به گزارش خبرآنلاین، این عروسکها که اخیراً جنجال زیادی به پا کردهاند، عروسکهای فیجت ضد استرسی با نامهای «مرتضی» و «مرضیه» هستند. این عروسکها معمولاً به شکل حیواناتی مانند گوریل بدنساز، میمون یا خوک طراحی شدهاند و به عنوان ابزاری برای کاهش استرس (مثلاً فشردن یا کتک زدن) تبلیغ میشوند.
دلیل توهینآمیز بودن:
⦁ نام «مرتضی» لقب امام علی (ع) و «مرضیه» لقب حضرت فاطمه (س) است.
⦁ استفاده از این نامهای مقدس برای عروسکهایی با شکل حیوانات نجس یا نماد تحقیر (مانند خوک، میمون و گوریل) و برای کتک خوردن یا له شدن، از نظر کاربران و مقامات توهین به مقدسات شیعه تلقی شده است.
⦁ این عروسکها در آستانه ایام فاطمیه عرضه شدند که حساسیت مذهبی را افزایش داد.
ایسنا نوشت: این عروسکها در پلتفرمهای آنلاین مثل دیجیکالا، باسلام و اینستاگرام عرضه میشوند و عناوینی مثل «عروسک کتکخور» یا «فیجت گوریل شنی» دارند. فروشندگان مدعیاند این محصولات برای کاهش استرس مفیدند، اما توجهی به بار معنایی مذهبی نامها ندارند.
واکنشها و اعتراضات:
⦁ کاربران در شبکههای اجتماعی کارزارهایی را برای برخورد قانونی به راه انداختند و هزاران نفر طومار امضا کردند.
⦁ دادستانی تهران دستور داد عوامل پشتصحنه تولید، توزیع و تبلیغ این عروسکها شناسایی و پرونده آنها به قوه قضاییه ارجاع شود. مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد بیشتر فروشندگان اطلاعی از ماهیت این محصولات ندارند، اما باید جریان پشت آن پیگیری شود.
۴۷۴۷
نظر شما