۰ نفر
۲۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۱

مریم صدرالادبایی

با وجودی که بیش از 4 سال است از ورود فناوری شنود و جاسوسی به کشور می گذرد،تا به حال برحورد جدی با این نوع خرید و فروش ها نشده است اما حالا پلیس درصدد برآمده است با حساسیت بیشتری موضوع را پیگیری کند.

وفرمانده نیروی انتظامی از برخورد با سایت‌ها و وبلاگ‌های فروش دستگاه‌ها و ادوات شنود و جاسوسی خبر می دهد سردار اسماعیل احمدی‌مقدم می گوید : ماموران پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات و کارآگاهان پلیس آگاهی رصد هوشمند فضای مجازی را بر عهده دارند که ضمن شناسایی این‌گونه سایت‌ها، آنها را تحت تعقیب قرار داده و با آنها برخورد می‌شود.

فرمانده ناجا می گوید: فروش این گونه وسایل غیرمجاز است و حتما پلیس با عاملان آن برخورد می‌کند او در مورد روند رسیدگی به آیین‌نامه برخورد با ادوات جاسوسی و شنود نیز تاکید کرد: این طرح در شورای امنیت کشور قرار دارد و مراحل بررسی خود را باید طی کند.

فروش اسباب جرم همچنان ادامه دارد

با وجودی که پلیس ایران می گوید با باندهای خرید و فروش و همچنین افراد استفاده کننده از این تجهیزات برخورد خواهد کرد، فروشندگان این تجهیزات با خیال تخت، هنوز به تجارت خود مشغولند.

آنها اکثرا با استفاده از آگهی های بی نام و نشان و با ارائه شماره تلفن های تلفن همراه، برای خود مشتری دست و پا می کنند و بدون اینکه از پلیس، حسابی ببرند، هر آنچه مشتری می خواهد در اختیارش می گذارند. البته تحویل کالا و دریافت پول، فقط با پیک موتوری انجام می شود، زیرا این فروشندگان، سعی می کنند دفتر کار خود را از مشتریان خود مخفی نگه دارند.

با این وجود، هنوز هم برخی از فروشندگان لوازم الکترونیکی در مناطق مختلف پایتخت، اگر به خریدار خود اعتماد کنند، اجناسی را ارائه می کنند که دقیقا کاربری جاسوسی و ورود به حریم خصوصی دیگران است. یکی از این فروشندگان در پاساژ معروفی واقع در مرکز تهران، اقلام مختلفی از تجهیزات شنود را برای فروش، عرضه می کند. انواع میکروفنهای مینیاتوری که کاربری شنود محیطی دارند، میکروفنهایی که با نور خورشید شارژ می شوند و به اندازه یک بند انگشت اندازه دارند و از طریق بلوتوث و یا تلفن همراه، کلیه مکالمات محل مورد شنود را به متقاضی انتقال می دهند، در قیمتهای مختلف 150 تا 285 هزار تومان، ارائه می شود.

فروشنده در توصیف این جنس می گوید: "یک سیم کارت تلفن همراه که اگر اعتباری باشد، بهتر است، روی این دستگاه نصب می شود. این دستگاه را می توان پشت قاب عکس، زیر لبه میز و یا هر جای دیگری، نصب کرد و پس از اولین تماس، اطلاعات صوتی محیط را به شنود کننده، منتقل می کند."

فروشنده دیگری درباره قابلیتهای میکروفنی که عرضه می کند، می گوید: "این میکروفن، پس از نصب در محل مورد نظر، صداهای اطراف را تا شعاع 50 متر به خوبی دریافت می کند، ولی می توان حساسیت دستگاه را تنظیم کرد تا فاصله 500 متری و با وجود موانعی مانند دیوار، پوشش شنود فراهم کرد. هر چند در این صورت، صدای حاصله، چندان صاف و شفاف نخواهد بود."

