یوروفایتر تایفون که ستون فقرات نیروی هوایی اغلب کشورهای اروپایی را تشکیل می‌دهد، هواپیمایی است جنگنده و بمب‌افکن که برای نبردهای قرن 21 کاملا تجهیز شده و در سرعت‌های بالا خوب عمل می‌کند.

فیلمی که در زیر مشاهده می‌کنید، توسط شرکت BAE، سازنده جنگنده‌های یوروفایتر تایفون ساخته شده و در آن، انواع تجهیزات این جنگنده و چگونگی مقابله با خطرهای مختلف به نمایش درآمده است. البته این فیلم لزوما بدان معنی نیست که این جنگنده به تمام این روش‌های تهاجمی و تدافعی مجهز باشد. 

عکس زیر، یوروفایتر تایفون و تسلیحات قابل نصب روی آن را نشان می‌دهد. برای مشاهده عکس در ابعاد بسیار بزرگ (و حجم 1.5 مگابایت) اینجا را کلیک کنید.

یوروفایتر تایفون در دو انتهای بال خود به دو مخزن کوچک مجهز است که در آنها دو هواپیمای مدل فلزی به شکل جمع‌شده قرار دارد. وقتی ابزارهای هواپیما با تشخیص امواج رادارهای موشک زمین به هوا خطر جدی را به خلبان هشدار دهد، یکی از روش‌های فرار استفاده از این مدل‌های گمراه‌کننده است. هواپیما ارتفاع خود را کاهش می‌دهد و یکی از این مدل‌های کوچک را آزاد می‌کند؛ مدل فلزی در حالی‌که با کابل به یوروفایتر متصل است و در ارتفاع بالاتر کشیده می‌شود، خود را در معرض برخورد با موشک‌های پدافند قرار می‌دهد و بدین ترتیب، یوروفایتر نجات پیدا می‌کند.

روش دیگر، استفاده از فلر (Flare) است. برخی از موشک‌های کوتاه‌برد پدافند هوایی و اغلب موشک‌های ضدهوایی که از سلاح‌های قابل حمل شلیک می‌شوند، به حسگرهای حرارتی مجهزند که موتور داغ هواپیما را تعقیب می‌کنند. یوروفایتر برای گمراه کردن حسگرهای حرارتی، چندین بمب مشعلی کوچک را در دنباله مسیر خود آزاد می‌کند که حرارت نسبتا زیادی تولید می‌کنند. موشک‌های پدافند معمولا در تشخیص موتور هواپیما از فلرها دچار اشتباه می‌شوند و در برخورد با آنها منهدم می‌شوند. البته شایان ذکر است که موشک‌های نسل جدید پدافند هوایی از مدارهای پیشرفته‌تر و نرم‌افزارهای دقیق‌تری بهره می‌برند و با شناسایی فلرها، راه خود را به سوی هواپیما پیدا کرده و آن را منهدم می‌کنند.

روش دیگر، تکیه بر سرعت بسیار زیاد هواپیماست که به نظر می‌رسد در آن کمی اغراق شده است، چراکه بعید به نظر می‌رسد هواپیمایی بتواند سریع‌تر از موشک حرکت کند. با این حال، سازندگان یوروفایتر تایفون چنین ادعا می‌کنند.

اما شاهکار تسلیحاتی این هواپیما کلاه خلبان است. برای مقابله با هواپیماهای دشمن، خلبان تایفون کافی است هدف را روی کلاه خود نشانه‌گذاری کند تا هواپیما به طور خودکار، موشک را شلیک کرده و به هدف هدایت کند. با استفاده از این روش، دیگر نیازی نیست تا پشت هواپیمای هدف پرواز کنید و به آن شلیک کنید، حتی می‌توانید به راحتی به پشت سر نگاه کرده، هدف را نشانه‌گذاری کرده و موشک را شلیک کنید! کامپیوتر هواپیما با ترکیب اطلاعات رادار و حسگرهای هواپیما، موشک را به سوی هدف نشانه‌گذاری‌شده هدایت می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر از این ابزار جدید هدف‌گیری اینجا را کلیک کنید.

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 222829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 39
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    کارتون زیاد می بینن این سازنده های یورو فایتر!! اگه راست می گین اقتصاد ورشکستتون رو درست کنین.
    • ... IR ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      آخه اونا پرفسور و دانشمندی چون شما و امثال شما رو ندارند که الان تو بهشت زندگی می کنید ...
    • حقگو IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      نه اینکه اقتصاد شما اول جهان!!! شما حتما بتو مت می بینید
    • بدون نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      92 6
      عجب صحبت اندیشمندانه ای بود.ولی حیف که فکر ...
    • بدون نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      96 10
      عجب صحبت اندیشمندانه ای بود.ولی حیف که فکر نکرده زدی.
    • vah IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      124 7
      نه اینکه وضع اقتصادی کشور خودمون خیلی خوبه برا همونه که اینقدر واقع بینیم واقعآ که
    • بدون نام IR ۲۱:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      135 5
      خیلی اعتماد به نفس شما بالاس. فکر کنم فقط شبکه خبر و صدا و سیما نگاه می کنی. فقط بهت بگم اقتصاد اروپا همان چنان است که اگر تورم از رقم 2 یا 3 درصد بالاتر بیاید و به رقم 5 یا 6 برسد، زنگ های خطر به صدا در میاید. یعنی از نظر آنها بحران همان چیزی است که اقتصاد ما در آرزویش است. برای همین وقتی از بحران در اروپا حرف میزنند، منظورشان این است مردم به جای هر 4 سال یکبار، هر 6 سال یکبار ماشین خود را عوض میکنند یا که چند ماهه است مسافرت خارجه نرفته اند.
    • بدون نام IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      123 3
      در اروپا تورم از 2 درصد به 4 درصد میرسد میشود بحران. در ایران تورم از 15 درصد به 30 درصد میرسد... میگویند ایران بهشت شده. یکی هم مثل این آقا ...
    • بدون نام IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
      83 4
      خلایق هرچه لایق...بعضی وقتها فکر میکنم با وجود ادمهایی مثل تو که دارند از زندگی تو این کشور با این اقتصاد داغون لذت میبرند و فکر میکنند تو بهشت هستند و این بقیه دنیا هست که داره نابود میشه و مردمشون زجر میکشند خوب چرا بعضیها بیشتر از قدرتشون در راستای چپاول داراییهای مملکت و نابود کردن هرچه بیشتر اقتصاد کشور استفاده نکنند؟اون دزدهای بیت المال هم به حال و روز ... تو نگاه میکنند و پیش خودشون میگن تا وقتی اینها فکر میکنند تو بهشت زندگی میکنند و خوشبخت ترین مردم دنیا هستند هنوز جا برای غارت و چپاول داریم..
    • میثم IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
      6 37
      خب راست میگه دیگه! چرا بهش میتوپید؟
    • sukhoi35bm A1 ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
      9 3
      چرا سازنده های ساعقه ی فکری برا اقتصادشون نمی کنن
  • حمید IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    135 4
    واقعا" راست میگی.خیلی آدمهای احمقی هستن که بجای درجا زدن دایم در حال پیشرفت هستن.همینکه اقتصاد مانع پیشرفتشون نمیشه نشونگر حماقت اونهاس. یه ذره فکر هم بد نیست !!!!!!
    • بدون نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      پسرجان این انیمیشنه. اینقدر با یه تبلیغات ساده جوگیر نشو. تو جنگ با لیبی 3 ماه از زمین و هوا و دریا خودشونو کشتن 4 تا ادم دربو داغون و قذافی که کشور رو دو دستی تقدیمشون کرد نتونستن بگیرن. شما هم بهتره یه خورده فکر کنی.
  • علی IR ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    14 58
    این که انیمیشن بود تو واقعیت چطور؟
  • بدون نام IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    42 16
    همش یه فیلم سینمایی بود با نام تایفون وارد می شود خیلی تخیلی و جانب دارانه بود اون جنگنده ای که باهاش درگیر شد سوخو 35 هستش که در بعضی شاخصها از اف 22 هم بهتره مثل شناسایی و تشخیص هدف و توانایی های درگیر شدن با سلاح های متفاوت میشه گفت که هنوز تایفون بصورت جدی تست نشده و در سطح همین فیلمهای تبلیغاتی مونده
