دادستان کل کشور مواد مخدر را مسئله‌ای جدی در نظام جمهوری اسلامی ایران دانست و گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر باید ترتیبی دهد تا مسئولان نظام از همه ابعاد و خطرات مواد مخدر اطلاع یابند و آنها را به‌صورت جدی پای کار بیاورد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای در جلسه 127 ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مواد مخدر معضلی جدی برای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و علاوه بر اینکه چند میلیون نفر درگیر تبعات اعتیاد هستند، آثار و تبعات سویی هم برای اعتبار نظام و هم برای داخل کشور دارد.

وی افزود: کل نظام باید درگیر مبارزه با مواد مخدر شوند و من احساس می‌کنم یکی از وظایف ستاد مبارزه با مواد مخدر این است که معضل اعتیاد را به‌گونه‌ای برای نظام تبیین کند که کل نظام در این مبارزه مشارکت کند.

دادستان کل کشور اظهار داشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر بر اساس ماده 33 قانون مبارزه با مواد مخدر 12 دستگاه عضو اصلی دارد و روسای دستگاه‌های عضو باید در جلسات ستاد حضوری فعال داشته باشند و آن احساس مسئولیتی که اعضا باید نسبت به موضوع داشته باشند بسیار مهم است و باید این موضوع را در اولویت کاری خود لحاظ کنند.

محسنی‌ اژه‌ای تاکید کرد: مسائل سوء مرکبی که از مواد مخدر ناشی می‌شود و مضرات و مفاسدی که مواد مخدر برای کشورمان دارد، قابل برآورد نیست و اصلاً قابل قیاس با هزینه‌های انجام شده در مقابله، درمان و پیشگیری و مبارزه با آن نیست.

وی گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر ترتیبی اتخاذ نماید تا مسئولان دستگاه‌های اجرایی از خطرات مواد مخدر اطلاع یافته و مسئول‌سازی کند و اگر هم خللی مشاهده می‌شود، به خاطر عدم آگاهی یا غفلت آنان است.

دادستان کل کشور ادامه داد: نکته دیگر اینجاست که آیا این مبارزه کافی است یا نه؟ بعضی از نظرات و دستگاه‌های مسئول مبارزه می‌گویند به دلیل اینکه ما این همه شهید و مجروح داده‌ایم ولی نتیجه‌ مورد انتظار را نگرفتیم، دیگر نسبت به این موضوع کم‌انگیزه‌ هستیم که در اینجا باید گفت اقداماتی که تاکنون در حوزه مبارزه با مواد مخدر انجام شده است، خوب است و اگر این اقدامات کم‌رنگ شوند آن وقت چه اتفاقی می‌افتد؟

محسنی اژه‌ای با بیان اینکه مبارزه با مواد مخدر یک کار سخت و جهادگونه است، گفت: درست است که امروز همه دستگاه‌ها در این موضوع مشارکت نکرده‌اند اما نباید حس کنیم که اقدامی نشده که اگر این اقدامات انجام نشده بود، آن وقت معلوم نبود وضع‌مان چگونه بود؟ پس این گونه مسائل نباید ما را در کاری که بر عهده‌مان گذاشته شده است، کم انگیزه کند و ما باید با همه ظرفیت و انگیزه کار را ادامه دهیم.

وی با تاکید بر عزم جدی قوه قضائیه در برخورد با مواد مخدر تصریح کرد: قوه قضائیه با تمام ظرفیت در این رابطه اقدامات موثری را انجام داده و در برخورد قاطعانه با قاچاقچیان درنگ نخواهد کرد.

 

کاهش 2 درصدی متوفیان معتاد در سال گذشته

در این جلسه همچنین قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر آماری ارائه داد و گفت: سال گذشته ۳هزار و 593 متوفی معتاد گزارش شد که در مقایسه با سال گذشته 2 درصد کاهش داشته که این شاید به دلیل اقدامات حمایتی، کاهش آسیب و پیشگیرانه بوده و البته 50 درصد این مرگ و میرها در چهار استان تهران، اصفهان، فارس و همدان بوده است.

طه طاهری گفت: اجرایی کردن اصلاحیه قانون اصلاح قانون مبارزه با موادمخدر، پیگیری و تسریع در رسیدگی و صدور رای پرونده‌های مجرمان موادمخدر از سوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور، پیگیری برای تکمیل و راه‌اندازی هفت اردوگاه زندانیان موادمخدر در اجرای ماده 42 قانون مبارزه با موادمخدر بخشی از اقدامات حوزه حقوقی و قضایی در سال گذشته بود و آمارها نیز نشان می دهد که نسبت ورودی زندانیان مواد مخدری به کلیه جرائم در هر دو سال معادل 29 درصد است.

وی گفت: دولت در راستای راه‌اندازی اردوگاه‌های محکومین مواد مخدر در شرایط سخت و عادی حدود 93 میلیارد تومان اختصاص داد و به‌زودی این اردوگاه‌ها به ظرفیت سازمان زندان‌های کشور برای نگهداری محکومان مواد مخدر اضافه می‌شود.

