کلیسای نوتردام که در زبان فرانسه به معنی «بانوی پاریس» است، از جمله تاریخی‌ترین و معروف‌ترین کلیساهای جهان به شمار می‌آید و سالانه بیش از 13 میلیون نفر از آن دیدن می‌کنند.

هادی معیری نژاد-این کلیسا در جزیره سیته در میانه رود سن و در مرکز شهر پاریس، پایتخت کشور فرانسه قرار دارد.
در دوران حکومت لوئیس هفتم در سال 1163 درباریان و شاهزادگان تصمیم به ساخت معبدی اختصاصی در قلب پاریس گرفتند. آن زمان اوج قرون وسطی و قدرت نمایی کشیش‌ها و کلیسا بود. آنان می‌خواستند محل عبادتشان از افراد معمولی و عام جامعه جدا باشد.ساخت کلیسا در مکانی که پیش از این رومی‌ها در آن معبدی برای پرستش ژوپیتر ساخته بودند،پیش بینی گردید .

"ماریوس سالی" اسقف اعظم پاریس در سال 1163 اولین سنگ این کلیسا را بنا نهاد. ساخت این کلیسا 200 سال به طول انجامید. در طی تکمیل این ساختمان چند سلسله پادشاهی بر مسند قدرت نشستند. در سال 1200 دو برج زیبای کلیسا با گچ بریهای زیبایش به اتمام رسید. در سال 1220 تا 1230 ایوان معروف کلیسا با مجسمه‌های حیوان گونه ساخته شد.

با وجود آن که ساخت این کلیسا از سال 1163 شروع شد ولی تا سال 1345 کار آن به اتمام نرسید و باز هم نیاز به تزئینات داشت تا بتواند یک کلیسای اشرافی باشد.کمبود منابع مالی موجب عدم تکمیل برخی از بخش های این کلیسای عظیم و عدم پیروی دقیق از طرح اولیه ساخت گردید. زنگ 13 تنی کلیسای نوتردام در قرن 17 توسط "امانوئل لادوویس" ساخته شد.

در قرن 17 و 18 در دوران حکومت لوئی چهارده و پانزدهم ، شیشه‌های رنگی با تصاویری از مسیح و گلهای مختلف بر پنجره‌های کلیسا قرار دادند و سپس طی قرن 19 میلادی این کلیسا مرمت کلی گردید. در جلوی نوتردام میدانی قرار دارد که تا اواسط دهه 60 با خانه‌های قرون وسطایی محصور شده بود و همین امر موجب می‌شد که کلیسا از تمامی جهات به خوبی دیده نشود. بعد از تخریب ساختمان‌ها، باستان‌شناسان آثار فرانسوی ـ رومانیایی مربوط به زندگی در قرن نوزدهم را کشف کردند.


این کلیسا که تا مدت‌ها به عنوان بزرگ‌ترین کلیسای اروپا شناخته می‌شد، در واقع زیباترین اثر در معماری گوتیک نیز به شمار می‌آید.
برای تزیین داخل و خارج کلیسای نوتردام صدها مجسمه کوچک و بزرگ از سنگ یا چوب تراشیده شده است.
کلیسای نوتردام یکی از اصلی‌ترین مراکز گردشگری در پاریس محسوب می‌شود و سالانه تعداد زیادی از گردشگران با مذهب و ملیت‌های مختلف از آن دیدن می‌کنند.

برج‌های نوتردام 69 متر ارتفاع داند. ناقوس کلیسا در برج سمت راست کلیسا قرار دارد. برای رسیدن به ناقوس حدود 380 پله سنگی فاصله وجود دارد.
45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =