رییس‌جمهور پیشنهادات خود به دوازدهمین اجلاس سران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، از جمله گسترش همکاری‌های اقتصادی و تاسیس نهادهای مالی و پولی را اعلام کرد.

به گزارش خبرآنلاین، محمود احمدي‌نژاد پيش از ظهر امروز (پنجشنبه) به وقت محلي در دوازدهمين اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان همكاري‌هاي شانگهاي، بر تقويت همدلي و همگرايي منطقه‌اي و بين‌المللي اعضاي اين سازمان، گسترش همكاري‌هاي اقتصادي، تاسيس نهادهاي مالي و پولي خارج از سلطه سلطه‌گران و تقويت روابط فرهنگي و سياسي بين كشورهاي عضو به عنوان راهكارهاي حركت كشورهاي مستقل به سوي تدوين چهارچوب نظم جديد و عادلانه بر جهان و خروج از شرايط نامطلوب فعلي تاکيد كرد.

وي با بيان اينكه "همه ما خواستار بناي دنيايي بهتر و دوست‌داشتني‌تر هستيم، گفت: ناكارآمدي و تبعيض‌آلودگي نظام حاكم بر جهان، وضعيت را به نقطه‌اي بحراني و شرايط غيرقابل برگشت نزديك ساخته و مشكلات ناخواسته‌اي را به همه ملت‌ها تحميل كرده است.

رييس‌جمهور با اشاره به اينكه امروز بحران اقتصادي همه نقاط جهان از آمريكاي شمالي تا اروپا، آسيا، آفريقا و آمريكاي لاتين را در برگرفته است و همه از آن آسيب مي‌بينند، افزود: امروز بحران‌هاي اقتصادي در آستانه تبديل شدن به بحران‌هاي فراگير اجتماعي و سياسي هستند. ميل شديد دولت‌هاي برده‌دار و استعمارگر سابق كه امروز فريبكارانه تحت نام آزادي و دموكراسي سخن مي‌گويند نسبت به احياء دوره استعمار و چپاول ثروت‌ها و داشته‌هاي ملت‌ها به ويژه در آسيا، آفريقا و آمريكاي لاتين، زمينه‌ساز درگيري‌ها، جنگ‌ها و بحران‌هاي جاري است.

احمدي‌نژاد تصريح كرد: ‌امروز كه كشورهاي آسيايي از جمله چين، هند، ژاپن، ايران، روسيه، قزاقستان و ساير كشورهاي عضو سازمان شانگهاي پس از يك دوره طولاني عقب‌مانده از قافله پيشرفت با سرعت در مسير پيشرفت گام برمي‌دارند و منطقه را به لحاظ اقتصادي در صدر جهان قرار مي‌دهند، تمايل شديد و برنامه گسترده كشورهاي عضو ناتو براي گسترش به شرق و جلوگيري از اين رشد و احياي روابط استعماري گذشته كاملاً عيان و آشكار شده است و جنگ افغانستان، پاكستان و عراق بخشي از اين طراحي پيچيده است.

وي با بيان اينكه "نظم موجود حاکم بر جهان به دليل ويژگي‌هاي ناعادلانه و ضدانساني ذاتي خود شكست خورده و در پايان راه است"، خاطرنشان كرد: البته اگر آنها از ثروت، منابع و بازارهاي شرق تغذيه نمي‌شدند، خيلي زودتر به اين وضعيت رسيده بودند.

رييس‌جمهور با طرح اين پرسش كه "آيا ادامه وضع موجود و حركت در چهارچوب نظام‌هايي كه اصول و قواعد آن را همان استعمارگران سابق و سلطه‌طلبان امروز وضع كرده‌اند، مي‌تواند كشورهاي ما را به طور كامل به اهداف خود در مسير پيشرفت نائل كند؟" گفت: همه ما براي رسيدن به اهداف خود نيازمند كناره‌گيري از نظم موجود و طراحي نظام‌هاي جديد هستيم؛ نظام‌هايي كه بر اساس عدالت، دوستي و احترام به حقوق همه ملت‌ها بنا شده و به دنبال صلح و رفاه پايدار براي همگان باشد، مديريت انحصاري موجود را به رسميت نشناسد و زمينه مشاركت همگاني در مشاركت جهاني را فراهم كند.

احمدي‌نژاد در پيشنهادات چهارگانه خود به شركت‌كنندگان در دوازدهمين اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان همکاري‌هاي شانگهاي، تقويت همدلي و همگرايي منطقه‌اي و بين‌المللي را بين اعضا و همه ملت‌ها و دولت‌هايي كه به دنبال نظمي عادلانه و انساني هستند، به عنوان يکي از عوامل تحقق اهداف ياد شده مطرح کرد و افزود: بايد بدانيم كه استعمارگران با پيشرفت چين به همان اندازه مخالف هستند كه با پيشرفت روسيه، هند، ايران، پاكستان و همه اعضاي ديگر پيمان شانگهاي مخالفند.

وي تصريح کرد: گسترش همكاري‌هاي اقتصادي و طراحي و اجراي نظام‌هاي جديد پولي و مالي و همكاري‌هاي اقتصادي به عنوان راهكار و پيشنهادي ديگر حائز اهميت است؛ چراكه اگر اعضاي شانگهاي رابطه پولي خود را در مراودات اقتصادي از ارز حاكم بر جهان قطع كنند، بخش وسيعي از منافع ملي و منابع آنان كه از طريق نظام موجود به رايگان به جيب سلطه‌گران سرازير مي‌شود حفظ و صيانت خواهد شد.

رييس‌جمهور، پشتيباني از مراودات اقتصادي، تسهيل آن و حمايت از سرمايه‌گذاري‌هاي بين اعضا را به نفع همه كشورهاي عضو سازمان همكاري شانگهاي دانست و اظهار كرد:‌ تاسيس نهادهاي مالي، پولي و اقتصادي بين‌المللي، خارج از تسلط سلطه‌گران به نفع همه اعضا، ملت‌ها و دولت‌هاي مستقل و امري ضروري و كاملاً امكان‌پذير است.

احمدي‌نژاد در تشريح پيشنهاد ديگر خود به سران شركت‌كننده در سازمان همكاري شانگهاي گفت: تقويت روابط فرهنگي و سياسي در جهت گسترش دوستي‌ها و همگرايي‌ها در برابر اصرار ديگران بر جدايي و تفرقه بسيار ضروري و تقويت‌كننده امنيت و پيشرفت همه اعضا خواهد بود. سلطه‌طلبان براي تامين منافع مادي و سياسي خود به هيچ‌يك از تعهداتشان و حتي چهارچوب‌ها و نظام‌هايي كه خود وضع كرده‌اند‌، پايبندي و تعهد ندارند و البته امروز ديگر ملت‌ها بيدار شده‌اند و عدالت و احترام به سرعت به مطالبه‌اي عمومي در بين همه ملت‌ها تبديل مي‌شود و اراده ملت‌ها نظم جديد را بر جهان حاكم خواهد ساخت.

وي در ادامه صحبت‌هاي خود تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد در تمامي زمينه‌هاي ممكن همچون گذشته، همكاري‌ها را در بالاترين سطح گسترش دهد و از تحقق همه اهداف انساني و عادلانه شانگهاي نيز حمايت خواهد كرد.

رييس‌جمهور در پايان، خطاب به شرکت‌کنندگان در اين اجلاس، با بيان اينكه "امروز گرد آمده‌ايم تا در يك كار مشترك و ارزشمند براي مشكلات چاره‌جويي و زندگي بهتري را براي ملت‌هايمان و جامعه بشري پي‌ريزي كنيم"، اظهار كرد: همه امكانات و ظرفيت‌هاي لازم براي ساختن يك زندگي زيبا و عادلانه براي تمامي ملت‌ها در اختيار ما قرار دارد و همه ما بر اساس فرهنگ و تمدن انساني و شرقي خود اصرار بر صلح، امنيت، رفاه و پيشرفت براي همگان داريم و هميشه ملت‌هاي ما كه مردماني مهربان، اهل كار و تلاش و به دنبال تعامل سازنده با ديگران بوده و هستند در اين مسير حركت كرده‌اند.
/2727

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    134 5
    راستي پيش بيني ايشون از قيمت دلار و نفت و تورم و گراني و نرخ بيكاري و ... همچنان اينه كه قيمتها كاذبند و همچنان منتظر باشيم؟!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    99 4
    از نظر من چین و روسیه هم سلطه گر هستند. ما قرار نیست وارد دعوای شرق و غرب شویم. شعار ما نه شرقی و نه غربی است.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    121 4
    آقای رئیس جمهور لطفا نسخه هایتان برای بهبود وضعیت داخلی را پیگیری کنید
  • بدون نام IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    70 1
    پیشنهاد ها باز هم کلی است
  • نکته بین IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    94 2
    پیشنهاد تاسیس نهادهای مالی و پولی بدون دخالت کشورهای سلطه گر یعنی اینکه چین و روسیه نباشند؟!!!!
    • بدون نام IR ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
      5 43
      شما ها هم كه كلا با هرچيزي مخالفيد ...
  • بدون نام PL ۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    26 2
    اولا و خواهشا بهبود وضعیت داخلی را پیگیری نکنید ثانیا ما قرار نیست خودمان را اینقدر پایین بیاریم که با این که ما عضو نیستیم و فقط ناظر هستیم بخواهیم بار دیگر شعله جنگ شرق و غرب را روشن کنیم که تنها کسایی که در این جنگ اقتصادی و سیاسی لطمه می خورند ملت ها هستند
  • جواد IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    48 2
    آقای رئیس جمهور اگر توانستید به وضعیت داخلی کشور سرو سامان بدهید اونموقع میتوانید در مورد مشکلات جهانی صحبت بکنید
  • بدون نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    46 3
    لطفاً برای مردم کشورهای دیگه مادر نباشید و برای مردم خودمون زن بابا . اگه شما به فکر مردم بودید و وضعیت مردم از این بابسامانی درمیومد لازم نبود شما تز بدهید خودبخود ما الگو می شدیم
  • بدون نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    47 3
    حرف حرف و شعار و شعار بی فایده و مشکل زا. دکتر خواهشن دست بردارید.
  • بدون نام IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    44 3
    روسیه هم آسیایی شد؟
  • بدون نام IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۳/۱۸
    20 0
    مشکلات از زندگی نا امیدمان کرده لبخند مدتهاست نزده ام دلم برای یک دل سیر خندیدن تنگ شده چقدر شب تا صبح از فکر بدبختی ها خئابمان نبرد بخدا افسردگی گرفتیم بابا بفکر پیشرفت کشور و آسایش مردم خودمان باشید بفکر این باشید که مثل همین کشورهای همسایه : ترکیه امارات قطر بتوانید جذب سرمایه خارجی کنید تا کی کلی گویی و حرفهای تکراری و همه دنیا را دشمن دانستن ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • علیرضا IR ۰۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۰
    0 3
    باید دید که رییس جمهور کجا داره این صحبتها رو میکنه. به نظرم تحسین داره که تو صحبتش اندکی ضعف از خودش نشون نداد. اونجا جای بیان مشکلات نبود تا این دشمنای ازخدا بیخبر جری تر شن...