کیوان کثیریان

جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی در برنامه تلویزیونی «دونیم ساعت» اظهارات عجیب و غریبی مطرح کرده که حیف است با سکوت از کنارش بگذریم.

استفاده از فرمول نخ‌نما شده «سفیدنمایی کاذب و کاملا مطلوب خواندن شرایط موجود برای سرپوش گذاشتن بر سوء مدیریت و پنهان نگه داشتن واقعیت» که این روز‌ها در میان برخی مسئولان، رایج است از جمله تکنیک‌هایی بود که شمقدری از آن بهره برد. او در این راه از تکنیک تاریخ مصرف گذشته «سرکوچه ما همه چیز ارزان است» هم استفاده کرد.

«حال سینمای ایران بسیار خوب است. توجهات به سینما جلب شده که بعضی آن را ناظر به حال بدش می‌کنند. در حالیکه این توجهات ناظر به حال خوب سینما است.»

این دو جمله حرف من نیست، حرف رئیس سازمان سینمایی کشور است. آیا او وضعیت راکد تولید را نمی‌بیند؟ آیا از اوضاع آشفته اکران بی‌خبر است؟ آیا از رانت خواری‌ها و بی‌سرو سامانی‌ها خبر ندارد؟ آیا از بیکاری اهالی سینما و تفرقه افکنی‌ها و انبوه نارضایتی‌ها غافل است؟

شاید گمان کنیم آقای شمقدری شبیه برخی از مسئولان حرف می‌زند که چندین سال است افتخار نداده‌اند شخصا مرغ و گوشت و شیر و نان و تخم مرغ بخرند و از آخرین باری که به بقالی و نانوایی سرکوچه‌شان سر زده‌اند هفت سالی می‌گذرد و هنوز فکر می‌کنند نان سنگک دانه‌ای 10 تومان است. اما من به شما می‌گویم نه! او شبیه کسانی حرف می‌زند که اتفاقا می‌دانند نان دانه‌ای چند است اما به سود خودشان و میزشان نیست که نان سنگک را بیش از 10 تومان بدانند! پس با اطمینان از خوب بودن اوضاع مردم حرف می‌زنند و هی قیمت‌های خیالی سرکوچه‌شان را مثال می‌آورند که همه چیز ارزان ارزان است.

جناب آقای شمقدری! شاید اوضاع همه چیز سر کوچه شما خوب باشد، حتی اوضاع سینما ولی مطمئن باشید در کوچه پس کوچه‌های این سینما و در خیایان‌های اصلی و فرعی آن حال هیچ کس و هیچ چیز خوب نیست. فقط در خط ویژه‌هایی که شما در ریل‌گذاری کذاییتان درست کرده‌اید و برای آن‌ها که حق عبور و مرور در این خط ویژه را دارند، اوضاع بر وفق مراد است.

البته این‌ها حاصل نشده جز با مدیریت مشعشع و بی‌بدیل شما که در ریل گذاریتان فقط خط ویژه درست کردید و از پیاده رو‌ها وکوچه‌ها و خیابان‌ها، حتی از بزرگراه‌ها غافل شدید، از اتوبوس و تاکسی و مترو غافل شدید. شهر سینمایی مطلوب شما فقط خط ویژه دارد.

حال سینما شاید خوب باشد اما سر کوچه شما و برای دوستانتان که با گرفتن تسهیلات کلان و پروژه‌های پرخرج و به اصطلاح خودتان فاخر به‌شان خوش گذشته و هنوز می‌گذرد.

حال سینما شاید خوب باشد اما سر کوچه شما و برای کسانی که توان اداره یک نانوایی را هم ندارند اما حالا متصدی اداره اموری شده‌اند که در خواب شبشان هم نمی‌دیدند.

حال سینما شاید خوب باشد اما سر کوچه شما و برای بعضی دوستان شما که با خیال راحت هرچه دل مریضشان می‌خواهد می‌سازند و اکران می‌کنند و دایره فحاشی‌هایشان از منتقدان و فیلمسازان به ائمه جمعه گسترش پیدا کرده ولی کسی نمی‌گوید بالای چشمشان ابروست.

بله آقای شمقدری حال سینما خیلی خیلی هم خوب است، اما فقط سر کوچه شما.

5858
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 224443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پریا IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    99 3
    معرکه ، عالی .نوشته ای از دل مردم خبر میده . خدا خیرت بده آقای کثیریان قلمت پایدار
  • رهام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    83 3
    اقا خیلی قشنگ بود
  • مهدی IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    44 2
    یک زمانی تو هر محفل هنری حرف از فیلم های روی پرده و کارهای در دست تولید و موفقیت های روزانه سینمای ایران در سطح جهان بود. حالا که هیچ خبری نیست، به نظر آقایان حال سینما خوب است. این نشان می دهد این بزرگواران چه سینمایی با چه حال و روزی را مطلوب می دانند. دستتان بابت این یادداشت درد نکند
  • میثم IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    46 2
    زنده باد
  • محسن فاضلی IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    26 2
    چند وقتیست که دلم برای نوشته های شما وکل کل کردنهایتان با اقا جواد تنگ شده بود.خدا را شکر که دوباره جواد ی سوزه دست شما داده. کیوان جان مگر قرارست که حال سینما بد باشد.چرا فکر میکنی حال سینما خوب نیست. اگر راستش را بخواهی حال ما خوب نیست.منظور جواد اقا اهلی سینما نظرکرده هاست.راستی کیوان جان سه ماه برای بیمه تکمیلی پول واریز کردیم .اما از صدور کارت بیمه خبری نیست. از اقا جواد بپرسید .بالاخر میخواد چکار کنن.ما زیاد حالمان خوب نمی باشد.
  • بدون نام IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    0 24
    خیلی متن ضعیفی بود.منتقدین سینما باید یک حداقل از استاندارد ها در قلمشان باشد.نه که کوچه شما در کدام سال نفس می کشد ...چند وقت است از سر کوچه رد نشده ای.....بقال سرکوچه تان هنوز زنده است،در بقالی سرکوچه شما حال ماست و پنیر چطور است، راستی چه خبر از بقال سرکوچه ... در کوچه شما خانه اجاره ای یافت می شود،چند وقت است بقال سرکوچه تان سینما نرفته،.کوچه شما در همین شهر است.....کوچه تان مهتاب شب هم دارد،کوچه شما همان کوچه معروف است ،کوچه شما ..........
    • سعید IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
      17 0
      آقای بدون نام شما حالت خوبه؟ اینا رو در حالت هشیاری نوشتی؟ یا اینقدر زورت اومده؟ قلم شما رو هم ببینیم
    • مختار IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
      12 0
      آقا بی خیال. تو اسمت جواد نیست؟ :)
    • بدون نام IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
      0 10
      سعید عزیزم مگر هر کس مثل تو فکر نکرد بی نام و نشان است و تو حق داری هر اسمی رویش بگذاری. حالا فکر کن من هم بلانسبت شما یک اسم عوضی دارم .چه فرقی می کرد.من حق انتخاب داشتم و این طور صلاح دیدم.در مورد حالم اگر فکر می کنی در حالت هشیاری ننوشته ام تو متن رفیقت را در حالت هشیاری بخوان شاید فهمیدی چه می گویم .این همه تعریف کرده اند تو تاب یک نظر مخالف را نداری جناب.من زورم نمی آید که از این سینمای مزخرف هردمبیل و مدیرانش کسی انتقاد کند تو هم ترش نکن که از این متن زاغارت انتقاد می کنم!می گویم یک حداقلی باشد شما هم مثل بقیه بگو از نظرت هست تمام.به اسم وحال من بند کرده ای!
  • amir IR ۱۸:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    20 1
    "حال سینما شاید خوب باشد اما سر کوچه شما و برای کسانی که توان اداره یک نانوایی را هم ندارند اما حالا متصدی اداره اموری شده‌اند که در خواب شبشان هم نمی‌دیدند."
  • بدون نام IR ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۰
    41 1
    حال همه ما خوب است اما تو باور نکن
  • خسرو US ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    16 1
    هر صحبت های آقای شمقدری بوی سوژه میدهد!
  • بوگالو IR ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    10 1
    نویسنده، شیر مادرت حلالت. همین دیروز نمونشو تو روزنامه اینترنتی م. دیدیم که تیتر زده بود "تصاویر/اولین روزهای تولید رسوایی"، انگار دارن فیلم کامل تاریخ ویلدورانت رو میسازن، و این در حالی صورت میگیره که با کارگردانهای قدر و نامدار این مملکت مثل اجنبی یا خلافکار سابقه دار برخورد میشه. هیچ خبری تو هیچ رسانه ای از فعالیتشون نمیشه تا به وقتش با خیال راحت فیلمی که چند سال از عمرشون رو صرفش کردن به قفسه بایگانی منتقل کنن...
  • بدون نام IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    13 1
    حال سینما خیلی خوب است ! بخشی از تولیدات معاونت سینمایی را ببینید : فیلم عقاب صحرا با بودجه 3 میلیاردی ( برای یک کارگردان فیلم اولی ) ، فیلم استرداد با بودجه اُپن دولتی ، فیلم ....به تهیه کنندگی فردی که به تازگی برای سومین بار از زندان آزاد شده ( به جرم کلاهبرداری ) که برای همین فیلم قرارداد 7 میلیاردی با حوزه داشت و به هم خورد و حالا بودجه اش را دولت تقبل کرده و ... چقدر نظر تنگید ! لابد فردا هم که سیمرغ با تخم های دو زرده بگیرند باز پشت سر این ها صفحه می گذارید می گویید به فیلم های خودشان جایزه دادند . پَ نه پَ می خواستین به فیلم های ... جایزه بِدَن !!!
  • بدون نام IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    7 1
    احسن