دوربین جاسوسی و شنود تلفنی

بازار شنودهای فعلی، تنها به تجهیزات صوتی محدود نمی شود. مدلهای متنوعی از دوربینهای جاسوسی دید در شب در تهران خرید و فروش می شود که مثل و مانند آن را تنها در فیلمهای جاسوسی خارجی دیده ایم. ولی واقعیت این است که با گرفتن یک شماره تلفن، این متاع به در منزل یا محل کارتان می آید و شما را تبدیل به یک جاسوس حرفه ای می کند.

انواع بسیار متنوعی از میکرودوربینها و میکروفنهای جاسوسی و شنود در قالب دکمه، خودکار، جاسوئیچی، گیره سر و ساعت در بازار "جاسوسی فروشی" تهران به فروش می رسد که از 120 هزار تومان تا 600 هزار تومان متغیر است. گفته می شود برخی از این تجهیزات، تنها 15 تا 20 هزار تومان قیمت دارند و برخوردهای اخیر پلیس، باعث شده فروشندگان، ریسک فروش را روی قیمت اجناس خود اضافه کنند.

وحشتناک ترین قسمت جاسوس بازی الکترونیکی، مربوط به فروش دستگاه هایی است که با آن می توان به راحتی، تماسهای تلفنی فرد مورد نظر را تحت کنترل درآورد.

یکی از فروشندگان تلفنی، به "خبر آنلاین" می گوید: "اگر شما با فرد مورد نظر دوست هستید، می توانید یکی از گوشی تلفنهای همراه ما را بخرید و به وی هدیه بدهید. مطمئن باشید با هر سیم کارتی که در این گوشی، قرار بگیرد، شما می توانید تمامی تماسهای فرد مورد نظرتان را کنترل کنید."

وی در توضیح امکانات دستگاه دیگری که عرضه می کند، می گوید: "دستگاه دیگری داریم که شما با آن می توانید هر شماره تلفنی را که قصد دارید، کنترل کنید. این دستگاه با اولین تماس، به تلفن ثابت یا همراه مورد نظر شما وصل می شود و تا هر زمان که اراده کنید، کلیه کارهای مشترک مورد نظرتان را می توانید پیگیری کنید." البته این فروشنده می گوید قیمت این دستگاه از نمونه قبلی که حداکثر تا 2 میلیون تومان بالا می رفت، بیشتر است و از پایه 10 میلیون تومان شروع می شود.

قانون چه می گوید؟

بهمن کشاورز حقوقدان در مورد قانون خرید و فروش و استفاده از دستگاه های استراق سمع می گوید: خرید و فروش و استفاده از دستگاه های استراق سمع به نوعی دخالت در وظیفه قانونی نیروهای انتظامی محسوب می شود و فردی که بدون سمت قانونی و دستور قاضی اقدام به تبلیغ و خرید و فروش دستگاه های استراق سمع کند به طور خودسرانه در وظیفه یک ارگان دولتی دخالت کرده و طبق موارد مشابه، آن ارگان می تواند از فرد مورد نظر شکایت و درخواست مجازات وی را کند و این امر را قانون جدید نیروی انتظامی نیز تقویت می کند چرا که طبق این قانون از 10/9/87 با هرگونه تبلیغ و خرید و فروش دستگاه های استراق سمع از سوی نیروهای انتظامی برخورد شدید خواهد شد و بدین ترتیب برای پیگیری و مجازات تبلیغ کنندگان، فروشندگان و خریداران دستگاه های استراق سمع دیگر نیازی به شاکی خصوصی برای اقدام به رسیدگی و محاکمه آنها نخواهیم داشت و نیروهای انتظامی هر زمان که متوجه وقوع چنین عملی شوند، مستقیماً می توانند به موضوع رسیدگی و بدون هیچ گونه اتلاف وقتی فرد یا افراد متخلف را دستگیر و به مجازات عمل خود رسانند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219465

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =