گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در مورد میانگین میزان آلایندگی خودروها در سال 1390 منتشر شد.

با توجه به گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران در حال حاضر تمامی خودروهای تولید داخل به راحتی موفق به احراز شرایط استاندارد یورو2 می‌گردند و از ابتدای سال 91 تاکنون نیز هیچگونه آماری مبنی بر عدم موفقیت خودروهای تولیدی در آزمونهای آلایندگی سطح استاندارد یورو 2 وجود نداشته است. لذا به نظر می‌رسد بستر لازم برای ارتقا سطح استاندارد آلایندگی خودروها به یورو 4 مهیا است.
همانطور که در نمودار مشخص است میانگین CO منتشره از خودروها در سال 90 ، 0.98 گرم بر کیلومتر بوده که از حد مجاز استاندارد یورو 2 که 2.2 گرم بر کیلومتر است فاصله زیادی دارد. پس نیاز به تغییر استاندارد به سطحی بالاتر احساس می‌شود. گفتنی است حد مجاز استاندارد یورو 4،‌ برای آلاینده مونوکسید کربن،‌ 1 گرم بر کیلومتر است.

اگر نگاهی به روند سرانه HC+NOX منتشره از خودروها در سال 90 داشته باشیم مشخص است که این عدد نیز با حد مجاز استاندارد یورو 2 که عدد 0.5گرم بر کیلومتر است فاصله زیادی دارد و خودروها به راحتی این شرایط را احراز مینمایند. در استاندارد یورو3 حد مجاز HC معادل 0.2گرم بر کیلومتر و مقدار NOX نیز 0.15 گرم بر کیلومتر می باشد که این رقم در استاندارد یورو 4 برای آلاینده HC به 0.1 و برای آلاینده NOX به 0.08 گرم بر کیلومتر تقلیل می یابد.
یادآوری می شود 29 بهمن سال گذشته آزمایشگاه آلایندگی خودرو شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران توانست به سطح یورو4 همسو با سیاست‌های سازمان حفاظت محیط زیست ارتقا یابد و خط آزمون آن با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و ریس سازمان استاندارد ایران افتتاح شد.

/22231

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 219758

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۳/۲۲
    7 0
    جدا" اینطوره که شما میگین؟ پس چرا هوا روز به روز آلوده تر میشه ؟