بلوا بر سرِ «دو قرن سکوت»/ هجمه بی‌سابقه کاربران علیه همایون کاتوزیان!

کاتوزیان «دو قرن سکوت» را محصول «احساسات پان‌ایرانیستی» دهه سی خوانده بود و تأکید داشت که فرضِ سکوت ایرانیان پس از حمله اعراب اساسا با واقعیت تاریخی سازگار نیست. او نمونه آورد که دانشمندانی چون زکریای رازی و ابن‌سینا در قرون ابتدایی اسلام فعال بودند و آثارشان را به زبان بین‌المللی آن روزگار ـ عربی ـ نوشتند.

فهیمه نظری: روز بیست‌وششم آبان‌ماه، به مناسبت هشتادوسومین سالروز تولد دکتر همایون کاتوزیان، استاد اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه آکسفورد، یادداشتی از او را به نقل از ایبنا در خبرآنلاین بازنشر کردیم؛ یادداشتی که در آن کاتوزیان به نقد کتاب «دو قرن سکوت» اثر دکتر عبدالحسین زرین‌کوب پرداخته بود. به ‌محض انتشار این مطلب با تیتر «کاتوزیان: دو قرن سکوت محصول احساسات بود، نه واقعیت تاریخ» موجی از واکنش‌ها علیه کاتوزیان در بخش دیدگاه‌ها شکل گرفت؛ واکنش‌هایی نه از جنس نقد علمی، بلکه برخاسته از خشم، حس ملی‌گرایی و جدال‌های دیرینه تاریخی.

در متن یادداشت، کاتوزیان «دو قرن سکوت» را محصول «احساسات پان‌ایرانیستی» دهه سی خوانده بود و تأکید داشت که فرضِ سکوت ایرانیان پس از حمله اعراب اساسا با واقعیت تاریخی سازگار نیست. او نمونه آورد که دانشمندانی چون زکریای رازی و ابن‌سینا در قرون ابتدایی اسلام فعال بودند و آثارشان را به زبان بین‌المللی آن روزگار ـ عربی ـ نوشتند. همین گزاره، کافی بود تا سیل واکنش‌ها روانه شود و تقریبا از نخستین ساعت انتشار، دیدگاه‌هایی احساسی و بیشتر خشم‌آلود کاربران، صفحه خبر را به میدان نبردی میان دو نوع خوانش از تاریخ بدل کند: «ایرانِ زخمیِ زرین‌کوبی» در برابر «ایرانِ علمیِ کاتوزیانی».

موج اول: دفاع از زرین‌کوب و حمله بی‌قیدوشرط به کاتوزیان

بخش عمده‌ای از کاربران با ادبیاتی مبتنی بر غیرت ملی به مخالفت با کاتوزیان برخاستند. نخستین واکنش‌ها با عبارت‌هایی چون «تو که راست می‌گی، روح دکتر زرین‌کوب شاد!» و «درود بر شرف دکتر زرین‌کوب، به‌راستی مرد میهن‌پرستی بود» فضای احساسی را شکل دادند...

چند کاربر نیز یادآور شدند که خودِ زرین‌کوب پس از جلساتی با مطهری، کتاب کارنامه اسلام را نوشت که به‌ نوعی نقد و تعدیل دیدگاه پیشین اوست.

گروهی هم از دفاع بی‌قید خود دست نکشیدند و حمله را شخصی‌تر کردند: «آقای کاتوزیان دیر به تکاپو افتادی، متأسفم برات» یا «مورخ مجیزگو کاتوزیان» و حتی: «هر بی‌سوادی قلم به‌دست گرفته و به بزرگان ایران می‌تازد، تفو بر تو»!

موج دوم: ضدیت عاطفی با «مورخ غرب‌نشین»

در محور دوم واکنش‌ها، محل اقامت و سابقه دانشگاهی کاتوزیان به نشانه «بی‌وطنی» و یا چرخش خودخواسته نگاه او برای اخذ مجوز بازگشت به ایران تعبیر شد؛ حال آن‌که کاتوزیان برای رفت و آمد به ایران مشکلی ندارد. کاربرانی نوشتند: «از جایی که مدرک گرفته و حرفش مشخصه، برده‌ کی هست و...»

نمونه گروه دوم نیز این کامنت بود: «احتمالا ایشان مشکلاتی برای ورود وخروج به ایران دارن که پاچه‌خواری می‌کنن والا دوقرن سکوت بامنابع مشخص شده واعلام شده نشرشده...»!

به تعبیر دیگر تردید نسبت به استقلال فکری این استاد مقیم آکسفورد، به نماد همان ازخودبیگانگی خودخواسته تبدیل شد که از نگاه بسیاری، مانع درک عاطفی از رنج تاریخی ایران است.

موج سوم: اقلیت موافقان

در میان انبوه طوفان ملی‌گرایانه، نسخه‌ اقلیت ولی قابل‌توجهی نیز پدیدار شد که در دفاع از رویکرد انتقادی کاتوزیان نوشتند: «وجدان تنها محکمه‌ای است که خطا ندارد، درود بر کاتوزیان.» یا «بالاخره یکی حقیقت را گفت».

این گروه تلاش داشتند ملی‌گرایی را از تاریخ‌نگاری جدا کنند و بر ضرورت بازخوانی علمی گذشته تأکید ورزند. یکی از کامنت‌گذاران نیز با استناد به مقدمه چاپ دوم دو قرن سکوت نوشت که خودِ زرین‌کوب بعدها از «تعصب و خامی جوانی» سخن گفته و درواقع بر نقد کاتوزیان صحه گذاشت.

موج چهارم: جدال دانشی در میانه احساسات

چند نظر انگشت‌شمار نیز در دل این غوغا تگاهی تاریخی‌تر داشتند که جالب توجه بود؛ این افراد بر این نکته تاکید کردند که زرین‌کوب در دو قرن سکوت به دوره‌ای مشخص، یعنی قرون اول تا سوم هجری، اشاره کرده است و آوردن مثال‌هایی چون ابن‌سینا و رازی، متعلق به قرون بعدی، از سوی کاتوزیان بی‌ارتباط و مغالطه‌آمیز است. یکی نوشت: «علی‌الظاهر شما آقای کاتوزیان اصلا به عمد نمی خواهید توجه کنید! مرحوم زرین کوب دو قرن اول بعد از هجوم اعراب را گفته اند و درست هم گفته اند. ابن سینا و رازی چهار قرن بعد از اسلام ظاهر شدند.»

لحن دیگری اما احترام‌آمیزتر و با احتیاط بیشتری همراه بود: «جناب کاتوزیان گرامی آدم می‌ترسه از بزرگی مثل شما ایراد بگیره ولی حتمن دقت فرموده بودید که دو قرن سکوت دو قرن از حمله اعراب تا حکومت طاهریان یعنی در قرن سوم بوده و شما می‌فرمایید در قرون هفتم و نهم و دهم ما دوران شکوفایی علمی داشتیم ! انصافا منکر ویرانی‌های بعد از حمله اعراب هستید؟!»

با این حال چنین طنین‌های میانه‌رویی در میان موج هجمه کاربران دیگر چندان به چشم نیامد.

همین‌که پای «ایران» به میان آید...

واکنش‌ها به یادداشت همایون کاتوزیان نشان داد که در ایران، کتاب «دو قرن سکوت» دیگر صرفا نه یک اثی تاریخی، بلکه نمادی از هویت ایرانی است؛ چنان‌که هر نقدی به آن، به ‌منزله تعرض به غرور ملی تلقی می‌شود و منطق را به محاق می‌برد!

بخش بزرگی از این واکنش‌ها به ‌جای مواجهه‌ محتوایی با استدلال‌های کاتوزیان، میان «دانشگاه آکسفورد» و «ایران‌دوستی» دو جبهه‌ خیالی ساختند؛ گویی هر نگاه تاریخی بیرون از مرزهای ایران الزاما «بی‌ریشه» و «اجنبی‌زده» است.

و سخن آخر این‌که کاتوزیان شاید در جایگاه پژوهشگر و از نگاه علمی کتاب یادشده را به نقد کشید، اما موج واکنش‌ها نشان داد که در شرایط کنونی، هرآن‌چه مربوط به هویت ایران است، فارغ از این‌که از جانب چه کسی و با چه نیتی مطرح شود، می‌تواند دوقطبی خشنی میان عقل و احساس، میان داوری علمی و تعصب ملی برانگیزد؛ دوقطبی‌ای که نشان می‌دهد گفت‌وگو درباره‌ تاریخ و هویت در ایران، همچنان بیش از آن‌که علمی باشد، جولانگاه احساسات برخاسته از شرایط است.

۲۵۹

کد مطلب 2147314

برچسب‌ها

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 13
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۴
    17 16
    حمله کنندگان هم اهل مطالعه نیستند و هم زرین کوب را نمی شناسند و هم ثابت می کنند که اسلام ستیز و عرب ستیز هستند و به آن معترف و افتخار می کنند . کسی به آنها بگوید که خود زرین کوب بعدا همه آن ادعاهای اسلام و عرب ستیزانه را رد و نادرست اعلام کرد
    • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
      0 0
      دو قرن سکوت درباره اسلام ستیزی و عرب ستیزی نیست . پرفسور اهل مطالعه . درباره ظلمی هست که به این ملت شد در 200 سال /کاتوزیان هم ........
  • DE ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۴
    20 12
    اشتباه را شما سایت خبری می‌کنید که هر موضوعی را به رای مردم می‌گذارید. بحث‌های علمی و تاریخی را، که نتیجه‌ی سال‌ها کوشش و پژوهش است، نباید در معرض داوری مردم هیجان‌زده و خشمگین کوچه و بازار گذاشت.
  • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۴
    0 0
    من دو قرن سکوت و حدیث خوش سعدی و چند اثر از زنده یاد زرین کوب را خوانده ام ، بنده خدا چند بار از هرودوت صحبت میکنه خودش میگه به حرف های هرودوت اعتبار چندانی قائل نیست و کتاب حاصل غرض ورزی نیست [...]
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۴
    6 11
    چپی ها را بزار کنار از جمله کاتوزیان کسی با دو قرن سکوت مشکلی ندارد.کسی که نفاوت قرنین ابتدایی را با چهارصد سال بعد نمیداند قضاوتش ارزش ندارد.
  • بی نام IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۴
    9 12
    استاد زنده یاد زرین کوب در سال ۱۳۳۶ در یادداشتی بر کتاب دوقرن سکوت متذکر شدند برخی از مطالب کتاب ناشی از احساسات ایشان بوده وآنها را اصلاح کردند .
  • بی نام IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۴
    7 4
    استاد زنده یاد زرین کوب در سال ۱۳۳۶ در یادداشتی بر کتاب دوقرن سکوت متذکر شدند برخی از مطالب کتاب ناشی از احساسات ایشان بوده وآنها را اصلاح کردند .
  • نرایمان IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۴
    8 26
    من این کتاب را خوانده ام . سراسر نفرت پراکنی است و هیج ارزش تاریخی ندارد. درود بر استاد کاتوزیان ، باید جلو نژاد پرستی و رشد ناسیونالیست کور را گرفت وگرنه سرنوشت جامعه هیتلری در پیش روی ایرانیان خواهد بود.
    • متفکر IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
      0 0
      بالاخره سر پیچ تاریخ باید ببن هیتلر و صهیونیستها یک مسیر را انتخاب کرد . هیتلر میدانست روزی بن گویر و نتانیاهو ظهور خواهند کرد .
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
    0 3
    به هر حال نحوه زیست هر کس منجر به نوعی قضاوت می شود محل زندگی و عناوین جناب کاتوزیان و زیست مرحوم زرین کوب از بعد از انقلاب عزلت و انزوا و قدرناشناسی مرگ در گمنامی و در خاک ایران پس از انقلاب
  • بهروز IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
    1 0
    بیشتر مردم گرفتار فضای مجازی هستند وکتابخوان نیستند وحوصله کتاب ندارند ونظر های که می دهند احساسی وهیجان زدگی است استاد بزرگی چون کاتوزیان عقلی وسند بدون احساس حرف می زنه وحرفش کاملا درسته ومتاسفانه بعضی زود گارد می گیرند واین از شرایط این زمانه است
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۴/۰۹/۰۵
    0 0
    خود زرین کوب بعدها و در زمان پهلوی نوشت که در دو قرن سکوت بدون سند و مدرک تاریخی ، ادعاهای نادرستی مطرح کرده و نباید این کار را می کرد ، چند دهه بعد اما ، هنوز هم احساسات اسلام ستیزانه و عرب ستیزانه به عنوان سند!! و مدرک!! به همان نوشته های رسما غلط زرین کوب استناد کرده و ارجاع می دهند و ذهن و فکر خود را سیراب می کنند .

آخرین اخبار

پربیننده‌ترین