طاهری در تحلیل اقدامات ستاد مبارزه با مواد مخدر در سال گذشته، گفت: کشف 494 تن انواع مواد مخدر و روانگردان‌ها در کشور، انهدام بیش از ۲ هزار باند و شبکه تهیه و توزیع موادمخدر، دستگیری بیش از 250 هزار نفر در ارتباط با جرائم موادمخدری در کشور، انهدام بیش از 120 لابراتوار و دستگیری حدود 60 هزار نفر و کشف حدود چهار تن مواد مخدر صنعتی در این زمینه، امحاء 52 تن موادمخدر، هلاکت ۱۰۰نفر از اشرار در درگیری با مرزهای ایران، توسعه فعالیت مراکز پرورش و تربیت سگ‌های موادیاب در دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط و اختصاص اعتبار کمکی به میزان ۲ میلیارد تومان برای انسداد مرزهای شرقی کشور از محل اعتبارات ستاد از اقدامات حوزه مقابله‌ای در سال گذشته است.

طاهری گفت: کشفیات مواد مخدر در سال گذشته 10 درصد نسبت به سال 89 رشد داشته و این مرهون نظارت و کنترل مرزهای شرقی کشور با استفاده از نیروی‌های حرفه‌ای اطلاعاتی و عملیاتی و با پشتیبانی امکانات و تجهیزات فنی، الکترونیکی و مکانیکی است و همچنین از میان کشته‌شدگان سال گذشته، چند تن از سران و دانه درشت‌های تجارت مواد مخدر از جمله «عبداله پاکوتاه» و تعدادی از سران تجارت شیشه در داخل کشور به هلاکت رسیدند.

وی ادامه داد: در کشفیات مواد مخدر در سال گذشته، سهم ناجا 87 درصد، وزارت اطلاعات 11 درصد و بسیج و گمرک حدود 2 درصد و بیشترین میزان کشفیات نیز به ترتیب تریاک با 78 درصد و مت آمفتامین ها با 9 درصد بوده است.4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212256

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • جامعه آلوده IR ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    10 0
    خیلی جدی تر از ایناس که شما فکر می کنید.خیلی
  • مقیمی IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    5 0
    حالا حالاها باید در این زمینه کار کارشناسی بشه بعد!!اصلاً در این زمینه عجله نکنید چون عجله کاره شیطونه!!
  • افشین US ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    8 0
    وقتی درهرکوی برزن خانه های وجوددارد که درامنیت کامل مواد می فروشند وجلوی خانه هاشان خریداران صف می کشند مطمئن باشید یک فاجعه بزرگ در راه است وای به حال جوانان ما ، بعد مسئولان کشور ما به فکر دیش و بد حجابی هستند
  • بدون نام IR ۲۳:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    8 0
    من يك معتادم هيچ جايي براي كمك به ما نيست دروغ ميگويند اگر هم جايي باشه با گرفتن كلي پول چند تا متادون ميدهند ايا اين راه حل 12 تا سازمان است
  • واقع بین IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
    1 0
    گوش ما که از این حرفها پره. به نظر من اصلا قرار نیست کاری برای کاهش مصرف مواد بشه. هرکی میگه نه ، به دور و برش نگاه کنه.
  • مسعود IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
    1 0
    تو را به مقدسات قسم در این مورد کوتاهی نکنید واقعا جامعه در حال فرو پاشی است ضمن اینکه دادستان محترم صحیح می گویند سرمایه های انسانی و مادی کشور رو به اضمحلال است من چون درگیر اعتیاد فرزندم می باشم با تمام وجود این مسئله را درک می کنم امیدوارم تا دیر نشده خردورزان ، دولتمردان و مسئولین ذیربط همه امکانات کشور را در ریشه کنی این معضل بسیج کنند
  • بدون نام IR ۱۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
    1 0
    تازه فهمیدید معضل جدیه ؟ همه کشور رو بوی گند مواد مخدر گرفته اینهمه جوون پرپر شدند اینهمه خانواده تارو مار شدند . اینهمه دزدی ، قتل ، جنایت فحشا از آثار مصرف مواد مخدر . حالا شما یادت افتاده بگی معضل ؟ شما دیگه کی هستید . آقای محترم این دیگه از معضل گذشته فاجعه اسفناکه . به خودتون زحمت بدید یک چرخی توی مردم بزنید اونوقت میفهمید فرق معضل با فاجعه چیه
  • بدون نام IR ۱۲:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۲۰
    0 0
    بایددر دو بخش عرضه وتقاضا اقدام اساسی شود باید شدیدترین برخورد با عرضه کنندگان موادمخدر به عمل آیدوازطرفی با افزایش آگاهی عمومی جامعه بخصوص جوانان ازگرایش آنان به موادمخدر کاست