امیرمسعود عابدین: در دنیای خودروهای کمیاب و فوقلوکس، حراجیها به صحنهای برای نمایش قدرت خرید و رویاهای دستنیافتنی تبدیل شدهاند. اما گاهی یک خودرو از دل همین رویاها بیرون میآید و قواعد بازی را تغییر میدهد. گوردون موری S۱ LM یکی از همین موارد است؛ مدلی که حتی ساخته نشده، اما همین نسخه آینده توانسته رکورد گرانترین خودروی جدید فروختهشده در یک حراجی را جابهجا کند.
این بار، نه یک مدل افسانهای کلاسیک؛ بلکه یک شاسی صفر کیلومتر، شاسی شماره یک، توانست با ورود باشکوه و برچسب قیمت نجومیاش تیتر اول اخبار شود.
ورود باشکوه گوردون موری

هنگامی که S۱ LM با هلیکوپتر بر زمین نشست، همه چیز روشن شد؛ این خودرو قرار نیست در کنار کالاهای معمولی قرار بگیرد. تیم Gordon Murray Special Vehicles از همان ابتدا میدانستند محصولی دارند که باید در لحظهای خاص معرفی شود و حراج لاسوگاس، صحنهای عالی برای آن بود.

لحظهای بعد، چکش حراج بالا رفت و عدد ۲۰,۶۳۰,۰۰۰ دلار روی نمایشگر ظاهر شد؛ رقمی که حتی در بازار خودروهای هایپرکار نیز بیسابقه است. شگفتی ماجرا اینجاست که این خودرو هنوز وجود خارجی ندارد. خریدار تنها «حق ساخت شاسی شماره یک» را خریداری کرده، آن هم با قیمتی که بسیاری از کلکسیوندارها را بهتزده کرد.

اما خرید چنین خودرویی تنها به معنای تحویل یک کلید نیست. مالک جدید وارد مرحلهای میشود که بیشتر شبیه روند طراحی یک اثر هنری است. او جلسات خصوصی با خود گوردون موری، خالق مکلارن F۱ خواهد داشت تا مشخص کند که خودرو دقیقا چگونه مطابق سلیقهاش ساخته شود. حتی جلسات تست رانندگی به همراه داریو فرانچیتی، قهرمان سهباره ایندی ۵۰۰ برایش در نظر گرفته شده؛ فرصتی که کمتر کسی در جهان تجربهاش را خواهد داشت.
پایان این سفر نیز با یک هدیه کمنظیر همراه است: یک کتاب ۵۰۰ صفحهای، شامل طرحها، یادداشتها و مراحل ساخت خودروی اختصاصی او. کتابی که بهتنهایی میتواند اثری کلکسیونی باشد.
شاهکار مهندسی

اما خود S۱ LM چه ویژگیهایی دارد که چنین ارزشگذاری خارقالعادهای را توجیه کند؟ طراحی بیرونی آن ادای دینی است به مکلارن F۱ GTR قهرمان لمانز ۱۹۹۵. زیر این پوسته، نسخهای تقویتشده از T.۵۰ قرار دارد، مجهز به یک V۱۲ تنفس طبیعی ۴٫۳ لیتری با قدرت حدود ۷۱۰ اسب بخار و گیربکس شش سرعته دستی؛ ترکیبی که عملا تبدیل به یک شاهکار مهندسی شده است.

کابین نیز مانند F۱، با صندلی راننده در مرکز طراحی شده؛ یک چیدمان اسطورهای که تنها در معدودی از خودروهای تاریخ تکرار شده است. گفته شده که صدای موتور آنقدر بلند خواهد بود که راننده باید از هدفون استفاده کند؛ ویژگی خاصی که بهنوعی یادآور ریشههای مسابقهای آن است.

وضعیت تولید خودرو در هالهای از ابهام است. در ابتدا عنوان شده بود که هر پنج دستگاه S۱ LM قبل از رونمایی فروخته شدهاند. حتی شایعه شده بود یک نفر همه پنج شاسی را خریده است. اما حراج شاسی شماره یک نشان میدهد که شاید این داستان کامل نباشد. با شروع تحویلها در سال ۲۰۲۶، احتمالا پرده از این راز نیز برداشته خواهد شد.
منبع: motor۱
۵۸۳۲۲






نظر شما