  • اشی IR ۱۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    18 60
    نهایت خرجش یه موشک نیمه پیشرفته روسی هست زیاد لازم نیست به این بپردازید اگر خواستید بحثی کنید فقط f22قابل بحثه
  • معلم IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    9 105
    یک تایفون پول چند تا اروپایی گرسنه و کارتون خوابه؟
    • علي IR ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      55 5
      خرجش از يك ناو كمتره كه ميشه واسه يه عده جوون بيكار كار جور كرد
    • بدون نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      60 5
      اره دیگه پول یارانه نون و آب برق اوناست برداشتند هواپیما ساختند چه قدر ظالم
    • بدون نام IR ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      2 8
      شاید اندازه چند تا شهربازی ....
    • بدون نام IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
      61 5
      هروقت خدا نصیبت کرد و تونستی یه سفر بری اروپا و پات رو از روستای خودت 4قدم اونطرف تر بذاری و زندگی مردم رو از نزدیک ببینی اونوقت درمورد گرسنه های اروپایی حرف بزن...تو که خیلی مردی و از دیدن گرسنه ها ناراحت میشی رگ غیرتت برای گرسنه های زباله گرد و کودکان زیر 10 سال سر 4راههای خودمون بزنه بالا...صحنه هایی که هر روز هممون به وفور تو همه خیابونها میبینیم ولی حداقل تو 5-4 مسافرتی که به اروپا داشتم خبری از این چیزا نبود...نمیگم فقیر و گرسنه ندارند اما مطمئنا به اندازه کشور ما ندارند که بخوان صبح تا شب با پرسه زدن تو اشغالها یا ادامس فروشی سر خیابون شکمشون رو سیر کنند....یه توصیه دوستانه هم بهت دارم...حالا که اومدی به شهر اگه میخوای واقعا بدونی دنیا چه خبره فقط شبکه خبر صدا و سیما رو نگاه نکن..
  • بدون نام US ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    54 7
    کاش شما هم می تونستید انیمیشن اون رو درست کنید
  • جت ندیده IR ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    22 1
    آقا من تحت تاثیر قرار گرفتم برای همین یه دونه میخوام یه چک دو ساله هم میدم که تو این دور و زمونه نقد محسوب میشه!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    19 11
    در حال حاضر f22 دیگه کمی قدیمی شده، f35 جدیترین جت امریکا هست که معرفی شده و چندین جت جدید هم بزودی معرفی خواهند شد از جمله hypersonic aircraft HTV-2 که هنوز در حال تست می باشد. سرعت این جت چند برابر موشک می باشد.
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
      9 2
      کاربر محترم، هواپیمای فالکون هواپیمایی بدون سرنشین است که تاکنون در آزمایش‌ها شکست خورده است. نتایج جدیدترین آزمایش این هواپیما که به هنگام پرواز پرسرعت در جو سقوط کرد، نشان داده که نیروهای آیرودینامیکی متفاوتی در سرعت‌های بالا بر سازه فالکون اعمال می‌شود که پیش از این شناخته نشده بود. پیش از این نیز مطلبی در مورد این هواپیمای فوق سریع در خبرآنلاین منتشر شده بود http://www.khabaronline.ir/detail/170642/
  • بدون نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۴
    17 4
    بهتره در مورد falcon HTV-2 که بدون سرنشین هست و سرعتش برابر 20 ماخ می باشد که حدود 20 هزار کیلومتر در ساعت میشه مطلبی در سایت ارائه بدین.
  • ارسلان کریمی US ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    8 93
    نفر اولو بذاریم کنار شما خوانندگان خبر انلاین که اصلا جز مردم ایران محسوب نمیشین فقط بشینین سنگ غرب و تکنولوژی و اقتصادشون رو به سینه بزنین حیف امثال شهید اخمدی روشن که واسه یه ... شما جون دادن که البته اونا بخاطر شما نرفتنو واسه شرف و دین و اسلام و میهنشون رفتن حالا بشینیند باز از اون برادری که نفر اول نظر داده ایراد بگیریدو نظرای همدیگرو لایک کنیدوو خوشحال باشید ادعای وطن دوستیتونم میشه همتون واقعا که
    • علی IR ۰۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
      78 3
      چرا الکی از شهدا خرج می کنی برادر من ؟ هر کسی مثل شما فکر کنه وطن پرسته ؟ لابد ما هم که منفی زدیم وطن فروش !
    • بدون نام IR ۰۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
      82 1
      تو که مثل ما سنگ غرب و تکنولوژیشون رو به سینه نمی زنی پس چرا با VPN آمریکا میای خبرآنلاین می خونی ؟
    • بدون نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
      73 7
      اگه همین غرب و تکنولوژیشون نبود امثال تو متحجرها هنوز داشتید زیر نور شمع شیر گاو و گوسفند میدوشیدید...برق رو تو و همفکرهات اختراع کردید؟تلفن رو چی؟اینترنت رو چی؟هواپیما؟موبایل؟...........؟به چه چیزیت مینازی؟از تمام دستاوردها و تکنولوژی غرب استفاد ه میکنی بعد هم میگی غرب بده و علم و پیشرفت دست ماست؟در ضمن از همین تعدادی که نظرات همدیگرو لایک میکنند بفهم که مملکت ارث پدری تو و همفکرانت نیست بلکه مال همین جوونهای اکثریته که تو و امثال تو حتی قادر نیستید حرفشون رو بفهمید و در افکار متحجرانه خودتون غوطه ورید...کاش انقدری هم جرات داشتید که پای حرف خودتون می ایستادید و ار هیچ تکنولوژی غربی استفاده نمیکردید ببینم اونوقت به چه چیزیت میخواستی بنازی
    • بدون نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
      55 4
      آقا میگم از یخچال و ماکرو ویو و برق و کامپیوتر و موبایل هم استفاده نکن. چون همش از غرب اومده.
    • بدون نام IR ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
      48 3
      حالا شماها چرا انقدر تحمل رای و نظر اکثریت براتون سخته که از اینکه فهمیدی اکثر مردم با نظر غیرمنطقی اون نفر اول مخالفند فشار بهت اومده؟دیگه تو قرن 21 شماها و دارودستتون باید یواش یواش احترام گذاشتن به خواست و نظر اکثریت رو تمرین کنید چون تو جوامع ازاد اصلا انتخابات برگزار میشه تا خواست و نظر اکثریت معلوم بشه و همه هم ملزم به اجرای رای اکثریت هستند...البته قبول دارم برای امثال شماها که تاحالا حرف حرف خودتون بوده ... خیلی سخته که بخواید ارای مخالف نظر خودتون رو تحمل کنید
    • بچه مشد IR ۱۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
      18 3
      به افتخار نفر اول شما رو هم ميذاريم كنار!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    6 14
    قسمت بعدی کی اکران میشه منتظر
  • بدون نام IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۵
    14 1
    تا این فیلم لود بشه نصف پهنای باند ایترنتم پرید اینو برای اوروپایی ساختن که پهنای باند اینترنتشون زیاده بتونن دانلود کنن شما باید در زمان و هزینه ها صرفه جویی کنید سانسور رو واسه چی گذاشتن اخه !
  • بدون نام IR ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۰۶
    28 3
    خدایا این همه کشور چرا ما ایجا بدنیا اومدیم.کاش بورکینافاسو. گابن. هائتی.سومالی.ای خدا کاش افغانستان بودم حداقل ماهی نیم کیلو گوشت بیدردسر و بی تورم میخوردیم.این از اینترنتمون. این از اقتصادمون. این از وضعیت تحصیلات عالیمون.این از نرخ بیکاریمون جان خودتون اقایون وزرا شما بچه هاتونو تو این مملکت میزارین بزرگ بشن که توقع دارین جونا اینجا بند شن.
  • sheyda IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۲۰
    8 9
    ما هم تانك ذوالفقار داريم خوب ........
  • بدون نام IR ۰۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۳
    15 3
    اقتصاد اروپا و ژاپن و آمریکا نابوده!! فقط ایران خوبه با اقتصاد زیمبابوه و برادر روسیه که مردمش مجبور به خون فروشی و تن فروشی هستند!! پتروشیمی اصفهان هم بخاطر اقتصاد خوبمون هفته پیش تعطیل شد!! دیگه چی میخواید؟
  • کوروش آشتیانی IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    1 3
    این فیلم تبلیغاتی که الان اینجاست را من 5 یا 6 سال پیش دیدم.یک دیسک خریده بودم که اطلاعات تجهیزات نظامی اروپا را کاملا نشان میداد.احتمالا این هم همان است.دوستان این اطلاعات خیلی سوخته است و اصطلاحا منقضی شده است.تاریخ مصرفش 6 سال است که گذشته.ای کاش سایت وزین خبرآنلاین با توجه به امکاناتی که دارد در مورد هواپیماهای جدید و اصطلاحا stealth مطلب بنویسد.