گفت و گو با جمشید انصاری یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس

  پویا دبیری مهر: بررسی لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در مجلس به نیمه رسیده است و قرار است نمایندگان در مجلس بررسی شق دوم آن را از دهم ماه جاری آغاز کنند. اما همچنان که این لایحه در مجلس بررسی می‌شود، نگرانی‌ها نیز از احتمال افزایش ناگهانی قیمت‌ها نیز افزایش می‌یابد. دولت هم مصر است که این لایحه را پس از قانونی شدن آن به احتمال زیاد از زمستان سال جاری اجرا کند که در صورت اجرا این نخستین باری است که ایرانیان زمستانی سرد همراه با تورم و انرژی گران را تجربه خواهند کرد. جمشید انصاری یکی از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با «خبر» به برخی ابهامات پاسخ می‌دهد.

*جناب انصاری! وضعیت انتقادها از لایحه در مجلس به کجا رسیده است؟

در چند هفته گذشته به طور کامل توضیح دادیم. مجلس نقد‌هایی به این لایحه دارد و نقاط ضعف آن را بررسی می‌کند.

*بر اساس اظهارات یکی از مقامات دولتی، ظاهراً دولت اصرار دارد که از زمستان یارانه انرژی را حذف شده محسوب کند. نظرتان در این خصوص چیست؟

دولت هیچ اقدامی خارج از چارچوب نظارت مجلس انجام نمی‌دهد. در پیش‌بینی که در لایحه کرده‌ایم و هنوز به موارد تصویبی آن نرسیده‌ایم پیش‌بینی شده است که دولت باید منابع حاصل از اجرای طرح را در یک ردیف بودجه‌ای در بودجه پیش‌بینی کند و مصارف را هم در جدولی جدا‌‌گانه بیاورد.

*یعنی دولت قبل از هر اقدامی نیازمند اجازه مجلس است؟

اگر این طور نبود که دولت سرخود قیمت‌ها را افزایش می‌داد. در حال حاضر هم دولت اگر بخواهد هر زمانی قیمت کالاها و انرژی را افزایش دهد، مختار است، اما باید مصارف و درآمد‌ها را مشخص کند، بعد مجلس بررسی می‌کند و بعد از بررسی مجلس پیشنهادات دولت باید در قالب متممی در سال جاری، اگر هم در سال بعد اجرایی شود، در قانون بودجه سال 89 آورده می‌شود.

*آیا مجلس، اختیارات خود را بیش از اندازه به دولت واگذار نکرده است؟

طبق لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، اختیار تعیین قیمت حامل‌های انرژی و کالاهای اساسی به دولت واگذار شده است و قرار نیست که مجلس در این لایحه، جداول قیمت‌ها را تعیین کند. آنچه تاکنون تصویب شده این است که به دولت اختیار داده شده در سال اول اجرای این لایحه، 10 تا 20هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها درآمد کسب کند. این اختیار دولت است که قیمت حامل‌های انرژی و کالاهای اساسی را تا چه حد افزایش دهد تا درآمد مدنظر خود را در این محدوده تعیین شده از سوی مجلس به دست آورد.

*برای کسب درآمد 20هزار میلیارد تومانی، قیمت‌ها تا چه حد باید افزایش یابد؟

به‌طور تقریبی می‌توان گفت که برای رسیدن به سقف درآمد 20هزار میلیارد تومانی، به‌عنوان مثال قیمت گازوئیل باید 5برابر و قیمت بنزین 3برابر شود. یا برای کسب کف درآمدی 10هزار میلیارد تومان در سال اول هم به‌طور تقریبی باید قیمت بنزین، گازوئیل، برق و آب و سایر حامل‌های انرژی 20درصد افزایش پیدا کند. به‌طور ساده‌تر اگر توضیح بدهم، اینگونه است که با قیمت فعلی نفت (70دلار) اگر همین امروز تمام قیمت حامل‌های انرژی را واقعی کنیم، دولت حداکثر 50هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند. حال اگر دولت بخواهد 10هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند، یعنی باید قیمت‌ها را به‌طور متوسط 20درصد افزایش دهد و اگر دولت درآمد 20هزار میلیارد تومانی را مدنظر قرار دهد، باید 40درصد قیمت‌ها را گران کند.

*آیا دولت می‌تواند از ابتدای زمستان این طرح را اجرا کند؟

در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح شده که دولت هر اقدامی می‌خواهد انجام دهد، ابتدا باید لایحه متمم بودجه آن را به مجلس بیاورد و مصوبه مجلس را بگیرد و سپس اقدام به اجرا کند. بنابراین اگر دولت قصد اجرای لایحه از زمستان امسال را داشته باشد، باید متمم بیاورد و بودجه آن را تصویب کند؛ یعنی درآمد حاصله و نحوه هزینه این درآمد باید در قانون بودجه درج شود و آنگاه دولت اقدام به اجرای آن کند.

*با وجود این توضیحات مردم نباید نگران افزایش ناگهانی قیمت‌ها باشند؟

این نگرانی در هر صورت در خصوص افزایش قیمت‌ها وجود دارد. اما حرف من اینست که دولت قبل از هر اقدامی در اجرا نیازمند تصویب در بودجه است. دولت بدون گذر از مسیر مجلس نمی‌تواند این کار را اجرایی کند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 21280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =