امامزاده ناصرالحق راوی خطبه‌های نهج‌البلاغه

حجت الاسلام و المسلمین تقوی گفت: امامزاده ناصرالحق راوی برخی از کلمات امیرالمؤمنین علی(ع) در نهج‌البلاغه به شمار می‌آید.

به گزارش پایگاه فکر و فرهنگ مبلغ، حجت الاسلام و المسلمین سید علی تقوی از اساتید حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با حوزه در ساری، با اشاره به جایگاه والای نهج البلاغه، اظهار داشت: برخی از فرمایشات حضرت امیرالمؤمنین علی (ع) در نهج البلاغه به روایت امامزاده ناصرالحق، جدّ سید رضی است.

استاد درس خارج حوزه خاطرنشان کرد: امامزاده ناصرالحق که به گواه کلام ده ها عالم بزرگوار، از علمای برجسته امامیه است، جدّ چهارم مادری سید مرتضی علم الهدی و همچنین سید رضی مؤلف نهج البلاغه، و از شاگردان امام هادی (ع) است که بیان بیش از ۵۵۰ روایت اهل بیت (ع) به این امامزاده واجب التعظیم منسوب می باشد.

وی افزود: مرحوم محمدباقر محمودی معروف به علامه محمودی (۱۳۰۲- ۱۳۸۵ش) مؤلف کتاب نهج السعاده، به ۵ روایت امامزاده ناصرالحق اشاره می کند که در نهج البلاغه امیرالمؤمنین علی(ع) آمده است؛ به عبارت دیگر، این امامزاده واجب التعظیم راوی برخی از کلمات امیرالمؤمنین علی (ع) در نهج البلاغه به شمار می آید.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی تصریح کرد: یکی از روایات امامزاده ناصرالحق از امیرالمؤمنین علی (ع)، خطبه پنجاه (۵۰) نهج البلاغه است، آنجا که در تیسیر المطالب سید ابوطالب حسنی آملی می خوانیم:

«- ۶۵ – و من خطبة له (ع) خطبها بعد استخلافه بستة أیام قال السید أبو طالب: أخبرنا محمد بن زید الحسنی قال: أخبرنا الناصر للحق الحسن بن علی، قال: حدثنا أخی الحسین بن علی عن محمد بن الولید، عن ابن أبی عمیر (ظ) عن هشام، عن إسماعیل الجعفی قال: قال لی أبو جعفر محمد بن علی (ع) : خطب أمیر المؤمنین علی (ع) بعد أن استخلف لستة أیام، فحمد الله وأثنی علیه وأفاض فی الصلاة علی رسول الله صلی الله علیه و آله ثم قال: أیها الناس إن مبدء وقوع الفتن أهواء تتبع وأحکام تبتدع یخالف فیها کتاب الله، یتولی فیها رجال رجالا، فلو ان الحق خلص لم یکن اختلاف، ولو أن الباطل خلص لم یخف علی ذی حجی [ظ] ولکن یؤخذ من هذا ضغث ومن هذا ضغث فیمزجان [و] هنالک استحوذ الشیطان علی أولیائه دون الذین سبقت لهم من الله الحسنی الیوم عمل ولا ثواب، ولا عمل کأداء مفاتیح الهدی [کذا]. بنا نفی الله ربق الذل عن أعناقکم وبنا یفتح ویختم لا بکم. والله أیها الناس لقد أدرکت أقواما کانوا یبیتون لله سجدا [و] قیاما کأن صریر النار فی آذانهم، وإذا ذکروا الله مادوا کما تمید الشجرة یوم الریح العاصف. أیها الناس إن الله حد حدودا فلا تعتدوها. وفرض فروضا فلا تنقصوها وأمسک عن أشیاء لم یمسک علیها نسیانا بل رحمة من الله لکم فاقبلوها ولا تکلفوها، حلال بین [وحرام بین] وشبهات بین ذلک، فمن ترک ما اشتبه علیه فهو لما استبان له أترک. والمعاصی حمی الله فمن رتع حولها یوشک أن یقع فیها» (نهج السعادة - الشیخ المحمودی (ج: ۱؛ ص: ۱۹۳؛ تیسیر المطالب فی أمالی أبی طالب آملی؛ ص: ۲۷۱)

استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: از هشدار امام علی(ع) نسبت به خطر فتنه، باید دریافت که فتنه یکی از موادّ ابتلاء و یکی از مهمترین و سخت ترین امتحانات برای مؤمنان است و مؤمن باید بتواند با ایمان و اعتقادش و با توجه به آموزه های دینی، دین و عقیده اش را از فتنه سالم بدر ببرد.

وی خاطرنشان کرد: از هشدار امیرالمؤمنین علی (ع) نسبت به فتنه معلوم می شود که فتنه مربوط به یک عصر خاص نیست؛ و بلکه در همه اعصار و مراحل زندگی یک مسلمان و بشر، فتنه وجود دارد و البته هر زمان به یک شکل است، یک زمان، فتنه در صفین و قرآن به نیزه گرفتن است و یک زمان، فتنه در قالب بیان «حسبنا کتاب الله» است که به جنگ راه اهل بیت می روند و در زمان کنونی که زمان غیبت است، چه بسا رنگارنگی فتنه ها بیشتر هم باشد.

حجت الاسلام و المسلمین تقوی تصریح کرد: با توجه به اینکه امام علی(ع) فرمودند فتنه از اهواء شروع می شود، معلوم می شود که فتنه، مقدمه ای دارد که هوای نفسانی است، اگر هواهای نفسانی کنار گذاشته شود، فتنه ها پدید نمی آیند؛ چون فتنه گرها کسانی هستند که به شدت گرفتار هوای نفس هستند.

وی با تأکید بر مسأله بدعت ها به عنوان عقبه فتنه، تصریح کرد: اگر ابتدا و آغاز آن با هوای نفس پدید می آید، عقبه آن بدعت ها و قانون گریزی و فرار از قانون اسلام و دست بردن در قانون و کم کردن و زیاد کردن و تمکین نکردن به قانون است که نتیجه فتنه قلمداد می شود و اگر در هر عصر و زمانی با فتنه مبارزه نکنیم، نتیجه آن بدعت ها است که بدعت ها رنگی از دین دارد و دینی در میان نیست، چون همه چیز را طبق هوای نفس خود تغییر می دهند و به نام اسلام، همه چیز را جا می زنند.

استاد حوزه گفت: باید مراقب باشیم؛ چون هم دنیاطلبان مستکبر و صاحب سلطه وجود دارند و هم صاحبان هوا و هوس در داخل کشور حضور دارند، پیوند بین هواپرستان داخلی و خارجی می تواند فتنه های عظیمی به وجود بیاورد؛ تفاوت فتنه های آخرالزمان با فتنه های صدر اسلام شاید آن باشد که در آن زمان، فتنه های از هواهای نفسانی نسبت به چند افراد و چند گروه و نسبت به چند قبیله بود، اما امروز پیوند هواهای نفسانی داخلی و خارجی و صاحبان قدرت و زر و زور به هم گره می خورد و فتنه های سنگینی به وجود می آورد که بدعت های گسترده ای را به دنبال دارد. از این رو امروز بیش از هر زمان باید به هشدار امیرالمؤمنین علی (ع) نسبت به هواهای نفسانی و فتنه ها هوشیار باشیم.
 منبع: حوزه

کد خبر 2129690

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

آخرین اخبار