جهانی شدن موجب تشدید عدم قطعیت ها می​شود و انگیزه های جدیدی برای پاک سازی فرهنگی ایجاد می کند، در حین اینکه ملت​های بیشتری از توهم حاکمیت ملی یا رفاه خلاص می​شوند، این منجر به خشونت بیشتر در دنیای معاصر می​شود.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «نظریه پردازان بزرگ جهانی شدن» نوشته اندرو جونز با ترجمه مسعود کرباسیان و هامایک آودیس یانس از سوی انتشارات چشمه منتشر شد.

 

در پشت جلد این کتاب که در شاخه علوم انسانی ناشر، منتشر شده می خوانیم:

«بحث جهانی شدن از گستردگی زیادی در دوران کنونی برخوردار است، آشنایی با این مبحث ضرورت جدی برای صاحب نظران و علاقمندان فراهم آورده است. این کتاب به نظرات متفکران مطرح این حوزه می پردازد و سعی شده که درک دقیقی از مهم ترین و اثرگذارترین اندیشه های مربوط به جهانی شدن ارائه دهد. این کتاب، بررسی مجموعه ای از استدلال های بنیادین درباره ماهیت اندیشه جهانی شدن و شناسایی اختلاف نظرهای دیدگاه های گوناگون و پیامدهای آن ها برای مسیر آینده تفکر درباره جهانی شدن از دید نظریه پردازان بزرگ است.»

 

در بخشی از فصل سوم کتاب «نظریه مفهومی آنتونی گیدنز» می خوانیم:

«گیدنز می گوید که در دوره ای از دگرگونی های تاریخی زندگی می کنیم. او بر این باور است که در دنیای مهارناپذیر احساس «فقدان کنترل» می کنیم  و بسیاری از عوامل از قبیل علم و فناوری که کمک می کردند تا زندگی بیشتر قابل پیش بینی به نظر برسد، تاثر معکوس دارند. بنابراین او می گوید که جهانی شدن «در حال تجدید ساختار بسیار عمیق شیوه زندگی ماست».

 

همچنین در فصل دوازدهم «نظریه فرهنگی آرجون آپادورای» می خوانیم:

 

«آپادورای در کتاب ترس از تعدادی اندک، از قرار معلوم تا حدی به منتقدان مدرنیته گسترده پاسخ می دهد که معتقدند «به جنبه های تاریک جهانی شدن، مثل خشونت، طردکردن، و نابرابری فزاینده» توجه کافی نشده است...او می گوید جهانی شدن موجب تشدید عدم قطعیت ها می شود و انگیزه های جدیدی برای پاک سازی فرهنگی ایجاد می کند، در حین اینکه ملت های بیشتری از توهم حاکمیت ملی یا رفاه خلاص می شوند. این منجر به خشونت بیشتر در دنیای معاصر می شود زیرا خشونت در مقیاس وسیع را تشدید می کند، زیرا امکان برخورد میان منطق عدم قطعیت و آنچه را که آپادورای «ناتمامی» می نامد فراهم می کند.»

 

 

کرباسیان، یکی از مترجمان این کتاب درباره اثر می گوید: «از زمانی که کلمه globalization در دهه 60 میلادی مطرح شد و صاحب نظران به این موضوع پرداختند، به این امر به عنوان یک فرآیند نگاه کردند و تقریبا کسی آن را امری برنامه‌ریزی شده که به تعبیر جهانی سازی ترجمه شده نمی‌داند و اگر کشور یا شرکتی، از آن به نفع خود در سطح جهانی بهره برده است، جزو برندگان تلقی می‌شود، مانند چین، هند و سایر کشورهایی که از فرصت جهانی شدن بهره برده‌اند و اگر کسی معنای جهانی شدن را جور دیگری برداشت می‌کند یا باید واضع نظریه و مرجع قابل ارجاع را مشخص کند یا خود فارغ از مکتب و نظریه‌هایی که وجود دارد، دست به تدوین آن بزند. در کتاب نظریه پردازان بزرگ جهانی شدن، اغلب نظریه‌ها مطرح شده است یا کتاب نظریه‌های جهانی شدن یا جهانی شدن و مخالفان آن، هیچکدام برداشت جهانی‌سازی ندارند. حتی مخالفان جهانی شدن به مواردی از قبیل فقر و تبعیض‌نژادی، بی‌اخلاقی و اپیدمی‌ جهانی در خصوص مسائل بهداشتی اشاره می‌کنند نه به یک امر برنامه‌ریزی و یک مفهوم که با گسترش تکنولوژی، توسعه زیرساخت ارتباطات، پایان جنگ سرد، رشد مهاجرت، تقسیم کار جهانی، نقش سازمان‌های بین‌المللی و فشردگی زمان و مکان، و... شکل و گسترش یافته و به پویایی خود ادامه می‌دهد. کلمه جهانی‌سازی که مترجمان فارسی برای globalization وضع کرده‌اند مبتنی بر این برداشت است که تکنولوژی به استعمار نو کمک می‌کند.»


 

شایان ذکر است «اندرو جونز» نویسنده این کتاب، استاد دانشگاه «برک بک» لندن است و قبل از این کتاب‌های واژه‌نامه توصیفی جهانی شدن، مشاوره مدیریت و بانکداری در عصر جهانی شدن، جغرافیای انسانی و مقالات متعددی را چاپ کرده است.

 

«نظریه پردازان بزرگ جهانی شدن» با قیمت 9500 تومان منتشر شده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این آثار را تلفنی سفارش بدهند.


6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =