به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از ایبنا، آیین رونمایی از کتاب «تاریخ شفاهی دفاع مقدس؛ روایت سردار محمدعلی آسودی» با عنوان «هنر تبلیغات در جنگ»، یکشنبه نهم آذرماه ۱۴۰۴، با حضور چهرههای نظامی چون علیاکبر پورجمشیدیان، معاون امنیتی وزیر کشور، سردار نایینی، سخنگو و معاون روابط عمومی سپاه، سردار اثباتی، سردار آسودی، راوی کتاب، سردار رمضان شریف، رئیس مرکز اسناد، تحقیقات و نشر معارف دفاع مقدس و مجاهدتهای سپاه، سردار فروتن، سردار رجبیمعمار و جمعی از پیشکسوتان و پژوهشگران دفاع مقدس در سالن همایشهای مرکز اسناد، تحقیقات و نشر معارف دفاع مقدس و مجاهدتهای سپاه برگزار شد.
علیاکبر پورجمشیدیان با اشاره به نگارش محتوایی که با هدایت سردار آسودی تکمیل شده است، گفت: من مطالب را منظم نوشتم، ولی هدایتشان در ثبت و چگونگی بیان مطالب مؤثر بود. او با بیان اینکه این آثار در آینده از ارزش بالایی برخوردار خواهند بود، اظهار کرد: قطعا میدانم که اینها در آینده جزو آثار خوب آسودی خواهد بود که امیدوارم انشاءالله استفاده شود.
معاون امنیتی وزیر کشور با ادای احترام به خانواده بزرگ تبلیغات و فرهنگ دفاع مقدس، تصریح کرد: من ادای احترام میکنم به همه شهدای تبلیغات و همه بزرگان تبلیغات، پیشکسوتان تبلیغات، بزرگانی که اینجا هستند، آنهایی که نیستند. پورجمشیدیان با تأکید بر پشتکار و روحیه خستگیناپذیر سردار آسودی، افزود: خصوصاً شخص استاد آسودی که تا همین الان هم مشغول است و همین الان هم که کسالت دارد باز مشغول است.
او با اظهار به اینکه وی شخصیتی وقفشده در کار است، خاطرنشان کرد: یعنی یک لحظه از زندگیاش به بطالت نرفته است.
ایده تجمیع امکانات نظامی و شبیهسازی فضا
سردار مجید رجبیمعمار با اشاره به نارضایتی و گلهمندی که پیشتر توسط شهید آوینی مطرح شده بود، گفت: بچهها که به منطقه اعزام میشدند، اذعان میکردند که امکان داشتن یک لوکیشن مناسب و تسهیلاتی که بتوانند بهراحتی در آن فیلمسازی کنند، روزبهروز دشوارتر میشود.
او با بیان اینکه ایده تجمیع امکانات نظامی و شبیهسازی فضا نیازمند یک شهرک بزرگ بازی و تفریحی دفاع مقدس بود، اظهار کرد: این شهرک باید برای قشر نوجوان و جوان نیز قابل استفاده باشد. سردار رجبیمعمار با تصریح به اینکه برای عملیاتی ساختن این ایده، وجود یک آدم کُننده میدانی و بلدوزر در حوزه فرهنگ ضروری بود، افزود: پس از بررسیهای فراوان، هیچکس بهتر از آقای آسودی برای این موضوع یافت نشد.
او با بیان اینکه اقدامات آقای آسودی امری عادی نیست، تصریح کرد: ۶۰۰ تا ۷۰۰ هکتار زمین که در حاشیه اتوبان اصلی کشور واقع شده است، با سالها درگیری حقوقی، نزاع و دادگاه و با همکاری هزاران نهاد برای آزادسازی آن تلاش شد. سردار رجبیمعمار با اشاره به اینکه کار بهسرعت پس از پذیرش مسئولیت توسط وی آغاز شد، تأکید کرد: ایشان همت گمارد؛ یعنی از زمانی که مسئولیت را پذیرفت، در کمتر از یک سال این مجموعه راهاندازی گردید.
او با اظهار به اینکه این مجموعه در حال حاضر به ثمر نشسته است، خاطرنشان کرد: این یک مجموعه بسیار عظیم و یک سرمایه فوقالعاده ذیقیمت برای دفاع مقدس محسوب میشود. سردار رجبیمعمار با اشاره به مساعی آقای آسودی در بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس، گفت: ایشان در بنیاد حفظ آثار و ارزشهای دفاع مقدس حضور یافتند و زحمات بسیاری را متحمل شدند.
او با بیان اینکه کتاب جدیدی در دست تألیف است، اظهار کرد: به همت آقای آسودی، کتاب دیگری در دانشگاه امام حسین (ع) در حال آمادهسازی است. این کتاب در حوزه جمعآوری تجربیات، خاطرات و تجربیات عملی است که تبدیل به... درسگفتارهایی در حوزه هنرهای تجسمی دفاع مقدس خواهد شد.
