دبیر علمی همایش بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی امام و رهبری از برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور آیت‌الله مهدوی کنی خبر داد.

نشست رسانه‌ای «موسی نجفی» دبیر علمی همایش بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی(ره) ‌و آیت‌الله العظمی خامنه‌ای پیش از ظهر امروز در ساختمان مرکز رسیدگی به امور مساجد کشور برگزار شد.

نجفی با بیان این که همایش مذکور به همت دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله العظمی خامنه ای 24 اردیبهشت در مرکز همایش‌های بین‌المللی سازمان صداوسیما برگزار می‌شود، ادامه داد: موضوع بیداری اسلامی از دو منظر «عام» (سیاسی) و «نظریه‌پردازی» قابل بررسی است و بسیاری از مسائل به صورت منسجم در آن قابل طرح است. البته اندیشه سیاسی امام و رهبری و نسبت این نظریه در اندیشه این دو بزرگوار نیز دیگر ابعاد این قضیه را تشکیل می‌دهد.

وی با اشاره به جایگاه و اهمیت نظریه‌پردازی در موضوع بیداری اسلامی افزود: نظریه‌پردازی یک جاده یکطرفه نیست که همیشه از سوی استراتژیست‌های غربی به ما برسد، بلکه ما نیز باید نظریه‌پردازی کنیم و نظریات خود را به آنها ارائه دهیم. بنابراین در ذات این تفکر، جنبش نرم‌افزاری و بومی‌سازی علوم انسانی نیز نهفته است.

نجفی با اشاره به اعلام فراخوان همایش «بیداری اسلامی در اندیشه سیاسی امام خمینی و آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» در 9 ماه پیش ادامه داد: 350 مقاله به ما رسیده که 60 مقاله برگزیده شده است و در 10 موضوع دسته‌بندی و به صورت کتاب چاپ می‌شود.

وی «مؤلفه‌ها، فلسفه‌ تاریخ و بیداری اسلامی»، «اندیشه سیاسی حضرت امام خمینی و حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای»، «نهضت‌ها و امواج تاریخی بیداری اسلامی»، «انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی»، «نظام‌سازی و مردمسالاری، نمادها و الگوهای بیداری اسلامی»، «بیداری اسلامی، تمدن اسلامی و نقد غرب»، «ظرفیت‌ها و ادبیات جدید بیداری اسلامی»، «آرمان‌های متعالی و وحدت اسلامی در بیداری اسلامی»، «آسیب‌های بیداری اسلامی،‌دشمنان و نظریه‌های رقیب» و «بیداری اسلامی، روابط بین‌الملل و معادلات جهانی و منطقه‌ای» را به ترتیب فصول دهگانه این کتاب نام برد.

نجفی در بخش پایانی این نشست ضمن تشریح برخی برنامه‌های روز همایش گفت: 3 نشست تخصصی «ابعاد اندیشه سیاسی بیداری اسلامی» « سیر تاریخی بیداری اسلامی» و «ابعاد بین‌المللی بیداری اسلامی » در همایش برگزار و 60 مقاله در آنها ارائه می‌شود که چکیده آنها به 3 زبان ارائه خواهد شد.وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر چرایی عدم حضور مهمانان خارجی در همایش گفت: بیداری اسلامی سه مرحله دارد: نهضت اسلامی، نظریه اسلامی و تمدن اسلامی. ما در کشور خودمان در مرحله 2 و 3 قرار داریم اما کشورهای عربی هنوز در مرحله نخست به سر می‌برند. بنابراین مهمانان خارجی آن بعد تئوریک که مد نظر ماست را ندارند، زیرا اکثرا در فضاهای لیبرال و چپ جدید قرار دارند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =