انتشارات آفرینش‌گر هشت جلد از مجموعه 24جلدی داستان‌های الفی اتکینز را برای دومین بار منتشر کرد.

ایبنا نوشت: «شب بخیر الفی اتکینز»، «الفی اتکینز و دوست خیالی‌اش»، «تو ترسویی الفی اتکینز؟»، «بابایت چکار می‌کند الفی اتکینز؟»، «چه کسی الفی را نجات می‌دهد؟»، «خیلی زرنگی الفی اتکینز!»، «خوشحال باش الفی اتکینز!» و «زود باش الفی اتکینز!» عنوان‌های این مجموعه‌اند.

 

علی توکلی که به همراه نیلوفر نواری این مجموعه را ترجمه کرده درباره آن توضیح داد: چهار جلد نخست این مجموعه، برای نخستین‌بار در سال 1388 توسط انتشارات «هنرسرای اندیشه» منتشر شد. در سال 1390 امتیاز انتشار این 4 جلد و جلدهای بعدی این مجموعه به انتشارات «آفرینش‌گر» واگذار شد و به دلیل استقبال خوب مخاطبان امسال چاپ دوم این آثار روانه بازار کتاب شد.

 

«شب بخیر الفی اتکینز»، نخستین جلد از این مجموعه است و خواننده را به خوبی با خصوصیات اخلاقی دو قهرمان داستان، الفی و پدرش آشنا می‌کند: «این الفی اتکینز است؛ چهار سال دارد. او بعضی وقت‌ها بداخلاق و بعضی وقت‌ها خیلی خوب است. امشب او بداخلاق است. چون نمی‌خواهد بخوابد.»

 

پدر الفی هم در همان ابتدای داستان معرفی می‌شود: «این باباست. او همیشه خوش اخلاق است. خیلی خوش اخلاق.... مثل امشب؛» بی‌خوابی الفی و واکنش‌های خونسردانه پدر او به این موضوع، داستانی ساده و دوست‌داشتنی خلق کرده است و به دلیل همراه شدن با تصاویر گویا و زیبا در ذهن ماندنی می‌شود.


خیلی از بچه‌ها در مقطعی از زندگی تنهایی را تجربه می‌کنند. موقعیتی که همبازی و دوستی در اطرافشان نیست و این موضوع برای بسیاری از آن‌ها سخت است. الفی به تنهایی با پدرش زندگی می‌کند و خواهر، برادر یا دوستی ندارد و به همین خاطر در ذهن خودش دوستی خیالی به نام مالکوم را خلق کرده و تمام ساعت‌های تنهایی‌اش را با او سپری می‌کند. با ورود یک پسربچه واقعی به زندگی الفی اتفاقات جدیدی می‌افتد که داستان کتاب «الفی اتکینز و دوست خیالی‌اش» را می‌سازد.

 

ترسو بودن واژه منفی است و بیشتر آدم‌ها از بیان ترسشان خودداری می‌کنند اما الفی ترسو است و با شجاعت این موضوع را بیان می‌کند و وقتی پای دعوا به میان بیاید می‌گوید: «من با کسی دعوا ندارم. من دعوا نمی‌کنم. من جراتشو ندارم!» اما ماجرا به همین حرف ختم نمی‌شود. ماجراهایی را که بعد از این اعترافات اتفاق می‌افتد می‌توانید در جلد سوم از مجموعه داستان‌های الفی به نام «تو ترسویی الفی اتکینز؟» بخوانید.

 

«بابایت چکار می‌کند الفی اتکینز؟»، چهارمین جلد از این مجموعه است که داستانی درباره اهمیت نظم و ترتیب در انجام کارهای مختلف را نشان می‌دهد. الفی دوست دارد همه کارها را با هم انجام می‌دهد اما پدرش معتقد است: «هر چیز به جای خود.» شاید حدس بزنید که بی‌نظمی الفی ماجرایی درست می‌کند اما این‌طور نیست. پس کتاب را بخوانید و با الفی همراه شوید.

 

«چه کسی الفی را نجات می‌دهد؟» هم مانند جلد دوم این مجموعه داستانی درباره دوستی است و نیاز انسان به یک همراه و دوست را نشان می‌دهد. الفی چهار ساله به تازگی ساکن محله جدیدی شده است؛ هیچ کس را نمی‌شناسد و به همین دلیل احساس تنهایی می‌کند. اینجاست که پای مالکوم دوست خیالی‌اش به داستان باز می‌شود اما دوست واقعی می‌تواند کارهایی انجام دهد که از عهده دوست خیالی خارج است.

 

در کتاب «خیلی زرنگی الفی اتکینز!»، الفی احساس می‌کند بزرگ شده است اما دیگران این را نمی‌دانند. به همین دلیل الفی با زرنگی نقش یک بچه کوچولو را بازی می‌کند و به این شکل به بزرگ‌ترها به ویژه پسرعموهایش ثابت می‌کند که خیلی زرنگ است!

 

نویسنده در «خوشحال باش الفی اتکینز!»، یکی دیگر از مشکلاتی را موضوع داستان قرار داده است که شاید بسیاری از بچه‌ها و حتی بزرگ‌ترها با آن مواجه شده باشند. احساس افسردگی بعد از تعطیلات موضوع جلد هفتم از مجموعه داستان‌های الفی اتکینز است.

 

«زود باش الفی اتکینز!» آخرین جلدی است که از مجموعه 24 جلدی داستان‌های الفی اتکینز به زبان فارسی منتشر شده است. این داستان اهمیت وقت‌شناسی و برنامه‌ریزی برای انجام به موقع کارها را در قالب یکی دیگر از ماجراهای کودکانه الفی بازگو می‌کند. یکی از نکات مورد توجه در این داستان و دیگر داستان‌های الفی این است که در آن‌ها همیشه بچه‌ها نیستند که کارهای اشتباه انجام می‌دهند و گاهی بزرگ‌ترها هم اشتباه می‌کنند و این بچه‌ها هستند که اشتباهاتشان را به آن‌ها یادآور می‌شوند. نکته‌ای که در آموزش مفاهیم اخلاقی به کودکان نقش موثری دارد.

 

داستان‌های الفی اتکینز را گونیلا برکستروم در سال 1972 به زبان سوئدی نوشت؛ بعدها این مجموعه به زبان‌های دیگری نیز ترجمه شد و شخصیت اصلی آن که Alfons Aberg نام داشت با نام انگلیسی‌اش، «الفی اتکینز» شهرت جهانی یافت.

 

سریال انیمیشن الفی اتکینز یکی از پرطرفدارترین مجموعه‌های تلویزیون ایران در دهه‌ 60 بود. «الفی اتکینز» پسربچه‌ای است که تنها با پدرش زندگی می‌کند و اتفاق‌های ساده‌ زندگی این خانواده کوچک مفاهیم عمیق روان‌شناسی را برای بچه‌ها بیان می‌کند.
 

 

 ساکنان تهران برای تهیه این کتاب ها می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 215826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =