قانون را تغییر دهند.

در همین حال عزالدین‌الدوله، یکی از نمایندگان مستقل پارلمان عراق که ارجاع پیش‌نویس این قانون به شورای سیاسی امنیت‌ملی غیرقانونی می‌داند بر ضرورت چشم‌پوشی‌های حقیقی از سوی طرف‌های درگیر کرکوک جهت تضمین سلامت انتخابات و تصویب قانون انتخابات در نزدیکترین زمان ممکن تأکید کرد.

سامی العسگری، یکی از رهبران حزب الدعوه عراق نیز نسبت به امکان حل‌و‌فصل مشکل مربوط به قانون انتخابات در شورای سیاسی امنیت‌ملی عراق ابراز بدبینی کرد و گفت: تاریخچه این شورا نشان نمی‌دهد که توانایی حل‌وفصل این قبیل مسائل سرنوشت‌ساز را داشته باشد.

از سوی دیگر مسئول امور سیاسی وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) طی اظهاراتی در کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا اظهار داشت: رهبران عراقی یک یا دو هفته برای حل و فصل اختلافات در خصوص قانون انتخابات فرصت دارند.

طارق الهاشمی: چاره‌ای نبود

اما طارق الهاشمی معاون رئیس‌جمهور عراق معتقد است چاره‌ای جز ارجاع موضوع قانون انتخابات به شورای سیاسی امنیت ملی نبود. او پیش‌بینی کرد شورای سیاسی امنیت ملی این کشور به زودی به یک راه‌حل سازشکارانه درباره قانون انتخابات دست یابد.

معاون رئیس‌جمهور عراق گفت: معتقد است شورای سیاسی امنیت ملی به یک راه‌حل سازشکارانه در خصوص مسائل مورد اختلاف نمایندگان از جمله موضوع کرکوک دست خواهد یافت. طارق الهاشمی افزود: شورای سیاسی بر مشکل کرکوک تمرکز نخواهد داشت بلکه تمرکز این شورا برای وضع قانون انتخابات در سریعترین زمان ممکن خواهد زیرا حل مسئله کرکوک به زمان زیادی نیاز دارد.

وی در ادامه گفت: مشکل امروز مسئله کرکوک نیست بلکه مشکل وضع قانون جدید انتخابات است. الهاشمی یکی از اعضای شورای سیاسی امنیت ملی بالاترین مرجع عراق است و این شورا متشکل از رئیس‌جمهور و دو معاونانش، نخست‌وزیر، رئیس پارلمان، رؤسای فراکسیون‌های پارلمانی، رئیس دادگستری عالی و رئیس منطقه کردستان است.

اعراب کرکوک تهدید کردند

در همین حال اعراب شهر کرکوک عراق تهدید کردند در صورتی که به مشکلات مربوط به بافت جمعیتی این شهر رسیدگی نشود انتخابات پارلمانی آینده را تحریم خواهند کرد.

حسین دهام الجبوری عضو شورای سیاسی عربی در کرکوک اعلام کرد در صورتی که به این مشکلات رسیدگی نشود اعراب کرکوک انتخابات پارلمانی آینده را تحریم خواهند کرد و آن را قانونی نمی‌دانند و به نافرمانی مدنی و اعتصاب در همه ادارات دولتی در کرکوک دست خواهند زد و برای شکست این انتخابات تلاش خواهند کرد. وی افزود اعراب کرکوک حاضر نیستند در انتخاباتی شرکت کنند که به نفع کردهاست.

 بر اساس قانون سال 2005 شمار نمایندگان برخی استانها نسبت به دیگر استان‌ها متناسب نیست و برخی استانها نیز از داشتن نماینده محرومند. منطقه کرکوک و اراضی اطراف آن هم‌اکنون مورد اختلاف است و به درستی مشخص نیست که آیا تحت تسلط حکومت مرکزی اداره شود یا زیر نظر اداره منطقه‌ای کردستان عراق است.

آنچه از کرکوک، منطقه‌ای تنش‌زا و مطلوب همگان ساخته ثروت بی‌حدوحصری است که در اعماق آن نهفته است. آمارها نشان می‌دهد که نزدیک به چهار درصد ذخیره نفت جهان در این شهر قرار دارد.

یکی دیگر از مواردی که سبب می‌شود انتخابات کرکوک مهم جلوه کند افزایش تعداد واجدین شرایط رأی دادن است. تعداد شرکت‌کنندگان در انتخابات در شهر کرکوک در سال 2004 نزدیک به 360 هزار نفر بود اما در دوره اخیر در سال 2009ه تعداد واجدین شرایط در این شهر به 820 تا 850 هزار نفر افزایش یافته است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21161

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =