۰ نفر
۱۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۰

نعمت حسنی

در اجرای موفقیت‌آمیز حذف یارانه‌ها سه عامل اساسی دخیل هستند اساسی‌ترین عامل مردم هستند و پس از آن بخش دولتی و خصوصی عوامل دیگر را تشکیل می‌دهند.

عامل اول: مردم
در مورد عامل اول که مردم هستند و بخش مصرف‌کننده را تشکیل می‌دهند مهم‌ترین مسئله فرهنگ‌سازی و تغییر دیدگاه مردم است.

اگر مردم نپذیرند که این لایحه به مصلحت آنهاست و اگرچه در ابتدا سختی دارد اما در نهایت اثرات مثبتی به همراه خواهد داشت مطمئناً این طرح با شکست روبه رو می‌شود.

به عنوان مثال تا زمانیکه یک بیمار قانع به عمل جراحی نشده و نپذیرفته که این عمل می‌تواند او را به سلامتی نزدیک کند قطعاً با این عمل موافقت نخواهد کرد. مردم نیزنمود این مثال هستند. چرا که تا مردم قانع نشوند و به اجرای این لایحه کمک نکنند نمی‌توانیم منتظر اثرات مثبت این طرح باشیم.

بنابراین اولین قدم باید در این خصوص اطلاع‌رسانی کامل شود و مردم را متقاعد کرد که این روش اقتصاد کشور را نجات می‌دهد و قطعاً این مسئله نیز زمانبر است و در مدت یک تا دوسال نمی‌توان مردم را به اجرای چنین لایجه‌ای متقاعد کرد.

عامل دوم: دولتی‌ها
مدیریت عاقلانه مهم‌ترین مسئله‌ای است که باید برای اجرای این لایحه بکار گرفته شود. براین اساس دولت برای اجرای درست این لایحه باید براساس باورهای بلندمدت عمل کند نه براساس راه حل‌های کوتاه مدت. اگرچه استفاده از راه‌حل‌های کوتاه‌مدت مسکن خوبی خواهد بود اما باید به موقع و درزمان خود استفاده شود و اهداف طرح منوط بر برنامه‌های بلندمدت شود.

در نحوه مدیریت باید به صورت ریشه‌ای علت را پیدا کنیم و از بین ببریم و رسالت اصلی را جلوگیری از خرابی‌ها و تبعات منفی قرار دهیم. در واقع باید مدیریت بر محور خشک کردن ریشه مشکلات باشد نه برنامه‌های مسکنی و برای آرمشی کوتاه مدت.

نکته دیگر در این بخش استفاده از پول نفت در جای مناسب و گرایش آن به سمت تولید است. دولت باید از پول نفت برای ایجاد زیرساخت‌ها استفاده کند و اگر چنین شود می‌توان موفقیت طرح را تا حدوی تضمین کرد.

در واقع نفتی که زمانی عامل مشکلات ما بوده این بار باید سلاحی برای رفع مشکلات ما قرار گیرد.

عامل سوم: بخش خصوصی
باید تأکید داشت اگرچه بخش خصوصی عامل سوم در اجرای این لایحه محسوب می‌شود اما نقش اساسی را بازی می‌کند.

تولیدکنندگان با اجرای این لایجه باید تا جایی که می‌توانند کیفیت کالای خود را بالا ببرند و سعی کنند هزینه‌ها را کاهش دهند.

در شرایطی که کیفیت یک کالا بالا باشد مردم حاضر خواهند بود هزینه بیشتری نیز پرداخت کنند همانطور که در شرایط فعلی مردم برای محصولاتی که از مارک‌های معتبر بهره می‌برند استقبال بیشتری می‌کنند در حالی که قیمتی بالاتر نسبت به دیگر کالاها دارند.

بنابراین بخش خصوصی باید این مسئله را هدف کار خویش قرار دهد و مطمئناً از این طریق نیز می‌تواند با افزایش هزینه تولید نیز مبارزه کند چرا که فروش یک مجموعه وقتی افزایش یابد هزینه‌ها نیز جبران می‌شودو در نتیجه سود مجموعه نیز بالا خواهد رفت.

باید تأکید داشت دوعامل اساسی که در رشد یک مجموعه خصوصی تأثیر‌گذار است عامل انسان و زمان است که در صورت مدیریت آن می‌توان به نتایج مطلوبی رسید.

پروژه‌هایی که برمحوریت زمان و انسان پیش می‌رود باعث می‌شود که بخش خصوصی بتواند با بازار خارجی نیز رقابت کند چرا که افزایش رضایت نیروی انسانی در محیط کار و اهمیت دادن به زمان می‌تواند یک پروژه را به نتایج مثبت بسیاری برساند.

استادیار سابق دانشگاه کوبه ژاپن

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 22528

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =