توران میرهادی پس از فارغالتحصیلی به تدریس در مدارس پرداخت و به زودی متوجه شد که نیازهای آموزشی کودکان فراتر از سرفصلهای درسی است و تصمیم گرفت که در این زمینه فعالیتهای بیشتری انجام دهد.در سال ۱۳۴۴، به همراه گروهی از نویسندگان و فعالان فرهنگی، «کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان» را تأسیس کرد.کانون پرورش فکری به زودی به یکی از مراکز مهم فرهنگی کشور تبدیل شد و میرهادی نقش کلیدی در شکلگیری آن داشت. میرهادی بر این باور بود که با تأسیس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، فضایی ایجاد خواهد شد که در آن کودکان میتوانند آزادانه فکر کنند، خلق کنند و احساسات خود را بیان کنند.
آثار میرهادی شامل داستانها، مقالات و کتابهای آموزشی است که همواره بر اهمیت خلاقیت، تفکر انتقادی و احترام به کودکان تأکید دارد. توران خانم همچنین بر اهمیت ادبیات به عنوان ابزاری برای آموزش مفاهیم اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی تأکید داشت چرا که معتقد بود؛ داستانها میتوانند به کودکان کمک کنند تا با چالشها و مسائل زندگی آشنا شوند و راهحلهایی برای آنها پیدا کنند. وی بر این باور بود که ادبیات میتواند به پرورش تفکر انتقادی کودکان کمک کند. با خواندن داستانها و آشنا شدن با شخصیتهای مختلف، کودکان میتوانند توانایی تحلیل و قضاوت خود را تقویت کنند.
فلسفه آموزشی توران خانم بر مبنای احترام به کودک و اعتقاد به تواناییهای او بنا شده بود. او بر این باور بود که هر کودک باید به عنوان یک فرد مستقل و با ارزش شناخته شود و همواره بر این نکته تأکید میکرد که آموزش باید بر اساس نیازها و علایق کودکان طراحی شود تا بتواند خلاقیت آنها را شکوفا کند. آموزههای او هنوز هم منبع الهام برای بسیاری از کسانی است که در حوزه آموزش و پرورش فعالیت میکنند.
میرهادی با تأسیس مدرسه فرهاد به دنبال ایجاد یک محیط آموزشی خلاق و نوآورانه بود. در این مدرسه، تأکید بر خلاقیت و تفکر انتقادی بود و تلاش میشد تا دانشآموزان در فرآیند یادگیری فعالانه شرکت کنند. هدف میرهادی از تأسیس مدرسه فرهاد، ایجاد مدلی آموزشی بود که نیازهای واقعی کودکان را برآورده کند و آنها را برای چالشهای آینده آماده سازد.
توران خانم همچنین به اهمیت نیازهای عاطفی و اجتماعی کودکان توجه داشت. او میخواست فضایی امن و حمایتگر ایجاد کند که در آن کودکان بتوانند بدون ترس از قضاوت، خود را ابراز کنند. این فضا به آنها کمک میکرد تا با اعتماد به نفس بیشتری در یادگیری شرکت کنند.استفاده از ادبیات و هنر نیز از دیگر ویژگیهای مدرسه فرهاد بود. یادگیری در این مدرسه به صورت تجربی و فعال انجام میشد، به طوری که دانشآموزان میتوانستند مفاهیم را بهتر درک کنند و در زندگی روزمره خود به کار ببرند.
مدرسه ای با ویژگی های مدرسه فرهاد با رویکردهای نوآورانه و تأکید بر خلاقیت، تفکر انتقادی و یادگیری تجربی، میتواند برای دانشآموزان نسل Z بسیار مناسب باشد. این نسل به دلیل دسترسی به فناوری و اطلاعات، علاقمند به یادگیری فعال و مشارکت در فرآیندهای آموزشی هستند. نسل Z به دنبال فضاهایی است که بتواند ایدههای خود را ابراز کند و خلاقیت خود را پرورش دهد. رویکردهای خلاقانه مدرسه فرهاد میتواند این نیاز را برآورده کند. این نسل به یادگیری عملی و تجربی علاقهمند است و روشهای آموزشی مدرسه فرهاد که بر روی تجربه و عمل تأکید دارد، میتواند به درک عمیقتری از مفاهیم کمک کند.
*کارشناس آموزش
۲۳۳۲۳۳







نظر شما