او با اشاره به دشواریهای تکمیل این اثر، تأکید کرد: قطعا و بدون هیچگونه تعارفی اگر پیگیری مجدّانه آقای آسودی نبود، این کتاب به سرانجام نمیرسید.
الفت ملی و انتقاد از تحریف چهره خانوادههای سپاه
سردار رمضان شریف، مشاور فرمانده کل سپاه، در این مراسم یادآور شد: یکی از برکات دفاع مقدس، الفت و برادری شکلگرفته در اوج ایثار است که میدانی برای نمایش اخلاص و صفای باطن بود. وی با انتقاد از روایت نادرست دشمن، بیان کرد: دشمنان سپاه و انقلاب همواره در تلاش بودند از خانوادههای سپاه چهرهای ترسیم کنند که هیچ نسبتی با واقعیتهای جاری در زندگی آنان ندارد.
رئیس مرکز اسناد، تحقیقات و نشر معارف دفاع مقدس و مجاهدتهای سپاه افزود: ما چون حرفهای نبودیم که روایت واقعی زندگی و بالندگی سرداران را خوب تبیین کنیم، متأسفانه این چهره غلط ترسیم شده است. او خاطرنشان کرد: انتشار برخی ویدئوها برای تخریب چهره انسانهای خدوم، حسابشده و توسط دشمن برنامهریزیشده است.
سردار شریف به رعب دشمن از سرمایههای انسانی سپاه اشاره کرد و گفت: اینکه صهیونیستها در جنگ ۱۲ روزه، نزدیک ۲۰ سردار سپاه را همزمان ترور کردند، نشاندهنده رعبی است که دشمن از نفس کشیدن این سرمایههای انسانی دارد. وی در پایان بر لزوم ترویج فرهنگ دفاع مقدس در پی جنگ اخیر تأکید کرد.
تأکید بر اهمیت اسناد تبلیغاتی
در ادامه امیرمحمد حکمتیان، رئیس گروه تاریخ شفاهی مرکز، با اشاره به کتاب تاریخ شفاهی سردار آسودی اظهار کرد: ثبت تجربیات تخصصی در حوزههایی نظیر تبلیغات، به درک جامعتری از مدیریت جنگ کمک خواهد کرد. وی اشاره کرد: این کتاب بیستودومین اثر در حوزه تاریخ شفاهی واحدهای تبلیغات سپاه است و تلاش دارد تا نقش یگانهای تبلیغاتی را مستند سازد.
۱۰ سال روایتگری متعهدانه
در ادامه سردار محمدعلی آسودی، راوی کتاب، به دوران طولانی نویسندگی خود اشاره کرد و گفت: من از سال ۵۸ تا ۶۸ هر روز و بدون استثنا تمام خاطرات و وقایع مهم را نوشتهام. این نوشتهها شامل جلساتی با «آقا محسن، آقا عزیز و آقا رحیم» نیز بوده است. وی ضمن تقدیر از زحمات همکاران در مستندسازی، بیان کرد: اگر بچههای تبلیغات نبودند، هیچ اثری از آثار دفاع مقدس وجود نداشت.
آسودی شخصیتی هنرمند و مستندنگاری پیشرو بود
در ادامه سردار بهروز اثباتی، نویسنده کتاب، در سخنان خود کار نگارش بر زندگی سردار آسودی را سهل و ممتنع خواند و گفت: رازهای موضوع تبلیغات در جنگ بههیچ عنوان بحث و تبیین نشده است. سردار اثباتی تصریح کرد: سردار آسودی شخصیتی بود که هرجا احساس میکند انقلاب به وجودش نیاز دارد، آنجا حاضر است.
وی بر بُعد هنری سردار آسودی تأکید و اشاره کرد: آسودی در حین توانمندی در حوزه مدیریتی، هنرمند است و این خیلی عجیب است.
وی به ویژگی مستندسازی سردار آسودی اشاره و اظهار کرد: آقای آسودی جزو معدود برادرانی است که نوشته تست، جلسه در کجا، ساعت چند و حضور چه کسانی، چگونه؛ یعنی مستندسازیای که در سالهای اول انقلاب ایشان به عنوان یک پیشرو میتواند سازماندهی بکند.
سردار اثباتی خاطرنشان کرد: در نگارش این اثر، قلم خودش پیش میرفت و خودش هدایت میشد و این امر یکی از ویژگیهای کار در حوزه دفاع مقدس است.
سردار محمدعلی آسودی، فرمانده و پیشکسوت عرصه تبلیغات جبهه و جنگ ضمن تقدیر از فداکاری همسران و خانوادههای رزمندگان، به فداکاری خانوادهاش اشاره و بیان کرد: در اوایل انقلاب، زن قهرمانم را با یک فرزند تنها گذاشتم و به کردستان رفتم. آنجا خبرهای مربوط به تهدیدات برای خانوادهام آزاردهنده بود و تحمل آن خیلی مشکل بود. در دوران دفاع مقدس هم مدتها به جبهه میرفتم و دو ماه، سه ماه آنجا بودم.
وی به تجربه زندگی در مناطق جنگی اشاره کرد و یادآور شد: یک سال و نیم همسرم را به منطقه بردم، چند ماه در پادگان الله اکبر غرب بودیم که خیلی بمبارانهای شدیدی بود.
زحمات مرکز اسناد و ثبت آثار شهدا
وی با اشاره به همت افرادی چون سردار نائینی و سردار رجبی معمار در حمایت از کار مستندسازی، اظهار کرد: همکاران و بالاخص سردار نایینی هم بنده را خیلی تشویق کردند تا روایت خود را از دوران دفاع مقدس بیان کنم. این کتاب، حاصل زحمتی است که مرکز و آقای اثباتی متحمل شدند.
این فرمانده و پیشکسوت عرصه تبلیغات جبهه به دوران طولانی نویسندگی خود اشاره کرد و افزود: من از سال ۵۸ تا ۶۸ هر روز و بدون استثنا تمام خاطرات و وقایع مهم را نوشتهام. این نوشتهها مربوط به نه فقط جلسات تبلیغات، بلکه جلساتی که با آقا محسن و آقا عزیز و آقا رحیم هم بودند، می باشد. این نگارشها در کنار اسناد و عکسها، منبع قویای برای پژوهش فراهم آورده است. همه اسناد و مدارک، را به مرکز اسناد، تحقیقات و نشر معارف دفاع مقدس و مجاهدت های سپاه، هدیه دادم.
او با اشاره به نقش بنیاد حفظ آثار، بر اهمیت حمایت از یادگارها و اسناد تأکید کرد: هر آنچه که قابل دیدن است، عکس و فیلم و هر آنچه قابل خواندن است، همه اینها کار بچههای تبلیغات است.
سردار آسودی با اشاره به اهمیت اسناد آرشیوی که توسط مرکز اسناد و آقای اثباتی جمعآوری شده است، خاطرنشان کرد: انشاءالله این کتابی که مستند ماست، باید ادامه پیدا کند.
او با تأکید بر اینکه اگر بچههای تبلیغات نبودند، هیچ اثری از آثار دفاع مقدس وجود نداشت، از تلاشهای صورت گرفته برای جمعآوری اسناد فرهنگی سخن گفت و بیان کرد: دوستان، سعی کنیم هرچه عکس و فیلم و یادداشت در مورد تبلیغات فرهنگ داریم را جمعآوری کنیم. ما تاکنون تمام دستنوشتههای پراکنده و آثار دفاع مقدس را با کمک همکاران چیدهمان کردهایم.
این فرمانده و پیشکسوت عرصه تبلیغات جبهه از وضعیت ساماندهی فعالیتهای تبلیغاتی گلایه و اظهار کرد: گله از خودم دارم، نه از شما. متاسفانه هنوز حوزه تبلیغات دفاع مقدس بدون رأس است. ما در هرکدام از رسته و معاونتهای دیگر جنگ، یکی دو تا پایهگذار میبینیم، اما بچههای تبلیغات، اقدامی نکردهاند.
وظیفه سنگین ترویج فرهنگ و انتقال مفاهیم به نسل جوان
او با اشاره به حساسیت دشمن نسبت به این حوزه، هشداری مهم را مطرح کرد: دشمن خوب ما را تجزیه و تحلیل کرده است. در شوروی ۳۰۰۰ پژوهش دانشگاهی در حوزه دفاع مقدس وجود داشت و در آمریکا، پژوهش دکتری روی مقوله شهید کار میکنند.
سردار آسودی با اشاره به اهمیت نقش تبلیغات، اظهار کرد: امروز به این نتیجه رسیدیم که باید از تبلیغات بگوییم، مبانیاش را تبلیغ کنیم، بحث کنیم، چون هر جملهای که شما عزیزان بنویسید، بیرون از ایران خریدار دارد. انقلابی چشمشان به شماها و آن هم در حوزه جنگ است.
وی با اشاره به تأثیر تحولات اخیر، اظهار کرد: جنگ ۱۲ روزه به اعتقاد من، یک بار دیگر توجهها را به موضوع دفاع مقدس، ایثار، مقاومت و همبستگی ملی را به رخ کشید. امیدوار هستم بتوانیم وظیفه خودمان را که ترویج فرهنگ دفاع مقدس است، آن مایه اصلی آن تحرک را بتوانیم به نسل جوانمان انتقال بدهیم.
بُعد هنری و قدرت مستندسازی آسودی
سردار بهروز اثباتی، نویسنده این اثر، در مراسم رونمایی، کار تدوین تاریخ شفاهی سردار آسودی را تجربهای سهل و ممتنع توصیف کرد و در ادامه خلأ تحقیقات جدی در حوزههای غیرمستقیم جنگ را مورد انتقاد قرار داد و گفت: رازهای موضوع تبلیغات در جنگ بههیچعنوان بحث و تبیین نشده است و نقش کلیدی فعالیتهای فرهنگی، تبلیغاتی و هنری در دفاع مقدس و تأثیرش بر محیطهای بینالملل، تاکنون بررسی نشده است.
وی با ترسیم سیمای جوانی سردار آسودی در سمنان، او را به عنوان رهبری انقلابی معرفی و بیان کرد: سردار آسودی، تمام نظام ارزشی خود را وارد انقلاب کرد و هر جا احساس میکرد انقلاب به او نیاز دارد، حاضر بود.
مولف کتاب «هنر تبلیغات در جنگ»، توانمندی سردار آسودی در عرصه هنر را یکی از ویژگیهای منحصربهفرد ایشان دانست که کار پژوهش را برای وی دشوار میساخت و عنوان کرد: این توانمندی سردار آسودی در مدیریت، در عین هنرمند بودن، خیلی عجیب است. به خاطر دارم در یک روستا، تئاتری را برگزار کردیم که پدر شهید در آن تئاتر تصمیم میگیرد تنها سلاحی که در اختیارش هست را روی پسرش انتخاب کند در واقع به روایتگری شهادت پسرش بپردازد و این تئاتر یکی از پدیدههای اثرگذار در پشت جبهه و درون جبهه بود.
سردار اثباتی به روش مستندسازی دقیق سردار آسودی اشاره کرد و گفت: آقای آسودی جزو معدود برادرانی است که جزئیات جلسه، ساعت و حضور افراد را به صورت مکتوب ثبت کرده است و این مستندسازی قوی، منبعی گرانبها برای پژوهش است.
لزوم تولید محتوای فرهنگی
او به تحلیلهای دقیق دشمن از ساختار دفاع مقدس اشاره کرد و متذکر شد: دشمن ما را خوب تجزیهوتحلیل کرده است؛ در شوروی ۳۰۰۰ پژوهش دانشگاهی در حوزه دفاع مقدس وجود داشت و در آمریکا پژوهش دکتری در رابطه با مقوله شهید در جریان است. نویسنده کتاب «هنر تبلیغات در جنگ»، با اشاره به دو بُعد زیستی انسان یعنی حقیقت عینی و مجازی، هشدار داد: دنیای مجازی امروز بیش از دنیای عینی ما نیاز دارد که ما از تبلیغات حرف بزنیم. هر جملهای که شما عزیزان بنویسید، بیرون از ایران خریدار دارد.
«هنر تبلیغات در جنگ» گامی مهم در راستای تعهد مرکز اسناد
امیرمحمد حکمتیان، رئیس گروه تاریخ شفاهی مرکز، در سخنان خود بر ارزش این پروژه در تکمیل پازل تاریخنگاری دفاع مقدس تأکید و اظهار کرد: ثبت تجربیات تخصصی در حوزههایی نظیر تبلیغات، به درک جامعتری از مدیریت جنگ کمک خواهد کرد. او با اشاره به جزئیات تولید این اثر با ارزش در حوزه تبلیغات بیان کرد: این کتاب پس از ۴۵ جلسه مصاحبه با سردار آسودی، با ویراستاری دقیق و طراحی تخصصی، در ۱۳ گفتوگو نهایی شده است.
رئیس گروه تاریخ شفاهی مرکز با اظهار به اینکه کتاب تاریخ شفاهی سردار آسودی، به طور خاص بر نقش حیاتی تبلیغات، روابط عمومی و جنگ روانی در دوران دفاع مقدس تمرکز دارد و بیستودومین جلد از مجموعه تاریخ شفاهی واحدهای تبلیغات سپاه محسوب میشود، خاطرنشان کرد: این کتاب تلاش دارد تا سهم یگانهای تبلیغاتی را در پیروزیها و حفظ روحیه رزمندگان به صورت مستند به نمایش بگذارد.
او افزود: انتشار «هنر تبلیغات در جنگ» گامی مهم در راستای تعهد مرکز اسناد دفاع مقدس به ثبت و نشر معارف جنگ، به ویژه در ابعاد فرهنگی و روانی آن تلقی میشود.
۲۵۹






نظر شما