سهراب شرفی

حدود 18 ماه از آغاز اجراي يكي از مهمترين طرح‌هاي اقتصادي كشور مي‌گذرد، در حالي كه بنا بوده فاز دوم اين قانون يك سال پس از اجراي فاز اول اجرا شود اما همچنان زمان اجرا مشخص نيست و شنيده مي‌شود كه اجراي فاز دوم هدفمندي به زودی كليد مي‌خورد، موضوعي كه اما و اگرهاي فراواني پيرامونش مطرح است؛ طي روزهاي گذشته مجلس با پيشنهاد دولت مبني بر تصويب رقم 135 هزار ميليارد تومان به عنوان درآمد حاصل از هدفمندي يارانه‌ها و همچنين نظر رئيس جمهوري مبني بر اين‌كه فاز دوم هدفمندي گام آخر آن باشد، موافقت نكرد و رقم 66 هزار ميليارد تومان را با 12 هزار ميليارد تومان افزايش در قانون بودجه سال 91 به عنوان درآمد هدفمندي يارانه‌ها به تصويب رساند.
قدر مسلم اجرای فاز دوم بر تولیدکننگان و صنعت‏‏گران فشار مي‌آورد؛ اما نکته‏ای كه سبب شده هدفمندي یارانه‏ها در خانه اول مرحمي بر زخم بگذارد افزایش ارزش قیمت دلار است که تعدادي از كالاهاي صادراتي را مقرون به صرفه کرده است.
اما در فاز دوم هدفمندی يارانه‌ها اگر بخواهند همانند فاز نخست این قانون را به يكباره اجرا کنند، ضربه شديد و بالايي را به بخش‏خصوصی، تولیدکنندگان و صنعتگران می‏زنند.
بايد در مرحله دوم خيلي پلكاني جلو برويم و به يكباره ضرر نكنيم؛ در فاز دوم هدفمندی یارانه‏ها در طي 3 يا 4 مرحله به مرور پیش برویم كه صنعتگران و فعالان اقتصادي خودشان را بتوانند با تناسب به شرایط بازار تطبیق دهند، بازارهای دنيا با هزار زحمت و تلاش و مكافات به دست آورده‏ایم و نباید به راحتي بازارهای خود را از دست بدهیم.
با توجه به نام گذاری امسال به نام تولید مالی ابتدا در بخش توليد ملي با يك بحث كلان مواجه هستیم و اگر بخواهيم در این مبحث موفق شویم بايد با اهميت دادن به تولید داخلی به سمت ایجاد برند ملي حرکت کنیم.
دولت بايد به ایجاد برند ملی بهاء دهد، دولت يارانه بدهد برای توليد ملي، اما متاسفانه با حركت‌هاي غيرمنصفانه حركت تولیدی کشور را متوقف مي‌كنیم.
شاه كلید توليد كشور خودروست، وقتي این صنعت کشور را با صنعت خودروسازی کره‏جنوبی که همزمان با یکدیگر کار را آغاز کردیم مقايسه كنيم، شرمنده مي‌شويم؛ همين توليد ملي خودرو اگر با كيفيت بالا صورت بپذیرد تا چه حد می‏تواند بر دیگر كالاهاي تولید کشور تاثير‏‌گذار باشد؟
امروزه متاسفانه عدم كيفيت در توليد باعث شده كه بازار به دست كشورهاي ديگري بيفتد.
در كشورهايي نظير آلمان اصلا نيازي نيست كه شما يك برند معروف بخريد به محض اينكه شما روی یک محصول ساخت آلمان (Made in Germany) را ببينيد مطمئن هستيد كه از كيفيت مطلوبي برخوردار است؛ اين‏ها توليد ملي دارند زیرا تك‏تك فعالان اقتصادي نسبت به توليدات همكاران خود احساس مسئوليت مي‌كنند و براي كشورشان و ملت‌شان ارزش قائل هستند و با سعي و تلاش كيفيت محصولات خود را افزایش می‏دهند ؛ این روش و منش‌ بر روی تک تك افراد جامعه و در هر بعدي در این کشور تاثیر گذاشته است.
وقتي از 3درصد تا 300 درصد تعرفه وجود دارد، قطعا زمينه براي قاچاق مهيا مي‌شود. امروز كالاهايي كه حتي تعرفه واردات آن‌ها هم به 10 درصد رسيده است، تمايل براي قاچاق آن‏ها وجود دارد؛ وقتي كالايي در كشور مصرف دارد و نمي‌توان تقاضا را به طور قانوني تامين كرد، زمينه قاچاق براي آن فراهم مي‌شود، بنابراين قاچاق عامل تامين نياز جامعه است. البته وقتي حقوق و عوارض دولتي براي آن تعريف و امكان واردات آن به طور قانوني فراهم شود، ديگر زمينه قاچاق از بين مي‌رود. اگر نياز جامعه از طريق سالم تامين شود، به طور طبيعي قاچاق از بين خواهد رفت.
*عضو هیات رئیسه اتاق شیراز

3939

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 224790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامی IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    16 2
    ممنون از این نکته ها... واقعا" اگه کمی فکر و سرمایه باشه همه چی خوب پیش میره.
  • بدون نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    30 1
    کره جنوبی ها که نابغه نیستن آمریکا کمکشون کرده و خودشون هم زرنگ بودن تیز مطلب گرفتن اما ما ایرانی ها نابغه میایم بعد 50 سال تولید و مونتاژ میرسیم به رانا که همون 206 sd خودمونه و دنا که همون 405 باز خودمونه جالب ترین نکته اینجاست با اینکه بازار خودرو دست ایران خودرو مهربانه اما نمی دونم چرا درجا میزنه باز ماشینی تولید کرده که 10 سال از دنیا عقبه شاید هم بیشتر اگه این تعرفه خودرو را بردارند و ایرانخودرو رو جمع کنن و درشو ببندن به نظر من اشتغالزایی بیشتری نسبت به الان میشه باید قبول کنیم ما تولید کننده ماشین نیستیم اما بیخیال حالم بهم خورد .....
    • بدون نام IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
      15 0
      فعلا که ما مردم هستیم که مجبور خوردروهای ساخت این 2 مونتاژ کار را خریداری کنیم حسرت همه چیز را بدلمان گذاشتند
  • ع IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    30 1
    اخه کجای دنیا صد درصد تعرفه برای واردات خودرو می ذارن بابا انصافم خوب چیزیه
  • بدون نام US ۲۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۱
    21 0
    آخر طرح به اصطلاح هدفمندی کجاست؟ هی افزایش قیمت تا سطح قیمت جهانی؟؟
  • بدون نام US ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۲
    10 0
    کدوم جهان؟ ماکه تو ایران شمالی هستیم کجامون جهانیه که قیمتامون باشه خونه که حتما هست چون تو تمام دنیا هرچه از قدمت ساخت خونه بگذره اجاره خانه پایین تر میشه