اولین نشریه‌ای که همه مطالب آن درباره مسائل زنان بود «دانش» نام داشت که یک چشم پزشک در زمان احمدشاه آن را منتشر می​کرد و اصلا کاری به سیاست نداشت.

به گزارش خبرآنلاین، «قصه روزنامجات عهد بوق»  (برنده جایزه جشنواره مطبوعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان) به همت سیدعلی کاشفی خوانساریبرای پنجمین بار منتشر و با قیمت 5500 تومان روانه بازار نشر شد.


بررسی تاریخ مطبوعات ایران و نگاهی به اولین های مطبوعات و برخی طبقه بندی های مطبوعاتی در ایران، در این کتاب با زبانی ساده بازگو شده است که می تواند کتابی مرجع برای فعالان عرصه روزنامه نگاری و دانشجویان این رشته باشد.
«وقتی سزار و ناصر خسرو روزنامه نگار بودند، اولین روزنامه ایران، روزنامه وقایع الاتفاقیه، وقتی اسم روزنامهها عوض میشد، اولین روزنامههای اسلامی، پادشاه سیزده ساله، روزنامههای زنان، نسیم شمال، شاه و جنگ با روزنامهنگاران» عناوین برخی فصلهای این کتاب است.
در بخشی از کتاب با عنوان «روزنامه‌های زنان» می‌خوانیم:


در زمان حکومت احمدشاه، آخرین پادشاه سلسله قاجار اولین روزنامه‌های زنان در ایران منتشر شدند. اولین نشریه‌ای که همه مطالب آن درباره مسائل زنان بود «دانش» نام داشت. این روزنامه را خانم کحال که چشم پزشک بود منتشر می‌کرد.
دانش در سال 1328 قمری در هشت صفحه منتشر شد و انتشار آن یکسال ادامه داشت. روزنامه دانش خود را چنین معرفی می‌کرد: «روزنامه‌ای اخلاقی، علم خانه‌داری، بچه‌داری، شوهر داری. مفید به حال دختران و نسوان و به کلی از پلتیک و سیاست مملکتی سخن نمی‌راند.»


این روزنامه آگهی‌های فراوانی درباره لباس ها و جواهرآلات و لوازم زنانه چاپ می کرد. اخبار مدارس دخترانه را هم به طور کامل چاپ می‌کرد.

دومین روزنامه ویژه زنان در ایران «شکوفه» نام داشت که توسط خانم مزین السلطنه منتشر می‌شد...در ماه دوبار منتشر می‌شد و خود را اینگونه معرفی می‌کرد:« روزنامه‌ای است اخلاقی، ادبی، حفظ الصحه اطفال، خانه داری، بچه‌داری، مسلک مستقیمش تربیت دوشیزگان و تصفیه اخلاق زنان...»
این روزنامه زنان را به استفاده از اجناس ایرانی و تحریم کالاهای خارجی تبلیغ می‌کرد. در مقاله «دختر خوب» در این روزنامه چنین آمده است: «دختر خوب آن است که قوه عاقله او بر قوه هوی و هوسش غالب باشد و از روی عقل و دانش رفتار نماید و به مدرسه برود و تحصیل علم کند. یعنی علوم لازمه مفیده از قبیل خواندن و نوشتن و مسائل دینی و غیره و غیره را یاد بگیرد. دختر خوب آن است که کارهای خانه داری را خوب یاد بگیرد و عمر عزیز خود را بیهوده تلف ننماید...»

 

بنابراین گزاش، انتشارات حوا همچنین کتاب «حقایق باور نکردنی درباره مادری» نوشته برادلی تروور گریو با ترجمه رویا پور مناف را نیز باردیگر روانه بازار نشر کرد. این کتاب با این شرح چاپ شده است: «هیچوقت به بلاهایی که سر مادر خود درآورده ایدفکر کرده اید؟این کتاب به شما آموزش می‌دهد که چطورقدردان مادر خود باشید.»

 

ناشر توضیح داده است که در هر صفحه از این کتاب یک عکس سیاه‌وسفید بسیار دیدنی از حیوانات به چشم می‌خورد که در پایین آن یک جمله‌ زیبا در مورد مادر و فرزند آورده شده است. برای نمونه در صفحه ای از کتاب می خوانیم:««... در نیمه‌های شب از صدای جیغ یکی از بچه‌ها از خواب می‌پرد که یا خواب هیولای قصه‌ هری پاتر را دیده یا خواب مدیر مدرسه که با دندان‌های وحشتناکش دارد دنبال او می‌کند.» این کتاب نیز با قیمت 3500 تومان روانه بازار نشر شده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این دو کتاب کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.



6060
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 223608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =