ایران همچنان از "نظام اقتصادی ضعیف"،"سیاست خارجی غیرکارآمد" و "ناهماهنگی بین مسئولین کشوری" در رنج است. <BR>

سایت پیشکسوت: سالگرد فتح خرمشهر همواره یادآور رشادت ها، از خودگذشتگی و فداکاری نسل جوان آن دوران برای حفظ ارزش ها و خاک ایران است؛ به نظر می آید در شرایط کنونی ایران باید از دستاوردهای دفاع مقدس و نتایج آن به نحو احسن بهره برد، در این راستا سردار حسین علایی رییس سابق ستاد مشترک سپاه و فرمانده نیروی دریایی سپاه معتقد است که "نظام شایسته سالاری" که در زمان جنگ افراد باهوش تر و فداکارتر را در سمت های مدیریتی قرار می داد هم اکنون تا حدود زیادی برقرار نیست.

در شرایط کنونی کشور چگونه می توان آنچه از جنگ منتج شد و به عنوان دستاورد برایمان باقی مانده است را مدیریت کرد؟

نتایج جنگ نشان داد که برای نیل به پیروزی علاوه بر "فداکاری های رزمندگان" و تلاش فرماندهان برای "طرح ریزی عملیات های موفق"،نیاز به طراحی یک "دیپلماسی جنگی کارآمد و واقع گرا" و نیز "پشتیبانی اقتصادی قوی درون زا" و همچنین "همدلی و همکاری مسئولین کشوری" و نیز "وجود مهندسی و صنایع قوی" در کشور است. به نظر می رسد که این مشکلات هنوز در کشور برطرف نشده است و ایران همچنان از "نظام اقتصادی ضعیف"،"سیاست خارجی غیرکارآمد" و "ناهماهنگی بین مسئولین کشوری" در رنج است. "نظام شایسته سالاری" که در زمان جنگ افراد باهوش تر و فداکارتر را در سمت های مدیریتی قرار می داد هم اکنون تا حدود زیادی برقرار نیست و عملا افراد مطیع تر و تابع تر بدون داشتن سایر شایستگی های لازم در مصدر اکثر امور مهم دولتی قرار می گیرند و این موجب شده تا جمهوری اسلامی ایران دچار ضعف مدیریت و ساختارهای حکمرانی خوب شود.
با این اوصاف چگونه می توان از تجربیات مدیریت بحران در دوره جنگ در فضای امروز سیاسی کشور بهره لازم را برد؟
مدیریت بحران در زمان جنگ نشان دادن "واکنش سریع" به تجاوز دشمن و "بسیج ظرفیت ها و امکانات" کشور برای دفاع از میهن اسلامی بود. در فضای سیاسی امروز کشور نیاز به بسیج همة توانمندی ها به ویژه بکارگیری سرمایه های انسانی برای پیشرفت سریع کشور است. سرعت رشد و پیشرفت جهانی به ویژه در بکارگیری فناوری های جدید به گونه ای است که اگر ایران دیر بجنبد فرصت های پیشرفت و توسعه را به سرعت از دست خواهد داد و این مصیبت بزرگی برای نسل های آینده خواهد بود.باید توجه داشت که ایران هنوز از عوارض عقب ماندگی های دوران قاجار در رنج است و بسیاری از نارسایی های و گرفتارهای ایران مربوط به ساختارهای سلطانی آن دوران است.
در حال حاضر قدرت های بزرگ در حال انتقال مزیت های ژئوپلیتیک ایران به کشورهای همسایه هستند و تا کنون توانسته اند مسیر انتقال انرژی دریای مازندران را نه از جغرافیای ایران که اقتصادی تر است، بلکه از خاک کشورهای همسایه ایران به انجام برسانند. هاب هوایی ایران را به دوبی منتقل کرده اند. به دنبال تبدیل ترکیه به هاب انرژی منطقه و مسیر انتقال گاز و نفت به اروپا هستند. سرمایه گذاری و بهره برداری عمده از حوزه های نفتی و گازی مشترک در اختیار کشورهای قطر، عربستان و عراق قرار گرفته است و جزایر و ساحل طولانی ایران در خلیج فارس به قطب اقتصادی و حمل و نقل تبدیل نشده است.جزایر تنب بزرگ و تنب کوچک و فارسی همچنان محل رفت و آمد ایرانیان برای مقاصد تجاری و تفریحی و گردشگری نیست و ابوموسی دارای جمعیت چند هزار نفری نیست. بنابراین حل این مشکلات به یک مدیریت بحران هوشمند نیازمند است که درآمد هنگفت نفتی سال های اخیر ایران را به سرمایه گذاری برای پیشرفت کشور بکار گیرد نه این که آن را در مصرف کالاهای خارجی به ویژه محصولات چینی به هدر دهد.

فکر می کنید آنچه از نتایج و دستاوردهای دوران دفاع مقدس مغفول مانده چیست؟
مهم ترین دستاوردهای مغفول مانده از دوران دفاع مقدس را می توان در چند بخش لحاظ کرد، عدم توجه به تجربیات مثبت و منفی ذی قیمت دوران جنگ تحمیلی، بی توجهی به توسعه فرهنگ اسلامی «رحماء بینهم» بین آحاد جامعه، مغفول ماندن فرهنگ صلواتی و داوطلبانه کار کردن برای رضای الهی، نادیده گرفتن روحیه نشاط و شادابی رزمندگان اسلام که معتقد به "و ما بنا الا احدی الحسنین" بودند و سرشار از امید به فضل و رحمت پروردگار روزگار می گذراندند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 216651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =