ایسنا نوشت:

در آستانه شروع کنفرانس بین‌المللی سوریه که قرار است امروز (شنبه) در ژنو سوئیس برگزار شود، وزیر امور خارجه روسیه پس از دیدار با همتای آمریکایی خود اعلام کرد که در مواضع واشنگتن تغییراتی به وجود آمده و مسکو امیدوار است که نشست ژنو دستاوردهای خوبی برای پایان دادن به وضعیت موجود در سوریه داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، سرگئی لاوروف،‌ وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی پس از دیدار با هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا که در سن پترزبورگ روسیه برگزار شد، گفت: در مذاکراتی که با کلینتون داشتیم مشخص شد که مواضع آمریکا در قبال سوریه تغییراتی را شاهد بوده و مسکو کنفرانس ژنو را فرصتی بسیار خوب برای حل و فصل وضعیت جاری در سوریه می‌داند.

وی با هشدار نسبت به اینکه پیشاپیش درخصوص نتیجه کنفرانس ژنو اظهار نظر شود، گفت: این گونه اقدامات باعث تاثیر منفی بر کنفرانس می‌شود و هنوز اختلاف‌هایی درخصوص طرح کوفی عنان وجود دارد.

لاوروف تاکید کرد که به توافق‌هایی با کلینتون درخصوص تحولات سوریه دست یافته اما تصمیم گیری درباره نوع دولت حاکم در این کشور و نیز توزیع مسئولیت‌ها و پست‌های مدیریتی در سوریه چیزی است که ملت سوریه باید درباره آن تصمیم بگیرند.

وی ادامه داد: ماموریت ناظران بین‌المللی سوریه باید ادامه یابد و تعداد این ناظران در سوریه افزایش یابد.

وزیر امور خارجه روسیه گفت: مواضع روسیه بر این مساله تکیه دارد که باید میان دو طرف درگیر در سوریه توافق حاصل شود و شبه نظامیان مسلح مخالف دولت و ارتش سوریه به طور همزمان از شهرها و مناطق مسکونی خارج شوند و بعد از آن مذاکرات ملی در این کشور آغاز شود.

وزرای امور خارجه پنج عضو دائم شورای امنیت، اتحادیه اروپا و چند کشور عرب امروز در نشست سوریه در ژنو گردهم می‌‌آیند تا راه حلی را برای پایان دادن به وضعیت جاری در این کشور پیدا کنند.

در این نشست کوفی عنان، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در سوریه و رابرت مود، رئیس صلح بانان سازمان ملل در این کشور حضور دارند و عنان طرح جدید خود را که از تشکیل دولتی ملی در سوریه سخن می‌‌گوید، به حاضران ارائه می‌کند.

در این طرح پیشنهاد شده تا یک دولت دموکراتیک و چند حزبی در سوریه بر سر کار آید اما بندی در طرح مذکور آمده است که تاکید می‌کند در دولت آشتی ملی سوریه کسانی که باعث ناامنی در وضعیت سوریه هستند، نباید شرکت کنند.

مخالفان این طرح از جمله مسکو با ایراد گرفتن به بند مذکور اعلام کردند که اصلاحاتی باید در طرح جدید کوفی عنان ایجاد شود چرا که منظور از افرادی که باعث ناامنی در سوریه می‌شوند در واقع تلویحا به بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه اشاره دارد.

تاکنون آمریکا، انگلیس و فرانسه با انجام اصلاحات در این طرح مخالفت کرده‌اند اما روسیه همچنان تاکید دارد که نباید طرحی که خواستار کناره گیری بشار اسد از قدرت است در دستور کار نشست ژنو قرار گیرد.

در همین حال اتحادیه اروپا در پایان نشست سران این اتحادیه در بروکسل با صدور بیانیه‌ای از مخالفان سوریه خواست تا صفوف خود را متحد کنند و زمینه را برای انتقال قدرت در این کشور آماده کنند.

در بیانیه اتحادیه اروپا خشونت‌های جاری در سوریه به شدت محکوم شده و از دولت سوریه خواسته شده تا به حملات خود علیه آنچه که غیر نظامیان خوانده شده، پایان دهد.

اتحادیه اروپا همچنین خواستار تحقیق شفاف، مستقل و سریع درخصوص نقض حقوق بشر در سوریه شده است و تاکید کرده که عاملان اقدامات ضد بشری در سوریه باید مجازات شود.

اتحادیه اروپا هم‌چنین در اقدامی مداخله جویانه از شورای امنیت خواسته تا براساس فصل هفتم منشور سازمان ملل که دخالت نظامی در کشورهای دیگر را مجاز می‌داند، فشارها را بر سوریه افزایش دهند.

از سوی دیگر ترکیه با مستقر کردن سامانه‌های موشکی میانبرد زمین به هوا در طول مرزهای خود با سوریه نیروهای خود را به حالت آماده باش کامل درآورده است.

در همین حال لئون پانه‌تا، وزیر دفاع آمریکا با کم اهمیت خواندن اعزام نیروهای ترکیه‌ای به مرزهای این کشور با سوریه گفت: دوست ندارم درباره آنچه که در مرزهای سوریه و ترکیه می‌گذرد نتیجه گیری کنم و یا توضیح بیشتری دهم اما اقدامات ترکیه اقداماتی عادی است.

مارتین دمپسی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا نیز در این باره گفت: در سخنانی که با مقامات ترکیه و نظامیان این کشور داشتیم ترکیه‌ای‌ها تاکید کردند که اقدام یک جانبه و نامعقولی انجام نخواهند داد.

وی ادامه داد: در سخنانی که با نجدت اوزیل، رئیس ستاد مشترک ارتش ترکیه داشتیم این مساله برایمان مشخص شد که مواضع او درباره آنچه که پیش آمده بسیار متوازن است و تماس‌های ما همچنان ادامه دارد.

در همین حال شاهدان عینی در خاک سوریه و در نزدیکی مرزهای این کشور با ترکیه نیز گزارش دادند که ارتش سوریه تعداد زیادی از تجهیزات نظامی خود از جمله 108 دستگاه تانک را در مرزهای خود با ترکیه مستقر کرده است.

در پی سرنگونی یک فروند هواپیمای نظامی ترکیه توسط ارتش سوریه که در آب‌های منطقه‌ای سوریه سقوط کرد روابط میان دو کشور به شدت تیره شد و مقامات ترکیه‌ای تهدید کردند که این اقدام سوریه را بی‌ پاسخ نخواهند گذاشت.

26151

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 224303

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 8 =