این خودروهای شاسی‌بلند مرگ ندارند

کدام خودروها بیشترین عمر را دارند؟ این خودروها چقدر شانس دارند تا به کارکردهای بسیار بالایی برسند؟

امیرمسعود عابدین: از نظر آماری، اگر در سال ۲۰۲۵ به دنبال خرید خودرو هستید، احتمالا به خودروهای شاسی‌بلند (SUV) نیز توجه می‌کنید. این خودروها اغلب راحتی و آسانی بیشتری را برای سرنشینان فراهم می‌کنند و خرید و نگهداری‌شان کمی گران‌تر از یک سدان مشابه است؛ اما بحث قابلیت اطمینان و دوام چطور است؟

وب‌سایت iSeeCars در مأموریت خود برای رتبه‌بندی همه خودروها از نظر طول عمر مورد انتظار، از سال ۲۰۱۳ تاکنون سالانه ۴۰۲ میلیون ثبت کارکرد را جمع‌آوری کرده است. این داده‌ها برای پیش‌بینی اینکه چقدر احتمال دارد یک خودروی مشخص بتواند به ۴۰۰ هزار کیلومتر (۲۵۰ هزار مایل) کارکرد برسد، استفاده شده است.

با محدود کردن این مطالعه به شاسی‌بلندها، یک الگوی واضح پدیدار شد: ۹۰ درصد این فهرست در یکی از این دو دسته قرار می‌گیرند: محصولات تویوتا و شاسی‌بلندهای فول سایز جنرال موتورز.

فهرست ۱۰ شاسی‌بلند با طولانی‌ترین عمر مورد انتظار بدین شرح است:

۱۰. جی‌ام‌سی یوکان (GMC Yukon)

این خودروهای شاسی‌بلند مرگ ندارند

  • احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۱۴٫۶ درصد

  • در مقایسه با میانگین: ۱٫۹ برابر

جی‌ام‌سی یوکان در رتبه دهم قرار دارد. این شاسی‌بلند فول سایز با شاسی مستقل (body-on-frame)، ۱۴٫۶ درصد شانس دارد که به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد برسد که ۱٫۹ برابر بیشتر از میانگین یک شاسی‌بلند عادی است (شانس رسیدن آن به این رقم ۷٫۸ درصد است).

یوکان که نسخه لوکس‌تری از شورولت تاهو است، اولین بار در سال ۱۹۹۲ به عنوان جایگزین مدل جیمی توسط GMC استفاده شد. چهار نسل و بیش از ۳۰ سال بعد، قیمت یوکان جدید از بیش از ۷۰ هزار دلار شروع می‌شود، سه ردیف صندلی دارد و بسته به تیپ، با موتورهای ۵٫۳ یا ۶٫۲ لیتری V-۸ عرضه می‌شود. یک موتور ۳٫۰ لیتری Duramax توربودیزل شش سیلندر خطی نیز وجود دارد.

۹. تویوتا هایلندر (Toyota Highlander)

این خودروهای شاسی‌بلند مرگ ندارند

  • احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۱۵٫۷ درصد

  • در مقایسه با میانگین: ۲٫۰ برابر

تویوتا هایلندر با ۱۵٫۷ درصد شانس برای رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، دقیقاً دو برابر میانگین شاسی‌بلندها، در جایگاه نهم قرار دارد. هایلندر که برای اولین بار در سال ۲۰۰۰، به عنوان یک کراس‌اوور یکپارچه (unibody) بالاتر از مدل RAV۴ معرفی شد، به سرعت به یکی از محبوب‌ترین خودروهای جاده‌ای تبدیل شد. یک نسخه هیبریدی در سال ۲۰۰۵ از این خودرو عرضه شد که یکی از اولین شاسی‌بلندهای برقی به حساب می‌آمد و زمینه‌ساز دوام قوی‌تر این خودرو شد. هایلندر هیبرید با جایگاهی بسیار بالاتر، دوباره در این لیست ظاهر خواهد شد.

۸. هوندا پایلوت (Honda Pilot)

این خودروهای شاسی‌بلند مرگ ندارند

  • احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۱۷٫۵ درصد

  • در مقایسه با میانگین: ۲٫۲ برابر

هوندا پایلوت سه ردیفه که کمی بزرگتر از تویوتا هایلندر است، هشتمین شاسی‌بلند با طولانی‌ترین عمر در این فهرست است. با ۱۷٫۵ درصد شانس، ۲٫۲ برابر بیشتر از میانگین شاسی‌بلندها، احتمال دارد به کارکرد ۴۰۰ هزار کیلومتری برسد. این خودرو تنها محصولی در این لیست است که توسط تویوتا یا جنرال موتورز تولید نشده. پایلوت برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ وارد صحنه شد و به طور قابل توجهی از آن زمان تاکنون، از موتور ۳٫۵ لیتری J-series V-۶ هوندا استفاده کرده است؛ عاملی که به احتمال زیاد نقش مهمی در دوام آن دارد.

۷. شورولت تاهو (Chevrolet Tahoe)

این خودروهای شاسی‌بلند مرگ ندارند

  • احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۱۷٫۷ درصد

  • در مقایسه با میانگین: ۲٫۳ برابر

شورولت تاهو با ۱۷٫۷ درصد شانس برای رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، ۲٫۳ برابر بیشتر از میانگین، در جایگاه هفتم قرار دارد. این مدل دوقلوی جی‌ام‌سی یوکان است، با ویژگی‌های لوکس کمتر و قیمت پایین‌تر. به نظر می‌رسد که مدل‌های شورولت به طور مداوم، بیشتر از همتایان جی‌ام‌سی خود دوام می‌آورند، با وجود اینکه از نظر فنی یکسان هستند. فرضیه این است که مالکان GMC تمایل کمتری به نگهداری طولانی مدت خودروهای خود دارند، نه به این دلیل که به تعویض نیاز دارند، بلکه به این دلیل که می‌توانند زودتر و بیشتر خودرو را معاوضه کنند. این پدیده بین پیکاپ‌های سیلورادو و سی‌یرا و همچنین نسخه‌های بزرگتر تاهو و یوکان تکرار می‌شود.

۶. جی‌ام‌سی یوکان ایکس ال (GMC Yukon XL)

این خودروهای شاسی‌بلند مرگ ندارند

  • احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۱۷٫۹ درصد

  • در مقایسه با میانگین: ۲٫۳ برابر

جی‌ام‌سی یوکان XL با اختلاف کمی تاهو را شکست می‌دهد و جایگاه ششم را از آن خود می‌کند. این شاسی‌بلند بزرگتر جی‌ام‌سی، ۱۷٫۹ درصد شانس دارد که ۴۰۰ هزار کیلومتر مسافت را طی کند که ۲٫۳ برابر میانگین است. XL در مقایسه با یوکان معمولی ۱۵ اینچ طول کلی بیشتری دارد و ۱۶ فوت مکعب فضای بار اضافی پشت ردیف سوم و ۱٫۸ اینچ فضای پای بیشتر برای سرنشینان ردیف سوم ارائه می‌دهد. با حفظ این الگو، برادر این شاسی‌بلند با نام شورولت، یعنی سابربن (Suburban)، عمر طولانی‌تری دارد.

۵. لکسوس GX

این خودروهای شاسی‌بلند مرگ ندارند

  • احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۲۰٫۷ درصد

  • در مقایسه با میانگین: ۲٫۶ برابر

لکسوس GX خود را در میان آمریکایی‌ها قرار می‌دهد که ۲۰٫۷ درصد شانس دارد تا ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد را روی کیلومترشمار خود ثبت کند، ۲٫۶ برابر بیشتر از میانگین شاسی‌بلندها. آفرودر لکسوس تنها مدل لوکس در این لیست به حساب می‌آید. GX که بر اساس تویوتا لندکروزر پرادو ساخته شده، با موتورهای V-۸ عرضه می‌شد، اما آخرین نسل GX ۵۵۰ که برای سال ۲۰۲۴ معرفی شد، به یک پیشرانه V-۶ توئین توربو کوچک‌تر روی آورد.

۴. شورولت سابربن (Chevrolet Suburban)

این خودروهای شاسی‌بلند مرگ ندارند

  • احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۲۲٫۰ درصد

  • در مقایسه با میانگین: ۲٫۸ برابر

سابربن شورولت (نسخه بزرگتر تاهو)، با احتمال ۲۲ درصد برای رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، ۲٫۸ برابر میانگین شاسی‌بلندها، در جایگاه چهارم قرار می‌گیرد. این مدل اساساً یک جی‌ام‌سی یوکان XL با زرق و برق کمتر است و با روند شورولت‌ها که کمی بیشتر از برادران GMC خود دوام می‌آورند، هماهنگ است. این خودرو همچنین آخرین محصول غیر تویوتا در این لیست و بادوام‌ترین شاسی‌بلند آمریکایی است.

۳. تویوتا هایلندر هیبرید (Toyota Highlander Hybrid)

این خودروهای شاسی‌بلند مرگ ندارند

  • احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۲۵٫۹ درصد

  • در مقایسه با میانگین: ۳٫۳ برابر

تویوتا هایلندر هیبرید با غلبه بر همتای بنزینی خود، جایگاه سوم را کسب می‌کند. این خودرو ۲۵٫۹ درصد شانس دارد که ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد مسافت را طی کند، ۳٫۳ برابر میانگین. با توجه به اینکه هایلندر هیبرید یکی از اولین خودروهایی بود که نیروی الکتریکی را با موتور بنزینی ترکیب کرد، وضعیت آن به عنوان قابل اعتمادترین شاسی‌بلند هیبریدی تعجب‌آور نیست. نسل فعلی هایلندر از سال ۲۰۱۹ وجود داشته است، به این معنی که عرضه مدل کاملاً جدید احتمالا دور از دسترس نیست.

۲. تویوتا فوررانر (Toyota ۴Runner)

این خودروهای شاسی‌بلند مرگ ندارند

  • احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۲۶٫۸ درصد

  • در مقایسه با میانگین: ۳٫۴ برابر

در نهایت، تعداد کمی از خودروها از نظر طول عمر، به تویوتاهای شاسی مستقل نزدیک می‌شوند. تویوتا فوررانر (۴Runner) با ۲۶٫۸ درصد شانس برای طی کردن ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، ۳٫۴ برابر میانگین شاسی‌بلندها، جایگاه دوم را کسب کرده است. تویوتا برای اولین بار، فوررانر را در دهه ۱۹۸۰ به عنوان یک تاکوما با اتاقک معرفی کرد که به شدت به هایلوکس نزدیک است.

۱. تویوتا سکویا (Toyota Sequoia)

این خودروهای شاسی‌بلند مرگ ندارند

  • احتمال رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد: ۳۶٫۴ درصد

  • در مقایسه با میانگین: ۴.٫۷ برابر

تعجب نکنید؛ پادشاه شاسی‌بلندهای شاسی مستقل تویوتا، تاج طول عمر را از آن خود کرده است. سکویا که در صدر خانواده شاسی‌بلندهای ژاپنی قرار دارد، با ۳۶٫۴ درصد شانس برای رسیدن به کارکرد بزرگ ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد، به وضوح بادوام‌ترین شاسی‌بلندی است که می‌شود خریداری کرد؛ این رقم ۴٫۷ برابر میانگین است و یک رکورد بسیار استثنایی محسوب می‌شود.

همانطور که فوررانر اساسا نسخه شاسی‌بلند وانت تاکوما است، سکویا نیز اساساً یک نسخه شاسی‌بلند از وانت تاندرا است. برای مقایسه، تاندرا در فهرست بادوام‌ترین پیکاپ‌ها در رتبه دوم قرار گرفت (بالاترین رتبه در بین تمام پیکاپ‌های غیر Heavy-Duty) و تقریباً با احتمال ۳۶٫۶ درصدی سکویا برای رسیدن به ۴۰۰ هزار کیلومتر کارکرد برابری می‌کرد. حتی در مقایسه با ۹ شاسی‌بلند بالاتر، سکویا ممکن است هیجان‌انگیزترین یا محبوب‌ترین نباشد؛ اما سکویا احتمالا ماندگاری بیشتری دارد.

منبع: motor۱

۵۸۳۲۲

کد خبر 2127855

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین